Hirdetés
Kezdőlap Fókuszban Csepel: high-tech tervek sportcentrummal

Csepel: high-tech tervek sportcentrummal

A csepeli Duna-parton nem füstölnek már gyárkémények, sokan mégis azt gondolják, hogy Budapest időközben jó levegőjűvé vált XXI. kerülete még mindig ipartelep. Borbély Lénárd polgármester szerint a munkahelyteremtés továbbra is kiemelt feladat, de a cél már a XXI. századi technológiák meghonosítása a szigeten.

– Csepel, Árpád földje, a magyar ipar bölcsője – fogadja a felirat a szigetre érkezőt. A közelmúlt legendás cége a Weiss Manfréd művekből lett Csepel Vas és Fémművek bezárása után mi lett ebből a bölcsőből?

 – Csepelen mára átalakult az ipari környezet. A gyár területére több kisebb cég költözött, változatos tevékenységgel, miközben a Szabadkikötő is vállalkozások sokaságával, nagyon szépen fejlődik. Itt leginkább logisztikai és raktározási tevékenységekre épülnek csarnokok, ami a terület kiváló elhelyezkedését kihasználva, más tevékenységekkel is folyamatosan vonzza a cégeket. Ugyanakkor az is nagy örömünkre szolgál, hogy a hamburgi kikötő leányvállalata, a Metrans – amely korábban a Szabadkikötőben tevékenykedett -, egy új telephelyet hozott létre a gyár területén. A Metrans nagyon értékes partner, mert amellett, hogy munkahelyeket teremt, támogatja a csepeli önkormányzatot azzal, hogy részt vállal a kerületet különböző fejlesztéseiben. Egy 500 millió forintos támogatást írtunk alá velük, amit a képviselő-testület fogadott el.

– Említette, hogy az egykori Csepel Művek területén számtalan, különféle vállalkozás tevékenykedik. Miért nem alakítottak ki, egy manapság oly divatos Ipari Parkot?

– A sokszínűséget jelzi, hogy a gyár területén tevékenykedik például a Csepeli Hőerőmű, miközben ott alkot Szőke Gábor Miklós is, aki a Fradi stadion előtt álló sas szobor mellett a Super Bowl nyertes Atlanta Falcons NFL csapatának jelképéül szolgáló sólyom 12 méter magas szobrát is megalkotta fémből.

A cégek sokszínűsége mellett sajnos a tulajdoni háttér is rendkívül változatos képet mutat. A privatizáció idején teljesen szétaprózódott a terület, amelynek papíron ma több mint 700 (!) tulajdonosa van. A valóságban viszont vannak olyan nagy befektetők, akik folyamatosan vásárolnak és ennek kapcsán nem minden esetben együttműködők a csepeli önkormányzattal. De azt is látni kell, hogy Csepel ipari jövőjéről nekünk más az elképzelésünk, mint a korábbi, szocialista vezetésű önkormányzatnak. Ők legszívesebben a gyár területén nem új munkahelyeket, hanem lakóparkot láttak volna. Mi viszont kifejezetten környezetbarát, high-tech ipari-technológiai parkot képzelünk a Duna partjára. Ezért próbáljuk behozni azokat a vállalkozásokat, amelyek 21. századi technológiát meghonosítva teremtenek újabb munkahelyeket.

– Mit tesznek ezért?

 – A 100 százalékos tulajdonú önkormányzati cégünk, a Csepeli Városfejlesztési Kft. feladata, hogy az érdeklődőkkel felvegye a kapcsolatot, illetve maga is aktívan keresse a lehetséges partnereket. Ennek köszönhetően az elmúlt években sok új munkahely keletkezett és így már Csepelen sem a munkahelyek, hanem inkább a szakemberhiány okoz gondot.

– A Szabadkikötővel mennyivel egyszerűbb a helyzet?

 – A Szabadkikötővel is együttműködési megállapodást kötöttünk. Ennek lényege, hogy a cég 300 ezer négyzetméternyi új raktározási területet hozhat létre, cserébe a vállalkozás a csepeli önkormányzat költségvetésébe éves szinten fizet támogatást 8 éven keresztül. Mi a kölcsönös előnyökön alapuló megállapodásoknak vagyunk a hívei. Egy ide települő vállalkozásnak segítünk, az azonban fontos, hogy amennyiben erre a cégnek lehetősége van, akkor a közjóhoz is járuljon hozzá. Ennek szellemében a Szabadkikötő 8 év alatt minimum 240 millió Ft-tal járul hozzá a csepeli fejlesztésekhez.

Külön érdekesség, hogy amikor a megállapodást kötöttük, még bőven a gazdasági válság tombolt és eléggé pesszimisták voltak, hogy a szerződésben vállalt 300 ezer négyzetmétert be tudják-e vajon építeni. Igaz, ma még messze vagyunk ettől, de folyamatosan építik az új csarnokokat: a Szabadkikötő fennállásának 90. évfordulója alkalmából például most is avathattunk egy több ezer négyzetméteres csarnokot, ami a raktározást szolgálja majd. Így az Európai Uniós pályázati forrásokat is felhasználva, közel 20 milliárd forintnyi fejlesztés valósult már meg a Csepeli Szabadkikötőben, ahol a raktározás mellett a kereskedők közötti városi áruszállítás összehangolását felvállaló citylogisztikai központot hoznak létre.

– Igaz, az egykori vámszabadterület fogalma az Európai Unióban már okafogyottá vált, de mintha a teherhajó forgalom amúgy is visszaesett volna.

 – Az utóbbi időben valóban elsősorban vasútvonalon és közúton érkeznek az áruk. A dunai logisztika finoman fogalmazva nem a legdinamikusabban fejlődő terület. Ami egyértelműen a Duna szélsőséges vízállásának köszönhető. A szakemberek ezzel kapcsolatban azt mondják: azért nem tudnak 100 százalékos biztonsággal arra alapozni, hogy a Dunán szállítsák a konténereket, mert a túl alacsony vízállásnál nem tudnak kikötni, a túl magasnál pedig nem tudnak átjönni a hidak alatt. Ezért került előtérbe a közúti és a kötött pályás logisztika.

– Igaz, ennek a helyiek nemigen örülnek, mert csúcsidőben amúgy is szűkös az a két közúti kapcsolat, amelyen keresztül a belváros elérhető és ebből a Weiss Manfréd út csepeli kezdeténél, az úgynevezett Corvin csomópontnál rendkívül bosszantó, hogy a csúcsforgalom idején is tolatni kezdenek a vonatok és teljesen kiszámíthatatlan pillanatokban, hosszú percekre lezárják a forgalmat.

 – Tisztában vagyunk ezzel és kormányzati szinten már el is indult egy kétszintű kereszteződés létrehozásának megtervezése, aminek egyik módja az lehet, hogy minden pályaszakaszt kétszintesítünk, míg a másik, hogy csak a Teller Edéről elnevezett gerincútra való ráterelés lesz a kétszintű. Nekünk az az érdekünk, hogy a Kossuth Lajos út és a gerincút is kétszintű legyen, de ebben a kérdésben a központi költségvetés kereteit figyelembe véve születik majd döntés.

Ez persze a jövő zenéje és a csúcsidőszakban addig is szeretnénk tehermentesíteni a Corvin csomópontot. A Metrans-szal mindenesetre meg tudtunk állapodni abban, hogy a csúcsidőszakban nem indítanak szerelvényeket. A Szabadkikötőn belül működő cég erre nem volt nyitott.

A Csepelről kivezető másik út a Gubacsi hídon vezet Erzsébet felé, és ha az egyik valamiért beszűkül, vagy dugó alakul, akkor az a másiknál is lehetetlenné teszi a közlekedést. Ezért is jelenthet nagy segítséget hosszabb távon egy új híd megépítése Dél-Buda felé, amelynek tervpályázatát már elbírálta a főváros, de az új átkelő megszületése így is több évet vehet még igénybe.

Hamarabb várható a Gubacsi híd vasúti részének felújítása, amiről már kormánydöntést is született és elengedhetetlen, hogy a híd közúti részét is fölújítsák majd. Ez azonban nem a kerület hatáskörbe tartozik, mi ennek mindig csak a kezdeményezői, illetve támogatói lehetünk.

– Manapság a multik becsalogatásánál a leggyakrabban elhangzó érv az adókedvezmény. Miként fest ez a kerület esetében?

 – Nagyon fontos alapelvünk, hogy kiszámítható legyen a gazdaságpolitikánk. 2010 előtt ellenzéki képviselőként nagyon rossz példának tartottam, hogy a téves stratégiai döntések miatt csőd közeli helyzetben lévő önkormányzat, egyik évről a másikra, 50 százalékkal megemelte az építményadót, ami rendkívül nagy terhet rótt a válság miatt amúgy is nehéz helyzetben lévő vállalkozásokra.

Mi azt mondjuk, az adózásnak kiszámíthatónak kell lennie, ha valaki idejön, hosszú távon tudja, hogy mire számíthat. Ezért minden alkalommal kizárólag az infláció mértékével növeljük az adót és szerencsére az infláció elég alacsony volt az elmúlt években. De emellett az építményadónál különböző sávokat is kialakítottunk, amivel megkülönböztetjük a kisvállalkozásokat a nagyobbaktól.

– És mi lesz a Csepel északi részén, ahol már legalább kétszer elhalt a nagyszabású ingatlanfejlesztések terve?

 – A kormánydöntések következtében ott kormányzati beruházások valósulnak meg. Nagy szívfájdalmunk, hogy az Olimpia tervét megfúrták, pedig az hatalmas fejlődést hozott volna Csepelen. Ettől függetlenül a Kemény Ferenc Program keretében olyan különböző sportcélú beruházások valósulnak meg, akár az evezősök, akár az extrém sportot kedvelők javára, ami egész Csepel sportéletére hatással lesz. Észak-Csepelen épül fel az a stadion is, ami a budapesti atlétikai világversenynek ad otthont. A csepeli önkormányzat ebben mindenképp partner.

Friss

Karácsonyi vásárokon bírságolt a Nébih

Kisebb szabálytalanságok mellett súlyos higiéniai, jelölési és dokumentációs hiányosságok is előfordultak a téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés első hetében. A forralt borok minőségével Budapesten nem volt probléma.

Róma. Ítéletidő miatt riasztották az örök várost

A rendkívüli erejű viharok miatt időjárási készültséget rendelt el Rómában a polgári védelem. Az oktatási intézményeket, a parkokat és a temetőket is zárva tartják pénteken. 

Ötödével nőtt az építőipar teljesítménye októberben

Októberben 20,5 százalékkal nőtt az építőipari termelés az egy évvel korábbihoz képest, ami július óta a legnagyobb ütem. Szeptemberhez mérten az építőipar szezonálisan és munkanaphatással kiigazított termelése 3,2 százalékkal nőtt.

Fölényesen nyerte a választást Boris Johnson pártja

A várakozásoknál jóval nagyobb, több mint három évtizede példátlan mértékű győzelmet aratott a kormányzó brit Konzervatív Párt az előrehozott parlamenti választáson a csaknem végleges adatok szerint.

Hírek

Róma. Ítéletidő miatt riasztották az örök várost

A rendkívüli erejű viharok miatt időjárási készültséget rendelt el Rómában a polgári védelem. Az oktatási intézményeket, a parkokat és a temetőket is zárva tartják pénteken. 

ATM-robbantókat fogtak el a rendőrök

Pénzautomatákat robbantott fel Németországban, majd ellopták belőlük a készpénzt. Az ATM-fosztogatókat magyar és német rendőrök fogták el. Lőszerek és lőfegyverek is előkerültek a házkutatásokon.

White-sziget. A vulkánkitörés újabb halottai

A halottak száma tovább emelkedett. A vulkánkitörés égési sérültjeinek kezelésére, a transzplantációhoz 1,2 millió négyzetcentiméter bőr szükséges.A halottak száma tovább emelkedett. A vulkánkitörés égési sérültjeinek kezelésére, a transzplantációhoz 1,2 millió négyzetcentiméter bőr szükséges.

A dinoszauruszok is szenvedtek a tetvektől

Már százmillió éve a dinoszauruszok is szenvedtek tetvekhez hasonló élősködőktől; paleontológusok fedezték fel az őshüllők tollaiban megtapadt, fosszilizálódott parazitákat.

Felszámolták a Tiszán úszó szeméttorlaszt

Mintegy tízezer tonna hulladékot és uszadékfát állítottak meg, termeltek ki és dolgoztak fel a kiskörei vízlépcsőnél egy háromoldalú együttműködés eredményeként.

Az adathalászok karácsonykor is a pénzünkre utaznak

Az internetes csalók az ünnepi időszakot is arra próbálják kihasználni, hogy megszerezzék az óvatlan emberek pénzügyi adatait, majd a pénzüket. Az adathalász támadások száma a korábbihoz képest ötven százalékkal emelkedett.

Semmelweis Egyetem. Mesterséges intelligencia segítheti a diagnosztikát

A mesterséges intelligenciának óriási szerepe lehet az egészségügyi diagnosztikában, különösen a mammográfiában és a vastagbélrák-szűrésben. A Semmelweis Egyetem több mint 1,7 milliárd forint támogatást nyert el, amely révén tizenegy projektben használják a mesterséges intelligencia módszereit.

Másfél évig élt halott anyja nyugdíjából

Majdnem másfél évig vette fel egy nő az elhunyt édesanyja után járó ellátásokat, miután az asszonyt maga temette el a kertjükben - közölte a Somogy Megyei Főügyészég.

Kórházi raktárban aludt téli álmot három medve

Valószínűleg téli álmot aludt három medve, egy nőstény és két bocsa a japán Niigata prefektúra egy kórházának raktárépületében.

Fogamzásgátlás. A tabletták átstrukturálják az agyat

Agykutatással foglalkozó tudósok megállapították, hogy a fogamzásgátló tabletta hatására jelentősen csökken a hipotalamusz mérete az agyban. Az új kutatást az Észak-amerikai Radiológiai Társaság éves konferenciáján mutatták be. (Videó)

Eperjes – hét halott. Földmunkák okozhatták a robbanást

Hat embert vettek őrizetbe Szlovákiában a hét emberéletet követelő tragikus eperjesi (Presov) gázrobbanással kapcsolatban - közölte a szlovák rendőrség.

A Rambo-filmek kései nem találtak vevőre

Elárverezték Andy Vajna (1944-2019) gyűjteményét és filmes relikviáit a budapesti Nagyházi Galériában.

Gazdaság

Varga: kelendő a MÁP Plusz, jövőre jön a nyugdíjkötvény

Az államadósság GDP-hez mért arányát 2022 végére 60 százalék alá akarja mérsékelni a kormány - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter sajtótájékoztatón. Szavai szerint egyre népszerűbbek a lakossági állampapírok, jövőre pedig bevezetik a nyugdíjkötvényt is.

Megújult a forint. Applikáció segít felismerni a hamis pénzt

Végéhez ért a forintbankjegyek megújítási programja, a többletkibocsátás költsége 4-5 milliárd forint volt. Az új papírpénzek valódiságát immár a ForintApp nevű mobilalkalmazással is bárki megvizsgálhatja  - mondta Pataki Tibor, a Magyar Nemzeti Bank készpénzlogisztikai igazgatóságának igazgatója.

Nem nyúlt az irányadó kamathoz az EKB

A piaci várakozásokkal összhangban nem változtatott az irányadó kamaton az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa.

Tartotta az irányadó dollárkamatot a Fed

Az amerikai jegybank szerepét betöltő szövetségi tartalékbankrendszer, a Fed nem változtatott az irányadó dollárkamatsávon.

A Moody’s negatívra rontotta az európai bankrendszer kilátását

Negatívra változtatta az európai bankrendszer jelentős részének 2020-ra érvényes kilátását a Moody's Investors Service. Ugyanakkor a hitelminősítő szerint a közép- és kelet-európai bankrendszerek jövő évi kilátása továbbra is stabil.

Matolcsy: mindhárom mandátumát teljesítette a jegybank

Sikeresnek és eredményesnek nevezte a Magyar Nemzeti Bank 2018-as működését Matolcsy György az Országgyűlésben, a jegybank éves üzleti jelentésének és beszámolójának vitáján.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom