Kezdőlap Autó Autós, biciklis - két jó barát? München öt napja a mobilitásról szólt
No menu items!

Autós, biciklis – két jó barát? München öt napja a mobilitásról szólt

Bicikli és hidrogénautó – Jövőkép az autókiállításon, azaz a mobilitás 5 napján

Az e-autóktól a hidrogén meghajtásúakon át a csomagszállító e-bicikliig minden megtalálható volt München utcáin, ami a gyártók szerint a közlekedés jövője. A bajor fővárosban zajlott a világ legnagyobb közlekedési kiállítása, az IAA. Helyszíni riportunk.

„Ez lenne a jövő?”

Egy idős úr szkeptikusan méreget egy csomagszállító elektromos biciklit. „Ez lenne a jövő?” – kérdezi elgondolkodva a nejét, miközben továbbsétálnak a királyi palota kertjében. A világ legnagyobb közlekedési kiállítása, az IAA (Internationale Automobil Ausstellung) néhány éve vándorkiállítás. A legutóbbi, 2019-es frankfurti seregszemle 900.000 ezer látogatót vonzott. A konszernek mégis elégedetlenek voltak. A hatalmas kiállítócsarnokokban lezajlott 11 napos rendezvényt drágának és idejétmúltnak tartották.

München új koncepcióval nyerte el a rendezés jogát: a vásárvárosban csak a szakmai publikumot várták a kiállítók, a nagyközönségnek látványos standokkal és izgalmas programokkal készültek München belvárosában.

Az elektromos “drótszamár” ára 5.600 euró

„A többség először lát csomagszállító biciklit, de nem olyan szkeptikus, mint a nyugdíjas úr” – mondta kérdésemre a gyártó, a Riese & Müller projektvezetője. Az érdeklődők jónak tartanák, ha furgonok helyett háromkerekű e-biciklik szállítanák a csomagokat. Sokan azt is el tudnák képzelni, hogy ilyennel járjanak vásárolni.

”Elpedálozni az Aldihoz, bevásárlás alatt bedugni a parkolókban már most is megtalálható akkutöltőbe a biciklit, majd hazatekerni” – meséli a projektvezető, Sören Erler, milyen terveket szőnek a látogató a tricikli kapcsán. Ebből azonban csak a jómódúaknak lehet valóság, mert a bicikli 5.600 euró! Nem meglepő, hogy a Zöld Párt szubvencionálná a kerékpárvásárlást.

Autógyártók a környezet védelméért

A múlt héten, kedd és vasárnap között zajlott az IAA. Ez egybeesett a szeptember 26-ai németországi választások kampányhajrájával. München belvárosát a mobilitási rendezvények mellett a választási plakátok dominálták. A politika számos pódiumbeszélgetést is meghatározott. Minden bizonnyal a választásoknak tudható be az is, hogy az autógyártók kivétel nélkül a környezetvédelmet és az e-mobilitást állították a kiállítási megjelenésük középpontjába.

Dieter Reiter ingyen adta át az IAA-nak München közterületeit

Dieter Reiter főpolgármestert sok kritika érte a civilek részéről, amiért ingyen bocsátottak az IAA és ezen keresztül az autógyártók rendelkezésére München közterületeit. „Egyedülálló kulisszát biztosított az autógyártók marketingkampányához” – rótták fel a szociáldemokrata városvezetőnek.

Autós, biciklis – két jó barát?

München belvárosában jól megfértek egymás mellett az autókonszernek és a kerékpárgyártók. Utóbbiak a bajor királyi palota udvarában mutatták be legújabb fejlesztéseiket.

Előbbiek közül pedig az Audi, a Mercedes és a müncheni központú BMW épített közös mini tesztpályát parkkal szomszédos Odeonsplatzon. A Feldherrnhalléban, a bajor hadvezérek Odeonplatzon található szoborcsarnokában a Mercedes interaktív kiállítást rendezett be.

„Mit fogunk hallani a jövő városában?” – tette fel a kérdést a stuttgarti konszern egy kivetítőn, amelyre a hangszórókból hallható madárcsicsergésen keresztül meg is adta a választ. A Münchenben bemutatott, e-meghajtású Mercedes EQS a madárcsicsergésnél halkabban lesz képes 3,4 másodperc alatt 0-ról 100-ra gyorsulni. 2022-től lesz megvásárolható 192 LE teljesítménnyel és átlagos használat mellett 660 km hatótávolsággal csillagászati áron, 75 ezer euróért.

Münchenben öt ’Blue Lane’ nap

A gyártók igyekeztek bizonyítani, hogy a klímasemleges mobilitás karnyújtásnyira van. Bárki kipróbálhatta a bicikliket, a rollereket, a mopedeket és az autókat, amelyekben közös volt, hogy akku hajtja őket.

