A Ryanairnek bejött az utasok és a pilóták sanyargatása

A brutális járattörlések ellenére nőtt a profit

Annak ellenére, hogy a tavaly ősszel váratlanul bejelentett járattörlések idején már volt, aki a Ryanair-féle fapados modell végét vizionálta, az utasok és a pilóták ridegtartását bevezető cég és ötletgazdag vezérigazgatója, Michael O’Leary eddig jól jött ki a dologból.

Tavaly szeptemberben sokkolta a piacot, hogy Európa legnagyobb, évente 120 milliónál is több utast szállító fapados, azaz – finomabban szólva, illetve a nyugaton bevált elnevezést használva – diszkont légitársasága, az ír Ryanair egy szervezési hiba folytán olyan járattörlési hullámot indított el, ami – a pluszmunkát vállalóknak sebtében felkínált bónusz ellenére – még a hivatalos szakszervezetek hiányában is a túlhajszolt pilóták sztrájkjával fenyegetett. A kárvallott utasok elpártolásáról már nem is szólva.

A gyorsan egymást követő járattörlések mintegy 800 ezer utast érintettek, ráadásul úgy, hogy azokat derült égből villámcsapásként érintette a kellemetlen hír, hogy nem indul a gépük. Mégpedig azért, mert a megváltozott szabadságolási rend miatt a légicég 4200 pilótája közül 500-nak még 2017 decemberig ki kellett vennie pihenőidejét. Az igencsak anyagias szemléletű vezérigazgató viszont jó eséllyel el sem tudta képzelni, hogy a kizsigerelt pilóták a sebtiben felkínált bónuszt is képesek visszautasítani, és inkább nem repülnek.

Ütésálló fenegyerek

A vihar azóta – legalábbis a felszínen biztosan – elült és a brit Guardian tudósítása szerint a Ryanair vezérigazgatója, Michael O'Leary sértetlen maradt a pilóták elégedetlensége, a sokasodó járattörlések és az emelkedő olajárak ellenére.

A légitársaság hírnevén esett csorba kiköszörülése érdekében O’Leary tavaly decemberben engedett a sztrájkra készülő pilóták követeléseinek, és végül elismerte a szakszervezeteiket, míg az elmúlt hónapokban látszólag sokat tett annak érdekében, hogy az utasok körében is javítson a megítélésén.

A lényeg pedig mégiscsak az, hogy gazdasági szempontból sértetlen maradt a Ryanair, hiszen a napokban közzétett beszámoló szerint a légitársaság adózott profitja 10%-kal magasabb az egy évvel korábbinál, vagyis az éves nettó nyeresége meghaladta az 1.45 milliárd eurót.

Az olajsokk a fapadosoknak is betesz

A brit lap ennek kapcsán hozzáteszi, a szemléletváltást jól jellemzi, hogy a Ryanair szőrösszívű vezérigazgatója újabban vendégként utal az utasaira. Ugyanakkor a cégvezető a rekordadatok ellenére is meglehetősen pesszimista a 2018-as esztendő további hónapjait illetően. Számításai alapján ugyanis cége több tízmillió eurót fog bukni az olajárak növekedésével, nem beszélve arról, hogy kalkulációi szerint idén a személyzeti költségek is minden bizonnyal elérik a 200 millió eurót.

Más kérdés, hogy a szakértők szerint O’Leary aggodalma eltúlzott és a negatív körülmények ellenére is úgy látják, hogy a Ryanair 1.25-1.35 milliárd eurós nettó profittal számolhat majd jövőre. Így ha újabb profitrekord nem is születik, a Ryanair továbbra is Európa legköltséghatékonyabb légitársasága marad.

Néhány jellemző megjegyzés O'Leary-tőlGuardian összeszedte a Ryanair-főnök 33 legendás mondását. Íme néhány: 
„A németek meztelenül is átgázolnának néhány üvegszilánkon az olcsóbb repülőjegyért.” 
„A franciáknak soha nem voltak jó filozófusaik. Jó boruk igen, de jó filozófusaik nem.” 
„Ha kevés ital fogy a fedélzeten, szólunk a pilótáknak, hogy állítsanak elő egy kis turbulenciát. Ettől biztos megnő majd a fogyasztás.” 
„Azoknak, akik nem nyomtatták ki előre a beszállókártyát: Szerintünk fizessenek csak 60 eurót, ha ilyen hülyék.” 
„Hogy szállítunk-e gazdag embereket a járatainkon? Naná, reggel én is Ryanairrel repültem ide.” 
„A Ryanair legnagyobb eredménye? Olcsó repülőjegyeket hozott Európába. A legnagyobb hibája? Hogy felvett engem.”