Kezdőlap Fókuszban A háború Európa éléskamrájában dúl, amit az egész világ megérez
No menu items!

A háború Európa éléskamrájában dúl, amit az egész világ megérez

Ukrajna a világ negyedik, illetve ötödik legnagyobb kukorica- és búzaexportőre, és a terményexport 85 százaléka tengeri úton halad. Illusztráció: Bigstock

Az ukrajnai háború már most megviseli a globális élelmiszer-ellátást: az orosz invázió okozta üzemanyag-, műtrágya- és munkaerőhiány miatt csökken a termelés, amelyre az országok világszerte támaszkodnak.

Igor Boriszov ukrán gazdálkodó 2000 tonna kukoricát rejteget az őszi betakarításból egy raktárban az orosz harcvonalak mögött. Más ukrajnai gazdákhoz hasonlóan az ő idei termése is veszélyben van.

A globális aggodalmak, miszerint az orosz invázió miatt Ukrajna 2022-es termése csökkenhet, beigazolódtak. A terméskiesés számos olyan országra is kiterjed, amely búzát, kukoricát és étolajat szállít Ukrajnából.

Bár a búza már a földben van, és már csak néhány hét maradt a kukorica vetésére, az ukrajnai gazdák nem jutnak hozzá a szükséges műtrágyákhoz és vegyszerekhez. Kevés az üzemanyag a traktorokhoz és más mezőgazdasági berendezésekhez. A munkások felmondanak, hogy csatlakozzanak a harcokhoz, vagy elhagyják az országot, így a gazdaságokban nem marad munkaerő.

Boriszov a The Wall Street Journalnak elmondta, hogy neki és más gazdáknak áprilisban és májusban kell elkezdeniük a kukorica, napraforgó és árpa vetését. Ez most már kétséges, márpedig ennek az élelmiszer-ellátásra és az árakra gyakorolt hatása világszerte érezhető lesz.

“Reméljük, hogy vetni fogunk, és vetni is akarunk, de a helyzet teljesen kiszámíthatatlan. Vlagyimir Putyinra nem lehet előrejelzést építeni” – mondta Boriszov.

Ukrajna tápanyagban gazdag talaja adja a világ búzakivitelének 10 százalék, a kukoricaexport 14 százalékát és a világ napraforgóolajának mintegy felét az amerikai mezőgazdasági minisztérium szerint. De a háború megzavarta Ukrajna mezőgazdaságát, ami magasabb árakat, valamint globális hiány veszélyét idézte elő. Az export nagy része a fejlődő gazdaságokba megy, amelyek már most is az élelmiszerár-inflációval küzdenek.

Boriszov farmja az orosz határ közelében van, egy olyan területen, amelyet a harcok első napján lerohantak. Az oroszok bevonulásakor nem volt otthon. A szülei, akik a farmja közelében élnek, felhívták, hogy tankok százai haladnak el a földek mellett.

Oroszország tengeri blokádja és az ukrán kikötők körüli harcok miatt a tengeri hajózás szinte teljesen leállt, és az áruszállításra is csak korlátozott lehetőségek maradtak. A búza ára rekordszintre emelkedett az ukrán és orosz szállítmányokra gyakorolt hatás miatt.

Ha az orosz erők azonnal távoznának, Dmitrij Szkornyakov szerint négy gazdasága még mindig küszködne a munka folytatásával. Az egyik, az ostromlott Mariupol városhoz közeli farmon traktorok, vegyszeres permetezőgépek és egy gabonasiló semmisült meg – mondta. Munkásai közül néhányan elmentek, hogy csatlakozzanak az ország védelméhez.

A Fekete-tenger partja mentén Larissa Boden spárgafarmja, Ukrajna legnagyobb spárgafarmja, a jelenleg Oroszország által birtokolt területen található. A szomszédos farmokon, Ukrajna egyik legfontosabb termesztési régiójában a tankok és a tüzérség tüze szétmarcangolta a földeket – mondta.

Boden 340 ezer spárgakorona szállítását tervezte Hollandiából, hogy áprilisra további növényeket ültethessen. Előlegként 78 ezer eurót fizetett. Az invázió után lemondta a megrendelést, és megkérte a szállítót, hogy próbálja meg máshol értékesíteni a növényeket.

Szkornyakovhoz hasonlóan ő is attól tart, hogy nem lesz elég munkása. “Nekünk nincsenek embereink” – mondta Boden – “nekünk tankjaink vannak”.

Ukrajna kormánya – amelynek zászlaja kék égboltot ábrázol sárga mező felett – a mezőgazdasági dolgozókat nagyrészt mentesíti a sorkatonai szolgálat alól. Sokan mégis csatlakoznak.

Még Szkornyakov farmján is, a viszonylag békés lengyel határ közelében, a megmaradt mezőgazdasági munkások a munka kevesebb mint 60 százalékát képesek elvégezni. Szkornyakov szerint a műtrágyát és a vegyszereket nem szállították ki. Az üzemanyag, amelyet általában Oroszországból és Fehéroroszországból vásárol, elérhetetlen.

Ez egy katasztrófa” – mondta.

Kerülőutakon, drágábban

Ukrajna a világ negyedik, illetve ötödik legnagyobb kukorica- és búzaexportőre, és a terményexport 85 százaléka tengeri úton halad – mondta Tarasz Viszockij, az ukrán agrárpolitikai és élelmezésügyi miniszterhelyettes a The Wall Street Journalnak.

