Ryanair sztrájk és utas sanyargatás? – kártérítés jár akkor is, ha a bőrönd késik

Budapest és Barcelona között közlekedő, esti járatát Törölte a Ryanair légitársaság szerdán. Az ír diszkont cég korábbi közlése szerint története legnagyobb sztrájkjára készül a héten.

Szerdán és csütörtökön 2400 járatból több százat törölnek a spanyol, a portugál, az olasz és a belga fedélzeti legénység munkabeszüntetése miatt.

A személyzet az utasok és a munkavállalók sanyargatásáról beszél. Szerintük ez az ára a vezetők profithajszolásának. Mint mondják, az ivóvízért is fizetniük kell a fedélzeten, betegszabadságra pedig csak akkor mehetnek, ha személyesen jelennek meg az orvosi igazolással. Emiatt a személyzet 34 pontból álló, a munkakörülményeiket javító követelést fogalmazott meg.

A Ryanair hétfőn jelentette be, hogy a június végével záródott pénzügyi első negyedévében az adózott eredménye 319 millió euró lett. Ez 20 százalékkal kisebb ugyan az egy évvel korábbinál, de felülmúlta a szakértők által várt 305 millió eurót.

A nyakló nélküli költségcsökkentés, vagy ahogyan a légitársaság dolgozói látják, a profithajszolás miatti "utas és alkalmazott sanyargatás"  úgy látszik visszaüt a légitársaságra.  

A Ryanair pogyászkezelésének fogyasztóvédelmi szabályairól jelent meg fogyasztóvédelmi állásfoglalás, a főváros kormányhivatala már vizsgálatot is elrendelt, miután a Kanári-szigetekre induló  járata botrányos körülmények között hagyta utasainak poggyászát Budapesten. Ugyanakkor, mint beszámoltunk róla, az ír fapados társaság dolgozói sztrájkot jelentettek be. Azt mondják, elegük lett abból, hogy  súlyosabb következmények nélkül farag nyereséget az utasok és a pilóták sanyargatásából vezérkaruk.

A civil fogyasztóvédő szervezet után kormányzat is lépett: dr. György István kormánymegbízott azonnali, átfogó vizsgálatot kezdeményezett Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Főosztályának bevonásával. A vizsgálat eredményeiről a hivatal a vizsgálat lezárását követően ad majd bővebb tájékoztatást.

A civil fogyasztóvédők azonban közzé tették:  a poggyászok késése esetén is jár kártérítés a fogyasztónak a légitársaságtól, nem csak a csomagok sérülése, elvesztése után

Irásban kell kérni a kártérítést

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) az MTI-hez küldött közleményében felhívja a figyelmet arra, hogy a kártérítés feltétele, hogy a fogyasztó írásban jelentse be kártérítési igényét a légitársaságnál legkésőbb a poggyász kiadásától számított huszonegy napon belül.

A FEOSZ álláspontja szerint a Ryanair tisztességtelen a magyar fogyasztókkal szemben, mert nem teljesíti a szerződésben vállalt és az utasok által kifizetett szolgáltatásait. A  Montreali Egyezmény szigorú felelősségi szabályokat állapít meg, egyebek közt előírja, hogy a poggyászszállítás során bekövetkező megsemmisülés, elvesztés, kár, késedelem esetén a fuvarozó felelőssége utasonként 1000 különleges lehívási jog (SDR – jelenleg 1 SDR mintegy 390 forint).

Ez a kártérítési összeg maximuma, azonban ennek csak töredékét szokták a légitársaságok megfizetni, mivel az utas nem tudja bizonyítani, hogy mekkora kár érte – írja a szövetség.

A FEOSZ szerint a Ryanair eddigi hozzáállása alapján elég kicsi az esély arra, hogy az utasok valóban kártérítést kapnak. A Ryanairnek nincs telefonos magyar nyelvű ügyfélszolgálata, nincs magyarországi fióktelepe, vagy legalább egy kézbesítési címe, ahova fordulhatnának a magyar utasok.

A Ryanair különféle mondvacsinált indokkal utasítja el a panaszokat, holott a jogszabály alapján kizárólag akkor nem terheli felelősség a késedelem miatt bekövetkezett kárért, ha bizonyítja, hogy minden ésszerű lépést megtett a kármegelőzés érdekében – olvasható a közleményben.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége évek óta szorgalmazza, hogy a kormány készítse el az új fogyasztóvédelmi politikáját, a szövetség szerint a légitársaságok ügyfélkapcsolatára is a közszolgáltatást végző társaságok ügyfélszolgálataira vonatkozó szigorú szabályokat kellene előírni – fogalmaznak a civilek.

Mire számíthat a Ryanair? – És mire számíthatnak utasai?

A nyakló nélküli költségcsökkentés, vagy ahogyan a légitársaság dolgozói látják, a profithajszolás miatti “utas és alkalmazott sanyargatás”  úgy látszik visszaüt a légitársaságra.  A Ryanair számos országból induló járatot törölt dolgozói sztrájkja miatt. Ez mintegy 50 ezer utast érint. Az már biztos, hogy budapesti járatot is érint  a munkabeszüntetés. A Ryanair arra figyelmezteti, a pilótákat, az elhúzódó sztrájk miatt elveszíthetik állásukat.Teljes cikkünk itt olvasható.