Kezdőlap Menedzser-Kihívások Costes Group vezérigazgató: a gasztroforradalom után jön az újratervezés
No menu items!

Costes Group vezérigazgató: a gasztroforradalom után jön az újratervezés

Az utóbbi évek válságai alapjaiban formálták át a hazai vendéglátást: egyre több, a gasztroforradalom idején sikeres étterem tulajdonosa fáradt bele a bizonytalanságba, döntött úgy, hogy átadja vállalkozását. Ebben a helyzetben a Costes csoport szakmai és pénzügyi stabilitással, hosszú távú szemlélettel lát lehetőséget – fejti ki Tóth-Harsányi Kornél a Costes Group vezérigazgatója. Kiemelve, hogy a cél mindig a valós piaci igényekhez igazodó koncepció megvalósítása. Éppen úgy, ahogy a Costes Downtown a Michein csillag után megújult stratégiájával mára a csoport egyik legprofitábilisabb éttermévé vált, miközben egy olyan legendás kifőzdét korszerűsített és nyitott újra, mint a Kádár Étkezde.

 

– Amikor több évtizedes -a Royal Caribbean International hajóstársaság, majd a Hard Rock hotellánc gasztronómiai vezetőjeként fémjelzett – sikeres nyugati karrierjét hátrahagyva a Costes Group vezérigazgatói pozícióját elvállalta, arról beszélt, hogy nem csak a magas jövedelmű gourmet közönséget megcélzó, fine dining koncepcióra szeretnének fókuszálni. A küldetés nehézségét jelezve azt is hozzátette: az átlagos magyar vendégkörben nincs különösebb érdeklődés a gasztronómiai újdonságok iránt. Ami nyilván azzal is összefügg, hogy a legtöbb magyar család számára már maga az étterembe járás is luxusnak számít.

– Amikor visszatértem a magyar gasztronómia világába, először azt igyekeztem megérteni, mi motiválja az itteni vendégeket. Gerendai Károly, a Costes csoport tulajdonosa, aki a fine dinig egyik hazai meghonosítója, ugyanezt belülről, hazai tapasztalatokkal tette, azzal a különbséggel, hogy ő mindvégig itthon élve, belülről szerzett tapasztalatokat. Én viszont a nagyvilágban dolgozva, más perspektívából látom az egész magyar gasztronómiát, és tágabban a szolgáltató szektort. A fine dining fogyasztási szokások értelmezésénél nem hagyható figyelmen kívül a kulturális és szociálpszichológiai háttér: régiónk ugyanis két gasztronómiai világ találkozásánál fekszik. A Balkán hagyományőrző, konzervatívabb ízlésvilága és a nyugati országok nyitottsága az újdonságokra egyszerre formálja a hazai vendéglátást.

– És hol vannak ebben a magyarok?

– A magyar gasztronómiai közönség három jól körülírható rétegre osztható. A legnagyobb, mintegy 60 százalékos csoport a hagyományos, számára biztonságot nyújtó, úgynevezett komfort ételeket keresi: gulyást, rántott húst a lángost. Harminc–harmincöt százalék – jellemzően az X generáció végétől az Y generációig – nyitottabb, ők a hagyományos ételek mellett az utazásaik során megismert új ízeket is szívesen kipróbálják. A fennmaradó tíz százalék korosztálytól függetlenül az, amelyik mindig valami új gasztronómiai élményt keres, és ritkán választja a tradícionális fogásokat.

Tóth-Harsányi Kornél a Costes Group vezérigazgatója.

Ez a kép nem csak Magyarországra jellemző, de a különbségek máshol kevésbé nagyok, miközben legalább ennyire meghatározó, az étkezési szokások és a fizetőképes kereslet aránya is. Mert amíg a balkáni és a mediterrán országokban az emberek számára természetes, hogy a nap bármely szakában beülnek egy kávézóba társasági életet élni, nyugaton több nagyvárosban – például Brüsszelben, Londonban, vagy New Yorkban – azért is az életmód része, hogy beülnek egy vendéglátóhelyre, mert ott a legtöbb lakásban parányi a konyha, vagy egyáltalán nincs is. A magyarok ezzel szemben munka után jellemzően hazasietnek a családhoz, és otthon készítik el az ételt – részben hagyományból, részben anyagi kényszerből, hiszen a középosztály és az alacsonyabb jövedelmű rétegek számára az étterembe járás ritkán megengedhető luxus.

Az is gond, hogy sok magyar vendéglátós tévesen azt gondolja: ha külföldön lát egy jó ötletet, azt érdemes változtatás nélkül hazahozni. Ez azonban nálunk többnyire nem működik, mert a piac nem elég nyitott, a vendégek többsége inkább otthon étkezik, és nem tudja vagy nem akarja megfizetni az éttermi újdonságokat. A kísérletezésből legfeljebb az a szűk, innovációra éhes vendégkör profitál, amiből önmagában nem lehet fenntartani egy üzletet.

– Mi lehet a megoldás?

– Én mindig üzleti szemszögből közelítek, ezért négy lépést tartok meghatározónak. Először kell egy jó koncepció, majd jön a megvalósítás, ami pénz és erőforrás kérdése. Ezután következik a kereslet vizsgálata – lesznek-e, akik érdeklődnek. De a negyedik az igazi próbatétel: elegendő fizetőképes kereslet áll lesz-e ahhoz, hogy a projekt hosszú távon fenntartható legyen. A legtöbben ezen a ponton buknak el: hiába az érdeklődés, ha nincs mögötte fizetőképes kereslet.

A fogyasztói szokások megváltoztatásához ugyanis több év is kevés lehet – addigra pedig egy vállalkozás már csődbe is mehet. Ezért kell reálisan nézni azt, hogy az árérzékeny magyar piacon milyen kategóriában lehet hosszú távon sikeres egy projekt. Márpedig az látszik, hogy a fine dining műfaja Budapesten túlkínálatos: több étterem működik, mint amekkora keresletet a magyar vendégkör biztosítani tud, hiszen a legtöbben már magát az étterembe járást is legfeljebb ünnepnapokon engedhetik meg maguknak. Ráadásul hiába a sok turista, ha a többségük nem a magas költési hajlandóságú utazók közül kerül ki. Aki 50–60 euróért vesz repülőjegyet, és 70–80 euróért száll meg Airbnb-ben, ritkán költ minimum 150–200 eurót egy fine dining vacsorára.

– Ezek mellett miként sikerült az elmúlt másfél évben megfordítani a Costes Dowtown szerencsecsillagát?

– Amikor munkához láttam, a Costes Dowtown egy évvel előtte vesztette a Michelin csillagát, viszont bekerült a Michelin ajánlott kategóriába, ami lényegesen kevesebb formai kötöttséggel, mégis komoly presztizzsel jár. A kiindulópont az volt, hogy az étteremnek otthont adó, 80 szobás, négy csillag superior Hotel President szobaára, két főre, átlagosan 140 euró. A Costes Downtown árazása viszont két évvel ezelőtt még úgy volt kialakítva, hogy egy két fős vacsora 300 euró körül volt, ami a borpárosítással együtt 500 eurót tett ki. Az pedig bebizonyosodott, hogy aki másodmagával 140 eurot fizet egy szobáért, nem fog 3-500 eurót itt hagyni egy vacsoráért. De mivel fizikailag ez a vendégkör van a legközelebb az étteremhez, ez a potenciális közönségünk, hiszen sokkal nagyobb erőfeszítést követel, ha valakit az utcáról, vagy más hotelből akarunk becsalogatni.

A Michelin ajánlással semmi sem kötelez minket arra, hogy például legalább 10 fogásos degusztációs menü legyen az étlapon. A döntést követően, a statisztikák alapján kielemeztük a kínálatunk szerkezetét és megnéztük, hogy ebből mit keresnek, akik hozzánk jönnek. Az is egyértelműen kiderült, hogy a vendégek többségének, még ha van is pénze, nincs ideje arra, hogy rendszeresen 2-3 órát egy 10-14 fogásos gourmet étkezésre szánjon. Ezért a különlegességet és a magas minőséget megőrizve olyan 4-5 fogásra bővíthető ételsorokat állítottunk össze, amelyek olyan alapáras fogásokat is tartalmaznak, amelyeket lehet feláraztatni: a jó minőségű marhahúst például extra költségért wagyu marhára lehet felcserélni. Emellett a beutazó külföldi csoportok felé is nyitottunk: olyan 3-4 fogásos menüt dolgoztunk ki, amivel másfél óra alatt kiváló magyaros tematikájú ebédet kapnak.

Ennek a stratégiaváltásnak köszönhető, hogy 15 év után, az elmúlt fél évben nemcsak a vendégszám, hanem a bevétel is növekedett a Costes Downtownban, amely ezzel a Costes Csoport második legprofitábilisabb éttermévé vált. Ráadásul az, hogy mindig sokan vannak az étteremben olyan vonzerő, ami újabb és újabb vendégeket is vonz az étterembe.

– Ugyanakkor az is látszik, hogy a Costes Csoport az akvizíciók területén is igen aktív a hazai piacon. Miért?

– Ennek egyszerű oka van: a Covid és az azt követő válságok terhe alatt sok étteremtulajdonos elfáradt és már nincs energiája, vagy nem lát értelmet abban, hogy újraépítse a vállalkozását. A járvány alatt sokan felélték a tartalékaikat, mások a stressz és a bizonytalanság miatt adták fel. A munkaerő is tömegesen hagyta el a pályát: a vendéglátásból sokan irodákba, bankokba mentek dolgozni, ahol hétfőtől péntekig, kiszámítható időbeosztás mellett hasonló fizetést kaptak. Ez a hiány azóta sem enyhült. Ma tíz fiatal jelentkezőből jó, ha egy eljut a próbanapig – de sokszor még ő sem marad sokáig a szakmában.

A helyzetet súlyosbította az energiaválság és az infláció, ami az alapanyagok árát is drasztikusan megemelte. Bár a Covid után egy rövid időre mindenki optimistává vált, tele voltak az éttermek, és sorra nyíltak az új helyek, ez a lendület mostanra kifulladt. Sok tulajdonos belátta, hogy az a 6–8 százalékos hozam, amit egy étterem átlagosan hoz, nem arányos azzal a kockázattal, felelősséggel és energiával, amit nap mint nap bele kell tenni. Ezért látunk most több jó adottságú, de megfáradt vállalkozást a piacon. Mert sokakban már a lendület sincs meg ahhoz, hogy megújítsák az éttermüket. Egyre többen keresnek meg azzal, hogy a régi értékesítési és marketingmódszerek már nem működnek: tíz évvel ezelőtt még elég volt a gasztroforradalom hullámát meglovagolni, amikor a tehetősebb közönség egymásnak adta a tippeket, melyik új helyet próbálta ki. Azóta azonban a világ és a vendégkör is megváltozott. A 2018–19-es csúcsévek vendégei jóval idősebbek lettek: sokan közülük már nyugdíjasként élnek esetleg kevesebb jövedelemből, az unokákat segítve, kevesebb szabadidővel. Ők már nem járnak olyan gyakran étterembe, mint korábban. Eközben a tulajdonosok is majdnem tíz évvel idősebbek, és sokan mérlegelik: van-e értelme ezzel még foglalkozni?

Ebben a helyzetben mi, akik hosszú távra tervezünk, szakmai és pénzügyi stabilitással, lehetőséget látunk abban, hogy ezeknek a helyeknek új életet adjunk és pontosan ezt látjuk most piaci résnek és előnynek.

– És milyen koncepciót akarnak megvalósítani?

– Itt jön az, hogy nem kizárólag a fine diningra koncentrálunk, hanem tudatosan szegmentálunk. Van három Michelin-csillagos éttermünk – a Platán Gourmet, a Rumour és a Costes Restaurant –, ezek a legmagasabb kategóriát képviselik. Ugyanakkor a portfóliónkban ott van a Hoppá Bistró! is, ami sokkal pénztárcabarátabb, a fiatalabb közönségnek szól, vagy a MÁK restaurant, amelyet menedzsment szinten viszünk, és szintén Michelin-ajánlással rendelkezik, miközben a Costes Downtown is a Michelin-ajánlott kategóriába tartozik.

Mindig azt mondom a kollégáimnak, hogy ne csak a konyha oldaláról induljunk ki, hanem abból, hogy mire van kereslet. Mert ha a magyar vendégek 60 százaléka komfortételekre vágyik, és ugyanezt keresik a beutazó turisták is, akik számára kötelező élmény egy gulyásleves, egy lángos vagy egy kürtőskalács, miért ne kínálnánk mi is? A mi feladatunk az, hogy ezekből a klasszikusokból is a prémium verziót hozzuk létre. Emellett figyelnünk kell más, univerzálisan népszerű konyhákra is. Az olasz például ilyen: a magyar vendégek és a turisták többsége a magyar konyha után rögtön az olasz fogásokat keresi. Alapvetően nem a pizzáról beszélünk, hanem a különböző tésztákról – olyan klasszikusokról, amelyeket a nullától kilencvenkilenc éves korig mindenki szeret. Ezekben is a prémium minőséget célozzuk, hiszen ez az, amiben erősek vagyunk.

A kereslethez igazodva igyekszünk olyan koncepciókat is létrehozni, amelyek új szegmenseket szólítanak meg. Ezért a közeljövőben, ha úgy tetszik, a „felső-közép” kategóriából lejjebb lépünk az „alsó-közép” irányába – ennek a legjobb példája a Klauzál téri, legendás Kádár Étkezde újranyitása, amelyre hosszú évek ingatlanfejlesztése után szeptember végén került sor. Természetesen a háttér teljesen megújult, hiszen egy 65 éves konyha ma már nem kaphatna működési engedélyt. A szomszédos lakást hozzácsatolva új villanyvezeték, bővített háttérhelyiségek, korszerű mellékhelyiségek készültek. De a vendégtérben minden maradt úgy, mintha az ember visszautazna az időben. Ugyanazok a világos falak, a narancsbarna árnyalat, a régi képek és díszlécek – a hangulat szándékosan a ’60–70-es évekét idézi.

A koncepció itt nem a séfről szól, hanem a vendéglátás klasszikus figuráiról: a „főúrról”, aki a vendéget fogadja és fizettet, és a „felfőzőről”, aki nap mint nap konzisztensen főzött a különböző egységekben magyar klasszikusokat és pontosan érti, hogyan kell egy jó borsófőzeléket, pörköltet, vagy sóletet úgy elkészíteni, úgy, ahogy a nagymamák otthon teszik.

Érsek M. Zoltán

A cikk testrvérlapunk AzUtazó felületén jelent meg

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Dámszezon Gúthon: 85 százalék az érmes arány

A barcogás időszakában 110 lapátos dámbika került terítékre, az átlagsúly 4,08 kilogramm volt.

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Az Apple 13. éve a világ legértékesebb márkája

A listavezető Apple márkaértéke 470,9 milliárd dollár volt, 3,7 százalékkal kisebb a tavalyinál.

KSH: a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket átlagosan 4,3 százalékkal haladták meg

A háztartási energiáért 10,7 százalékkal többet kellett fizetni átlagosan, ezen belül a vezetékes gáz 23,7, az elektromos energia 2,1 százalékkal drágult.
Hirdetés

Hírek

Dámszezon Gúthon: 85 százalék az érmes arány

A barcogás időszakában 110 lapátos dámbika került terítékre, az átlagsúly 4,08 kilogramm volt.

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Az Apple 13. éve a világ legértékesebb márkája

A listavezető Apple márkaértéke 470,9 milliárd dollár volt, 3,7 százalékkal kisebb a tavalyinál.

KSH: a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket átlagosan 4,3 százalékkal haladták meg

A háztartási energiáért 10,7 százalékkal többet kellett fizetni átlagosan, ezen belül a vezetékes gáz 23,7, az elektromos energia 2,1 százalékkal drágult.

Bécsben nyit újabb irodát az Indotek Group

Az Indotek 2025 elején egy ismert osztrák pénzügyi-ingatlanpiaci szakemberrel erősítette meg több mint 600 fős hazai csapatát

HIPA: idén új csúcsot dönthetnek az amerikai befektetések Magyarországon

Donald Trump amerikai elnök hivatalba lépésével teljesen új időszak kezdődött a magyar-amerikai kapcsolatokban, Orbán Viktor washingtoni útja pedig történelmi jelentőségű találkozó volt.

Új elemekkel bővült a Hungarikumok Gyűjteménye és a Magyar Értéktár

A Hungarikum Bizottság döntésével 98-ra emelkedett a Hungarikum Gyűjteményében található elemek száma, a Magyar Értéktárban pedig immár 162 kiemelkedő nemzeti értéket tartunk számon

Az OTP az Alkotmánybírósághoz fordul az ATM törvény miatt

Az OTP Bank Nyrt. több hitelintézettel közösen alkotmányjogi panaszt terjesztett elő az Alkotmánybírósághoz, amelyben kéri az automata bankjegykiadó gépek telepítéséről szóló jogszabályok egyes rendelkezései Alaptörvénybe ütközésének megállapítását - közölte a pénzintézet a tőzsde honlapján hétfőn.
Hirdetés

Gazdaság

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...