Több millió német dízel autó sorsa bizonytalan – a gyártók ellenállnak

A magas nitrogén-oxid kibocsátású dízel autók a jövőben nem hajthatnak be egyetlen német nagyvárosba se. A tilalom vonatkozik a külföldi illetőségűekre is. Az érintett német autósok támogatásban részesülnek. A költségeket az autógyártóknak kellene viselniük. Ők egyelőre részben ellenállnak. A kormány döntését sokan kritizálják.

A németek egy részének kedélyeit a nagyvárosok rossz levegője, másokét viszont a dízel autójukat fenyegető behajtási tilalma borzolja. Aachenben, Hamburgban és Stuttgartban már döntés született az Euro 6-nál rosszabb besorolású, gyakorlatilag tehát a nem benzines autók többségének kitiltásáról a központokból. Más városok is hasonló intézkedéseket helyeztek kilátásba. A helyi szintű döntések már olyan sok embert érintettek, hogy a szövetségi kormány sem maradhatott tétlen. A minap a koalíciós pártok megállapodásra jutottak. Úgy néz ki, hogy a „kecske is jól lakik, és a káposzta is megmarad”. A kormánypártok biztosítani készülnek, hogy az egyébként már 2008 óta létező behajtási szabályokat jelentősen szigorító városok autósai továbbra is mobilak maradjanak.

Új határértékek

A kormányzati döntés a több mint 5 millió Németországban futó Euro 4 és 5 dízel személyautót érinti. Ez énnel rosszabb besorolásúak már a környezetvédelmi zónák 2008-as bevezetése óta ki vannak tiltva a nagyvárosok központjaiból. Az ő esetükben nem változik semmi. A kormány kimondott célja, hogy ezek a legrövidebb időn belül eltűnjenek a német utakról.

Az Euro 4 és 5 dízelek nitrogén-oxid kibocsájtásának eddig 250, illetve 180 mg alatt kellett lennie. A közúti mérések során azonban feltűnt, hogy legálisan forgalomban lévő autók sokasága nem teljesíti ezeket az értékeket. Az új szabály 270 mg-ra emelte a határértéket. Amennyiben az autó ezt sem teljesíti, a tulajdonos részt vehet a kormány által elfogadott programban.

A dízel-program

Az érintett autók tulajdonosi két lehetőség közül választhatnak:

  1. Másik autót vásárolnak. A német gyártok vállaltak, hogy különösen kedvező kondíciókat biztosítanak ehhez. Újdonság minden korábbi autócsere programhoz képest, hogy a mostani a használt autók vásárlására is ki fog terjedni.
  2. Az autó motorszoftverjének átprogramozásával a határérték alá szorítják a kibocsájtást. A kormány tervei szerint az átállítás költségeit a gyártok viselnék.

Az érintettek

A döntésből egyelőre 14, különösen szennyezett város és agglomerációjuk, többek között Hamburg, München, Köln és Stuttgart lakói profitálhatnak. A közlekedési miniszter elmondása szerint a lista 65-ösre fog bővülni, így a most hiányzó Frankfurt és kisebb városok is fel fognak kerülnek rá, amennyiben ezek is szigorítják a behajtási szabályokat.

A kárvallottak

A szigorodó szabályok, ahogy a környezetvédelmi zónák eddig is, minden autóra, tehát azokra is, akik  nem az érintett városokban laknak, így termesztésen a külföldiekre is vonatkoznak. Ergo a 270 mg-nál több nitrogén-oxidot kibocsátó, praktikusan Euro 6-nál rosszabb magyar autók sem róhatják majd például München útjait. Ez komoly bosszúság sok Németországban elő, de magyar rendszámú autóval közlekedő, vagy rendszeresen oda utazó honfitársunknak.

A szépséghibák

A kormány eddig csak a német gyártókat tudta bevonni a terveibe, és őket is csak az első opcióba.

A gyártok egy része, nevezetesen a BMW és az Opel hallani sem akarnak a szoftverátállítás költségeinek viseléséről. Azzal érvelnek, hogy ez a megoldás műszakilag bizonytalan, gazdaságilag nem ésszerű, és szükségszerűen csökkenti az autók teljesítményét, tehát a vezetési élményt is. A VW csak akkor működne közre, ha minden gyártó így tenne. Eddig csak a Daimler, a Mercedes tulajdonosa mutatkozott kooperatívnak.

A külföldi gyártok közül pedig kizárólag a Renault reagált érdemben. A francia gyártó a vásárolt autó típusától függően 10 ezer euróig terjedő kedvezmény kínál méghozzá minden, a legöregebb dízelautók tulajdonosainak is.

Az állam is fizet?!

A pénzügyminiszter első nyilatkozata szerint a program a költségvetésnek, és így az adófizetőknek semmibe sem fog kerülni. Aztán kiderült, hogy ennél árnyaltabb a kép. Ugyanis az akció elvileg csak a személygépjárművekre vonatkozik. Az önkormányzati kitiltások viszont a haszongépjárműveket is érintik. Rajtuk úgy segítene a kormány, hogy a szoftverátállítás költségeinek 80%-t levonhatnák az adójukból. Ez persze nem kiadást, hanem bevétel csökkenést jelent a költségvetésnek. Ennek mértéke egyelőre ismeretlen, de végső soron az adófizetőket terheli.

Jobb láthatóság

Az eddigiektől eltérően a környezetvédelmi besorolást nem a szélvédőre ragasztott vinyetta fogja jelezni, hanem a rendszámon lesz látható. Továbbá ezt – a matricától eltérően nem a tulajdonosnak kell megvásárolnia a forgalmi engedély bemutatásával a műszaki vizsgát lebonyolító TÜV-nél, hanem -, az önkormányzatok gépjármű-hatósága fogja a központi nyilvántartás alapján kiállítani.

Vannak előzmények

A kormány már 2017-ben elfogadott egy dízel-csomagot. Akkor teljesen a gyártok önkéntes együttműködésére alapoztak. Az eredmény: a 10 ezer euróig terjedő kedvezményeket egy év alatt 200 ezren vették igénybe. Ezt Berlin kévésnek tartja.

Brüsszel türelme is elfogyott, bírság is jöhet

A szövetségi kormány lépes kényszerben van. Jelenleg 26 német város nem tudja teljesíteni a 2010 óta kötelező uniós légszennyezettségi előírásokat. Ezért az Európai Bizottság eljárást helyezett kilátásába Németország ellen.

Kritikában nincs hiány

Sokan felvetik, hogy a gyártok csak addig kooperatívak, amíg a saját érdekeikről, tehát az új autók eladásáról van szó. Ha a kormány a szoftvercsere költségeinek viselését nem teszi számukra kötelezővé, csak a gyárak érdekében cselekszik – mondják a környezetvédelmi szervezetek képviselői. Hasonlóan látják ezt a pénzpiacok is. A kormányzatú döntés bejelentésé után minden német autógyártó részvényének árfolyama emelkedni kezdett.