Sexting, megfélemlítés, zaklatás – Gyerekek a neten

Ma már nem elég, ha a megtanulják a gyerekek, hogy ne álljanak szóba idegennel. Ki sem kell mozdulniuk, a baj beoson a szobába, és sok szülő sem tudja, miféle veszélyek fenyegetik a számítógép előtt ülő csemetéjüket. Nem csak ők, az iskola is sokat segíthet a megelőzésben. Erről szól AzÜzlet írása.

Az Internet térhódításával megjelent a sexting (intim fotókkal visszaélés), a grooming (behálózás), a cyberbullying (internetes megfélemlítés), az online harassment (online zaklatás), és az adathalászat. A felsorolt jelenségek azonban csak kis szeletét teszik ki a minket és gyermekeinket érintő negatív hatásoknak.

Egy  film, amely bemutatja a visszaélés egyet sok visszaélési lehetőségből

A szakemberek már évek óta próbálják megelőzni a bajt azzal, hogy felhívják a figyelmet a tudatos internethasználatra és adatkezelésre. Ehhez kapcsolódik az Új Nemzedék Központ speciális Digitális Immunerősítő Programja és a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács filmje is, amit október eleji bemutatója után, öt nap alatt több mint százezren néztek meg.

A filmben a csali, mintha a valóság lenne, egy csábító utazás ígérete, melyet mosolygó, elbájoló fiatal lányok hirdetnek egy népszerű mozi előterében. A nyereményjátékhoz csak néhány adatot kell megadni, s Fortuna istennő talán kegyeibe fogadja a próbatevőket.

Kis idő elteltével a mit sem sejtő „győzteseket” külön irodában fogadja a megnyerő ügyvezető. De nem a kívánt utazás vár rájuk, hanem a megdöbbentő tapasztalat, hogy önként elárult adataik révén életük legbizalmasabb területére engedtek be idegeneket. Nemcsak a párjuk és gyermekük kilétét fedték fel, de korlátlan hozzáférést biztosítottak e-mail fiókjukhoz is. Ízelítőt kapnak abból, miként élhetnek vissza adataikkal, s vádolhatják meg őket el nem követett bűncselekménnyel.

A film rámutat arra, milyen könnyen engedjük ki kezünkből a kontrollt, minden fontos adatot, hogyan élnek vissza vele, és milyen csapda vár a hiszékenyekre a nyeremény reményében. A számok döbbenetesek. A felvételen 250 emberből 207-en válaszolják meg a kérdéseket. Elgondolkodtató mennyiség, mely tükrözi a reális veszélyt.

Ebben a filmben a „nyertesek” és a nézők fontos tapasztalatokkal lettek gazdagabbak. A film azonban csak egyike a fiatalok digitális biztonságát segítő programnak, amelyen száz szakértő több mint egy éven keresztül dolgozott.

A film

Megdöbbentő adatkísérlet!

Nézd meg, hogyan szereztük meg több mint 200 ember féltve őrzött adatait és hogyan tudtunk meg szinte mindent róluk a közösségi médiából. Egy megdöbbentő videó arról, mennyire könnyen adjuk át a kontrollt a személyes adataink felett. www.mydip.xyz

Gepostet von DIP am Mittwoch, 3. Oktober 2018

A program szervezői novemberre ígérik a tanárok számára kidolgozott tananyagot és óravázlatot is, öt különböző témában.

Több intézmény pedagógusait, szülőket kérdeztünk a programról, a veszélyforrásokról. A válaszok azt tükrözik, hogy a program nem jutott el a célzott réteghez, a felnőttek sincsenek tisztában a tennivalóikkal. A fontos felkészítő, védelmi színtérré így az iskolák válhatnak, ahol a diákok napjaik nagy részét töltik.

A kiközösítés félelmével

Korábban az egyik fenyegetést, az iskola pedagógusai az intézményen belül tartva kezelhették. Mára nem csupán a „hagyományos” kiközösítéssel kell megküzdeni. A tapasztalatlan gyerekek könnyen áldozatlanul eshetnek mobiltelefonjuk, internetes elérhetőségük révén az online zaklatásnak (online harassment) vagy az internetes megfélemlítésnek (cyberbullying), ami napi 24 órás fenyegetést, rettegést is jelenthet, hiszen az iskolaidővel szemben az Internet bármikor elérhető. Szerencsére ez a cselekmény bizonyítható, a zaklató visszakereshető, a szövegek lementhetőek.

Akadnak, akik a megvonást találják a leghathatósabb eszköznek. A gyereklélek azonban sérülékeny, gondot jelenthet az is, ha a többieknek van telefonjuk, a mi gyermekünknek pedig nincsen. Kirekesztettnek érezheti magát, ha nem lesz tagja az osztály internetes csoportjának. Persze, az is előfordulhat, hogy van telefonja, mégsem fogadja be az adott online társaság. Viszont, ha sokat mobilozik, akkor függővé válhat, mondjuk azért, mert aggódik, hogy kimarad valamiből, ami fontos a közössége számára.

Virtuális élettér léphet az igazi helyére

A fiatalok, főként, ha perifériára szorulnak,  könnyen belesodródnak abba, hogy a saját valós életük helyett az általuk választható, mesterséges színtéren szeretnék folytatni életüket, virtuális barátokkal, a neten szerzett ismerősökkel, akik jobban megértik őket, akikkel több a közös téma.

Vigyázat! A grooming veszélyes. Internetes álarc mögé bújva rossz szándékú felnőttek is lesnek áldozataikra. A tizenéves fiú, aki ismerkedni szeretne, a valóságban lehet egy középkorú férfi is, aki épp áldozatra vadászik. Amikor már elnyerte az áldozat bizalmát, arra is ráveheti a gyanútlan és tapasztalatlan fiatalt, hogy magáról lenge öltözetű vagy kihívó fotókat küldjön. És ennek birtokában már jöhet is a zsarolás!

A selfizés segít a bűnözőknek

És ha már a fotóknál tartunk. Az okostelefonok megjelenésével fotódömping indult. Mindent posztolunk. Ilyenkor nem árt figyelni arra sem, hogy mi a háttér. A bűnözők ebből is le tudnak vonni következtetéseket. Pláne, ha még azt is fennen hirdetjük, hogy most épp a Kanári-szigeteken nyaralunk. Milyen jó nekünk! De a betörőknek még inkább, mert a címünk és a nyaralási időpont birtokában már szabaddá is tettük az utat számukra.

Nem ez a selfi egyetlen hátulütője. Persze, küldünk életünk szerelmének mindenféle képet magunkról, de egy dologra itt is figyelni kell. A lenge öltözetű, kihívó képeket lehet, hogy a nagy Ő-nek szánjuk, de ha megmutatja a barátainak, ne adj ’Isten megosztja egy közösségi hálón, akkor már a sexting vétségét követi el. Nekünk többé nem lesz uralmunk a kép felett, ami sok kínos pillanatot okozhat még.

Van kiút!

Talán jelent némi vigaszt, hogy tudatos internethasználattal, a szülő-gyerek beszélgetésekkel, a szabályok tisztázásával ezek a veszélyek megelőzhetők. A legfontosabb pedig az, hogy az áldozatok számára van kiút.

Segítséget kérni nem szégyen!

Fábián Beátrix