Hirdetés
Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Autógyárak násza? Sok megkötött és egy meghiúsult frigy

Autógyárak násza? Sok megkötött és egy meghiúsult frigy

Kooperációs lázban ég az autóipar: A Mercedes a BMW-vel, a Peugeot a Citroënnel, a Toyota a Suzukival és mindenki a kínai gyártókkal. A Renault-Nissan és a Fiat-Chrysler konszernek egyesülését ugyan elhalasztották, új együttműködési megállapodásból jut azonban minden hónapra.

A színfalak előtt és mögött

A Mercedes és a BMW a nyilvánosság előtt szívesen hasonlítja össze az eladási számaikat, folyik a versengés, melyikük a világ legsikeresebb prémium gyártója? A színfalak mögött azonban, mint ahogyan szinte valamennyi autógyártó, ők is a kooperációról tárgyalnak.

Az autóipar története egyik  legnagyobb kihívásai előtt áll. Az EU klímavédelmi előírásai csak elektro-,  és hidrogénautókkal érhetők el. Egyidejűleg digitalizálódik az autózás. A jövő igazi üzlete minden bizonnyal nem a hagyományos autók eladása lesz, hanem a robottaxi, a carshering és más alternatív közlekedési szolgáltatásokhoz kapcsolódás. Az autógyártók felismerték, hogy együttműködés nélkül a Google, Uber, Waymo beszállítóinak sorába süllyedhetnek.

Az új technológiák kifejlesztése és piacra vitele rengeteg idő és pénz. A neves amerikai tanácsadócég, a McKinsey 65 milliárd euróra saccolja az autóipar invesztíciós szükségletét. Ez még a tőkeerős autóipari óriásoknak is  sok. Közben szorít az idő is. A Google és társai a fogyasztói vágyak kitalálásában és az ezek kielégítéséhez szükséges technológiák kifejlesztésében is előrébb járnak.

Minden napra egy megállapodás

Ford és a Volkswagen megállapodást írt alá fejlesztésük összekapcsolásáról  Kép/Forrás: CNN

A VW és a Ford januárban jelentette be, hogy 2022-ben közös fejlesztésű transporterrel és pick-up-al áll elő. A vásárlók elvárják a gyakori modell frissítést, ennek egyre növekvő költségeit akarják leszorítani az együttműködéssel. Az elektromos meghajtású haszongépjárművek területén is közös fejlesztéseken gondolkoznak.

BMW Mercedes Combo

A BMW legnagyobb konkurenciájával, a Mercedessel kooperál a carsharing piacon, a modern taxi-szolgáltatások nyújtása és a mobilitáshoz kapcsolódó okostelefon alkalmazások fejlesztése területén. Februárban ’Now’ néven összevonták mobilitási szolgáltatásokat kínáló leányvállalataikat; 14, tavaly 3 milliárd euró bevételt termelő cég egyesül. Közös app-et mutattak be, amely a tömegközlekedés, a hagyományos és alternatív taxiszolgáltatók, valamint a carsharing kínálatra figyelemmel tervez városi útvonalakat. Egyidejűleg lehetővé teszi a szolgáltatások megrendelését és kifizetését.

Az együttműködés 1 milliárdos invesztícióval indul, ami a szolgáltatások összevonására és versenyképesebbé tételére megy. A legnagyobb konkurenciának az Ubert tekintik. A Stuttgart-München kooperáció az autógyártásra is kiterjed. 2025-ig közösen szoftvert fejlesztenek az önvezető autókhoz. „Nincs értelme egymással párhozamosan feltalálni a kereket; több idő, dupla költség” – hangzott el a sajtótájékoztatón. Valamennyi autóipari együttműködés krédója. Kölcsönösen profitálnának egymás fejlesztéseiből.

A kisautógyártók nagy gondjai

Különösen nehéz helyzetben vannak a kisautók piacára fókuszáló gyártók. Az USA kereskedelmi háborúja drágítja a termelést, Kínában lassul a piac bővülése, Európában a klímavédelmi előírások épp a jelenleg legkörnyezetbarátabb kisautókat sújtják a leginkább.

A prémium autóknál nagyobb az árrés. A gyártó több extra költséget tudnak lenyelni, az árcsökkentésre nagyobb a mozgásterük. A Fiat, a Ford, vagy az Opel modelljeinél a legjobb esetben is egálban vannak a kiadások a bevételekkel. A Ford üzemeket zár be, a VW 20 ezer munkahelyet épít le, a Peugeot-Citroën konszern részét képező Opel modelleket szüntet meg, és mindegyikük kooperációkról tárgyal.

Az elnapolt Fiat-Renault frigy

A füstbe menni látszó szövetség átrendezte volna az autóipart. Ha a Renault-Nissan duó elfogadta volna a Fiat-Chrysler ajánlatát, a világ harmadik legnagyobb autókonszernje jött volna létre: 320 ezer alkalmazott, évi 180 milliárd euró bevétel és 15 millió eladott autó. Csak a Toyota és a VW-csoport előzte volna meg őket.

Egyértelmű, hogy a költségcsökkentés állt a középpontban. Évi 5 milliárd eurót reméltek megtakarítani.

A beszerzéseknél 40, a fejlesztéseknél 30, a közös gyártáson keresztül 25 százalékos költségcsökkenéssel számoltak.

A kép árnyaltabb

A szakértők szkeptikusak voltak. A beszerzéseknél viszonylag gyorsabban lehet megtakarításokat elérni. A közös gyártószalag kiépítése viszont költséges és 4-5 évet is igénybe vehet. Ezért a többség komolytalannak tartotta az olasz-amerikai-francia-japán kooperáció célját, a VW megelőzését.

A Fiat csak nyerni, a Renault talán profitálni tudott volna

Elmaradt egyezség        Kép/Forrás:autoexpress

Az egyelőre meghiúsult négyes szövetség leggyengébb láncszeme éppen a Fiat, amely a tárgyalásokat irányította és a létre nem jött megakonszernben is a középpontban állt volna. Az olaszok a Renault-val ellentétben elmulasztották a fájdalmas reformokat.

A Fiat-Chrysler duóból az amerikai az erősebb

A Fiat-Chrysler duó bevételének és nyereségének nagy részét az amerikaiak hozzák. A Renault sokat invesztált az elektroautó fejlesztésbe. Vannak már piacképes modelljei, ahogy önvezető autó fejlesztése is. A Fiatnál mindez hiányzik. Jobb híján az Uberrel és a Waymoval keresik az együttműködés lehetőségét. Ebben a konstellációban azonban csak a beszállítói státusz jutna neki.

Az együttműködés mégsem csak arról szólt volna, hogy az olaszok átveszik a francia fejlesztéseket. A Fiat bejutást biztosított volna a Renault-nak az USA-ba, a világ legnagyobb autópiacára. Az olaszok nem csak a Chrysleren keresztül vannak jelen. A Fiat 500-as Európa mellett Amerikában is eladási sláger.

A francia politika közbe lépett

A Renault-ban 15 százalékos részesedéssel rendelkező francia kormány kezdettől fogva szkeptikus volt a friggyel kapcsolatban. Az Élysée-palota több feltételt támasztott: Franciaországban nem lehetnek leépítések és gyárbezárások, a Renault-nak négy helyet kell kapnia a nyolc tagú igazgatótanácsban, amiből egyet a francia kormány delegáltjának foglal el. Miután az olaszok mindebbe belementek, úgy tűnt, Párizs rábólint az üzletre. Aztán elkezdtek időre játszani. „Csak akkor járulunk hozzá az egyesüléshez, ha a Nissan már igent mondott” – hangzott a francia gazdasági minisztérium új feltétele. Ez már sok volt az olaszoknak. Visszavonták az egyesülési ajánlatot. „A francia politikai helyzet egyelőre nem teszi lehetővé a kooperációt” – indokolták a döntést a Fiatnál.

A Nissan kezdettől fogva bizonytalan volt

A tokiói tőzsdén lelkesedéssel fogadták az együttműködési ajánlatot. A Nissan részvényei 3, a Mitsubishié 6 százalékkal emelkedtek. A japán menedzsment azonban bizonytalankodott. A Nissan-Renault együttműködésben az előbbié a meghatározóbb szerep. 5,6 millió eladott autóval megelőzi a Renault-t és a Fiat-Chrysler duót is. 2018-ban bevétele és nyeresége is harmadával haladta meg a francia gyártóét. A bővülő kooperáció menedzsmentjében csökkent volna a Nissan súlya. Ráadásul a Renault-val jobban kiegészítik egymást. A franciák Európára és az arab országokra, a japánok Ázsiára koncentrálnak, de Észak-Amerikába is erősek. Utóbbi a Fiat-Chrysler konszern legfontosabb piaca is. A viták elkerülhetetlenek lettek volna.

Az elemzők azonban két okból is azt várták, hogy a Nissan a kooperáció mellett fog dönteni: (1) 2013 óta számos modelljét a Renault-val közösen fejleszti. A szakítással több év munkáját kellene rövid idő alatt újra elvégezniük. (2) Egyedül maradnának.

A Mitsubishiben ugyan 2016-ban 30 százalékos részesedést szerzetek, más potenciális partner viszont már nincs Japánban. A Honda hagyományosan elzárkózik a szorosabb szövetségektől. A világ legnagyobb autógyártójánál, Toyotánál, amely a Suzukihoz együttműködésen, a Mazdához és a Subaruhoz pedig részesedésen keresztül kapcsolódik, csak junior partner lehetne. Viszont a Fiat-Chrysler-Renault szövetségben évi 15 millió értékesített autóval közel kerültek volna az örök riválishoz, a 2018-ban 16,6 millió eladó Toyotához.

Az autók világtérképen – a legnépszerűbb márkák. A Toyota viszi a prímet

A francia és az olasz-amerikai oldalnak fontos lett volna a Nissan meggyőzése. A japán gyártó élen jár az elektroautók fejlesztésében, és erős a kiemelten fontos kínai piacon, ahol Fiat, a Chrysler és a Renault alig van jelen. Ezért akarhatott a francia kormány kivárni a japán döntés meghozataláig. Eltaktikázták magukat.

A Nissannak tulajdonított kulcsszerep miatt különösen meglepő volt, hogy az olasz-francia oldal hibájából a japánok rossz szájízzel ültek a tárgyalóasztalhoz. Az sem volt világos, tudtak-e a készülő együttműködésről. Az viszont biztos, hogy a kezdeti tárgyalásokba nem vonták be őket, ahogy az is, hogy a Mitsubishinél semmiről sem tudtak.

Ami késik, nem múlik

A német autóipari szakértők szerint a Renault és a Fiat is komoly nyomás alatt áll. Magasak a fejlesztési költségek, rosszak az eladási adatok, csökken az árrés, a kulcsfontosságú kínai piacon alig vannak jelen. Az együttműködésnek nincs alternatívája. Ezt előbb-utóbb Párizsban is be fogják látni.

Friss

Tőzsde – Emelkedéssel nyitott New York

Enyhe emelkedéssel nyitottak a New York-i tőzsde irányadó indexei pénteken.

Túlzott húsfogyasztás. Amikor az antibiotikum is csődöt mond

Különösen azokban a fejlődő és gyorsan fejlődő országokban növekszik a haszonállatok gyógyszerekkel szembeni ellenálló-képessége, ahol robbanásszerűen nőtt a húsfogyasztás mértéke - állapították meg zürichi kutatók.

Exportra termel a kisvárdai éticsiga üzem

Megnyitotta élő éticsiga feldolgozó üzemét a francia tulajdonú Bourgogne Gastronomie Kft. Kisvárdán. A kizárólag exportra termelő gyár 6,5 milliárd forintból épült fel.

Ezreknél kopogtat a KSH – megkérdezik, mit eszünk

Öt év elteltével újra felmérik a magyarok táplálkozási szokásait az európai lakossági egészségfelmérés részeként - közölte az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) főosztályvezetője.

Hírek

Túlzott húsfogyasztás. Amikor az antibiotikum is csődöt mond

Különösen azokban a fejlődő és gyorsan fejlődő országokban növekszik a haszonállatok gyógyszerekkel szembeni ellenálló-képessége, ahol robbanásszerűen nőtt a húsfogyasztás mértéke - állapították meg zürichi kutatók.

Ezreknél kopogtat a KSH – megkérdezik, mit eszünk

Öt év elteltével újra felmérik a magyarok táplálkozási szokásait az európai lakossági egészségfelmérés részeként - közölte az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) főosztályvezetője.

Országos sztrájkot tartanak a közszolgák

Október 10-én folytatja a márciusban felfüggesztett országos sztrájkot a köztisztviselők és a szociális dolgozók szakszervezete, mondván a kormány nem tartotta be ígéreteit és becsapta a szociális ágazatban dolgozókat.

Az internetről tárgyalt Trump és Zuckerberg

Donald Trump amerikai elnök és a Facebook első embere, Mark Zuckerberg a Fehér Házban találkozott. Megbeszélésük egyik fő témája az internet szabályozása volt.

Horrorkaravánok. A bírság sem visszatartó erő

Átlagosan havonta száz horrorkaravánt, vagyis szabálytalan járműszerelvényt fogtak el idén az utakon. A szabálytalan sofőrökre kiszabható helyszíni bírság legmagasabb összege 150 ezer forint.

Kanyaró – hét megbetegedés Horvátországban

Két hét alatt hét kanyarós megbetegedést regisztráltak Zágrábban. Szakemberek szerint aggasztó, hogy a betegek nem voltak semmilyen kapcsolatban egymással.

Felfegyverzik az űrhajósokat Oroszországban

Űrhajósoknak szánt fegyvert tesztelnek Oroszországban: az asztronauták vadállattámadások kivédésére használhatják, ha eldugott térségben érnek földet.

Fukusima. Felmentették az atomerőmű üzemeltetőit

Felmentették a fukusimai atomerőművet működtető vállalat, a TEPCO három volt igazgatóját. Azzal vádolták őket, hogy nem tettek meg mindent a nukleáris katasztrófa elkerüléséért.

Hőség Japánban – ezrek kerültek kórházba

Japánban négyezer ember került kórházba a nagy hőség miatt, többségük idős - közölte a katasztrófavédelem és a mentők feladatait is ellátó tűzoltóság.

Új-Zélandon forog a Gyűrűk Ura-sorozat

Akárcsak a filmtrilógiában, az Amazon új Gyűrűk Ura-sorozatában is Új-Zéland lesz Középfölde - erősítette meg a filmstúdió a produkcióról, amely a valaha készült legdrágább tévészéria lesz.

Pécs. Másfél milliárdot csaltak el munkaerő-közvetítéssel

Több száz dolgozó után nem fizette be a közterheket és a forgalmi adóval is trükközött egy pécsi központú munkaerő-kölcsönző cégháló. A költségvetésnek okozott kár meghaladja a másfél milliárd forintot.

A mentolos e-cigaretta a legrákkeltőbb

Nagy mennyiségű rákkeltő anyagot tartalmaznak a mentolos és a mentás ízesítésű elektromos cigaretták - derült ki egy amerikai kutatásból.
Hirdetés

Gazdaság

Lagarde: a politikai beavatkozás káros a jegybankokra

A globális gazdaság törékeny és veszélyben van - jelentette ki egy interjúban az Európai Központi Bank soron következő elnöke, aki szerint káros, ha a politikusok beavatkoznak a jegybankok működésébe.

Tiltott széfezés miatt fizet a Hársfa Gold

Engedély nélküli széfszolgáltatás miatt újabb, 15 millió forintos bírságot szabott ki a fővárosi Hársfa Gold Szolgáltató Kft.-re a Magyar Nemzeti Bank.

Folyó fizetési mérleg – deficit a második negyedévben

Az idei második negyedévben 121,5 millió euró hiányt mutatott a folyó fizetési mérleg, ezzel az elmúlt egy évben harmadszor zárt deficittel. Az idei első negyedévben 56 millió euró, a tavalyi második negyedévben 298,7 millió euró volt a folyó fizetési mérleg többlete.

Cseh vita az NBB-ről: orosz érdekeket szolgál?

A cseh parlamenti felsőház külügyi bizottsága azt javasolja, Csehország lépjen ki a Nemzetközi Beruházási Bankból (NBB), amelyet 1970-ben hoztak létre Moszkvában. A testület zárt ülésen foglalkozott az NBB Budapestre települését ismertető kormányjelentéssel.

Növekedési kötvényprogram – elkezdte a vásárlást az MNB

A Magyar Nemzeti Bank megvásárolta az első vállalati kötvényt a növekedési kötvényprogramban (nkp), amelybe eddig közel százötven hazai székhellyel rendelkező vállalat regisztrált.

Történelmi mélypont. 334 forint fölé szökött az euró

Történelmi mélypontra gyengült a forint az euróval szemben, röviddel 13 óra után az euró 334,28 forintot ért, miután 331,66 forinton indította a napot.
Hirdetés
Hirdetés
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom