Szépségek az ipar szolgálatában

Az 1500 hazai kozmetikai cég évente 100-120 milliárd forintot termel

MTI Fotó: Balogh Zoltán

A húszéves Szarvas Andreát koronázták meg vasárnap este Budapesten, a Magyarország Szépe 2018-as döntőjében, így ő képviselheti hazánkat a decemberi Miss World világversenyen Kínában. S bár kevesen gondoltak bele a szép lányokat látva, hogy valójában milyen elképesztően nagy üzlet képviselői ők, a szépségcsinálók a világ legnagyobb üzletemberei közé tartoznak manapság, és az ő követeik az ország- és világszépek, a szépségkirálynők. Az Üzlet néhány jellemző adattal mutatja be, micsoda gazdasági erőt képviselnek a megállíthatatlanul fejlődő szépségipar óriásai, nemcsak nyugaton, hanem hazánkban is.

Manapság a szépségiparnál csak az informatika fejlődik gyorsabban és dinamikusabban, elképesztő pénzösszegek cserélnek gazdát az ágazat szereplői között. A globális szépségipar mintegy 7 százalékkal bővül évente, gyorsabban, mint a világ GDP-je. A legnagyobb piacot manapság Oroszország, Kína, Dél-Korea és India jelenti, igaz, ezekben az országokban még mindig a francia és az amerikai kozmetikai termékek a legkelendőbbek.

Ezzel egybecseng, hogy a francia kozmetikai vállalatokat tömörítő szövetség, a FEBEA tavasszal tette közzé 2017-es kereskedelmi adatait, amelyek szerint tavaly 13,6 milliárd euró értékben adtak el francia szépségápolási termékeket világszerte. Ez 1,6 milliárdos növekedést jelent 2016-hoz képest, mégpedig úgy, hogy az eladások az ázsiai régióban 25 százalékkal, az Egyesült Államokban 20 százalékkal emelkedtek.

Ugyanakkor a világ más részein is folyamatosan bővül az iparág, amibe már nemcsak a kozmetikai termékek – sminkek, bőr- és hajápolási készítmények, parfümök – tartoznak, hanem egyre inkább a plasztikai sebészetek és az egészségcentrumok által kínált szolgáltatások, illetve a fogyást elősegítő termékek is. Utóbbiaknak köszönhetően a becslések szerint 2022-re évi 350 milliárd eurós forgalmat bonyolíthat a globális szépségipar.

A növekedés Magyarországon is jól érzékelhető, a hazai kozmetikai piacon tevékenykedő közel 1500 cég évente 100-120 milliárd forintot termel. A legnépszerűbb termékek itthon a testápolók, az arc- és szemránckrémek, amelyekre egyaránt 6 milliárd forint kerül ki éves szinten a magyar pénztárcákból. A plasztikai sebészeti beavatkozások ezzel szemben hazánkban még luxuskiadásnak számítanak, az ilyen jellegű műtétek csaknem felét a 35-50 éves korosztály tagjain végezték tavaly. A határainkon belül tevékenykedő plasztikai sebészek száma jelenleg nagyjából 200-ra tehető.

A szépségkirálynők, a szépségipar egy-egy szegmensének képviselőivé, modelljeivé avanzsálva pedig igen szép summákat kereshetnek.  A szépségipari cégeinek arcaivá válva a halandók számára szinte felfoghatatlan összegeket zsebelnek be.

A Forbes Magazin 2016-os adatai is sokat mondóak, a legkeresettebb modellek összeállítása itt található. Az első helyen ismét a brazil szépség, Gisele Bündchen végzett 30,5 millió dollárral, míg másodikként, 20 millióval Adriana Lima futott be. Legnépszerűbb magyar modellünk, Palvin Barbara ugyanebben az évben “szerény”, 4 millió dolláros bevételt ért el.