Kezdőlap Autóipar Az autózás jövője online
No menu items!

Az autózás jövője online

Együttműködési láz uralja az önvezető autók fejlesztését, amelynek számos magyar részese is van. Az autógyártók és a technológiai cégek sorra kötnek új szövetségeket. A fejlesztési irányokról és a magyar vonatozásokról is szól írásunk.

Egyedül nem megy

A jövő a mobilitás területén is az interneté. Az új kihívásokkal az autógyártók és a technológiai cégek sem tudnak egyedül megbirkózni. Előbbieknek az informatikai, utóbbiaknak a járműgyártási know-how-ja hiányzik. Ezek megszerzése a tőkeerős cégek számára is hatalmas anyagi megterheléssel járna, ennél talán súlyosabb gond az időtényező. A két szektor inkább lázasan keresi az együttműködés lehetőségeit.

Új kooperációk Japánban

A napokban, Japánban jelentettek be két új szövetséget: a Toyota a Softbankkal, a Honda pedig a Cruise-al állapodott meg.

A 67 milliárd dolláros árbevételű és 66 ezer embert foglalkoztató Softbank az ország legnagyobb telekommunikációs cége. A Toyota 236 milliárd dollár forgalommal és 370 ezer alkalmazottal a Volkswagen-csoporttal és a General Motorssal (GM) versengve a világ egyik legnagyobb autógyártója.

A Monet elnök vezérigazgatója, Junichi Miyakawa ma reggel bemutatta a koncepciót (Forrás: Getty)
A Monet elnök vezérigazgatója, Junichi Miyakawa bemutatta a koncepciót (Forrás: Getty)

A két óriás Monet néven új mobilitási szolgáltatót hozott létre. Az alaptőke csak 18 millió dollár, és a közeli tervek sem forradalmiak. A Monet a helyi tömegközlekedési vállalatokkal együttműködve hagyományos taxi szolgáltatást fog kínálni Japán ritkán lakott, vidéki régióiban.

A középtávú elképzelések újszerűek. Ezért is vette fel a vállalkozás a világhírű impresszionista festő nevét. A Toyota és a Softbank először egyesíteni fogja óriás adatbankját. Előbbi az autózással kapcsolatos információkat, utóbbi a telekommunikációs szolgáltatásain keresztül megszerzett ismereteit adja. Így személyre szabott szolgáltatásokat tudnak kínálni a potenciális ügyfeleknek, a vidéki nyugdíjasoknak, amely nem alábecsülendő célcsoport a világ egyik leggyorsabban elöregedő társadalmában.

A hagyományos, sofőr vezette taxikat a jövőben önvezető autók fogják felváltani. Személyeket, valamint online rendelt árukat fognak szállítani, és szerepet kapnak az egészségügyi ellátásban is. Az online orvos-beteg kommunikáció után önvezető autó vinné a pácienst, vagy a leleteit az orvoshoz, esetleg a doktort a beteghez. Az együttműködés nem az önvezető autók fejlesztéséről, hanem a felhasználásukról szól – hangsúlyozzák a Toyotánál.

Honda Civic - Cruise már működő megoldása Forrás: youtube
Honda Civic – Cruise már működő megoldása Forrás: youtube

A Honda és a Cruise együttműködése keretében a japán autógyártó 2,75 milliárd dollárt invesztál a ’13-ban startup-ként indult, önvezető autókat fejlesztő kaliforniai cégbe. A vállalkozás évek óta a legnagyobb amerikai autógyártó, a GM, a most tőkét emelő Honda és a Toyotával is együttműködő Softbank közös tulajdonában áll. Utóbbi az idén tavasszal invesztált 2,25 milliárd dollárt. A befektetésekkel 48 milliárdra emelkedik a Cruise tőkéje.

A Honda le van maradva az önvezető autók fejlesztésében. Partnerekre van utalva. Az együttműködéshez az elektromos meghajtás területén rendelkezésre álló know-how-jával, formatervezéssel és optimális helykihasználási koncepciókkal fog hozzájárulni. Az előbbiekben az egész japán autóipar a világ előtt jár. Utóbbi kettő területén a Honda számít a legjobbnak a felkelő nap országában.

A Honda nem csak közvetve, a Cruisen keresztül kapcsolódik a GM-hez. ’13 óta együttműködnek a hidrogénhajtású autó és a lítium akkumulátorok fejlesztésében is.

Mindenki mindenkivel szövetkezik 

Együttműködésből nincs hiány az autóipar és a technológiai szektor között. A kusza és gyorsan változó szövetségeket már a szakértők is egyre nehezebben látják át. A Honda mielőtt a Cruise-val megállapodott, a Google vezető nélküli autókat fejlesztő cégével, a Waymoval volt laza szövetségben. Ennek jövőjéről a japán gyártónál nem nyilatkoznak. A Hondával és más gyártókkal is tárgyalásban vagyunk – mondják a Waymonál.

A Waymo Jaguár együttműködés autója, azelektromos I-Pace AzÜzlet.hu Forrás: wikipedia
A Waymo Jaguár együttműködés autója, azelektromos I-Pace Forrás: wikipedia

A Waymo korábban már stratégiai szövetséget kötött a Fiat-Chrysler csoporttal és a Jaguárral is. A cég 2016 óta az olasz-amerikai gyártó Chrysler Pacifica Plug-In hibridjében teszteli a szoftverjeit. 2018 márciusától pedig 20 ezer Jaguar I-Pace is a Waymo technológiájával közlekedik vezető nélkül. A cél, napi 1 millió, balesetmentes kilométer megtétele.

Rövid múlt, nagy jövő

Az önvezető autózás története csak 2009-ben kezdődött. A Google volt az első, amely 2011-ben szabadalmat jelentett be önvezető járművére. Nem véletlen, hogy egy informatikai cég volt a leggyorsabb. Egy számítástechnikai áttörés, a  processzorok teljesítményének több százszorosára növekedése tette lehetővé a több mikroprocesszoron futó rendszereket egyetlen nagyteljesítményű alkalmazásprocesszorban integrálást. Így születhetett akkora teljesítményű szoftver, amely képes az önvezetéshez szükséges információmennyiség feldolgozására. Ez ugyanis egész más dimenzióban mozog, mint minden eddigi számítógépes alkalmazás. A Google önvezető autókat fejlesztő vállalkozása, a Waymo ma már önálló cég, melynek a Morgen Stanley nemrég 175 milliárd dollárra becsülte az értékét! Természetes továbbra is a 2015 óta a Googlet és leányvállalatait tömörítő Alphaholding része. Ez a világ legnagyobb technológiai ernyőszervezete 110 milliárd dolláros éves bevétellel és 85 ezer alkalmazottal.

A Google-vel nagyjából egyszerre indított önvezető-autó projektet a szintén kaliforniai Tesla és a japán Nissan. Utóbbi terve, a jövő autójának 2018-as piacra dobása túl ambiciózusnak bizonyult. Egyelőre hiányoznak a technikai és a jogi feltételek is.

Már szinte valamennyi autógyártó aktív a szegmensben. A világ legnagyobb önvezető autók számára készült tesztpályáján a kaliforniai San José közelében jelenleg 8 gyártó, a Volkswagen, az Audi, a Mercedes, a Waymo, a Delphi, a Tesla, a Bosch és a Nissan egymás mellett próbálja a modelljeit. Ez hagyományos autók esetén elképzelhetetlen lenne. Ebből is látszik, milyen szoros a gyártók közötti összefonódás az önvezetők fejlesztésében. Nem csoda, hisz a technológiai kihívás és a fejlesztéssel járó költségek, például egy nagyvárost szimuláló tesztpálya kiépítése olyan költségekkel jár és annyira időigényes, hogy a világ legtőkeerősebb cégei is együttműködésre vannak utalva.

Drive Me - /AzÜzlet.hu /Forrás: Volvo
Drive Me – Forrás: Volvo

Több európai országban, szigorú feltételek mellett már a közúti tesztelésre is van jogi lehetőség. Svédországban a Volvo Göteborg utcáin teszteli a Drive Me nevű fejlesztését. A Mercedes S-osztályú modellje a Mannheim és Pforzheim közötti 194 kilométeres távot tette meg nemrégiben. A választás nem volt véletlen. Ezen az úton járt először, 1888-ban autó. A volán mögött a feltaláló neje, Berta Benz ült.

A jövő taxija önvezető

A szövetségek és a tulajdonosi összefonódások azt is elárulják, hogy az autógyártók és a technológia szektor képviselő is azt prognosztizáljak, hogy az önvezető autóknak elsősorban a közösségi közlekedésben, illetve carsharing rendszerekben lesz szerepük.

A Toyota-Softbank szövetség a közösségi közlekedésben tervezi a jövőt. Nem véletlen az sem, hogy a japán telekommunikációs cég korábban kisebbségi tulajdont szerzett az Uberben, a világ legnagyobb, 785 városában jelen lévő alternatív taxi szolgáltatójában. A 2009-ben Kaliforniában alapított vállalkozásban a Toyotának is van részesedése.

A GM az Uber legnagyobb, az USA 300 városában aktív konkurensénél, a Lyft-nél vásárolta be magát. Az amerikai gyártó jövőre egy kormány, fék- és gázpedál nélküli, önvezető taxit is be akar mutatni, amelyet a Hondával, a Softbankkal és Cruise-zel együtt fejlesztett ki.

A Daimlernél az áruszállításra helyezik a hangsúlyt. 2025-ben tervezik az önvezető kamionok piaci bevezetését.

A magyar vonal

Magyarország az önvezető autók fejlesztése terén három vonatkozásban is érdekelt!

2018 nyarán speciális tesztpálya nyílt Zalaegerszegen. A létesítmény rendelkezik a városi környezetet szimuláló területrésszel is. A pályát több német autógyártó használja nagy elégedettséggel, ezért már a bővítésen dolgoznak. Az átadás 2020-ban várható. A zárt pályás tesztelés kialakítása mellett 2017 óta – szigorú feltételek mellett – a magyar közutakon is megengedett a tesztelés.

Magyarország nem csak mások fejlesztéseinek tesztpályája szeretne lenni. A BME Közlekedésmérnöki Kara az ELTE-vel és az MTA-val együttműködésben létrehozta az Autonóm Jármű Kutató Központ (RECAR).  A 2015 óta folyó együttműködés célja k+f háttér megteremtése a külföldi gyártók magyarországi fejlesztéseihez.

Szintén 2015-ben alapított a számítógépes látással, mesterséges intelligenciával és navigációs szoftverfejlesztéssel foglalkozó céget Kishonti László. Az AdasWorks rövid idő alatt szoftver fejlesztettek ki önvezető autókhoz, amelyet jelenleg a Citroen C4 Picassoban, a Volvo XC90ben és a Toyota Priusban is tesztelnek a magyar utakon.

Képkocka az Autonóm Jármű Kutató Központ honlapjának filmjéből Forrás: recar.bme.hu/
Képkocka az Autonóm Jármű Kutató Központ honlapjának filmjéből Forrás: recar.bme.hu/

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A kormány jogi lépéseket tesz a Norvég Alappal szemben

A magyar kormány jogi lépéseket tesz a Norvég Alappal szemben. Nem fogadja el, hogy egy Soros-alapítvány döntsön az országnak járó milliárdok felhasználásáról. Norvégia a magyar piaci hozzáféréséért tartozik Magyarországnak - fogalmaz a kormány.

Gyenge kezdés az amerikai tőzsdéken

Indexcsökkenéssel indult a kereskedés szerdán az amerikai értékpapírpiacokon. Kedden az indexek nyereséggel, rekordközeli szinten zártak.

Potápi Árpád János: A magyar közösségek élnek, virulensek, bárhol is legyenek a világban

A 2020-as év a koronavírus járvány miatti utazási tilalom és a személyes találkozások lehetőségének korlátozása miatt rendkívüli kihívást jelentett a magyar nemzetpolitika és a határon túli, illetve a diaszpóra magyarság számára – fejti ki Potápi Árpád János nemzetpolitikáért felelős államtitkár, aki úgy látja a kényszerűen online térbe költözött kommunikáció így sem volt eredmény nélküli: több tízezer új, hazánkon kívül élő magyart sikerült megnyerni a nemzetpolitika ügyének. Interjú.

Coface: pörög a világgazdaság, de vannak kockázatok

A globális gazdaság 5,6 százalékkal növekedhet az idén, szemben a korábban várt 5,1 százalékkal. Ugyanakkor vannak kockázatok, amelyek közül az infláció gyorsulása a legjelentősebb - derül ki a Coface hitelbiztosító legfrissebb előrejelzéséből.

Hírek

A kormány jogi lépéseket tesz a Norvég Alappal szemben

A magyar kormány jogi lépéseket tesz a Norvég Alappal szemben. Nem fogadja el, hogy egy Soros-alapítvány döntsön az országnak járó milliárdok felhasználásáról. Norvégia a magyar piaci hozzáféréséért tartozik Magyarországnak - fogalmaz a kormány.

Vonatbaleset Csehországban – két halott, több tucat sérült

Összeütközött két személyszállító vonat szerda reggel Nyugat-Csehországban, a német határ melletti Domazlice közelében. Két ember meghalt és mintegy negyvenen megsérültek - jelentette a cseh közszolgálati hírtelevízió.

Péntektől olcsóbb lesz a benzin és a gázolaj

Péntektől csökkennek a hazai üzemanyagárak: a benzin literje átlagosan bruttó 4 forinttal, a gázolajé pedig bruttó 2 forinttal lesz olcsóbb.

Magyarország tortája 2021 – íme a győztesek

A Napraforgó névre keresztelt torta lett idén Magyarország tortája, míg a Magyarország cukormentes tortája verseny nyertesének a Beszterce rózsája elnevezésű tortát választották.

Ismét Vuhanban a koronavírus – a teljes lakosságot tesztelik

A koronavírus-járvány legelső gócaként ismert közép-kínai Vuhanban is ismét megjelent a vírus, ezért a helyi hatóságok kedden elrendelték a teljes lakosság tesztelését - írta internetes kiadásában a Global Times című kínai lap.

Nem sikerült leadni a karanténkilókból – sok étel mehet a kukába is

Sok családban még mindig feleslegesen nagy az élelmiszertartalék: a háztartások 20 százaléka arra számít, hogy nem tudják a lejárati időn belül elfogyasztani a felhalmozott ételmennyiséget. Eközben a lakosság testtömege átlagosan 30 dekagrammal gyarapodott tavaly tavasz óta - közölte a Nébih.

Apollo 11 – Máig a Hold körül keringhet Armstrongék felszállóegysége

Még mindig a Hold körül keringhet az Apollo 11 holdkompjának felszállóegysége James Meador, a Kaliforniai Műszaki Egyetem (Caltech) kutatója szerint.

Metrófelújítás – halálos baleset. Két kocsi is elszabadult

Nem egy, hanem két teherkocsi szabadult el a felújítás alatt álló 3-as metró alagútjában múlt pénteken.

Gazdaság

Offshore cégeknek nyithattak számlát – engedély nélkül. Lépett az MNB

Engedély nélkül működhetett közre - részben offshore hátterű - cégek számlanyitásaiban, ezért a Magyar Nemzeti Bank (MNB) azonnali hatállyal megtiltotta a budapesti Company Express Kft.-nek, hogy alkuszi tevékenységet végezzen.

Matolcsy György: a forint jobban teljesített az eurónál

A forint tette lehetővé 2010 után a magyar gazdaságpolitika új sikerképletének, az egyensúly és a növekedés képletének a beállítását és megőrzését - mondta Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank elnöke a jegybank "75 éves a forint" című online konferenciáján.

MNB bírság: 19,2 milliós bírság az Erste Alapkezelő Zrt.-re

Az MNB 19,2 millió forint felügyeleti bírságot szabott ki az Erste Alapkezelő Zrt.-re az ingatlanalapokat érintő jogsértő eljárása miatt - közölte a jegybank.

Elemzés: júliusban a BÉT kiegyensúlyozott formát mutatott

Júliusban a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvénypiacának összforgalma 152 milliárd forint volt, ami egy kereskedési napra vetítve 6,9 milliárd forintot jelent.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom