A sorozatos gyárbezárások sem húzzák ki a kátyúból a GM szekerét

A West Plant bejárat General Motors Lordstown Complexben, Warren, Ohio, USA Kép: AzÜzlet.hu / Forrás: REUTERS Alan Freed
A kilátások: a General Motors bejáráta. Lordstown Complexben, Warren, Ohio, USA Forrás: REUTERS /Alan Freed

Hiába zárja be a General Motors három összeszerelő üzemét és ereszti szélnek munkásait, a Reuters elemzői szerint ez a lépés nem húzza ki a csávából az autógyártó óriást. Ipari elemzőkre hivatkozva a hírügynökség rámutat: egy összeszerelő üzem 80%-os kihasználtsággal tud nyereségesen termelni, ezzel szemben a megmaradt négy GM gyár kapacitása alig éri el az 50%-ot.

A Reuters GM körképe kiemeli, hogy általános trend az Egyesült Államokban, hogy a tulajdonosok a crossoverekre, valamint a terepjárókra nyergelnek át, a hagyományos személyautók eladási rátája pedig 6 éve zuhan folyamatosan Észak-Amerikában. Idén a sedanok aránya az úgynevezett könnyű autó kategóriában már harmadával esett vissza. A SUV és terepjáró gyárak nem győzik a munkát, míg a többieknél alig gördülnek le személygépkocsik a gyártósorokról – szól az elemzés. Amely

a helyzet nyerteseinek a Toyota és a Honda gyárakat tartja kiemelve, hogy a Toyota már be is jelentette egy sedan gyár létesítését Alabamában a Mazdával közösen. 
A Toyota 2018-as modellje Forrás: azuzlet.hu
Az egyik nyertes, a Toyota 2018-as modellje

A GM konszernen az sem segít – véli a detroiti tudósító -, hogy jelentősen összekülönbözött Trump elnökkel, aki még az elektromos autók gyártásához a GM-nek nyújtott támogatás leállítását is kiállításba helyezte, amennyiben a General Motors nem tesz le a kis autókat gyártó, ohioi bázisának márciusi bezárásáról.

A kérdésre, hogy vajon a gyárbezárások és az elbocsátások meghozzák-e a várva várt eredményt, a GM szóvivője Kimberly Carpenter azt válaszolta, hogy remélik, hogy „ jó irányba mozdítják el a vállalatot, ” és folyamatosan figyelik a piaci igényeket, hogy alkalmazkodni tudjanak hozzájuk.

Ennek azonban ellentmond a Reuters összeállításában hivatkozott LMC adatsor, amely azt jósolja, hogy hiába „maradt állva” négy GM gyár több, mint 800.000 darab gépkocsi gyártási kapacitással, ebből a várakozások szerint csak 360.000-ret gyártanak le. Márpedig ipari elemzők úgy vélik, hogy egy autó összeszerelő üzem 80%-os kihasználtsággal tud nyereségesen működni.

Tőzsdei kitekintésében a Reuters kiemeli, hogy az Egyesült Államok első számú autógyártójának árfolyama 2,5 %-kal alacsonyabban, 36,69 dolláron zárt, szemben az előző napi majdnem 5%-os emelkedéssel.