Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Daimler búcsú - Kínai lesz a Smart
No menu items!

Daimler búcsú – Kínai lesz a Smart

Sikertelensége ellenére 21 évig kitartott a Smart gyártása mellett a Mercedes-konszern. Eladták a márkát kínaiaknak. Az eset példázza az autóipar fejlődési irányát.

Problémás gyerek

Jól illik a Smartra a német ’Sorgenkind’ kifejezés: problémás gyerek. Mindkét fele találó a Mercedest is gyártó Daimler-konszern autómárkájára. Sok milliárd eurós veszteséget okozott, mégis védték, fejlesztették, szerették. Gyártása pénzügyileg sosem volt kifizetődő, ennek ellenére kitartottak mellette. Most sem megszüntetésről vagy egyszerű eladásról van szó. ‘Hagyják kirepülni védő szárnyaik alól’.

A Mercedes génjeit hordozó Smart 2022-től Kínában készül és elektroautó lesz. Az ideális új otthon. A sok százmillió metropoliszban élő kínai körében eladási sláger a kisautó. Egyedüliként a világon nyereséget termel. Elektromos hajtással piacvezetői szerepre tör. Ez a legdinamikusabban bővülő autópari szegmens Kínában. Az állam adókedvezményekkel ösztönöz elektroautó vásárlására és a megapoliszokban sem kell évekig rendszámra várni ill. azt horribilis áron megvásárolni, ha az új autó villanymeghajtású.

Nagy tervek – Geely Holding 

Dieter Zetsche

Dieter Zetsche, a Damiler elnöke minden ellenvélemény és gazdasági racionalitás ellenére védelmezte a Smartot. Büszke apaként tekintett rá, aki csak akkor engedi kirepülni a porontyát, ha tudja, hogy meg fogja állni a helyét. Májusi visszavonulása előtt érzelmileg a Smart jövőjének biztosítását tarthatta legfontosabb feladatának.

A vevő a kínai Geely. Egy sokáig az európaiakat másoló és lesajnált, de ma már évi 200 milliárd dolláros forgalmat és 1,5 millió eladását felmutató, 80 ezer embert foglalkoztató autókonszern. Bekebelezte a Volvot és a Lotust is.

Az üzlet a kínaiaknak is fontos. Ezt mutatja, hogy a Geely tulajdonosa, Li Shufu ott volt, amikor Zetsche és a kínai cég elnöke, An Conghui a kamerák előtt aláírták az eladási szerződést. Sőt, egyedülálló módon a Geely Smart számára alapított leányvállalatának igazgatótanácsába is be fog ülni. „Nagy tisztelettel tekintünk a Smartra. Értékes márka, amelyet ennek megfelelően kezelünk” – mondta az aláírás után. „A Daimler egyenrangú partnereként mindet meg fogunk tenni a sikerért” – folytatta. Nem titok, hogy a kínaiak kész stratégiával veszik át a kétüléses német autómárkát.

An Conghui, A Geely Holding elnökén kívül a szerződés megkötésén  a tulajdonos Li Shufu sem maradt távol az eseménytől, amikor Dieter Zetsche aláírta a megegyezésről szóló dokumentumot

A németek nem szállnak ki teljesen

A nyilatkozatból is kiderül, hogy a Daimler nem tűnik el a Smart életéből. Részesedése lesz a Geely leányvállalatában.

Az üzlet nagy terhet vesz le a Daimler kutatási részlegét vezető Ola Kallenius válláról, aki májustól a konszern új elnöke lesz. Nyilvánvaló volt, hogy a Smarttal történnie kell valaminek. Eddig a Renault-tal kooperálva készült az autó, de nem volt jó a viszony. Hiányzott a világos munka- és felelősségmegosztás. A kínaiakkal másképp lesz: a Geely reszortja a fejlesztés, a gyártás és az értékesítés, a Daimleré a designe.

Zetsche nem félti a Smartot az átalakulástól, mert „az új megoldásokra, a forradalmi változásokra nyitott emberek autója, mindez benne van a márka DNS-ében.”

A kínaiak nélkül nem megy

Li Shufu

A Smart-üzlet minta lehet a Daimler és a Geely további kooperációja számára. Az együttműködés biztosan tovább fog menni. „Nem dugjuk homokba a fejünket. Az új kihívásokra új üzleti modellekkel kell válaszolni. Vizsgáljuk, melyik lenne mindkét oldal számára a legideálisabb – mondta Shufu.

Már nem félnek a kínai milliárdostól Stuttgartban. Amikor tavaly tavasszal bejelentette, hogy részvénycsomagot vásárolt és a meghatározó tulajdoni hányadot szerzett a Daimlerben, nagy volt az ijedség a németek között. Ma már tudják, a kínaiakkal való együttműködésnek nincs alternatívája. A lehető legjobbat kell kihozni a kényszerből.

Az első lépés egy közös prémium Shuttle-szolgáltató alapítása volt. Mérföldkő a sokáig lenézett kínai autóipar történetében. A Geely a talán legjobb nevű és legnagyobb múltú autógyártó, a Mercedes-Benz egyenrangú partnere lett.

Daimler – érzékeny búcsú

Katrin Adt

A Smart pénzügyi sikertelensége ellenére a Daimler-konszern megbecsült tagja volt. Ezt mutatja, hogy „a márkáért felelős leányvállalat egyetlen dolgozója sem fogja elveszíteni a munkahelyét” – mondta Zetsche. Hozzátéve, hogy „Smart-team 21 éven keresztül szenvedélyről és kreativitásról tett tanúbizonyságot.” A Smartot eddig irányító Katrin Adt továbbra is vezető pozíciót fog betölteni Stuttgartban.

A benzines Smartok gyártása a hónap végén leáll. A részben elektromos meghajtásúak, a kínai produkció kezdetééig, 2022-ig tovább készül. A hambuchi üzem nem zár be. 500 millió eurós fejlesztéssel fitté teszik a villanymeghajtású Mercedes-modell, az EQ gyártására.

Zetsche arcán látszott a meghatottság, amikor az aláírási ceremónia végén köszönetet mondott a smartosok „kiváló munkájáért.”

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Lakáspiac. Újra 3000 milliárd felett lehet az éves forgalom

Az idén túllépheti a 150 ezret az ingatlanpiaci adásvételek száma, így újra 3000 milliárd forint felett zárhat a lakáspiac forgalma, szemben a tavalyi 134 ezer tranzakcióval mintegy 2690 milliárd forint értékben - közölte a Duna House.

Német miniszter: vészhelyzet van, túlterhelődhet az egészségügy

Vészhelyzet alakult ki Németországban a koronavírus-járvány negyedik hulláma miatt, amelyet sürgősen meg kell állítani, különben túlterhelődik az egészségügyi ellátórendszer - mondta az ügyvezető szövetségi kormány egészségügyi minisztere.

KSH: a feldolgozóipar és a vállalkozások húzták a beruházásokat

A harmadik negyedévben folytatódott a beruházások bővülése, 12,4 százalékkal nőtt a volumen a koronavírus-járvány által súlyosan érintett egy évvel korábbihoz képest. A vállalkozások körében 21,8 százalékkal nőttek a beruházások, ugyanakkor az azok 13 százalékát realizáló költségvetési szerveknél a fejlesztések lényegesen, 11,7 százalékkal visszaestek - jelentette a Központi Statisztikai Hivatal.

Fordulat előtt az angol labdarúgás – jön az átigazolási adó?

A Premier League klubjainak adót kellene fizetniük minden átigazolás után, ezzel is támogatva az angol futballpiramist - áll többek között egy brit kormányzati jelentésben, amely 47 ajánlást tesz az angol labdarúgás jövőjének biztosítása érdekében.

Hírek

Új bankjegyet vezetnek be Romániában

Új címletű, 20 lejes bankjegyek kerülnek forgalomba Romániában december 1-jén. A pénzen először lesz látható egy nő arcmása - közölte a Román Nemzeti Bank.

Európai Bizottság: kilenc hónapig legyen érvényes a Covid-igazolvány

Az Európai Bizottság - tekintettel a koronavírus-járvány kiújulására - javaslatokat tett az unión belüli biztonságos és szabad mozgásra vonatkozó szabályok összehangolására. Ennek jegyében a többi között január 10-től kezdődően 9 hónapban határozná meg a teljes védettséget igazoló tanúsítványok érvényességét.

Szálló por. Négy településen veszélyes a levegő

Többfelé ismét magas a légszennyezettség a szálló por miatt - közölte a Nemzeti Népegészségügyi Központ.

Decembertől csak védettségi igazolvánnyal mehetnek be a szülők az iskolákba

Az innovációs és technológiai miniszter egyedi határozata értelmében december 1-jétől csak védettségi igazolvánnyal lehet belépni a szakképzési intézményekbe. E főszabály alól természetesen mentesülnek az iskolákban, technikumokban foglalkoztatottak, oktatók és tanulók - jelentette be Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára.

Kötelező biztosítás – Negyvenezer autós még válthat

Egy hete maradt az év végi fordulós kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendelkező autósoknak arra, hogy eldöntsék, elfogadják-e jelenlegi biztosítójuk ajánlatát a következő éves időszakra, vagy inkább szerződést váltanak - hívta fel a figyelmet a Netrisk.hu.

Madárinfluenza – immár öt megyében

Madárinfluenza jelenlétét igazolta a Nébih laboratóriuma egy Hajdú-Bihar és egy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei baromfiállományban is. Ezzel ötre nőtt azon megyék száma, ahol kimutatták a vírus H5N1 altípusát.

Drágább lesz idén a karácsonyfa

Idén várhatóan 10-20 százalékkal emelkedik a karácsonyfa ára, elsősorban a szállítási- és a munkabérköltségek növekedése miatt - közölte a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezete.

Tovább esett a forint – itt az újabb mélypont

A forint árfolyama történelmi mélypontot ért el kedden az euróval és a svájci frankkal szemben, a dollár ellenében pedig az idei leggyengébb szintre csökkent a jegyzése.

Gazdaság

Újabb betéti tender az alapkamat fölött – minden ajánlat elfogadva

Újabb 40 bázisponttal magasabb kamattal, 2,90 százalékon hirdette meg egyhetes betéti tenderét a Magyar Nemzeti Bank. A jegybank az összes benyújtott ajánlatot elfogadta.

MNB: 41,3 milliós bírság a Sberbanknak

A hitelezési kockázatok kezelésére vonatkozó, a vállalatirányítási és egyéb hiányosságok miatt a Magyar Nemzeti Bank 41,3 millió forint bírságot szabott ki a Sberbankra. A hibák nem érintik a bank megbízható működését.

Moratórium után. Fizetéskönnyítő megoldásokat vár el az MNB a bankoktól

A jegybank elvárja a pénzügyi intézményektől, hogy a törlesztési moratóriumból kikerült vagy abban részt nem vevő ügyfelek esetleges fizetési nehézségeinek kezelésére dolgozzanak ki fizetéskönnyítő megoldásokat - áll a Magyar Nemzeti Bank legújabb vezetői körlevelében.

Tovább esett a forint – itt az újabb mélypont

A forint árfolyama történelmi mélypontot ért el kedden az euróval és a svájci frankkal szemben, a dollár ellenében pedig az idei leggyengébb szintre csökkent a jegyzése.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom