Hirdetés
Kezdőlap Pénzvilág A lényeg az értékteremtés. Interjú a Gránit Bank elnök-vezérigazgatójával
No menu items!

A lényeg az értékteremtés. Interjú a Gránit Bank elnök-vezérigazgatójával

A bizalom és a szakmai hitelesség nélkülözhetetlen a bankszektorban – állítja Hegedüs Éva, a GRÁNIT Bank elnök-vezérigazgatója AzÜzlet.hu-nak nyilatkozva, arra utalva ezzel, hogy a pénzintézet a gazdasági válság idején, a nulláról indulva, a digitális platformra úttörő módon építve vált középméretű bankká. Interjú.

– A Gránit Bank történetének fordulópontja, hogy a  2010-es, Demján Sándor nevéhez kötődő indulás a globális gazdasági válság idejére esett. Amikor inkább adtak, mint vettek pénzintézeteket. Ön is ekkor csatlakozott a bankhoz: milyen startégiával vágtak neki?

–  Stratégiánk az indulás óta változatlan és három vezérelvre épül. Az első és legfontosabb elv, hogy a Gránit Bank digitális bankként elsősorban digitális csatornákon elérhető komplex szolgáltatásokra fókuszál. Lakossági ügyfelei részére teljes körű pénzforgalmi szolgáltatást, számlavezetést, kártyakibocsátást, illetve ezekhez kapcsolódó tranzakciókat hajt vége, értékpapírszámla-vezetési tevékenységet, állampapír vételt és eladást, továbbá lakáshitelt, babaváró hitelt, egyebeket nyújt. Jelenleg a Gránit Bank több mint 55 ezer számlát kezel.

Hegedüs Éva: a lényeg az értékteremtés

Üzleti stratégiánk része, hogy évről évre olyan megkülönböztető, innovatív szolgáltatásokat vezetünk be, amelyek kényelmet, biztonságot, az egyszerű bankolás lehetőségét nyújtják az ügyfeleinknek. Komplex digitális szolgáltatásokat ajánlunk prémium minőségben – versenyképes áron. Miközben a digitális csatornákon keresztüli értékesítés az egyik kulcs stratégiai elem, a másik fontos vezérelv, a konzervatív vállalati hitelezés. Döntően a kis- és középvállalkozói, vagyis a KKV szektor a mi piacunk, de  nagyobb cégek hitelezésében is aktívan részt vállalunk. A bank portfóliójában jelenleg több mint 170 milliárd forintnyi vállalati hitel tartozik, amelynek több mint 65 százaléka a KKV hitel. Míg a  lakossági üzletágban az innovációé a fő szerep, a KKV-k hitelezésében rendkívül fontos a körültekintő hitelkihelyezés. Ez utóbbinak köszönhetően, kiváló minőségű hitelportfólióval rendelkezik a Gránit Bank úgy, hogy az átlagos életkora a hiteleinknek több mint négy év.

A Gránit Bank stratégiájának harmadik fontos eleme, a rendkívül költségtakarékos szemlélet mellett a magas likviditás biztosítása. A bank hitel/betét mutatója rendkívül kedvező, azaz a betéteknek csak egy bizonyos százalékát fordítjuk hitelezésre, miközben a Gránit Bank működési költség/mérlegfőösszeg mutatója mindösszesen 1,1 százalék, amely lényegesen jobb költséghatékonyságot jelez a bankrendszer 2,6 százalékos értékéhez képest.

– Milyen körből kerülnek ki az ügyfeleik?

– Mi azoknak a vállalkozásoknak vagyunk a banki partnerei, amelyek értékteremtésben érdekeltek, stabil piaccal és biztonságos cash-flow-val rendelkeznek.

– Kellett-e bátorság ahhoz, hogy az irányító hatóság, a Pénzügyminisztérium egykori helyettes államtitkárából – jelenlegi pozíciója előtt 1997-től a Földhitel- és Jelzálogbank vezérigazgató-helyettese, 2002-től az OTP Bank lakossági üzletágának vezetője – bankvezér legyen.

– Amikor a minisztériumban dolgoztam, akkor is pénzügyi, banki kérdésekkel foglalkoztam, csak ott  szabályozói feladatokat kellett megoldanom, bankvezetőként pedig  működtetni kell a bankot. Szerintem a két tudás kiegészíti egymást: a minisztériumban a gazdasági, pénzügyi szabályozás terén szerzett tapasztalat, a makrogazdasági szemlélet a gyakorlati életben is konvertálható tudást jelent, amit azok a vezetők is így gondolhattak, akik bankvezetőnek kértek fel. A tartósan kimagasló teljesítményhez hozzátartozik az értéket létrehozni akaró és tudó kvalitás, a bátorságot igénylő gyors döntésképesség, lényeglátás, amelyek nélkül szerintem egyetlen szektorban sem lehet eredményt elérni. Egy első számú vezetőnek példát kell mutatnia felkészültségből, szorgalomból, együttműködési képességből és olyan kisugárzással is kell rendelkeznie, amivel felkészült, értéket létrehozó csapatot tud motiválni. Ezek nélkül nem lehet sikereket elérni. Ehhez pedig bizalomra, hitelességre, példamutatásra, szakértelemre van szükség. A kérdésére konkrétan válaszolva tehát azt gondolom, bátran és jól döntöttem, amit a  bankvezér kollégáim is elismertek, 2015-ben ugyanis titkos szavazással az Év bankárának választottak.

– Mit tart a növekedés legfontosabb elemének?

– Szerintem a Gránit Bank elmúlt 9 éve egy sikertörténet. Ebben meghatározó szerepe van annak, hogy a menedzsment több 10 éves hazai és külföldi tapasztalattal rendelkező szakemberekből áll, akik a globális gazdasági válság időszakára eső kezdetektől építik, működtetik a bankot. A kezdeti recessziós környezet ellenére folyamatosan növekedtünk, éves átlagban 58 százalékkal. A Gránit Bank mérlegfőösszege közel 360 milliárd forint, ami azt jelenti, hogy mára középbankká váltunk. A részvénytársasági formában működő hazai 30 bank közül a Gránit Bank mára a 13. legnagyobb bankká vált Magyarországon. Agilis szemlélettel, a jövőben is a mai stratégiánk alapján szeretnénk tovább növekedni, folyamatosan új innovációkat bevezetve a lakosság számára és konzervatív hitelezési politikát folytatva a vállalkozói szektor területén.

– Miközben a számok imponálóak, az emberek többsége pénzügyileg kevésbé felkészült és nem a különféle mutatók alapján dönt. Így viszont honnan van bizalmuk arra, hogy a Gránit Bankot válasszák?

– Szerintem a bizalom alapja a hitelesség, a teljesítmény, a banki értékajánlat minősége és azok folyamatosan magas szinten tartása, a kényelmi szolgáltatások színvonala.

A Gránit Bank iránti bizalmat jelzi, hogy a meglévő ügyfelek nagyon magas arányban ajánlják ismerőseiknek, barátaiknak, családtagjaiknak a szolgáltatásainkat. A lakossági és a vállalati ügyfeleket megkérdeztük, hogy miért választottak minket? A válaszokból kiderült, hogy az új ügyfelek 60 százalék fölötti arányban a család, vagy a barátok ajánlása alapján választották a Gránit Bankot. Ez azért jó hír, mert szerintem teljesen egyértelmű, hogy egy erős versenyhelyzetben betétállományt, ügyfélszámot növelni csak a bizalomra épülő, jó teljesítménnyel lehet.

– És az ár? Ha költséghatékonyak, gondolom olcsóbbak is az átlagnál?

– Nem szeretem ezt a szót használni, mert az olcsóság fapados minőséget sugall, miközben mi határozottan a prémium minőségre törekszünk és van néhány olyan, kifejezetten prémium szolgáltatásunk is, ami eleve megkülönböztet minket másoktól. Tehát inkább úgy fogalmaznék, hogy prémium szolgáltatásokat nyújtunk, nem  prémium áron.

– Mi az, amiben a Gránit Bank mást ajánl, mint a versenytársak, vagyis milyen megkülönböztető szolgáltatásaik vannak?

– A Gránit Bank volt Európában az első, aki 2012-ben a videóbanki szolgáltatást bevezette. Abból indultunk ki, hogy a banküzemben fontos a személyesség, amit az ügyfelek évszázadokon keresztül a fiókokban találták meg. De a korszerű digitális csatornák révén ez a személyesség már mobiltelefonon, tableten, számítógépen is biztosítható. Élő, személyes ügyintézésben részesülhet az ügyfél Videóbankon keresztül, anélkül, hogy azért utaznia kellene. Ma már nem általában a digitális megoldás a fontos, hanem annak az azonnali elérhetősége – és mivel napjainkra az ökoszisztémánk részévé vált a mobiltelefon,  ezért a Gránit Bank szolgáltatásai mobiltelefonra optimalizálva is elérhetőek. Ezek között pedig van néhány olyan értékajánlatunk, amely más banknál jelenleg nem érhető el. Ezek közé tartozik például a pénzügyi költéselemző funkció, amivel az ügyfél mesterséges intelligencia segítségével csoportosított formában, diagramon ábrázolva, visszamenőleg megnézheti bevételeit és kiadásait. 2016-ban a Gránit Bank az Androidos telefonnal történő új generációs fizetési megoldást nem csak Magyarországon, de egész Európában is elsőként vezette be. Azóta – az országban elsők között -, az iPhone tulajdonosok számára is elérhetővé tettük az érintéses mobilfizetést az Apple Pay-t. A mobiltelefonon további megkülönböztető szolgáltatások is elérhetőek, olyanok amelyek a biztonságos kártyahasználatot szolgálják. Nagyon sokan vagyunk úgy, hogy szeretnénk biztonságban tartani a kártyánkat és szeretnénk, ha a kártya nem kerülne illetéktelen kezekbe. De, ha ez mégis megtörténne, akkor fontos, hogy arról mások ne költhessenek. Éppen ezért, a mobil applikációnkban elérhető a Gránit Lock névre hallgató funkció, amivel az ügyfél egy érintéssel lezárhatja a kártyáját és onnantól kezdve azzal a kártyával már senki sem tud fizetni. Majd amikor használni kívánja a kártyát annak jogos tulajdonosa, akkor ezt a zárolást egy érintéssel feloldhatja. Megkülönböztető szolgáltatásaink közé tartozik továbbá, a Videóbankon keresztüli értékpapírszámla szerződés megkötése, állampapír vásárlása, illetve eladása, – mindez díj nélkül – a bankszektorban egyedülálló módon. A babaváró hitel is elérhető már online úgy, hogy nem kell a fiókba bemenni az igényléshez.

– Most a bank székhelyén, a Lechner Ödön fasorban beszélgetünk. Pár lépésre az egyik legnagyobb kereskedelmi bank impozáns székházától…

– A mai világban már nem a székház mérete teremti meg a bizalmat: a lényeg az értékteremtés. A versenynek pedig kifejezetten örülök.

– Más kérdés, hogy Magyarországon még igencsak nagy a készpénzállomány és az emberek, de például még a kereskedők, éttermesek is elvárják az olcsóbb szolgáltatásokat nyújtó saját ATM-eket és különösen azokat, amelyek a saját számlára való befizetést is lehetővé teszik.

– A saját ATM velünk szemben nem előny, mert a Gránit Banknak vannak olyan számlacsomagjai, amelyekkel bármelyik ATM-ből ingyenes a pénzfelvétel. Persze minden bank választhat aközött, hogy sok pénzt fektet ezekbe a masinákba, és létrehoz saját készpénzkiadó automata hálózatot, de mi ezt nem tartottuk ésszerűnek. Sokkal inkább azt gondoljuk, hogy az ügyfeleinket nem korlátozzuk abban, hogy melyik ATM-et használják. Ami pedig a befizetős ATM-eket illeti, azon mi is gondolkodunk, de végül is úgy döntöttünk, hogy a Gránit Bankot azoknak az ügyfeleknek érdemes választani, akik alapvetően digitális úton kapják a bevételeiket, és azokon keresztül is végzik a kifizetéseket. Mély meggyőződésem ugyanis, hogy Magyarországon a készpénzmennyiség közép-hosszútávon mérséklődni fog.

– Jellemzően melyik korosztály választja Önöket?

– Talán meglepő, de minden korosztályból vannak ügyfeleink. Pedig az ember könnyen azt gondolná, hogy a digitális üzletmenetet elsősorban a 20 év körüliek preferálják. De messze nem így van: nagyon sok 50 év feletti ügyfél is választ minket. Elsősorban olyanok, akiknek magasabb iskolai végzettségük van, nyitottak a digitális megoldásokra, az innovációra és szeretik költségtakarékosan használni a bankot.

– Milyen fejlesztéseken dolgoznak jelenleg?

– Nagyon sok fejlesztésen, innováción dolgozunk, amelyekről csak akkor beszélünk, ha azok már elérhetőek is lesznek.

– Az online világ csapdája, hogy mindenki újít és a pénzügyi start-upok – divatos kifejezéssel élve -, szexi szolgáltatásai nem korlátozódnak országhatárok közé. Mennyire tartanak ettől?

– A bankszektort mindig hatalmas verseny uralta. A bizalom, a termékpaletta összetettsége a bankok oldalán áll jelenleg a fintech cégekkel szemben, de fontos annak az innovációs képességnek a javítása, amely területen a fintech cégeknek előnyük van.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A versenyképesség egyik kulcsa az energiahatékonyság növelése

A magyar gazdaság versenyképességének egyik kulcsa az energiahatékonyság növelése

Az egyik futárcéggel erősít a másik

Az előző év azonos időszakához képest az elmúlt 1 évben a SAMEDAY 115 százalékos növekedést tapasztalt a határokon átnyúló szállítási szolgáltatásokat igénybe vevő online boltok számában.

Eljött amire a divatérzékenyek vártak Pesten

A budapesti nyitás jelentős mérföldkő a Primark globális terjeszkedési terveiben.

A bruttó átlagkereset 605 400 forint volt

A nettó átlagkereset kedvezmények nélkül 402 600, a kedvezményeket figyelembe véve 417 100 forintot ért el, 14,0, illetve 13,8 százalékkal volt magasabb, mint 2023. februárban.
Hirdetés

Hírek

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Pluszban kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön

Pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden az OTP-részvények ára 670 forinttal, 3,79 százalékkal 17 030 forintra esett, forgalmuk 8,5 milliárd forintot tett ki.

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására esett a BUX

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására, magas forgalom mellett, elsősorban az OTP, valamint a Richter és a Mol gyengülése miatt esett a BUX-index.

BÉT – Enyhe emelkedés várható a nyitásban

A BUX pénteken 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt.

BÉT – Új történelmi csúcson zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt pénteken.
Hirdetés

Gazdaság

Szeptembertől kötelező átutalási korlát lesz a bankszámlákra, az OTP már májusban bevezeti

Az internet- és mobilbankból indított utalásoknak május 8-tól kezdve 1 millió forint lesz a napi limitjük.

A Gránit Bank, az MBH és az OTP konzorciuma működtetheti az MFB Pont Plusz lakossági hálózatot

A közvetítői hálózatról szóló közbeszerzési eljárást a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) jelentette meg, a szerződést még ebben a hónapban megköthetik.

Felmérik a magyarországi kriptopiaci szereplőket

A MiCA és az FTR révén Európa-szerte felügyelt, szabályozott keretek között működő nemzeti kriptopiacok alakulhatnak ki.

Az emberek már kevésbé félnek a kriptovalutától, pedig van miért

Egyes elemzők a bitcoin közelmúltbeli 70 000 dollár feletti emelkedését annak jeleként értékelik, hogy a befektetők nem foglalkoznak a hivatalos figyelmeztetésekkel.