Hirdetés
Kezdőlap Tech A múltból mega jövő lesz? Vitorlás - konténerszállító-hajó méretben
No menu items!

A múltból mega jövő lesz? Vitorlás – konténerszállító-hajó méretben

A Michelin 2023-tól vitorlásokkal szállítaná Amerika és Európa között a termékeit. Az előnyök nyilvánvalóak: a vitorláshajók környezetbarátok, a szálítás üzemagyagköltsége minimális. Mégsem látott évekig senki fantáziát a francia start-up, a Neoline régi-új ötletében.

Kooperáció a fenntartható jövőért

A 120 ezer embert foglalkoztató Michelin a hetekben megállapodást írt alá egy francia start-up vállalkozással. A Neoline és az 1889-ben alapított gumikonszern valóssággá tenné a CO2 semleges szállítmányozásáról álmát.

A Michelin az évi 24 milliárd euró értékben eladott gumik szállítására első lepésként a kanadai Halifax és a franciaországi Montoir de Bretagne között hozna létre vitorláshajó-közlekedést már 2023-ban. Az észak-atlanti vonalat rövid időn belül újabbak követnék. 2025-től a termékei 50 százalékát szél hajtotta konténerhajókkal szállítaná a világ 17 országában 68 gyárban termelő Michelin.

A megállapodás szerint a hajókat a Neoline tervezi. A 2015-ben alapított vállalkozás már a világhírű francia konyakgyártóval, a Hennessyvel és a Renault-val is hasonló szerződést kötött. A start-up azonban nem rendelkezik a hajógyártáshoz szükséges gyártási kapacitással. Ezért a maga részéről bevonta az üzletbe a világ egyik legnagyobb múltú, 1884-ben alapított hajóépítő cégét, a szintén francia Beneteau-t.

A mobil fedélzeteknek (autófedélzetek) köszönhetően szállítási kapacitásait úgy optimalizálták, hogy különféle típusú rakományokat rakjanak fel, a könnyűtől a nehézig vagy túlméretezettig, akár 9,8 m magasig és 200 tonnáig, emelőeszközök nélkül.

Más célokért azonos eszközzel

A Beneteau hagyományos tevékenységi területén, a jachtgyártásban is komoly potenciált lát a Neoline régi-új technológiájában. „A tipikus ügyfeleik a felső középrétegből kerülnek ki, akiknek fontos a környezetvédelem” – mondta Magdeleine Allaume, a Beneteau elnökasszonya a három cég közös sajtótájékoztatóján. Mérnökeik szerint a Neoline által megálmodott árbóc koncepció jól integrálható lenne a Beneteau hobbivitorlásaira is.

A habokat szelni 286 konténerrel, üzemanyag nélkül

A teherszállító vitorlások mérete jóval meghaladja a ma ismert hobbicélúakét, és a XIX. század végéig a tengeri kereskedelmet bonyolító vitorláshajóknál több dimenzióval nagyobbak lesznek: 136 méter hosszúak, 4.200 négyzetméteres, tehát több mint fél focipálya nagyságú vitorlákkal és 286 konténernyi szállítási kapacitással.

A szél hajtotta konténerhajók a hagyományos meghajtásúaknál 90 százalékkal kevesebb CO2-t fognak kibocsátani. Egy vitorlás az ígért 15 éves amortizációs ideje alatt 60 ezer MW áramot takarítana meg egy hagyományos konténerhajóval összevetve. Ez egy 9 ezer lakosú kisváros 10 évnyi áramfogyasztásának felel meg.

A vitorlásokban beépítendő dízelmotor felelős azért, hogy a Neoline hajóinak közlekedése nem lesz teljesen klíma semleges. Ezt azonban elengedhetetlen ahhoz, hogy a hatalmas hajók manőverezni tudjanak a kikötőkben, és hogy teljes szélcsendben sem álljanak le a nyílt tengeren.

Vannak hátrányok is

A konténerszállító vitorlás előnyei kézenfekvők: környezetbarát és a mai hajóknál nagyságrendekkel kisebb üzemanyag-fogyasztáson keresztül drasztikusan csökkentik a szállítmányozás költségét.

„Sokan megmosolyogják a konténervitorlásokat. De innovatív ötletek nélkül biztos nem sikerül 2050-ig klímasemlegessé tenni az európai gazdaságot”

Vannak azonban hátrányok is. Az üzemanyag a szállítással járó költségeknek csak egy része. A többi, leginkább a munkaerőé és a hajók amortizációjával járó megmaradna. Sőt, fajlagosan növekedne is.

Egyrészt, mert a vitorlások annak ellenére, hogy a régmúltban közlekedő társaiknál nagyobbak lennének, a hagyományos konténerhajók méretét távolról sem érnék el. A legelterjedtebb hagyományos meghajtású típus 400 méteres hosszú, 58 méteres széles, 18 ezer tonnás teherbírását és 6.600 konténer kapacitású (emlékeztetőül a neoline fél focipálya nagyságú vitorlását 136 méter hosszúra és 286 konténer szállítási kapacitásúra tervezik). Egy többezer konténeres, vitorlával maghajtott hajó műszakilag a Neoline bátor tervezői szerint kivitelezhetetlen.

Azért is növekedne a szállítás fajlagos költsége, mert a legelterjedtebb méretű, dízelmotorú konténerhajókat rend szerint 22 fős legénység üzemelteti. A jóval kisebb teherbírású vitorlásokon 15 fős legénységre lenne szükség. Ezzel összefüggésben előkerül a szakemberhiány problémája is. Manapság vitorlázni drága hobbi a viszonylag kis hajókon is. Napjaink hivatásos matrózai és kapitányai nem rendelkeznek az árúszállító vitorlások üzemeltetéséhez szükséges tudással. A legénységnek tehát a munkába állás előtt idő- és költségintenzív oktatáson kellene átesnie.

Továbbá azért is növekednének a fajlagos szállítási költségek, mert a hagyományos konténerhajóknál lassabbak lennének. A vitorlások 11 csomós átlagsebességgel 13 nap alatt tennék meg az Európa és Észak-Amerika közötti távot. A hagyományos konténerhajóknak ehhez csak 8 nap kell. Ezért a Neoline és a Beneteau közös hajóit csak nem romló áruk és egyéb okból sem sürgős szállítmányok célba juttatására lehetne használni.

Probléma a gyártó kapacitás hiánya is. A vitorlásokra specializálódott hajók gyártói, mint a Beneteau eddig jóval kisebb, hobbi célú hajókat építettek. A konténerhajó gyártás specialistáinak pedig idegen terület a vitorlásépítés. Ezért meglehetősen idő és költség igényes a konténervitorlások sorozatgyártásának technikai és humán feltételeit megteremteni.

Fejlesztés ellenszélben

A Neoline mellett más tervezőirodák, illetve hajógyáratok is évek óta dolgoznak környezetkímélő teherszállító hajókon. A legtöbb terv és prototípus a hagyományos és az elektromotor hibrid rendszerét alkalmazza. Hiába nyertek díjakat és részesültek a szakma, valamint a politika elismerésében a tervek, a szériagyártástól messze vannak. A legtöbb, finanszírozó híján megrekedt a tervezés szintjén, ahogy eddig a Neoline koncepciója is.

A start-up 2019 nyarán a francia gazdasági miniszter jelentétében mutatta be a konténervitorlása tervét. Ennek ellenére másfél évbe telt, amíg talált egy céget, amelyik meghitelezi a forradalmi hajó megépítéshez szükséges 35 millió eurót és egy szakmai partnert, amelyeik legyártja azt. A Michelin az előbbi, a Beneteau pedig az utóbbi szerepet tölti be.

A vitorlások nélkül illuzórikus lenne a Michelin 2050-ig vállalat, az EU ’zöld fordulatához’ igazodó célkitűzése, a klímasemleges szállítmányozás megvalósítása, illetve köztes lépésként a konszern CO2 kibocsátásának 15 százalékos csökkentése 2018 és 2030 között.

„Sokan megmosolyogják a konténervitorlásokat. De innovatív ötletek nélkül biztos nem sikerül 2050-ig klímasemlegessé tenni az európai gazdaságot” – mondta Pierre-Martin Huet, a Michelin-csoport elnöke a Neoline és a Beneteau vezetőivel tartott sajtótájékoztatón.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik
Hirdetés

Friss

Menedzser kihívások. Varga Balázs a DIEGO ügyvezetője a vásárlások alakulásáról

Rovatunkban – akár a  mindennapi közérzetünket, életünket befolyásoló – üzleti-, munkahelyi kihívások megoldásáról kérdezzük a vezető menedzsereket, akiktől rövid, néhány mondatos, őszinte választ remélünk, “távirati stílusban” a  megoldásaikról és annak indíttatásairól. Ezúttal  Varga Balázs a DIEGO Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. ügyvezető igazgatója válaszol.

Nagy-Britannia. Hatvanéves csúcsra nőtt az államadósság

Elsősorban a koronavírus-járvány súlyos hatásai miatt példátlan szintre emelkedett a brit közfinanszírozás nettó hiteligénye, és ez hat évtizede nem mért magasságba hajtotta a GDP-hez mért brit államadósság-rátát tavaly - jelentette a brit statisztikai hivatal.

Orbán: négymillió beoltott után további lazítás jön

Megvan a 3,5 millió beoltott, így a teraszok szombat reggeltől kinyithatnak. A jövő hét közepén meglehet a négymillió beoltott is, akkor megnyitják a szolgáltatások széles körét azok előtt, akiknek van védettségi igazolványuk - jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.

Újabb céget vásárol fel az MVM

Az MVM Energetika Zrt. adásvételi szerződést írt alá az ÉMÁSZ Zrt.-vel az ÉMÁSZ Hálózati Kft. 100 százalékos tulajdonának megvásárlásáról - közölte az energetikai társaság.

Hírek

Horrorkaravánok. Három hónap alatt 15 millió forint bírság

A közúti ellenőrzéseken kiszűrt, súlyos közlekedésbiztonsági kockázatot hordozó járműszerelvények üzemeltetőinek eddig összesen 15,5 millió forintjukba kerültek a jogsértések - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).

Teknősbéka talált fejen egy idős nőt Floridában

Egy szélvédőn becsapódó teknősbéka talált fejen szerdán egy idős nőt Floridában, ám szerencsére az asszony és a hüllő is túlélte a nem mindennapi találkozást.

Nemzeti Kibervédelmi Intézet – Riasztás: most zsaroló levelekkel próbálkoznak a bűnözők

Riasztást adott ki az interneten terjedő magyar nyelvű, zsaroló hangvételű levelek miatt a  Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI). A teendőkről is tájékoztattak.

Koronavírus – Reuters: az EU kész beperelni az AstraZenecát

Az Európai Bizottság jogi eljárást indít az AstraZeneca ellen, mivel a gyógyszercég nem teljesítette az unióval kötött szerződésekben vállalt kötelezettségeit a koronavírus elleni oltóanyag gyártására és kiszállítására - közölte a Reuters egy uniós tisztségviselőre hivatkozva, aki közvetlen kapcsolatban áll a vállalattal.

A felhőbe költöznek az államkincstári számlák

Május elsején éles teszttel indul, jövő januártól pedig teljes körűvé válik a Magyar Államkincstár új multidevizás számlavezető rendszere - közölte Bugár Csaba, a MÁK frissen kinevezett elnöke.

Randioldalon csalt ki százezreket férfiaktól – vádemelés

Üzletszerűen elkövetett csalás miatt emelt vádat a Bajai Járási Ügyészség egy kecskeméti nő ellen, aki internetes társkereső oldalon hat férfitól összesen 1,7 millió forintot csalt ki.

Hambulancia. Adatbázis készül a mentőket támogató éttermekről

Az Országos Mentőszolgálat úgy döntött: országos online adatbázist készít a szolgálatban lévő mentőket támogató vendéglátóhelyekről, miután országszerte egyre többen fejezik ki támogatásukat a mentődolgozók felé - hangzott el az M1 Híradójában.

Üvegházhatású gázok. Az uniós tárgyalók 55 százalékos csökkentésről állapodtak meg

Az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsának tárgyalói megállapodásra jutottak arról az éghajlatpolitikai célkitűzésről, amely szerint az unió 2030-ig legalább 55 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest.

Új tagállammal bővülhet az USA

A Biden-adminisztráció támogatja a Washington DC-t szövetségi állammá, és ezzel az Egyesült Államok 51. tagállamává nyilvánító törvényjavaslatot - derül ki a Forbes magazin híréből.

Szeged. Több év börtönt kaptak az édességmaffia tagjai

Külföldről behozott édesipari termékeket értékesítettek a forgalmi adó megfizetése nélkül egy bűnszervezet a tagjai, akiket három és tíz év közötti szabadságvesztéssel sújtott első fokon a Szegedi Törvényszék - közölte a bíróság szóvivője.

Terasznyitás – a Nébih ajánlásai

Élelmiszerbiztonsági és élelmiszer-higiéniai ajánlásokkal segíti a nyitásra készülő vendéglátóhelyek működtetését a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal.

WHO: a magyar oltási kampány példaértékű

Elismerően nyilatkozott a magyar intézkedésekről Hans Kluge, az Egészségügyi Világszervezet európai regionális igazgatója, aki üdvözölte a határozott lépéseket és a példaértékű oltási kampányt.

Gazdaság

Kapós a Zöld kötvény – jelentős túljegyzés

A 20 milliárd forintért meghirdetett mennyiségnél 10 milliárddal nagyobb összegben, összesen 30 milliárd forintért értékesített Zöld Magyar Államkötvényeket az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) aukcióján.

Van bank, ahol az összes lakásfelújítási hitelt jóváhagyták – így állnak a banki folyósítások

A koronavírus sem tudja megállítani a felújítási lázat, köszönhetően a vissza nem térítendő állami támogatásnak és a kapcsolható, akár az előfinanszírozásához felvehető, támogatott lakásfelújítási jelzáloghitelnek. Banki beszámolók szerint jelentős az érdeklődés a kölcsönök iránt is. 

Fenntartható hitelezés? Megjelent az MNB Zöld ajánlása – banki reakciók

Megjelent a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Zöld ajánlása, amelyet online rendezvényen mutatott be a pénzügyi szervezetek felügyeletéért és fogyasztóvédelemért felelős jegybanki alelnök. A konferencia...

A Real Madrid elnöke szerint a Szuperliga használ a kicsiknek is

A Real Madrid elnöke, Florentino Pérez szerint elsősorban a nagy klubok nehéz anyagi helyzete miatt volt szükség arra, hogy életre hívják az Európai Szuperligát (ESL), amelyben húsz csapat szerepel majd.

Kártyás fizetés. Minden egymillióból 174 forint kerülhetett csalókhoz

Tavaly mintegy 70 ezer bankkártyás és online visszaélés történt, és csaknem 1,3 milliárd forintot próbáltak ellopni a bankkártyacsalók. Az elsőre riasztónak tűnő számok ellenére Magyarország a bankkártya-használat terén a legbiztonságosabb európai országok közé tartozik - mondta Tállai András, a Pénzügyminisztérium parlamenti államtitkára.

Nem fizet osztalékot az OTP – Csányi újabb öt évig marad

Az OTP Bank bár nyereséggel zárta a múlt évet, a jegybanki iránymutatásnak megfelelően nem fizet osztalékot 2020-as gazdálkodása után - döntött a közgyűlési jogkörrel felruházott igazgatóság, amely meghosszabbította Csányi Sándor elnök-vezérigazgatói megbízatását.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom