Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Autógyárak násza? Sok megkötött és egy meghiúsult frigy

Autógyárak násza? Sok megkötött és egy meghiúsult frigy

Kooperációs lázban ég az autóipar: A Mercedes a BMW-vel, a Peugeot a Citroënnel, a Toyota a Suzukival és mindenki a kínai gyártókkal. A Renault-Nissan és a Fiat-Chrysler konszernek egyesülését ugyan elhalasztották, új együttműködési megállapodásból jut azonban minden hónapra.

A színfalak előtt és mögött

A Mercedes és a BMW a nyilvánosság előtt szívesen hasonlítja össze az eladási számaikat, folyik a versengés, melyikük a világ legsikeresebb prémium gyártója? A színfalak mögött azonban, mint ahogyan szinte valamennyi autógyártó, ők is a kooperációról tárgyalnak.

Az autóipar története egyik  legnagyobb kihívásai előtt áll. Az EU klímavédelmi előírásai csak elektro-,  és hidrogénautókkal érhetők el. Egyidejűleg digitalizálódik az autózás. A jövő igazi üzlete minden bizonnyal nem a hagyományos autók eladása lesz, hanem a robottaxi, a carshering és más alternatív közlekedési szolgáltatásokhoz kapcsolódás. Az autógyártók felismerték, hogy együttműködés nélkül a Google, Uber, Waymo beszállítóinak sorába süllyedhetnek.

Az új technológiák kifejlesztése és piacra vitele rengeteg idő és pénz. A neves amerikai tanácsadócég, a McKinsey 65 milliárd euróra saccolja az autóipar invesztíciós szükségletét. Ez még a tőkeerős autóipari óriásoknak is  sok. Közben szorít az idő is. A Google és társai a fogyasztói vágyak kitalálásában és az ezek kielégítéséhez szükséges technológiák kifejlesztésében is előrébb járnak.

Minden napra egy megállapodás

Ford és a Volkswagen megállapodást írt alá fejlesztésük összekapcsolásáról  Kép/Forrás: CNN

A VW és a Ford januárban jelentette be, hogy 2022-ben közös fejlesztésű transporterrel és pick-up-al áll elő. A vásárlók elvárják a gyakori modell frissítést, ennek egyre növekvő költségeit akarják leszorítani az együttműködéssel. Az elektromos meghajtású haszongépjárművek területén is közös fejlesztéseken gondolkoznak.

BMW Mercedes Combo

A BMW legnagyobb konkurenciájával, a Mercedessel kooperál a carsharing piacon, a modern taxi-szolgáltatások nyújtása és a mobilitáshoz kapcsolódó okostelefon alkalmazások fejlesztése területén. Februárban ’Now’ néven összevonták mobilitási szolgáltatásokat kínáló leányvállalataikat; 14, tavaly 3 milliárd euró bevételt termelő cég egyesül. Közös app-et mutattak be, amely a tömegközlekedés, a hagyományos és alternatív taxiszolgáltatók, valamint a carsharing kínálatra figyelemmel tervez városi útvonalakat. Egyidejűleg lehetővé teszi a szolgáltatások megrendelését és kifizetését.

Az együttműködés 1 milliárdos invesztícióval indul, ami a szolgáltatások összevonására és versenyképesebbé tételére megy. A legnagyobb konkurenciának az Ubert tekintik. A Stuttgart-München kooperáció az autógyártásra is kiterjed. 2025-ig közösen szoftvert fejlesztenek az önvezető autókhoz. „Nincs értelme egymással párhozamosan feltalálni a kereket; több idő, dupla költség” – hangzott el a sajtótájékoztatón. Valamennyi autóipari együttműködés krédója. Kölcsönösen profitálnának egymás fejlesztéseiből.

A kisautógyártók nagy gondjai

Különösen nehéz helyzetben vannak a kisautók piacára fókuszáló gyártók. Az USA kereskedelmi háborúja drágítja a termelést, Kínában lassul a piac bővülése, Európában a klímavédelmi előírások épp a jelenleg legkörnyezetbarátabb kisautókat sújtják a leginkább.

A prémium autóknál nagyobb az árrés. A gyártó több extra költséget tudnak lenyelni, az árcsökkentésre nagyobb a mozgásterük. A Fiat, a Ford, vagy az Opel modelljeinél a legjobb esetben is egálban vannak a kiadások a bevételekkel. A Ford üzemeket zár be, a VW 20 ezer munkahelyet épít le, a Peugeot-Citroën konszern részét képező Opel modelleket szüntet meg, és mindegyikük kooperációkról tárgyal.

Az elnapolt Fiat-Renault frigy

A füstbe menni látszó szövetség átrendezte volna az autóipart. Ha a Renault-Nissan duó elfogadta volna a Fiat-Chrysler ajánlatát, a világ harmadik legnagyobb autókonszernje jött volna létre: 320 ezer alkalmazott, évi 180 milliárd euró bevétel és 15 millió eladott autó. Csak a Toyota és a VW-csoport előzte volna meg őket.

Egyértelmű, hogy a költségcsökkentés állt a középpontban. Évi 5 milliárd eurót reméltek megtakarítani.

A beszerzéseknél 40, a fejlesztéseknél 30, a közös gyártáson keresztül 25 százalékos költségcsökkenéssel számoltak.

A kép árnyaltabb

A szakértők szkeptikusak voltak. A beszerzéseknél viszonylag gyorsabban lehet megtakarításokat elérni. A közös gyártószalag kiépítése viszont költséges és 4-5 évet is igénybe vehet. Ezért a többség komolytalannak tartotta az olasz-amerikai-francia-japán kooperáció célját, a VW megelőzését.

A Fiat csak nyerni, a Renault talán profitálni tudott volna

Elmaradt egyezség        Kép/Forrás:autoexpress

Az egyelőre meghiúsult négyes szövetség leggyengébb láncszeme éppen a Fiat, amely a tárgyalásokat irányította és a létre nem jött megakonszernben is a középpontban állt volna. Az olaszok a Renault-val ellentétben elmulasztották a fájdalmas reformokat.

A Fiat-Chrysler duóból az amerikai az erősebb

A Fiat-Chrysler duó bevételének és nyereségének nagy részét az amerikaiak hozzák. A Renault sokat invesztált az elektroautó fejlesztésbe. Vannak már piacképes modelljei, ahogy önvezető autó fejlesztése is. A Fiatnál mindez hiányzik. Jobb híján az Uberrel és a Waymoval keresik az együttműködés lehetőségét. Ebben a konstellációban azonban csak a beszállítói státusz jutna neki.

Az együttműködés mégsem csak arról szólt volna, hogy az olaszok átveszik a francia fejlesztéseket. A Fiat bejutást biztosított volna a Renault-nak az USA-ba, a világ legnagyobb autópiacára. Az olaszok nem csak a Chrysleren keresztül vannak jelen. A Fiat 500-as Európa mellett Amerikában is eladási sláger.

A francia politika közbe lépett

A Renault-ban 15 százalékos részesedéssel rendelkező francia kormány kezdettől fogva szkeptikus volt a friggyel kapcsolatban. Az Élysée-palota több feltételt támasztott: Franciaországban nem lehetnek leépítések és gyárbezárások, a Renault-nak négy helyet kell kapnia a nyolc tagú igazgatótanácsban, amiből egyet a francia kormány delegáltjának foglal el. Miután az olaszok mindebbe belementek, úgy tűnt, Párizs rábólint az üzletre. Aztán elkezdtek időre játszani. „Csak akkor járulunk hozzá az egyesüléshez, ha a Nissan már igent mondott” – hangzott a francia gazdasági minisztérium új feltétele. Ez már sok volt az olaszoknak. Visszavonták az egyesülési ajánlatot. „A francia politikai helyzet egyelőre nem teszi lehetővé a kooperációt” – indokolták a döntést a Fiatnál.

A Nissan kezdettől fogva bizonytalan volt

A tokiói tőzsdén lelkesedéssel fogadták az együttműködési ajánlatot. A Nissan részvényei 3, a Mitsubishié 6 százalékkal emelkedtek. A japán menedzsment azonban bizonytalankodott. A Nissan-Renault együttműködésben az előbbié a meghatározóbb szerep. 5,6 millió eladott autóval megelőzi a Renault-t és a Fiat-Chrysler duót is. 2018-ban bevétele és nyeresége is harmadával haladta meg a francia gyártóét. A bővülő kooperáció menedzsmentjében csökkent volna a Nissan súlya. Ráadásul a Renault-val jobban kiegészítik egymást. A franciák Európára és az arab országokra, a japánok Ázsiára koncentrálnak, de Észak-Amerikába is erősek. Utóbbi a Fiat-Chrysler konszern legfontosabb piaca is. A viták elkerülhetetlenek lettek volna.

Az elemzők azonban két okból is azt várták, hogy a Nissan a kooperáció mellett fog dönteni: (1) 2013 óta számos modelljét a Renault-val közösen fejleszti. A szakítással több év munkáját kellene rövid idő alatt újra elvégezniük. (2) Egyedül maradnának.

A Mitsubishiben ugyan 2016-ban 30 százalékos részesedést szerzetek, más potenciális partner viszont már nincs Japánban. A Honda hagyományosan elzárkózik a szorosabb szövetségektől. A világ legnagyobb autógyártójánál, Toyotánál, amely a Suzukihoz együttműködésen, a Mazdához és a Subaruhoz pedig részesedésen keresztül kapcsolódik, csak junior partner lehetne. Viszont a Fiat-Chrysler-Renault szövetségben évi 15 millió értékesített autóval közel kerültek volna az örök riválishoz, a 2018-ban 16,6 millió eladó Toyotához.

Az autók világtérképen – a legnépszerűbb márkák. A Toyota viszi a prímet

A francia és az olasz-amerikai oldalnak fontos lett volna a Nissan meggyőzése. A japán gyártó élen jár az elektroautók fejlesztésében, és erős a kiemelten fontos kínai piacon, ahol Fiat, a Chrysler és a Renault alig van jelen. Ezért akarhatott a francia kormány kivárni a japán döntés meghozataláig. Eltaktikázták magukat.

A Nissannak tulajdonított kulcsszerep miatt különösen meglepő volt, hogy az olasz-francia oldal hibájából a japánok rossz szájízzel ültek a tárgyalóasztalhoz. Az sem volt világos, tudtak-e a készülő együttműködésről. Az viszont biztos, hogy a kezdeti tárgyalásokba nem vonták be őket, ahogy az is, hogy a Mitsubishinél semmiről sem tudtak.

Ami késik, nem múlik

A német autóipari szakértők szerint a Renault és a Fiat is komoly nyomás alatt áll. Magasak a fejlesztési költségek, rosszak az eladási adatok, csökken az árrés, a kulcsfontosságú kínai piacon alig vannak jelen. Az együttműködésnek nincs alternatívája. Ezt előbb-utóbb Párizsban is be fogják látni.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Itáliában hiánycikk lett a bicikli – A Ferrari országa kétkerékre vált?

Mialatt a németek autóvásárlási prémiumról vitatkoznak, az olaszok biciklivásárlás szubvencionálásáról döntöttek. Cél a légszennyezettség és a dugók csökkentése, az egészséges életmód támogatása, valamint a járványügyi szempontból veszélyes tömegközlekedés zsúfoltságának elkerülése. A terv működni látszik. Egyre több olasz vált két kerékre.

Kizuhant a Lufthansa a DAX30 indexből

Júniusban kikerül a frankfurti tőzsde vezető részvényeinek DAX30 indexéből a Lufthansa légitársaság papírja - jelentette be a tőzsdét üzemeltető Deutsche Börse.

18,5 milliárdot fizettek ki munkahelyvédelmi bértámogatásra

Tizennyolc és fél milliárd forint bértámogatást fizetett ki a kormány 114 ezer munkahely megtartására 8200 cégnek.

Braun Márton: az MVA tudást is kínál, nem csak kedvezményes forrást biztosít

A válsághelyzet időszakában az átlagosnál is nagyobb feladat hárul a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítványra (MVA), amely a nem, vagy kevésbé bankképes mikrovállalkozások finanszírozásában és vállalkozóvá válásában tölt be jelentős szerepet. Erről Braun Márton, a 30 éves MVA ügyvezető igazgatója nyilatkozott AzÜzlet.hu-nak.

Hírek

Újra börtönbe kerülhet a Samsung vezetője

Részvényárfolyam-manipulációval és számviteli csalással gyanúsítják, ezért a szöuli központi kerületi ügyészség kezdeményezte a Samsung évekkel ezelőtt elítélt tényleges vezetője, Li Dzse Jong letartóztatását.

Júliusban jön az új 100 forintos

Július 1-től kerülnek forgalomba az új alapanyagú 100 forintos érmék. A jelenleg használt 100 forintosokkal továbbra is lehet majd fizetni - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

Péntektől olcsóbb lesz a benzin

Pénteken bruttó két forinttal csökken a benzin ára, a gázolaj ára viszont a héten nem változik.

Fenyegető éhség – Amerika: „Az emberek félnek”

A koronavírus-krízis kezdete óta 30 millió amerikai veszítette el a munkahelyét! Szociális védőháló alig van. Az ingyenkonyhák nélkül sokan már éhenhaltak volna. A Spiegel riportere Atlantic Cityben térképezte fel a helyzetet. A kaszinóparadicsomot, a középosztályt különösen sújtják a járvány gazdasági következményei.

Online számlázás – immár mobilappal is

A NAV saját fejlesztésű applikációjával a számlák okostelefonon is kiállíthatók, letöltése és használata ingyenes. Az alkalmazás automatikusan teljesíti a kötelező adatszolgáltatást - közölte az adóhatóság.

Kiheverte a járványt a forint?

A hosszú hétvége meghozta az áttörést a magyar fizetőeszköznek: erősödő irányt vett, átjutott a 348 forint/euró szinten, és jó esély van arra, hogy ezek után az árfolyam visszatér a járvány előtti szintekre.

Koronavírus – Az izraeliek 2-3 százalékát fertőzte meg eddig a vírus

Az izraeliek 2-3 százalékát fertőzhette meg eddig a koronavírus a Tel-Aviv-i egyetem szerológiai kutatása alapján - jelentette a Jediót Ahronót című újság honlapja, a ynet. Az utóbbi időben ismét egyre több beteget találtak, elsősorban az iskolákban elharapódzott fertőzések miatt.

Ingyenes wifi-pont az EU-tól – indul az utolsó kör

Szerdától elérhető az Európai Bizottság negyedik, egyben utolsó pályázati felhívása az ingyenes WiFi4EU hozzáférési pontok kiépítésére fordítható uniós finanszírozásról.

Jön az első magyar zöld kötvény

Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) megbízást adott az első euróban denominált zöld kötvény kibocsátására. A főszervezői feladatokat a Credit Agricole CIB, az ING Bank és a J.P. Morgan kapta.

Covid-19, Izrael. A Szentföldön vitáznak a csodaszámba menő lefolyásról

Izrael eredményesebben birkózott meg a korona-vírussal, mint a világ legtöbb országa. A fertőzöttek száma mindvégig alacsony volt. Forró klíma, szigorú karanténszabályok, genetika vagy mindezek együtt? – A tudósok a magyarázatról vitatkoznak, minközben újra iskolákat zártak be a lazítás után..  

Újra 40 dollár közelében a Brent olaj ára

A Brent ára kedden délelőtt lépte át először a hordónkénti 39 dollárt a március 11-i mélypont óta.

Nyugdíjat ígért a börtönből – 45 embert károsított meg

Negyvenöt ember bankkártyaadatait csalta ki egy büntetés-végrehajtási intézetben lévő férfi 2017 áprilisa és júniusa között - közölte a Győr-Moson-Sopron megyei főügyész.

Gazdaság

Az osztrák jegybank 7,2 százalékos idei GDP-csökkenéssel számol

Az osztrák jegybank előrejelzése szerint idén 7,2 százalékkal csökken az ország hazai összterméke (GDP) abban az esetben, ha ősszel nem lesz újabb vírusjárvány-hullám.

A Sberbank öthavi profitja negyedével csökkent

Jelentősen, 25,4 százalékkal csökkent a Sberbank, a Magyarországon is érdekelt legnagyobb orosz bank profitja az idei első öt hónapban éves összevetésben.

Eladja lengyel üzletágát a CIG Pannónia

A CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt. (EMABIT) eladja a lengyel fuvarozói szakmai felelősségbiztosítás üzletágát állomány-átruházás keretében - közölte a CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt.

Bírság. Rendszerszintű problémák a MagNet Banknál

A Magyar Nemzeti Bank 19 millió forint bírságot szabott ki a MagNet Bankra, többek között a vállalatirányítással, az ügyfélcsoport képzéssel és az értékvesztés meghatározásával kapcsolatban feltárt hiányosságok miatt.

Júliusban jön az új 100 forintos

Július 1-től kerülnek forgalomba az új alapanyagú 100 forintos érmék. A jelenleg használt 100 forintosokkal továbbra is lehet majd fizetni - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

Tarolt a zöld kötvény – ötszörös volt a túljegyzés

Több mint ötszörös volt az érdeklődés Magyarország első nemzetközi zöld kötvényei iránt, a befektetők közel 7,7 milliárd euró értékben adtak be ajánlatot. A befolyó források kizárólag zöld beruházásokra használhatók fel.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom