Új szabályok, új teendők – A SZÉP kártya változásai

A munkáltatók a napokban értesülhettek a SZÉP kártya kibocsátóitól az új SZÉP kártya rendelettel összefüggő változásokról, az ezzel kapcsolatos teendőikről. A 76/2018. (IV.20.) Kormányrendelet a kártya működési hátterét teljesen átalakítja. (Részletek)

Az eddigi szabályozás szerint a SZÉP kártya elektronikus utalványként funkcionált. A munkáltatói juttatás keretét a munkáltató és a SZÉP kártya kibocsátó közötti szerződés adta. A munkáltató saját döntése vagy a munkavállalók igénye alapján megrendelte a kártyákat, valamint alkalmanként egy adatszolgáltatással és átutalással elküldte a szolgáltatóhoz az erre szánt pénzt, aki a felosztási lista alapján jóváírta a munkavállalók kártyáján a megfelelő zsebekre a megadott összegeket.

A folyamat az új szabályozás szerint alapjaiban megváltozik.

Nem a munkáltató köt szerződést, hanem a munkavállaló. A munkáltató nem küld adatszolgáltatást és nem egy összegben utalja el a munkavállalóknak szánt pénzt, hanem személyenként és alszámlánként (zsebenként) külön-külön utal.

A változás hátterében az áll, hogy 2019. január 5-ét követően a munkavállalók nem elektronikus utalványt kapnak, hanem minden SZÉP kártya birtokosnak 3 darab korlátozott rendeltetésű pénzforgalmi számlája lesz. Ehhez pedig a kártyákat a továbbiakban kezelő bankoknak a kártyabirtokosokkal kell szerződést kötniük. A már kártyával rendelkezők számára a rendelet lehetővé tesz egy egyszerűsített szerződéskötést, amihez nem szükséges személyesen bemenni a bankba, csak igazoltan át kell venni a bank szerződési ajánlatát. Ez történhet postai úton vagy elektronikusan. A január 5-i határidőt követően azonban csak személyesen a bankfiókokban lehet a SZÉP kártya számlákat megnyitni és egyben kártyát igényelni.

Hogyan értesül a munkáltató a dolgozói számlaszámáról?

Erre a jogszabály nem tér ki, és különösen a legújabb adatvédelmi előírások miatt nem is egyszerű a kérdés. Az érintett bankok (jelenleg a K&H, az MKB és az OTP) más-más módon próbálják segíteni a munkáltatókat ebben. Alaphelyzetben azonban a munkavállaló dolga és felelőssége, hogy a szükséges számlaszámokat a munkáltatójának átadja.

A béren kívüli juttatás témakörében minden információt megkaphatnak a CAFETERIA az employer branding tükrében 2019 című konferenciánkon. További információk: http://uzletikonferencia.com

A váltás láthatóan komoly adminisztrációt ró a bankok mellett a munkáltatókra is. Egyrészt meg kell oldják az informatikai rendszereikben a számlaszámok kezelését, másrészt ahhoz, hogy ilyen juttatást adjanak, meg kell győződniük arról, hogy a munkavállaló megkötötte-e a szerződést. Arról már nem is beszélve, hogy miként fogják megoldani, ha például téves utalás történik, mivel a munkavállaló, ha akarná se tudná visszautalni az összeget, tekintve, hogy átutalást a számláról nem indíthat, ahogy készpénz felvételére sem lesz módja.

A jó hír viszont, hogy a meglévő kártyák változatlanul használhatók, cserére sem kerül sor, csupán az alszámlákon lévő összegek a háttérben átvezetésre kerülnek az új számlákra.

A gördülékeny átálláshoz mind a munkáltatóknak, mind a munkavállalóknak figyelemmel kell kísérniük a szolgáltatók tájékoztatóit és megtenni a szükséges lépéseket. Ezek között talán a legfontosabb az elérhetőségi adatok aktualizálása.

Király Ágnes

okleveles adószakértő

Top Cafeteria