Sütik az égen

Dron, szállítás Economist Az Üzlet.hu Forrás: trans.info
Drónok a szállításban. Egyelőre nehézkes a használatuk a a jogi szabályozás miatt

A drónos ételszállítás többé már nem álom. 

Legalábbis az izlandi Reykjavikban nem, ahol egy ételszállító cég tulajdonosa azért tette fűthetővé a háza tetejét, hogy a drónjai gond nélkül felszállhassanak róla, illetve landoljanak rajta.

Az Economist tudományos rovatának beszámolója szerint a drónokat ugyan egy évtizede már széleskörűen használják világszerte, a házhoz szállításos szolgáltatások azonban még nem váltak közkeletűvé. És nem a technológiai fejlettség, hanem inkább a jogi szabályozás hiánya hátráltatja az egyébként várhatóan rakéta sebességgel felfuttatható szolgáltatási ágazatot – írja a neves gazdasági napilap internetes kiadása.

A szabályozás alapvető kérdése a drónok és reptetésük mibenlétének a pontos körülírása, majd pedig azoknak az országonkénti légirányítási rendszerbe való beillesztése. Persze a technológiát is finomítani kell, ezt megmutatta az izlandi példa  - írja az Economist munkatársa.

Az említett izlandi vállalkozás ugyanis egy izraeli partnerével együtt megkapta a működési engedélyt a légügyi hatóságoktól, ám a repülés során számos műszaki tapasztalattal lettek gazdagabbak ők maguk is. A finomhangolások óta már

 12 útvonalaton repülnek az izlandi-izraeli Flytrex drónjai Reykjavikon keresztül-kasul olyan célpontokhoz, amelyeknél a szomszédok hozzájárultak ahhoz, hogy a fejük fölött drónok repkedjenek.

A repülő robot pincéreket a vállalkozás tulajdonosa szerint maximum 3 kilóig terhelhetik finomságokkal, de a korábbi több mint 20 perces utakat, 4 perc alatt teszik meg, rengeteg időt megtakarítva a szolgáltatónak.

A Flytrex a beszámoló szerint már számos étteremmel van kapcsolatban, ahonnan egy mobil applikáció segítségével szállítja minden mozzanatában követhető módon az ételeket a megrendelőkhöz, akik egy PIN-kód bepötyögésével nyugtázzák az élet megérkezését. Az izlandi cég immáron egy harmadik fajta, teljesen vízálló drónt is kifejlesztett, ezúttal egy kínai partnerével, amelyik radar és kamerák nélkül három GPS rendszerbe is integrálva, ezekkel a navigációkkal repül.

Az Economist azonban túlmutat az izlandi példán és megannyi változatos felhasználási módot felsorol világszerte a drónok alkalmazására, a csomagszállítástól a megfeneklett vagy meghibásodott hajók alkatrész ellátásán keresztül, a városok vonzáskörzetébe való hosszabb távú ételkiszállításig vagy például megközelíthetetlen afrikai körzeteknek a gyógyszerellátásáig.

Konklúzióként mégis arra figyelmeztet a cikk szerzője, hogy még időbe telik a drón reptetés maximális közlekedés- és üzembiztonságának a megteremtése, melyek keretében nemcsak a reptereket fogják tudni elkerülni, hanem biztonsággal győzik majd le mind a városi építészet, mind pedig a természet teremtette akadályok jelentette veszélyeket is.