Mivel a kikötők zárva vannak, az ország megpróbálja az export egy részét a nyugati határain keresztül irányítani. Viszockij elmondta, hogy körülbelül 25-30 százaléka vonattal Romániába, Lengyelországba és Szlovákiába, majd onnan más kikötőkbe kerül.

De ez nem tökéletes megoldás. Az ukrán vasút nem képes olyan nagy mennyiségű terményt szállítani, mint a kikötők, és a gabonát a határon át kell rakni különböző vasúti kocsikba, mivel Ukrajna szovjet korabeli vasútjai más nyomtávot használnak, mint az Európai Unióéi.

Viszockij szerint a szállítási kerülőutak 10-15 százalékkal növelik a termények árát.

Az ukrajnai háború felpörgeti a globális élelmiszerárakat, amelyek már így is évtizedes csúcson vannak, ami nagyrészt a járvány okozta elhúzódó ellátási problémáknak tudható be. A búza határidős jegyzései idén eddig 42 százalékkal, a kukorica ára 27 százalékkal emelkedett.

Az élelmiszer-ellátási kilátásokat rontja, hogy Oroszország, amely szintén jelentős gabonaexportőr, nehezen tudja kijuttatni terményeit a Fekete-tengeren túlra. A JPMorgan Chase & Co. becslése szerint március második hetében az orosz gabonaszállítmányok 60 százalékkal csökkentek az elmúlt évek hasonló időszakában jellemző mennyiséghez képest.

A gabonát állati takarmányozásra használják, és az ellátási zavarok már most is sújtják a húsipart. “A tej és a hús árának hatalmas emelkedését látjuk, és ez nem rövid távú” – mondta Chris Elliott, a belfasti Queens Egyetem professzora és a nemzetközi élelmiszer-ellátási láncok szakértője.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Törökország: A kulturális és turisztikai reneszánsz új fejezete Magyarországon

A Turisztikai Világszervezet adatai szerint Törökország tavaly a világ negyedik leglátogatottabb országa lett 62,2 millió nemzetközi beutazóval. 2025-ben újabb csúcsot várnak, 65 millió turistával és 64 milliárd dollárnyi bevétellel.

Elkészült a világ egyik legnagyobb tengerjárója, a Star of the Seas

2025 augusztusában indul útjára a Royal Caribbean új tengerjárója, a Star of the Seas. A floridai Port Canaveralból hajózik majd hetente karibi utakra

Megkezdődik a Csaj-tó ökológiai állapotának javítása

Természetvédelmi célú fejlesztés indul a Csaj-tónál 530 millió forint támogatással.

Idén szervez „Szakmakóstoló” táborokat pályaválasztóknak a NAK

Ingyenes „Szakmakóstoló” pályaorientációs táborokat szervez országszerte 19 helyszínen az 5-6-7. osztályos általános iskolai tanulóknak a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.
Hirdetés

Hírek

Megkezdődik a Csaj-tó ökológiai állapotának javítása

Természetvédelmi célú fejlesztés indul a Csaj-tónál 530 millió forint támogatással.

Idén szervez „Szakmakóstoló” táborokat pályaválasztóknak a NAK

Ingyenes „Szakmakóstoló” pályaorientációs táborokat szervez országszerte 19 helyszínen az 5-6-7. osztályos általános iskolai tanulóknak a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.

Százmilliárd forintos budapesti beruházást jelentett be a BYD

Mintegy százmilliárd forint értékű beruházást jelentett be a BYD kínai autógyártó, amelynek keretében a cég a magyar fővárosba telepíti az európai vállalati és fejlesztési központját

Júliustól kizárólag e-számlát állít ki az MVM a nem lakossági ügyfeleknek

Július 1-jétől az energiaszolgáltatók és a hálózati elosztó társaságok a lakossági fogyasztónak nem minősülő felhasználók energiaszámláit kizárólag elektronikus formában bocsáthatják ki, függetlenül attól, hogy egyetemes szolgáltatás keretében, vagy versenypiacról vételezve szerzik be az energiát

Országos informatikai probléma van a határátkelőhelyeken

Informatikai rendszerprobléma merült fel csütörtökön 11 óra 15 perctől a közúti határátkelőhelyeken és a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Bécs a Velencei Biennálén: lakhatás, mint közösségi érték

Május 9-én, pénteken ünnepélyes keretek között megnyitották a 19....

Új fejezet kezdődik a Tarna-Lázbérc térség vizes élőhelyeinek védelmében

Nagyszabású, európai uniós támogatással  induló fejlesztési program veszi kezdetét a Tarna-Lázbérc térség vizes élőhelyeinek megőrzése és helyreállítása érdekében 415 millió forint értékben

Új rekord, az idén már több mint 9 ezer tisztán elektromos autó kapott zöld rendszámot

Új rekord, hogy a január-április közötti időszakban 9380 tisztán elektromos autó kapott zöld rendszámot Magyarországon - írta Czepek Gábor, az Energiaügyi Minisztérium (EM) parlamenti államtitkára szerdán a Facebookon.
Hirdetés

Gazdaság

Az MNB üdvözli a jegybanktörvény módosítását

A jegybank a jövőben kizárólag a törvényben meghatározott alapfeladatok ellátására fókuszál, elkötelezett az intézmény átlátható és hatékony működése mellett

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,

Devizapiac – Erősödött kissé a forint kedd reggelre

Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Szokatlan mértékű túlterheléses támadás érte az OTP-t

Nemzetközi mércével mérve is szokatlan méretű túlterheléses támadás érte csütörtökön az OTP Bank digitális ügyfélkiszolgálási felületeit