Hirdetés
Kezdőlap Mozaik Brutális vámmal sújthatja az EU a kínai villanyautókat. A hozzánk települő BYD-et...
No menu items!

Brutális vámmal sújthatja az EU a kínai villanyautókat. A hozzánk települő BYD-et is érintheti.

Az EU akár 38%-os vámot vet ki a kínai elektromos járművekre, ami egy kereskedelmi háború kezdetét jelentheti. A júliustól ideiglenesen alkalmazandó intézkedés évente több mint 2 milliárd eurónyi vámot tenne ki.

Az EU értesítette Pekinget arról, hogy akár 38%-os vámokat kíván kivetni a kínai elektromos járművek behozatalára, ami évente több mint 2 milliárd euró (1,7 milliárd font) értékű vámot jelenthet és valószínűleg kereskedelmi háborút vált ki Kínával.

A vámokat a jövő hónaptól ideiglenesen alkalmazzák a Kereskedelmi Világszervezet szabályainak megfelelően, amelyek négy hetet adnak Kínának arra, hogy megtámadja az EU által az importált elektromos járművekre kivetett vámok indokolására benyújtott bizonyítékokat.

A Guardian tudósítása szerint ez a tétel az EU-ba behozott autókra kivetett, már meglévő 10%-os vámon felül lépnek életbe, ami azt jelenti, hogy a Kínában gyártott elektromos autókra összesen akár 48%-os vámok is kivethetők. Kína azonnal visszavágott, és azt ígérte, hogy “határozottan megtesz minden szükséges intézkedést a kínai vállalatok törvényes jogainak és érdekeinek határozott védelmében”.

A lépés egy kilenc hónapos vizsgálat eredménye, ami a kínai akkumulátoros elektromos járművek (BEV) állítólagos tisztességtelen állami támogatását vizsgálta, beleértve olyan csúcsmárkákat, mint a BYD, a Geely – a svéd Polestar márka résztulajdonosa – és a sanghaji SAIC, amely a brit MG márka tulajdonosa, és a Volkswagennel közös vállalatot működtet Kínában.

Az EU a közleményében a következőket írta: “Az EU szubvencióellenes vizsgálatának ideiglenes megállapításai azt mutatják, hogy a teljes BEV-értéklánc nagymértékben részesül a Kínában nyújtott tisztességtelen támogatásokból, és hogy a mesterségesen alacsony árú, támogatott kínai import beáramlása ezért egyértelműen előre látható és közvetlen kárt okoz az uniós iparnak.”

A terv szerint Brüsszel ötféle vámszintet fog alkalmazni. Az uniós nyomozókkal együttműködő elektromosautó-gyártókra 21%-os vámot vetnek ki, míg azokra, akik nem tették, a 38,1%-os legfelső szintet alkalmazzák.

Az MG tulajdonosa, a SAIC a legmagasabb, a Geely, amely részesedéssel rendelkezik a Volvóban, 20%-os vámmal néz szembe. A BYD márkákra, köztük az EU-ban tavaly bevezetett Dolphin és Seal autókra 17,4%-os vámot vetnek ki. A vámok már július 5-én életbe léphetnek, ami 5 250 euróval növelheti egy 30 000 eurós belépő szintű BYD autó árát.

Elméletileg ez azt jelenti, hogy egy Kínában gyártott, de Európában értékesített Volkswagen autó drágább is lehet, mint egy BYD márkájú, de a tisztviselők szerint a német gyártó kínai termékei nem kerülnek értékesítésre Európában. Azt is állítják, hogy az EU-ban működő kínai tulajdonú autógyárak – köztük a BYD tervezett magyarországi gyára – nem tartoznak a vizsgálat hatálya alá, ami az EU által előnyben részesített, a munkahelyteremtést a blokkban célzó kereskedelmi stratégiát hangsúlyozza.

Úgy tudni, hogy a Tesla együttműködött az EU-val és így kezdetben a 21%-os vámmal szembesülhet. Az EU jelezte, hogy ezt a következő hónapban felülvizsgálhatja a saját, egyedileg kiszámított vámtételre, miután értékelte az amerikai vállalat által benyújtott bizonyítékokat.

Margaritis Schinas, az EU alelnöke szerint a vizsgálat ideiglenes eredményei azt mutatják, hogy a kínai autógyártás “tisztességtelen támogatásban részesült, ami gazdasági kárral fenyegeti az uniós akkumulátoros elektromos járművek gyártóit”. Az EU által Kínának bemutatott vizsgálati eredmény olyan adatokat tartalmazott, amelyek az európai autóipari ágazatot ért “kárt” és “fenyegetést” mutatta ki. Azt állítva, hogy a kínai verseny miatt lelassult az EU átállása a belső égésű motorokról a BEV-járművekre. A források szerint, ha nem foglalkoznak a problémával, az a beruházások és a munkahelyek elvesztéséhez vezetne egy olyan ágazatban, amely közel 13 millió embert foglalkoztat Európában. Schinas elmondta, hogy az EU “felvette a kapcsolatot a kínai hatóságokkal, hogy megvitassák ezeket a megállapításokat és a kérdés megoldásának lehetséges módjait”.

Az európai gyártók felkészültek a megtorló intézkedésekre. Az EU összes exportált járművének értéke 2023-ban közel 200 milliárd euróra becsülhető, amivel Kína az USA és az Egyesült Királyság után a blokk harmadik legfontosabb piaca lesz. Az EU ugyanakkor teljes mértékben számít arra, hogy Kína további ellenvámokat vet ki más ágazatok exportjára, a francia konyaktól a tejtermékekig.

A lépés fokozta a feszültséget Németországban, amely meg akarja védeni a hatalmas kínai piacra irányuló exportját. “Az Európai Bizottság büntetővámjai a német vállalatokat és azok csúcstermékeit sújtják” – írta Volker Wissing berlini közlekedési miniszter az X-en, korábban Twitteren. “Az autóknak a nagyobb verseny, a nyitott piacok és a lényegesen jobb üzleti feltételek révén kell olcsóbbá válniuk az EU-ban, nem pedig kereskedelmi háború és a piac elszigetelése révén”. Bennfentesek szerint azonban a kínai túlkapacitás az autógyártásban élő globális kérdés.

Sigrid de Vries, az Európai Autógyártók Szövetségének főigazgatója azt mondta: “Az európai autóiparnak mindenekelőtt az elektromobilitás szilárd ipari stratégiájára van szüksége ahhoz, hogy globálisan versenyképes legyen”.

Fotó: Bigstock

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Folyamatosan gyarapodik hazánk zöld vagyona

az erdők számos funkcióval rendelkeznek, így nagy szerepe van a rekreációban is. Hazánkban az erdők turisztikai, idegenforgalmi és az egészséges sportolási szerepe is egyre inkább növekszik.

Nemzetközi dizájndíjakat nyertek a Bahart új hajói

Az új kompoknak és katamaránoknak köszönhetően a Balatonon sűrűbbé vált a menetrend, bővült a programválaszték. Csökkent a tó környezeti terhelése is.

Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az olasz piacon az Iveco 12 százalékot veszített az eredménye romlása miatt. Az UniCredit részvénye két és fél százalékkal gyengült.

A belga autósok évente közel 41 órát töltenek forgalmi dugókban – mi mennyit?

Timmermans úthasználati díjrendszer bevezetését is javasolta, a bevételt szerinte a közúti infrastruktúra és a tömegközlekedés fejlesztésére kellene fordítani.
Hirdetés

Hírek

Gyengült szerdán a forint

Az eurót délután hat órakor 393,44 forinton jegyezték a reggel hét órai 390,28 forintos állás után.

Kína drámai kamatlábcsökkentéssel pörgetné fel a gazdaságot

AKínai Kommunista Párt Központi Bizottságának közelmúltbeli ülése után komoly szándék mutatkozik, hogy a világ második legnagyobb gazdasága ismét növekedési pályára álljon.

Mi várható a héten? Adatok az államháztartásról és a fogyasztói árakról

Hétfőn teszi közzé a Pénzügyminisztérium (PM) az államháztartás központi alrendszerének június végi helyzetéről a gyorstájékoztatóját.

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Gazdaság

Virág Barnabás: szigorú monetáris politika kell továbbra is

Az MNB azt a kamatpályát szeretné elérni, amely biztosítja az árstabilitás fenntartható elérését és a pénzpiaci stabilitást

MNB: 25 bázisponttal csökkentette az alapkamatot a monetáris tanács

A monetáris szigor pozitív reálkamat biztosításával járul hozzá a pénzügyi piaci stabilitás fenntartásához, valamint az inflációs cél fenntartható eléréséhez

A1 besorolással látta el a Moody’s az MBH Jelzálogbank jelzáloglevél-programját

A jelzáloglevelek kibocsátásával szerzett forrásokból az MBH Jelzálogbank refinanszírozási hitelt nyújt partnerbankjainak, ezáltal támogatva a főként a lakosság körében végzett jelzáloghitelezési tevékenységüket.

Hazánk az iBanFirst legdinamikusabban fejlődő európai piaca lett

A magyarországi eredmények, amelyeket kevesebb mint két évvel a helyi iroda megalapítása után értek el, minden várakozásukat felülmúlták.