Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Civilek a pályán. Ahol az infrastruktúrára nem a pénz hiányzik

Civilek a pályán. Ahol az infrastruktúrára nem a pénz hiányzik

Vasút, közút, villamosvezeték – Németországban évtizedekig tart, amíg a tervekből valóság lesz. A pénz rendelkezésre áll. A bürokrácia és a civil, lakossági tiltakozás a legfőbb akadály.

Borgyökér – minden hamburgi ismeri a védett mezei virág nevét, pedig alig valaki látta. A meglehetősen ritka növény állt az évekig tartó bírósági eljárás középpontjában, amellyel a természetvédők meg akarták akadályozni az Elba Északi-tenger és Hamburg közötti szakaszán a medermélyítést. A procedúra miatt a tervek elkészülte és a kivitelezés idei megkezdése között 17 év telt el. Ezért a legnagyobb konténerhajók máig nem jutnak el a hamburgi kikötőig. Komoly gazdasági versenyhátrány az észak-német metropolisznak.

’Not in my back yard’

Töredezett pálya: az A44 hiányos nyomvonala Forrás: wikipedia

A németországi infrastruktúrafejlesztés rég óta nagy probléma. Sokszor nem a pénzhiány akadályozza a modernizálást és a bővítést. A Kassal és Eisenach közötti A44-es autópálya tervei 1991-ben készültek el. A sztráda még mindig nem épül! A Hamburg és Hannover közötti új vasútvonal megépítését a sín közelében fekvő önkormányzatok, természetvédő és civil szervezetek egy 2015-ös jogerős bírósági ítélettel végleg meghiúsították.

’Not in my back yard’ (Nem az én hátsó udvaromon) – az angolban elterjed kifejezés találóan írja le, miért akad el sok németországi projekt.

Természetvédő és civil szervezetek nem csak konkrét projektek ellen küzdenek.

Szerintük általában jóval kevesebb infrastruktúrabővítésre lenne szükség.

A csendes többség felemeli a hangját

Eddig csak a fejüket csóválták az elhúzódó építkezésékről halló németek. Újabban sokan egyre kisebb megértést tanúsítanak az örökké ágáló civil szervezetekkel és a burjánzó bürokráciával szemben. Gazdasági következményektől tartanak. Németország már komoly versenyhátrányban van a nemzetközi összehasonlításban siralmas internetellátottság és mobillefedettség miatt.

A legjobb hálózattal rendelkező T-Mobil se tud az ország 20%-án mobil netet szolgáltatni!

Az átjátszók a lassú engedélyeztetési eljárás és a lakossági tiltakozások miatt hiányoznak. A Telefonicának, a harmadik legnagyobb szolgáltatónak 270 projektje áll a civilek tiltakozása miatt. A kormány most állami tulajdonú ingatlanok rendelkezésre bocsátásával akar segíteni.

A tiltakozók Fotó: Uwe Anspach dpa/lsw (KLIKK a képekre a nagyításért)

Az elhúzódó projektek elrettentő, külföldön is elhíresült példája Stuttgart. A ’90-es években született meg a döntés, hogy a város fejpályaudvarát földalatti átmenő pályaudvar fogja kiváltani.

A ’Stuttgart 21’ névre hallgató projektnek, nome est omen, 2021-től kellett volna jelentősen meggyorsítani a dél-németországi vasúti közlekedést. 2010-ben, amikor 15 év tervezés és engedélyeztetési eljárás után elkezdődtek a munkák, a civilek demonstrálni kezdtek.

És a fejpályaudvar, ami ellen tiltakoztak Fotó: Manfred Storck/Grafik/ DB AG

A tüntetéssorozat hónapokig tartott és véres utcai harcokig eszkalálódott. A tiltakozók követelésre kiírt népszavazáson a beruházás támogatói kerültek többségbe, így fogcsikorgatva kénytelenek voltak felfüggeszteni a tüntetéseket. Az új pályaudvar végre elkezdhetett épülni. Befejezése legkorábban 2025-re várható.

A rendszer anomáliái

Az Európai Bíróság a civil szervezetek jogorvoslati lehetőségeit szélesítő döntése óta Németországban 25 százalékkal emelkedett a beruházási engedélyek megtámadása miatt indult bírósági eljárások száma. Kimenetelük bizonytalan, mert az Európai Bíróság joggyakorlata és a német jogszabályok is csak homályosan határozzák meg a döntési elveket.

A projektek elhúzódásáról sokszor közvetve a jogalkotó tehet. Az A20-as autópálya például azért nem épül, mert a civilek által indított bírósági eljárások hatására elhúzódott a kivitelezés megkezdése. Amikor pedig végre megindulhatott volna a munka már új szabályok vonatkoztak az autópálya-építésekre, amelyeknek viszont az évekkel korábban tervezett sztráda nem felelt meg.

Az A20-as kivitelezését is tiltakozások, perek gátolták  Forrás: wikipedia

Az építkezés belátható időn belül nem fog elindulni, mert a munkaerőhiánnyal küzdő Németországban nincs, aki az új terveket elkészítse. A kevés szakemberre sok projekt jut. Az A20-nak a sor végére kell állnia.

Az infrastruktúra fejlesztést elszántan akadályozó környezetvédők sokszor a klímavédelmi projekteket is akadályozzák. Az észak-németországi tengerpart közelében a leghatékonyabban működő szélkerekek által megtermelt energia a nagyobb áramigényű Dél-Németországba szállításához új vezetékek kellenek. Ahhoz, hogy az emberek autó és repülő helyet vonattal utazzanak, bővíteni kellene a sínhálózatot. A civilek rend szerint tiltakoznak a magasfeszültségű vezetékek építése és a vasúti infrastruktúra fejlesztése ellen is.

Változások jönnek

A szakemberhiányon nehéz lesz változtatni. De vannak könnyen megvalósítható elképzelések, amelyek érdemben gyorsíthatnák az eljárásokat. Ilyen a digitalizálás, hogy nem a papírok küldözgetésével menjen az idő. Segítene az alsóbb fokú bíróságok bíráinak mobil bevetése is. Ha egy régióban több eljárás folyik egy időben, a máshol kevésbé leterhelt kollégák segíthetnének. Fontos lenne a projektek pontosabb tervezése is, hogy kevesebb legyen a támadási felület.

Külföldi és német közgazdászok is évek óta több állami beruházást szorgalmaznak. Úgy vélik, hogy a hiány nélküli költségvetésénél fontosabb lenne a gazdaságélénkítés. Ráadásul az elmúlt évek büdzséiből 20 milliárd euró halmozódott fel, amit az elfogadott, de meg nem valósult beruházások miatt végül nem adott ki az állam.

Ezért Olaf Scholz pénzügyminiszter a jogállamiság és a lakossági beleszólás fontosságának hangsúlyozása mellett az engedélyezési eljárások reformját jelentette be.

A vasúti fejlesztéseknél csökkenni fog a civilek beleszólási lehetősége. A Deutsche Bahn (DB) becslése szerint ez 5 évvel lerövidítheti az átlagos tervezési és engedélyeztetési időt!

A jövőben az eljárást indítóknak meg kell indokolniuk a keresetüket. Erre jelenleg nem kötelesek. Kifogásaikat ráérnek hónapokkal később, a bíróság előtt előadni. A DB-nek ilyenkor halasztást kell kérnie, hogy érdemben reagálni tudjon. Kényszerből, de a vasúttársaság maga húzza el az eljárást. Az ellenvélemény előterjesztése után az eljáró bírónak most magának kell elmélyednie a műszaki kérdésekben. Szakértői segítségük még a Szövetségi Legfelsőbb Közigazgatási Bíróságon bíráinak sincs. A kormányzati ígéretek szerint ebben is változás jön.

Bizonytalan, hogy az új szabályok a kivitelezések érdemi gyorsulásához fognak-e vezetni. Az viszont biztos, hogy a német közlekedési infrastruktúra egyre elavultabb, a digitális pedig fejletlen.

Ha nem lesz változás, azt Európa legnagyobb gazdasága komolyan meg fogja sínyleni.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Tőzsde – Gyenge kezdés az amerikai tőzsdéken

Indexcsökkenéssel indult a kereskedés pénteken az amerikai értékpapírpiacokon. Az olaj ára csökken.

Ötödével estek vissza a közbeszerzések

Az első hat hónapban 1346 milliárd forint értékben 3746 közbeszerzési eljárást folytattak le Magyarországon. A koronavírus-járvány miatt a közbeszerzések száma körülbelül a negyedével, az értéke közel az ötödével maradt el a tavaly első félévitől - közölte a Közbeszerzési Hatóság.

Tartós hőség jön – elsőfokú a figyelmeztetés

Európában és Magyarországon is beköszönt a tartós hőség - közölte az Országos Meteorológiai Szolgálat.

A kkv-k 16 százaléka megtartaná a home office-t

A koronavírus-járvány miatt bevezetett intézkedések közül a csökkentett munkaidő és a home office sok vállalkozás esetében hatékonynak bizonyultak, így ezek megmaradhatnak a jövőben is - derült ki a K&H Bank júniusi felméréséből.

Hírek

Tartós hőség jön – elsőfokú a figyelmeztetés

Európában és Magyarországon is beköszönt a tartós hőség - közölte az Országos Meteorológiai Szolgálat.

Koronavírus – A BCG-oltás tényleg használ?

A BCG-oltás befolyásolhatja a Covid-19 tüneteit egy önkéntesekkel végzett új holland kutatás eredményei szerint.

Balatoni villájában vették őrizetbe a milliárdost – videó

Közismert kelet-magyarországi élelmiszerlánc- és szállodatulajdonost vettek őrizetbe a NAV nyomozói - közölte a hatóság észak-alföldi bűnügyi igazgatóságának sajtóreferense.

Történelmi mélyponton a török líra

Történelmi mélypontra gyengült a török líra a dollárhoz képest csütörtökön, folytatva a hét eleje óta tartó zuhanórepülést, amelyet nem tudtak megállítani az állami bankok agresszív dolláreladásai.

Vatikán. Erdő Péter bekerült a Gazdasági Tanácsba

Erdő Péter bíborost, esztergom-budapesti érseket nevezte ki Ferenc pápa a vatikáni pénzügyekért felelős Gazdasági Tanács egyik új tagjává. Ez a testület felügyeli a vatikáni hivatalok és intézmények gazdasági-pénzügyi tevékenységét.

Koronavírus – Tovább nő az aktív betegek száma Csehországban

Csehországban tovább nő az aktív koronavírus-fertőzött betegek száma.

Kína. Újabb kanadait ítéltek halálra

Kábítószer előállításának bűntette miatt újabb kanadai állampolgárt ítéltek halálra Kínában. A középfokú bíróság ítéletét a legfelsőbb bíróságnak is jóvá kell hagynia.

Kovács Árpád: társadalmi jövőkép nincs gyermekek nélkül

Egy társadalom jövőképét gyermekek nélkül nem lehet elképzelni - hangoztatta Kovács Árpád a Költségvetési Tanács elnöke egy most megjelent tanulmánykötetről beszélve.

Genova szivárvánnyal ünnepelte visszaépített sztráda-hídját

Két év alatt készült el az összeomlott Morandi-híd helyén az új. „Az öröm nagy, de a fájdalom marad” – mondta a kormányfő a San Giorgio-híd avatásán. A forgalom szerda hajnal óta robog a Genovát elkerülő régi-új autópálya-viadukton.

Koronavírus. Besárgult Spanyolország

A koronavírus-fertőzés terjedése miatt zöldből sárga besorolású lett Spanyolország - az erről szóló országos tisztifőorvosi határozat a Hivatalos Értesítőben jelent meg.

Koronavírus. A brit főnök kirúgta az otthon maradókat

A brit vízvezeték-szerelő cég, a Pimlico Plumbers tulajdonosa kirúgta azokat az alkalmazottait, akik nem akartak visszatérni a munkába. Charlie Mullins a többi munkaadót is hasonló szigorúságra buzdítja - írja a Sun

Riasztás: nyakunkon az újabb felhőszakadás

Zivatarveszély miatt az ország nagy részére elsőfokú, felhőszakadások miatt több déli megyére ismét másodfokú riasztást adott ki az Országos Meteorológiai Szolgálat.

Gazdaság

OTP: a vártnál erősebb negyedéves eredmény

A második negyedév adatai alapján az OTP kilátásai kedvezőek, helyzetét a járvány miatti nehézségek sem veszélyeztették - mondta a pénzintézet sajtótájékoztatóján Bencsik László vezérigazgató-helyettes.

Történelmi mélyponton a török líra

Történelmi mélypontra gyengült a török líra a dollárhoz képest csütörtökön, folytatva a hét eleje óta tartó zuhanórepülést, amelyet nem tudtak megállítani az állami bankok agresszív dolláreladásai.

MNB – Itt az első zöld vállalati kötvény

Megtörtént az első hazai zöld vállalatikötvény-kibocsátás: a CPI Hungary Investments Kft. 30 milliárd forint össznévértékű, 2,25 százalékos kuponú, 10 éves futamidejű zöld vállalati kötvényt hozott forgalomba.

Kamatcsökkentés – Egyhangú volt a döntés az MNB-ben

A monetáris tanács tagjai ellenszavazat nélkül döntöttek júliusban az alapkamat 15 bázisponttal 0,60 százalékra csökkentéséről, továbbá a kamatfolyosó változatlanul hagyásáról - közölte az MNB a július 21-i kamatdöntő ülésről kiadott jegyzőkönyvében.

A járvány sem állította meg a szuperállampapírt

A koronavírus-járvány ellenére is megőrizte népszerűségét a Magyar Állampapír Plusz: a második negyedévben állománynövekedése csaknem 400 milliárd forint volt - közölte az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).

Az MNB piacot nyitna a zöld kötvényeknek

A Magyar Nemzeti Bank a bankszektorban megtett intézkedések után a tőkepiacokon is megkezdi a zöld pénzügyek meghonosításának támogatását, együttműködve a társhatóságokkal és a piaci szereplőkkel - közölte az MNB.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom