Az Ikarus már 400 milliót kapott, jövőre négyezer milliárd a nagyoknak

Autóbuszt szerelnek össze az Ikarus Jármûtechnika Kft. székesfehérvári gyárában A Nagyvállalati Beruházási Támogatás keretében több mint 400 millió forintos kormányzati támogatással, összesen 1,15 milliárd forintból valósult meg a cég kapacitásbõvítõ beruházása Székesfehérváron. MTI Fotó: Bodnár Boglárka

Jövőre mintegy 4000 milliárd forintot szán a kormány fejlesztések finanszírozására, egyebek mellett a versenyképesség javítása érdekében  – hangsúlyozta a pénzügyminiszter csütörtökön, Székesfehérváron, az Ikarus Járműtechnika Kft. kapacitásbővítő beruházásának átadásán.

Varga Mihály elmondta, hogy a kormány a Nagyvállalati Beruházási Támogatási program keretében több mint négyszázmillió forinttal támogatta a fehérvári cég mintegy 1,2 milliárd forintos fejlesztését.

A tárcavezető szerint az Ikarus sikerei bizonyítják, hogy nemcsak az autógyártás, hanem a buszgyártás is kitörési pont lehet a hazai ipar számára, és megjegyezte, hogy a cél a hazai igények kielégítése, ami évi 1100-1200 busz legyártását jelenti.

Széles Gábor az Ikarus tulajdonosa közölte, hogy a támogatásból a termékkínálat bővülése mellett hetven új munkahelyet hoztak létre. A 2016-ban meghirdetett nemzeti buszgyártási program mérlege szavai szerint pozitív, mint elmondta, a honvédségnek tavasszal tizenöt, azóta újabb negyven autóbuszt adtak át, és jelenleg további negyvenet gyártanak.

Háttér. A két Ikarust nem szabad összekeverni, a Varga Mihály által most felkeresett Székesfehérvári Ikarus Járműtecnikai Kft. és a másik, egyébként csődeljárás alatt álló Egyedi Kft. tulajdonosi köre, gyártó bázisa is különbözik. A cégbíróságon hozzáférhető dokumentumok szerint az Ikarus Járműtehnikai Kft. Széles Gábor és családja tulajdonában áll. Ezzel szemben az Ikarus Egyedi Kft.-t néhány magyar magánszemély és a Csehországban,  Brno-ban  bejegyzett Ikarus Asset Management birtokolja.

Széles Gábor azt is bejelentette, hogy cseppfolyósított földgázzal (LNG – liquefied natural gas) hajtott buszt fejlesztenek Székesfehérváron, már a futáspróbák folynak. Rámutatott, hogy Európában sok LNG-vel hajtott kamion közlekedik, ugyanakkor autóbusz egy sem, az Ikarusé lesz az első ilyen típus Európában.

Széles Gábor beszédet mond. MTI Fotók: Bodnár Boglárka

A tulajdonos elmondta, hogy a piac nagy, hiszen az európai nagyvárosok már csak ilyen buszokra írnak ki beszerzési pályázatokat.

Hasonlóan nagy lehetőségnek nevezte az elektromos buszgyártást, ezért létrehoztak Kínában egy vegyesvállalatot az Ikarus és a CNLC (China National Logging Corporation) részvételével. Az első prototípust jövő héten szállítják Magyarországra – mondta.

Cser-Palkovics András  polgármester méltatta a fehérvári buszgyártás újraindulását, hiszen, mint mondta, kevés család van Székesfehérváron és Fejér megyében, amely ne kötődne a vállalathoz.

Úgy vélte, az Ikarus és a hazai buszgyártás érdemes a kormányzat támogatására. Reményét fejezte ki, hogy hamarosan a város helyi közösségi közlekedésében ismét Ikarus buszok teljesítenek szolgálatot.

A pénzügyi tárca vezetője dicsérte az ipar teljesítményét

A miniszter, Varga Mihály emlékeztetett a beruházás átadásakor arra, hogy a  Nagyvállalati Beruházási Támogatási program keretében, meghirdetése óta, 2015-től  53,1 milliárd forinttal segítették a magyar nagyvállalatok 131,5 milliárd forint összértékű beruházásait. Az idén további 15 milliárd forintot fordít erre a célra a kormány.

Széles Gábor és Varga Mihály az Ikarus beruházásátadó ünnepségén.

Varga Mihály eelmondta, hogy a második negyedévében 4,8 százalékkal bővült a bruttó hazai termék, és az ipari termelés, a fogyasztás, a foglalkoztatás és a beruházások várható bővülése hosszabb távon is fenntarthatóvá teszi a magyar gazdaság erősödését.

A miniszter úgy vélte, a vártnál nagyobb növekedés nagyban köszönhető az iparnak, amelynek teljesítménye az elmúlt években 4-5 százalékkal nőtt. Ezen belül a járműgyártás termelési értéke 7,7 százalékkal, exportárbevétele pedig 6 százalékkal emelkedett – tette hozzá.

Varga Mihály megjegyezte, hogy 2010-hez képest 774 ezerrel többen dolgoznak, az új munkahelyek többsége (625 ezer) a versenyszektorban jött létre. Mint mondta, 4,5 millió ember dolgozik, és ez a szám tovább nőhet, miközben az ország már most is az Európai Unió három legalacsonyabb munkanélküliségi mutatójával rendelkező állama között van.

Fejér megyében a munkanélküliségi ráta 2,4 százalékos, tehát megvalósulni látszik a teljes foglalkoztatás – mondta. A foglalkoztatásban állók száma az elmúlt években 164 ezerről 193 ezerre nőtt a megyében – fűzte hozzá.