Hirdetés
Kezdőlap Autó Autós, biciklis - két jó barát? München öt napja a mobilitásról szólt
No menu items!

Autós, biciklis – két jó barát? München öt napja a mobilitásról szólt

Bicikli és hidrogénautó – Jövőkép az autókiállításon, azaz a mobilitás 5 napján

Az e-autóktól a hidrogén meghajtásúakon át a csomagszállító e-bicikliig minden megtalálható volt München utcáin, ami a gyártók szerint a közlekedés jövője. A bajor fővárosban zajlott a világ legnagyobb közlekedési kiállítása, az IAA. Helyszíni riportunk.

„Ez lenne a jövő?”

Egy idős úr szkeptikusan méreget egy csomagszállító elektromos biciklit. „Ez lenne a jövő?” – kérdezi elgondolkodva a nejét, miközben továbbsétálnak a királyi palota kertjében. A világ legnagyobb közlekedési kiállítása, az IAA (Internationale Automobil Ausstellung) néhány éve vándorkiállítás. A legutóbbi, 2019-es frankfurti seregszemle 900.000 ezer látogatót vonzott. A konszernek mégis elégedetlenek voltak. A hatalmas kiállítócsarnokokban lezajlott 11 napos rendezvényt drágának és idejétmúltnak tartották.

München új koncepcióval nyerte el a rendezés jogát: a vásárvárosban csak a szakmai publikumot várták a kiállítók, a nagyközönségnek látványos standokkal és izgalmas programokkal készültek München belvárosában.

Az elektromos “drótszamár” ára 5.600 euró

„A többség először lát csomagszállító biciklit, de nem olyan szkeptikus, mint a nyugdíjas úr” – mondta kérdésemre a gyártó, a Riese & Müller projektvezetője. Az érdeklődők jónak tartanák, ha furgonok helyett háromkerekű e-biciklik szállítanák a csomagokat. Sokan azt is el tudnák képzelni, hogy ilyennel járjanak vásárolni.

”Elpedálozni az Aldihoz, bevásárlás alatt bedugni a parkolókban már most is megtalálható akkutöltőbe a biciklit, majd hazatekerni” – meséli a projektvezető, Sören Erler, milyen terveket szőnek a látogató a tricikli kapcsán. Ebből azonban csak a jómódúaknak lehet valóság, mert a bicikli 5.600 euró! Nem meglepő, hogy a Zöld Párt szubvencionálná a kerékpárvásárlást.

Autógyártók a környezet védelméért

A múlt héten, kedd és vasárnap között zajlott az IAA. Ez egybeesett a szeptember 26-ai németországi választások kampányhajrájával. München belvárosát a mobilitási rendezvények mellett a választási plakátok dominálták. A politika számos pódiumbeszélgetést is meghatározott. Minden bizonnyal a választásoknak tudható be az is, hogy az autógyártók kivétel nélkül a környezetvédelmet és az e-mobilitást állították a kiállítási megjelenésük középpontjába.

Dieter Reiter ingyen adta át az IAA-nak München közterületeit

Dieter Reiter főpolgármestert sok kritika érte a civilek részéről, amiért ingyen bocsátottak az IAA és ezen keresztül az autógyártók rendelkezésére München közterületeit. „Egyedülálló kulisszát biztosított az autógyártók marketingkampányához” – rótták fel a szociáldemokrata városvezetőnek.

Autós, biciklis – két jó barát?

München belvárosában jól megfértek egymás mellett az autókonszernek és a kerékpárgyártók. Utóbbiak a bajor királyi palota udvarában mutatták be legújabb fejlesztéseiket.

Előbbiek közül pedig az Audi, a Mercedes és a müncheni központú BMW épített közös mini tesztpályát parkkal szomszédos Odeonsplatzon. A Feldherrnhalléban, a bajor hadvezérek Odeonplatzon található szoborcsarnokában a Mercedes interaktív kiállítást rendezett be.

„Mit fogunk hallani a jövő városában?” – tette fel a kérdést a stuttgarti konszern egy kivetítőn, amelyre a hangszórókból hallható madárcsicsergésen keresztül meg is adta a választ. A Münchenben bemutatott, e-meghajtású Mercedes EQS a madárcsicsergésnél halkabban lesz képes 3,4 másodperc alatt 0-ról 100-ra gyorsulni. 2022-től lesz megvásárolható 192 LE teljesítménnyel és átlagos használat mellett 660 km hatótávolsággal csillagászati áron, 75 ezer euróért.

Münchenben öt ’Blue Lane’ nap

A gyártók igyekeztek bizonyítani, hogy a klímasemleges mobilitás karnyújtásnyira van. Bárki kipróbálhatta a bicikliket, a rollereket, a mopedeket és az autókat, amelyekben közös volt, hogy akku hajtja őket.

A városvezetés elképzelését a jövőről a ’Blue Lane’ szimbolizálta: 12 kilométeres, a vásárvárost München központjával összekötő útszakaszán az IAA alatt hagyományos meghajtású autókkal csak akkor közlekedhettek, ha legalább hárman ültek a kocsiban. „Így akarjuk megszólítani azokat, akik még szkeptikusak az e-autókkal, de sokat adnának azért, hogy ne a dugóban araszolásról szóljon a munkába járás” – mondta Dieter Reiter főpolgármester a megnyitón.

„Az alternatív meghajtások terén is vannak alternatívák”

Csak a BMW tette nyilvánvalóvá a standján, hogy az e-motor nem az egyetlen klímabarát meghajtás. A bajor gyártó az Opera előtti téren mutatta be a hidrogén meghajtású iX5-öt. A kinézete alapján szokványos SUV-t belülről is megcsodálni vágyók várakozás közben stílszerűen citromos vizet és energiagolyókat fogyaszthattak.

A bajor gazdasági miniszter ugyan visszafogottan, de utalt arra egy pódiumbeszélgetésen, hogy kockázatos minden fejlesztési és gyártási kapacitást az e-autók szolgálatába állítani. Ezt a véleményét érzékeltette az által is, hogy az IAA apropóján üzemanyagcella-töltőállomást állítatott fel minisztériuma előtt, amit egy BMW iX5-öt megtankolva avatott fel. „A hidrogénmeghajtás előtt nagy jövő áll. Ezért hoztunk létre két évvel ezelőtt egy kutatóközpontot és ezért tölt el nagy örömmel, hogy épp a bajor autógyártás büszkesége bizonyítja a világnak, hogy az alternatív meghajtások terén is vannak alternatívák” – mondta Hubert Aiwanger.

A hidrogénenergia-projektben immár 200 bajor cég működik közre. Többségük a vegyipar területéről. „A hidrogénenergia kutatása és gyakorlati felhasználásának fejlesztése terén Bajorország a világ előtt jár” – mondta az ágazat érdekképviseleti szövetségének vezetője, Christian Hartel.

Politikusok, autóipar, kampány

Az iparvállalatok képviselőinek fontos változás volt, hogy Münchenben a politikusok a választási kampány ellenére is fényképezkedtek velük. A legutóbbi, frankfurti kiállításon 2019-ben nem akartak egy fotón szerepelni a közvélemény szemében a környezetszennyezésért nagyban felelős autóipar vezetőivel. Úgy látszik, ha hidrogént és nem benzint kell tankolni, a politikusok szavazatokat remélnek a képektől.

Huber Aiwanger egy hidrogénautóval Münchenben a kiállításon, és egy konferencián Kép / Forrás / azuzlet.hu / fuelcellswors

 

Jönnek az önvezető autók

A hidrogénautó egyelőre nem lesznek a müncheni utcakép részei. Nem úgy az önvezető kocsik. A müncheni központú, világszerte ismert autókölcsönző, a Sixt és a kaliforniai szoftveróriás, az Intel által közösen fejlesztett, számítógép vezérelte kocsik már jövőre fel fognak tűnni a bajor főváros utcáin. 25, a duó szoftverével közlekedő és a kínai autógyártó, a Nio által épített taxi fog forgalomba állni. Jogi okokból ugyan nem marad üres a vezetőülés, de a taxis csak végszükség esetén fog a pedálra lépni – mondta az Intel és a Sixt vezetője, Pat Gelsinger és Alexander Sixt Münchenben.

Futurisztikus utcaképek – melyik az igazi?

Teherszállító tricikli, elektro, üzemanyagcellás és önvezető autó – Münchenben mindent meg lehetett csodálni és ki lehetett próbálni, ami a gyártók szerint a jövő klímabarátabb mobilitását meg fogja határozni. Első látásra sok futurisztikus volt közülük. Kérdés, melyeket fogjuk a jövő útjain viszontlátni.

Petrus Szabolcs

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Létrejön a közvetlen légi összeköttetés egy hetedik kínai nagyvárossal is Budapestről

Mindössze előző nap jelentették be, hogy idén nyártól Hszian is közvetlenül elérhető lesz Budapestről, nem sokkal korábban pedig a járatindítást Kuangcsouba.

A versenyképesség egyik kulcsa az energiahatékonyság növelése

A magyar gazdaság versenyképességének egyik kulcsa az energiahatékonyság növelése

Az egyik futárcéggel erősít a másik

Az előző év azonos időszakához képest az elmúlt 1 évben a SAMEDAY 115 százalékos növekedést tapasztalt a határokon átnyúló szállítási szolgáltatásokat igénybe vevő online boltok számában.

Eljött amire a divatérzékenyek vártak Pesten

A budapesti nyitás jelentős mérföldkő a Primark globális terjeszkedési terveiben.
Hirdetés

Hírek

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Pluszban kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön

Pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden az OTP-részvények ára 670 forinttal, 3,79 százalékkal 17 030 forintra esett, forgalmuk 8,5 milliárd forintot tett ki.

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására esett a BUX

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására, magas forgalom mellett, elsősorban az OTP, valamint a Richter és a Mol gyengülése miatt esett a BUX-index.

BÉT – Enyhe emelkedés várható a nyitásban

A BUX pénteken 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt.

BÉT – Új történelmi csúcson zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt pénteken.
Hirdetés

Gazdaság

Szeptembertől kötelező átutalási korlát lesz a bankszámlákra, az OTP már májusban bevezeti

Az internet- és mobilbankból indított utalásoknak május 8-tól kezdve 1 millió forint lesz a napi limitjük.

A Gránit Bank, az MBH és az OTP konzorciuma működtetheti az MFB Pont Plusz lakossági hálózatot

A közvetítői hálózatról szóló közbeszerzési eljárást a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) jelentette meg, a szerződést még ebben a hónapban megköthetik.

Felmérik a magyarországi kriptopiaci szereplőket

A MiCA és az FTR révén Európa-szerte felügyelt, szabályozott keretek között működő nemzeti kriptopiacok alakulhatnak ki.

Az emberek már kevésbé félnek a kriptovalutától, pedig van miért

Egyes elemzők a bitcoin közelmúltbeli 70 000 dollár feletti emelkedését annak jeleként értékelik, hogy a befektetők nem foglalkoznak a hivatalos figyelmeztetésekkel.