A városvezetés elképzelését a jövőről a ’Blue Lane’ szimbolizálta: 12 kilométeres, a vásárvárost München központjával összekötő útszakaszán az IAA alatt hagyományos meghajtású autókkal csak akkor közlekedhettek, ha legalább hárman ültek a kocsiban. „Így akarjuk megszólítani azokat, akik még szkeptikusak az e-autókkal, de sokat adnának azért, hogy ne a dugóban araszolásról szóljon a munkába járás” – mondta Dieter Reiter főpolgármester a megnyitón.

„Az alternatív meghajtások terén is vannak alternatívák”

Csak a BMW tette nyilvánvalóvá a standján, hogy az e-motor nem az egyetlen klímabarát meghajtás. A bajor gyártó az Opera előtti téren mutatta be a hidrogén meghajtású iX5-öt. A kinézete alapján szokványos SUV-t belülről is megcsodálni vágyók várakozás közben stílszerűen citromos vizet és energiagolyókat fogyaszthattak.

A bajor gazdasági miniszter ugyan visszafogottan, de utalt arra egy pódiumbeszélgetésen, hogy kockázatos minden fejlesztési és gyártási kapacitást az e-autók szolgálatába állítani. Ezt a véleményét érzékeltette az által is, hogy az IAA apropóján üzemanyagcella-töltőállomást állítatott fel minisztériuma előtt, amit egy BMW iX5-öt megtankolva avatott fel. „A hidrogénmeghajtás előtt nagy jövő áll. Ezért hoztunk létre két évvel ezelőtt egy kutatóközpontot és ezért tölt el nagy örömmel, hogy épp a bajor autógyártás büszkesége bizonyítja a világnak, hogy az alternatív meghajtások terén is vannak alternatívák” – mondta Hubert Aiwanger.

A hidrogénenergia-projektben immár 200 bajor cég működik közre. Többségük a vegyipar területéről. „A hidrogénenergia kutatása és gyakorlati felhasználásának fejlesztése terén Bajorország a világ előtt jár” – mondta az ágazat érdekképviseleti szövetségének vezetője, Christian Hartel.

Politikusok, autóipar, kampány

Az iparvállalatok képviselőinek fontos változás volt, hogy Münchenben a politikusok a választási kampány ellenére is fényképezkedtek velük. A legutóbbi, frankfurti kiállításon 2019-ben nem akartak egy fotón szerepelni a közvélemény szemében a környezetszennyezésért nagyban felelős autóipar vezetőivel. Úgy látszik, ha hidrogént és nem benzint kell tankolni, a politikusok szavazatokat remélnek a képektől.

Huber Aiwanger egy hidrogénautóval Münchenben a kiállításon, és egy konferencián Kép / Forrás / azuzlet.hu / fuelcellswors

 

Jönnek az önvezető autók

A hidrogénautó egyelőre nem lesznek a müncheni utcakép részei. Nem úgy az önvezető kocsik. A müncheni központú, világszerte ismert autókölcsönző, a Sixt és a kaliforniai szoftveróriás, az Intel által közösen fejlesztett, számítógép vezérelte kocsik már jövőre fel fognak tűnni a bajor főváros utcáin. 25, a duó szoftverével közlekedő és a kínai autógyártó, a Nio által épített taxi fog forgalomba állni. Jogi okokból ugyan nem marad üres a vezetőülés, de a taxis csak végszükség esetén fog a pedálra lépni – mondta az Intel és a Sixt vezetője, Pat Gelsinger és Alexander Sixt Münchenben.

Futurisztikus utcaképek – melyik az igazi?

Teherszállító tricikli, elektro, üzemanyagcellás és önvezető autó – Münchenben mindent meg lehetett csodálni és ki lehetett próbálni, ami a gyártók szerint a jövő klímabarátabb mobilitását meg fogja határozni. Első látásra sok futurisztikus volt közülük. Kérdés, melyeket fogjuk a jövő útjain viszontlátni.

Petrus Szabolcs

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Európáért versengő ‘áramlatok’ – Délről is kerülik a vezetékek Ukrajnát

Az energiahordozók ára az egekbe ugrott. A Gazprom, az orosz állami energiaórás új vezetékekkel és hosszú távú szállítási szerződésekkel kerül helyzetbe Európában. A gáz egyre nagyobb része Ukrajna megkerülésével érkezik 'Nyugatra'.  A Balkánon még nem dölt el hogyan osztozhatnak a tranzitbevételeken. Több aspiráns is vállalná a régi ukrajnai szerepet - gáz ügyben.

