Hirdetés
Kezdőlap Mozaik Rettegnek a légitársaságok a Brexit miatt - ki marad fenn az EU...
No menu items!

Rettegnek a légitársaságok a Brexit miatt – ki marad fenn az EU egén?

A Brexit nem csak az EU és Nagy-Britannia közötti járatokat érinti. A legnagyobb európai fapadosok léte is veszélyben van. Mindenki a kiskapukat keresi. Senki nem tudja, ki szállhat fel március 30-án reggel.  

Veszélyben a Róma-Budapest járat

Rómába menet nem biztos, hogy Budapesten brit gépre szállhatunk

Nagy-Britannia rendezetlen kilépése az EU-ból káoszt okozhat az egész európai légközlekedésben. Meglepő, de legkevésbé azoknak kell aggódniuk, akiknek a British Airways londoni gépére van foglalásuk. A légiközlekedési szakmának elsősorban azok a járatok okoznak fejtörést, amelyek be sem repülnek a brit légtérbe. Így kérdés, hogy március 30-án, a Brexitet követő reggelen felemelkedik-e Budapestről a Ryanair római járata.

A többségében brit tulajdonban álló, illetve a szigetországi székhelyű légitársaságok a Brexit pillanatában elvesztik európai repülési jogukat!

Az EU a kilencvenes évek elején liberalizálta a kontinens légiközlekedését. A közösségen belüli célpontok között a tagállami felségjelzésű gépek szabadon repülhetnek. Ilyet azok a légitársaságok festhetnek fel, amelyek székhelye az EU-ban van és többségi tulajdonosuk európai cég vagy polgár. Más társasságok nem repülhetnek uniós repterek között. Az EU-n kívülről érkező gépek pedig csak leszállási jog, angolul slot birtokában landolhatnak.

A slot, a légiközlekedés legfontosabb fogalma

A slot egy időintervallum, amelyben az ezt birtokló légitársaság egy adott repülőtéren le-, illetve felszállhat. Mennyiségét a reptér kapacitása határozza meg. A slot értéke a légikikötő jelentőségétől és az intervallum időpontjától függ. Egy reggeli frankfurti leszállási jog komoly vagyon. A slot adás-vétel tárgya. A repterek viszik a piacra. Az uniós légitársaság szabadon megszerezhetik és korlátlan ideig megtarthatják. Az EU-n kívüliek csak a felségjelzésük szerinti államtól juthatnak hozzá, aki  a tagállammal kötött szerződéssel kapja ezt meg, viszonossági alapon.

A British Airways-t nem érinti a Brexit. Brüsszel és London a legrosszabbtól tartva már tavaly megállapodást kötött, megakadályozandó, hogy az EU és Nagy-Britannia között leálljon a légiközlekedés. Kölcsönösen leszállási jogot biztosítottak a brit és a tagállami nemzeti légitársaságoknak, illetve a tagállamok által kiválasztott cégeknek. Ez nálunk a Malév csődje óta tipikusan a Wizz Air. Ezért tud például – a Ryanair-el ellentétben – egy orosz-magyar kormányközi megállapodás alapján Budapest-Moszkva járatot is üzemeltetni.

A Ryanair és a Wizz Air poziciója merőben különböző

EasyJet, Ryanair: A lét a tét!

Gondban a brit többségi tulajdonú fapados- és chartertársaságok vannak. Többek között az EasyJet, a Ryanair, a Condor és a FlyTUI, tehát a kontinens legjelentősebb fapados- és chartertársaságai. Nagy-Britanniából nem repülhetnek be az EU-ba, mert a Brüsszel-London-szerződés szerint az európai slotok a British Airway-t illetik. Ráadásul nem köthetnek össze Unión belüli célpontok se, mert tagállamon kívüli a többségi tulajdonos.

Az érintett cégeknek a Brexit a gazdasági ellehetetlenülést jelentené, mert a legtöbb járatukat uniós repterek között üzemeltetik. Nem csoda, hogy igyekeznek kiskapukat keresni.

A szükség kreatívvá tesz

Michael O’Leary

A Ryanair annak ellenére, hogy tavaly több lépcsőben vásárolt saját részvényeiből legutóbb decemberben egy 750 millió eurós csomagot, 54%-a továbbra is brit tulajdonban áll. A cég vezetője, Michael O’Leary azonban nyugtatja az utasokat és a sajtót: Megállapodott a brit befektetőkkel. Rendezetlen Brexit esetén, a kilépés napján átadnak annyi részvényt, hogy ír kézbe kerüljön a cég többsége.

Az EasyJet, amelynek legnagyobb tulajdonosa egy londoni görög milliárdos, Stelios Haji-Ioannou, társaságot alapított Ausztriában és ehhez szervezte ki az összes uniós járatást. A megoldás azonban vitatott, hisz csak a struktúra alakult át, a tulajdonos végső soron ugyan az maradt.

A világ legnagyobb turisztikai cége, a brit Thomas Cook tulajdonában álló Condor még nem talált megoldás. A többségében német utazási irodáknak dolgozó chartertársaság reménykedik, hogy No-Deal-Brexit esetén is tovább repülhet: „Az EU a britekkel kötött megállapodással kifejezte, hogy nem akar nehézségeket az európai légiközlekedésben, ezért hisszük, hogy Brüsszel, London és Berlin megoldást fog találni” – mondja a szóvivő.

A legnagyobb német idegenforgalmi vállalat, a TUI nevét viselő chartercégének, a FlyTUI-nak valójában brit-orosz hátterű többségi tulajdonosa van. Ezért bizonytalan a járatok jövője. A Condorhoz hasonlóan reménykednek, hogy az utolsó pillanatban lesz megoldás.

Érintett a spanyol nemzeti légitársaság, a British Airways tulajdonában álló Iberia is. Az európai légipiacról való kiszorulást elkerülendő a britek tavaly 49,9%-ra csökkentették a részesedésüket.

London-New Yorkba járat se lesz?

London már egyezséget kötött Amerikával

A brit társaságok Európán kívüli desztinációit is érinti a Brexit. Az EU az elmúlt években több állammal, így az USA-val és Svájccal is Open-Sky megállapodást kötött. Ez a szerződő ország és az EU között kölcsönösen liberalizálja a légiközlekedést.

Viszont az európai gépeknek, így a briteknek is csak ezeken a megállapodáson keresztül van spotjuk az USA-ba és Svájca. Az EU elhagyásával Nagy-Britannia az Open-Sky megállapodásokból is kiesik. London már cselekedett. Tavaly év végén kormányközi szerződést kötött a két országgal, így március 30-án is lehet majd repülni Londonból New Yorkba és Zürichbe.

Kiskapuk és megoldások tehát vannak. Ennek ellenére nagy a bizonytalanság. Március 30-án reggel sok britet, illetve európait érhet kellemetlen meglepetés a repülőtereken.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A Mol jelentős eredményeket ért el 2023-ban

A Mol-csoportnak az "egyáltalán nem támogató" feltételek mellett is sikerült helytállnia, és bár pénzügyi teljesítménye tavaly elmaradt a 2022-es rekordévitől, operációs és stratégiai szempontból egyaránt jelentős eredményeket ért el.

A 4 évszakos abroncsban egyre jobban hiszünk

Ellentmondásos számok láttak napvilágot az európai abroncspiacon. A legfontosabb üzenet: a piacon a téli abroncs mellett a négyévszakos eladása növekedett a legjobban.

Adókockázatokkal is együtt jár az üzemanyagkártya

Az üzemanyagkártyák használata széles körben elterjedt a vállalkozások körében, mert jelentős adminisztrációs könnyítést eredményezhet az elszámolás tekintetében. A piacon jelenleg széles körben alkalmazott konstrukció azonban adókockázatot jelenthez, amely kiküszöbölhető lehet egy új konstrukció kialakításával, állapították meg a Deloitte szakértői.

Lakáshitelek: itt vannak a számok a gödör aljáról

A lakáshitelezés a földbe állt tavaly, az állomány kizárólag az államilag támogatott hitelek miatt bővült, de csak minimális mértékben. Hitelkiváltás gyakorlatilag nem volt.
Hirdetés

Hírek

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Pluszban kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön

Pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden az OTP-részvények ára 670 forinttal, 3,79 százalékkal 17 030 forintra esett, forgalmuk 8,5 milliárd forintot tett ki.

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására esett a BUX

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására, magas forgalom mellett, elsősorban az OTP, valamint a Richter és a Mol gyengülése miatt esett a BUX-index.

BÉT – Enyhe emelkedés várható a nyitásban

A BUX pénteken 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt.

BÉT – Új történelmi csúcson zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt pénteken.
Hirdetés

Gazdaság

Szeptembertől kötelező átutalási korlát lesz a bankszámlákra, az OTP már májusban bevezeti

Az internet- és mobilbankból indított utalásoknak május 8-tól kezdve 1 millió forint lesz a napi limitjük.

A Gránit Bank, az MBH és az OTP konzorciuma működtetheti az MFB Pont Plusz lakossági hálózatot

A közvetítői hálózatról szóló közbeszerzési eljárást a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) jelentette meg, a szerződést még ebben a hónapban megköthetik.

Felmérik a magyarországi kriptopiaci szereplőket

A MiCA és az FTR révén Európa-szerte felügyelt, szabályozott keretek között működő nemzeti kriptopiacok alakulhatnak ki.

Az emberek már kevésbé félnek a kriptovalutától, pedig van miért

Egyes elemzők a bitcoin közelmúltbeli 70 000 dollár feletti emelkedését annak jeleként értékelik, hogy a befektetők nem foglalkoznak a hivatalos figyelmeztetésekkel.