A kapuban az Audi villanyautója – Dögösebb lett a paletta

Új dizájn generációval jelentkezik és elektromos autót is piacra dob a teljes felső palettáját megújító Audi. Mátrabérci Sándor márkaigazgató szerint a látványos fogyasztáscsökkenéshez a márka Győrben gyártott motorjai is hozzájárulnak. 

Tavaly novemberben indult az Audinál az a folyamat, amelynek keretében egy éven belül nyolc új modellt mutat be a márka. Ezzel gyakorlatilag a paletta felső részét teljes egészében le fogja cserélni. Ez kezdődött novemberben az A8-assal, aztán érkezett év elején az A7-es, majd az A6-os, és most augusztus elején mutattuk be az új Q8-ast, és még az idén október-novemberben megérkezik a kereskedésekbe két kisebb modell, az új Q3-as és A1-es. Ez így hét vadonatúj modell. Ami még külön érdekesség, hogy év végén kezdődik a gyártása a márka egyetlen tisztán elektromos, nagy hatótávolságú modelljének, ami E-tron névre hallgat. Itt egy körülbelül 400 kilóméter valós hatótávolságú elektromos autót kell elképzelni.

– Kiket céloz meg az Audi ezekkel az autókkal?

A legkisebb A1-től az A8-ig, illetve a Q8-ig tart a modellfrissítés, minden ár és méretkategóriában megfelelő alternatívát kínálunk azoknak, akik az Audi minőséget keresik. Legyen szó magán ügyfélről, vagy céges vevőkről, akik számára kifejezetten nagy mozgásteret garantál a széles szortiment. A jóérzést növelheti az is, hogy már az elektromos modellekben is a Győrben gyártott motorok adják az erőforrást.

Kívülről nézve elsősorban a dizájn megújulása tűnik fel. Ezek a modellek elsősorban Marc Lichte-nek a keze nyomát viselik, aki 2014 óta az Audi vezető dizájnere. Az új formavilág keretében a korábbinál karakteresebb, úgymond dögösebb modellekkel jelentkezünk. A belső tér is teljesen megújult: az Audi az új modelleknél áttért az érintőképernyőkre. Mindezt úgy, hogy az A8, A7, A6 modellekben ráadásul három képernyő néz szembe az ügyfelekkel – egy a kormány a műszeregység helyén, a másik szintén megszokott módon a műszerfal közepén, míg a harmadik ez alatt -, amiből kettőn, érintő üzemmódban lehet kezelni az autó funkcióit.

– A prémium kategóriában nemcsak a haszonkulcs a legmagasabb, hanem a márkák küzdelme is a legelkeseredettebb. Milyen üzenetekkel szállnak harcba?

Az első visszajelzések alapján – fél éve vagyunk jelen az új dizájnnal – az ügyfelek részéről nagyon-nagyon elismerőek a visszajelzések. De említhetném az új Q8-ast is, ami tényleg néhány napja van a kereskedésekben, és hihetetlen pozitív a visszhangja. Úgyhogy én azt látom, hogy még mindig igaz az, hogy elsősorban az autó külcsínje, karaktere adja el a modellt, a márkát. Már csak azért is, mert a prémium kategóriában már általában nagyon jó autókról beszélünk, nagy hibák itt már nincsenek. Amelyiket szebbnek találják az ügyfelek, azt fogják választani.

– Azt mondják egy igazán prémium étteremben nincs ár az étlapon. De azért egy autókereskedésben ezt mégsem lehet megtenni.

Az A1-es az 5 milliós sávtól indul, az A6 alapára 14-17 milliós sávban mozog. A Q8 22-23, az A8 nagyjából 29 milliótól elérhető, ami a maga kategóriájában abszolút versenyképes a piacon.

– Műszakilag milyen különlegességekről beszélhetünk?

Ami talán a legérdekesebb, hogy az új modellek valamennyi motorja már úgy nevezett Mild-Hybrid változat, ami azt jelenti, hogy a generátor tulajdonképpen indítómotorként is működik,  és ez azt jelenti, hogy menet közben akár autópálya sebességnél is le tudja kapcsolni az autó a belső égésű motort és utána szaknyelven szólva vitorlázó üzemmódba vált. Csak annyit látunk, hogy a fordulatszámmérő leesik nullára, és aztán a gázpedál érintésére villámgyorsan újból elindul a motor. Ugyanakkor fékezéskor is nagyobb energiát tud visszatermelni az akkumulátorba. Mindez a motor méretétől is függően fél liter, hét decis fogyasztáscsökkenést jelent.

Nem véletlen, hogy még a nagy kategóriás autók, az A6, A7, A8 esetében is egy 3 literes dízel motor különösebb odafigyelés nélkül is 8 literes átlagfogyasztást garantál. Pedig itt  280 lóerős, összkerekes autókról beszélünk. De akár a benzines 3000-esekkel is reális a 10 liter körüli átlag.

– Miközben az elektromos autóival a Tesla lett az autógyártás Apple-ja, a nagy márkák mintha lassan kapcsoltak volna, pedig a rajongótáboruk nagyon várta-várja már a választ. Az Audi nem is oly sokára megjelenő elektromos autója mit tud?

Ez egy új koncepciójú elektromos autó abból a szempontból, hogy már az egész padlólemez akkumulátor lesz. Tehát nem egy meglévő modellt alakítottak át elektromos hajtásúra, hanem direkt az új elvárásoknak megfelelően tervezték. Emiatt elég nagy az akku kapacitása: 95 kWh. Elöl-hátul lesz benne egy villanymotor, vagyis szériagyártásban quattro meghajtású, miközben a beltért tekintve egy nagy SUV térkínálatát hozza. A hosszmérete 4 méter 90 centi, amivel a méretét tekintve a Q5 és a Q7-es közé fog megérkezni – a tervek szerint jövő év legelején.

Az AUDI AG július hónapban 165 350 prémium járművet adott át ügyfeleinek, amely 7 százalékos emelkedés a tavalyi eredményhez képest. A márka három kulcsfontosságú piaca pozitív eredményeket ért el. 2017 júliusához képest Kínában 3,8 százalékkal emelkedtek a kiszállítások, az Egyesült Államokban 2,1 százalékos volt a bővülés, Németországban 37,5 százalékkal több autó került az ügyfelekhez. Összességében a márka hazai kontinensén, Európában a különleges hatások igen pozitívan befolyásolták a júliusi eredményt. Az összesített, minden piacot felölelő eredmények alapján világszerte összesen eddig 1 114 650 járművet (+4,8 százalék) szállított ki a négykarikás márka.