Lezuhant az olajár – némi korrekcióra azonban számítanunk kell!

Tavaly az utolsó negyedévben 40 százalékkal csökkent a kőolaj világpiaci ára. Pénteken pedig egyaránt 10 forinttal csökken a dízel és a benzin ára a hazai kutaknál. Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője, szerint a hazai fogyasztók az év első részében a mostani, alacsonyabb árakra számíthatnak, de enyhébb emelkedés azért várható. / AzÜzlet.hu

Tavaly az utolsó negyedévben 40 százalékkal csökkent a kőolaj világpiaci ára. Január elején egyaránt 10 forinttal olcsóbb a dízelolaj és a benzin a hazai kutaknál. Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője, szerint a hazai fogyasztók az év első részében a mostani, alacsonyabb árakra számíthatnak, de enyhébb emelkedés azért várható.

Pletser Tamás

– Kicsit túlesett az olajpiac azon a szinten, ami szerintem a 2019-es átlag lesz: ezért lassú emelkedésre számítok a következő hónapok során. Természetesen két oldalról kell közelítenünk. A kereslet és a kínálat felöl. A kereseti oldalon az a legizgalmasabb kérdés, hogy mi lesz az ázsiai, illetve a globális gazdasági növekedéssel? 2019 első napján jelent meg a decemberi kínai beszerzési index, ami elég sokkolóan negatív volt: 49,4 pont, ami jelzi, hogy alapvetően a gazdasági aktivitás csökkenésére számítanak a felek. Ez három éve a legalacsonyabb érték, és nem sok jót vetít előre: azt mutatja, hogy a keresletnövekedés gyengülhet ahhoz képest, amit a piac várna.

A kínálati oldalon több érdekesség is mutatkozik. Egyrészt az OPEC a  termelését januártól  szűkítette, a másik fontos kérdés, hogy májustól vajon milyen lesz az iráni export. Ekkor jár le ugyanis a Trump elnök által 8 országnak adott az iráni bojkott alóli mentesség. Végül a harmadik, és szerintem az eddigi legnagyobb meglepetés, hogy mi lesz az amerikai palaolaj termeléssel, ami nagyon érzékeny az olajár változásra, és a kitermelés jellegénél fogva rendkívül gyorsan tud reagálni? Most azt látjuk, hogy a WTI* ára 45 dollár alatt van, miközben jellemzően 50-55 dolláros az a határ, ami alatt a palaolaj termelése már negatívba fordul. 2019-re a piac napi 1,3 millió hordós kínálat növekedéssel számol az amerikai palaolaj tekintetében. Ha ezen az alacsony, vagyis veszteséges kitermelést jelentő szinten marad az ár, nagy kérdés, hogy az amerikai palaolaj termelők milyen mértékben fogják változtatni a termelésüket.

*A WTI (West Texas Intermediate) a legfontosabb irányadó olajár az Amerikában. A NYMEX (New York Mercantile Exchange) határidős tőzsdéjén jegyzett, Amerikában kitermelt, alacsony kéntartalmú olajtípust, az úgynevezett könnyű kőolajat takarja, aminek döntő többségét az államokban finomítják és használják fel. Ebbe a típusba illik a palaolaj is.

– Az árnövelő, vagy árcsökkentő hatások milyen gyorsan gyűrűznek be magyar piacra?

– Szinte azonnal. Persze ne feledjük, hogy mi most a nyersolaj áráról beszélünk, de az egyes termékek ára némileg el tud térni ettől. Így amikor benzint, vagy dízelt tankolunk, nem olajat, hanem terméket vásárolunk, és a kettő közti különbség azért jelentősen el tud térni egymástól. Tavaly például a dízel esetében már megtapasztalhattuk, hogy a negyedik negyedévben milyen mértékben szétnyílt a benzinnel szembeni olló.

– Ráadásul a dollár árfolyam is erősen determinálja a történetet.

– Igen, mivel az olaj árának nemzetközi jegyzése dollárban történik, ami tavaly erősödést mutatott és azóta is stabilan erős. Ugyanakkor ez is többismeretlenes egyenlet, sokat számít, hogy mi lesz a FED kamatemelésekkel és azok hatásával és általában milyen lesz a globális gazdasági kilátás. Én nem nagyon várok a dollár-forint viszonyban jelentős változást.

– Vagyis ha a következő negyedévet vesszük alapul, a magyarországi üzemanyag felhasználók stabilan a mostani, alacsonyabb árszinttel számolhatnak?

– Azt gondolom, igen. Ugyanakkor középtávon  a mostaninál valamelyest magasabb árakkal számolok. De nem hiszem, hogy elszállnak az árak Ami viszont jó eséllyel elmondható: a dízel-benzin ár közötti jelentős rés, az megmaradhat. Sőt, talán még tovább is nőhet idén.

– Ami érdekes, tavaly és a jó pár éve is felröppent a hír, hogy az üzemanyag ára literenként akár az 500 forintot is elérheti. Mire ez a rémisztgetés? 2018 végére gyakorlatilag 40 százalékkal csökkent az olaj ára.

– Azt fontos figyelembe venni, hogy az olajpiac relatíve kicsinek mondható, ami viszonylag érzékeny a változásokra. Ha mondjuk a kínálati oldalon hirtelen megváltozik valami, akkor az egész képlet gyorsan megváltozhat a drágulás, vagy az áresés irányába. Most látszik, hogy az olajár nagyon alacsony és nagy feszültséget okoz a kitermelő országokban. Ha az így kialakuló válság eszkalálódik, pillanatok alatt jelentősen növekedhetnek az árak.

Abban, hogy 2018 végén jócskán lezuhant az olaj ára, a kereslet csökkenés, a túlkínálat mellett annak is szerepe volt, hogy nagyon komoly spekuláció alakult ki az olajár emelkedésére. Mostanra ez a spekulációs nyomás, teljesen eltűnt. Azok a befektetők, akik arra játszottak, hogy áremelkedés lesz, úgymond kizáródtak a piacról, mert le kellett zárniuk a pozíciójukat és jelentős veszteségeket szenvedtek el. Így most egyelőre olyan, mintha teljesen üres lappal indulna a piac. A kérdés pedig immár az, hogy azok a befektetők, meg alapok, akik megégették magukat, mernek-e újra olajat venni az árutőzsdén úgy, hogy különben most a fundamentális kép, inkább az áremelkedés felé mutat.