BKK: változik a reptéri buszjárat menetrendje

Sűrűbben és hosszabb üzemidőben jár hétfőtől a 100E reptéri gyorsjárat - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.

Kartell a műtrágyapiacon – gigabírságot kapott a Nitrogénművek

A Nitrogénművek Vegyipari Zrt. és vállalkozáscsoportja éveken keresztül jogsértően törekedett a verseny és az import korlátozására - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal, amely összesen 14,1 milliárd forintos bírságot szabott ki a kartellezőkre.

IHS Markit: féléves mélypontra lassult az euróövezeti növekedés

A szűk ellátási keresztmetszetek és a koronavírus-járvány újabb fellángolása miatt hathavi mélypontra lassult az euróövezet magánszektorának növekedése októberben - derült ki az IHS Markit beszerzésimenedzser-indexeinek előzetes adataiból.

Hírek

Kartell a műtrágyapiacon – gigabírságot kapott a Nitrogénművek

A Nitrogénművek Vegyipari Zrt. és vállalkozáscsoportja éveken keresztül jogsértően törekedett a verseny és az import korlátozására - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal, amely összesen 14,1 milliárd forintos bírságot szabott ki a kartellezőkre.

Őszi szünet. Kajla útlevéllel ingyen utazhatnak a kisdiákok

Ismét díjmentesen utazhatnak a MÁV-Start, a Volánbusz és a GYSEV belföldi járatain október 23. és november 1. között azok a gyerekek, akik a jegyvásárláskor felmutatják Kajla-útlevelüket és személyazonosításra alkalmas igazolványukat.

Elindult a fűtési szezon – a legtöbb helyen távfelügyelettel

Elkezdődött a fűtési időszak Budapesten, mintegy 240 ezer lakossági és 7 ezer egyéb fogyasztónál kapcsolták be a távfűtést.

Tragikus filmforgatás. Alec Baldwin véletlenül agyonlőtt egy operatőrt

Halálos baleset történt Alec Baldwin amerikai színész filmjének új-mexikói forgatásán - közölte Santa Fe rendőrsége.

Bocuse d’Or – Dalnoki Bence nyerte a magyar döntőt

Dalnoki Bence, a Michelin-csillagos Stand Étterem sous chefje és commis-ja (segédje), Nyikos Patrik nyerte a Bocuse d'Or nemzetközi szakácsverseny magyar döntőjét. Jövő márciusban ők képviselhetik az országot az európai döntőn, amelyet szintén Budapesten rendeznek meg.

A 2019-es utasforgalom 42 százaléka tért vissza a budapesti repülőtérre

Szeptemberben 639 051 utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ami a tavalyi azonos időszakhoz képest több mint hatszoros növekedés, a 2019-es rekordévvel összehasonlítva pedig azt mutatja, hogy visszatért az utasforgalom 42 százaléka

Látogatási tilalom a Semmelweis Egyetem öt klinikáján

A koronavírus-járvány és a szezonális fertőzések elkerülése érdekében látogatási tilalmat vezetett be öt klinikáján a Semmelweis Egyetem.

Uniós árkörkép. Budapesten a legolcsóbb a lakossági földgáz

A földgáz átlagára az uniós fővárosok közül Budapesten volt a legolcsóbb, míg a villamos energiáért a magyar háztartások a második legkedvezőbb árat fizették szeptemberben - derül ki a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) nemzetközi árösszehasonlító vizsgálatából.

Gazdaság

Moratórium – MNB: sokan kényelmi okból nem törlesztettek

A moratóriumban lévő ügyfelek legnagyobb hányada képes lenne fizetni tovább a hitelét, ők más okokból, például kényelmi szempontból vették igénybe a lehetőséget - mondta Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke.

Jövőre 260 ezer forint lesz a garantált bérminimum

Januártól a minimálbér 200 ezer forintra, a garantált bérminimum pedig várhatóan 260 ezer forintra emelkedik - mondta Nagy Márton, a miniszterelnök gazdasági főtanácsadója csütörtökön Szegeden.

Románia. Növelte piaci részesedését az OTP

Az OTP Bank romániai leányvállalata elérte a 4 százalékos részesedést a román bankpiacon. Ezzel jó irányba halad afelé, hogy teljesítse a célul kitűzött 5 százalékos részesedés megszerzését - jelentette ki az OTP Bank Románia vezérigazgatója.

MNB: nőhetnek a kockázatok a moratórium lejárta után

A bankrendszer a pandémia okozta gazdasági sokk alatt is stabilan töltötte be gazdaságfinanszírozó szerepét. Ugyanakkor a törlesztési moratórium lejárta után a kockázatok várhatóan növekednek majd - olvasható a Magyar Nemzeti Bank friss Makroprudenciális jelentésében.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom