Hirdetés
Hirdetés
Kezdőlap Fókuszban E-autóval járni olcsó, de nehézkes

E-autóval járni olcsó, de nehézkes

A közvéleménynek szóló ismertetők szerint az e-autó környezetbarát, halk és fenntartása olcsó. Munkatársunk annak járt utána, hogy mennyibe kerül valójában az e-üzemanyag. Különösen, hogy az NKM Mobilitás Kft. bejelentette, hogy vége az ingyenes töltésnek. Van ahol percenként öt forint az áram ára, más típusú töltőállomáson pedig a tesztidőszak lejárta után ismertetik az egységárat. És a töltés sokszor időigényes.

A matematika

A legeladottabb e-autó, a Nissan Leaf fogyasztása 15kWh/100km. 1 kWh áram átlagosan 15 Ft. A költség tehát 225Ft /100km. 385 Ft-os benzinárral és 6l/100km fogyasztással ugyan ez normál autóval 2310 Ft! Ráadásul áramot sok helyen ingyen tölthetünk. Van azonban némi probléma: a töltés lassú és kevés helyen lehetséges, korlátozott ideig.

Üzemanyag a konnektorból

Legkézenfekvőbb az otthoni áramtankolás. Ha ez a gyártó által az autókhoz adott speciális kábellel a rendes konvektorból történik, átlagosan 10 óráig tart. A kábelek teljesítménye ugyanis mindössze 2,3 kW, egy akku kapacitása pedig 23 kWh körüli.

Időigényes, de olcsó Kép / Forrás: gateconnection.hu

Az akkuk ritkán teljesen üresek, viszont minél több áram van még bennük, annál lassabban megy a töltés. Egy félig üres megtöltése tehát több, mint 5 óra. Az otthoni konnektoros töltésnek így csak hosszabb állás alatt, tipikusan éjszaka van értelme.

Otthon is elérhetünk tízszeres, 23 kW körüli teljesítmény, amivel az akku 2 óra alatt megtelik. Feltéve, ha ezt lakóhelyünk elektromos hálózata megengedi és elvégeztük a technika alkalmazásához szükséges félmillió forintos beruházást.

Az áram az utcán hever

A nyilvános töltőoszlopok Magyarországon, csak úgy, mint a legtöbb európai országban nagyrészt ingyenesek. Belvárosokban az utcán, parkolóházakban, szupermarketek és bevásárlóközpontok parkolóiban találjuk őket. Nálunk mások mellett az Auchan, a Decathlon és a Media Markt kínálja a lehetőséget. A teljesítmény 10 és 23 kW közötti, tehát akár az otthoni konnektorosnak tízszerese. Sok oszlop használatához előzetes regisztráció sem kell, némelyikhez le kell tölteni egy okostelefon alkalmazást (app).

Drágán, de gyorsan

Több cég töltőhálózat kiépítésébe fogott és sok benzinkútnál is vehetünk áramot. A legnagyobb magyarországi hálózattal a MOL büszkélkedhet. Ezeknél fizetni kell az áramért, akár az otthoni ár kétszeresét is, cserébe nagyrészük 50kW teljesítményű villámtöltő.

Egy MOL vezette több céget tömörítő konzorcium nemrég uniós forrást nyertek töltőállomáshálózat fejlesztésére. Ennek keretében 11 villámtöltő épül és 54 tervezés alatt áll.

Az e-infrastruktúra

Idehaza körülbelül 250 töltőállomás van. Nehéz pontos számot mondani, mert a hálózat folyamatosan bővül, és mert sok korlátozottan, például csak egy szálloda vendégei számára áll rendelkezésre.

A magyar e-infrastruktúra az európai középmezőnyben van. A legtöbb nyilvános töltőállomással Németország, Nagy-Britannia és Norvégia büszkélkedhet. A hozzánk hasonló méretű Ausztriában és Csehországban tízszer, utóbbiban háromszor több állomás van.

Az e-autósok netes, app-on elérhető adatbázisokból tájékozódhatnak a töltőállomások helyéről és az azoknál kínált töltési teljesítményről. Európában a ’Plugshare’ és a ’ChargeMap’ app-je a legnépszerűbb.

A jövő elkezdődött

A jövő minden bizonnyal az induktív, tehát kábel nélküli tankolásé. A technológia évek óta ismert, azonban drága és kiforratlan. Ezért a legtöbb elektroautó még nem kompatibilis ezzel a rendszerrel. A módszerrel 60kW teljesítménnyel, tehát a hagyományos utcai oszlopokkal összehasonlítva háromszoros sebességgel tölthetünk. Technikailag azonban a 200 kW sem lenne lehetetlen!

A gyártók már a megállás nélküli induktív tankolás lehetőségét is kutatják, amely a jelenlegi elképzelések szerint az utak mentén kiépített mágneses rendszerrel működhetne. Az infrastruktúra megteremtésének horribilis költsége miatt azonban csak a távoli jövőben lehet vele reálisan számolni, ha az e-autóknak már meghatározó piaci részesedése lesz.

Egyre többen váltanak

Egyre többen térnek át villanyra

Magyarországon 2018-ban csaknem 2000 villanyautó kapott új forgalmit. Ennél többre, 4100-ra került zöld rendszám, mivel ez a gázüzeműeknek és a hibrideknek is jár.

 

A legtöbb e-autót, 1,3 milliót Kínában adták el tavaly. Az USA-ban 85%-os növekedés mellett 385 ezret, Németországban pedig 26%-os bővüléssel 68 ezret értékesítettek. Ezzel a piaci részesedés 1,6-ről 2%-ra nőtt a németeknél, Európa legnagyobb autópiacán. Kontinensünk a legtöbb villanyautó arányaiban és abszolút számban is az ötmilliós Norvégiában fut! Tavaly 73 ezer új e-autót vettek a norvégok. Ezzel 48%-ra nőtt a piac részesedésük a teljes autóparkban!

Van, aki másképp csinálja

A legismertebb e-autó gyártó, a Tesla saját töltőhálózat kiépítésébe fogott. Az áramkutak teljesítmény 135 kW! A szépséghiba, hogy ezek csak a márka saját autóival kompatibilisek és jelenleg kizárólag Kaliforniában működnek. Az európai autósokat reménnyel töltheti el, hogy több autógyártó kooperációt indított nagykapacitású töltőállomás hálózat kiépítése érdekében.

A Tesla kutak részben ingyenesek. Az első kettő modell, az S és az X vásárlói évekig korlátlan mennyiségű ingyen tankolást kaptak az új autó mellé. Később limitálta a kaliforniai cég a havonta szabadon felvehető áram mennyiséget. A most gyártott harmadik modell, az M vásárlói már nem kapnak semmilyen kedvezményt. Az eladási számok olyan jók, hogy a cég nem szorul a marketingfogásra.

Sok ígéret

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) támogatásával dolgozó Elektromobilitás Nonprofit Kft. 2017-ben e-Mobi néven 320 egységből álló, 50 kW teljesítményt kínáló töltőhálózat kiépítését ígérte. Egy szakmai portál, a villanyautosok.hu nemrég utánajárt, mi valósult meg az ígéretből. Az eredmény elkeserítő.

180 helyszínt ellenőriztek. Ezek közül mindössze 4 működött! 26 helyen állt a töltő, de nem üzemelt.  31 építés alatt volt. Ezek közül – 3 budapesti kivételével – mind csak 22 kW-os lesz.

Friss

Fel a felhőbe – új vállalatirányítási rendszerrel

A vállalatirányítási rendszerekre is kihatással van a hazai felhőinformatikai piac dinamikus bővülése. A rendszerek cseréjénél ugyanis több mint érdemes megfontolni az üzleti folyamatok felhőbe költöztetését. A folyamatról Balogh Pétert, az SAP Hungary szakértőjét kérdeztük.  

Borteszt: Irsai Olivérek – van, amelyik csak névrokon

Harsány muskotályos illatával az Irsai Olivér a nyár egyik kedvenc bora. A Magyar Ár-Érték Arány Kutató Egyesület* tesztelői 23 félét kóstoltak meg, és állítottak rangsorba. Érzékszervi vizsgálatukból kitűnt, számos Irsai Olivér elvesztette fajtajellegét, inkább csak névrokona társainak. Azaz csalódást okozhat a könnyed, de ízdús borok kedvelőinek.  Íme az eredmény. (Táblázat a cikk végén)

Újabb állami ingatlanok árverése

Újabb befektetési célú ingatlanokat tartalmazó, nagy értékű ingatlancsomagokat hirdetett meg a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt..

Kajszi lett a legpálinka – Márton mester életműdíja

A valószínűség számítás módszerét is alkalmazta az "Agrárminisztérium Pálinkája 2019" címmel jutalmazott pálinkafőző mester, Márton János, aki "Pálinka Életműdíj" elismerést is átvehetett nemrégiben.

Hírek

Földrengés rázta meg Athént

Rövid ideig tartó földrengés rázta meg pénteken kora délután Athén környékét - közölte az euromediterrán szeizmológiai központ.

Hőhullám. Itthon perzsel, nyugaton majd éget is

A jövő héten ismét hőhullám éri el Nyugat-Európát. Itthon a hét közepétől számíthatunk 30 fok feletti hőségre.

Vietnám. Oroszok vizsgálták a bebalzsamozott vezetőt

Közel ötven évvel a halála után orosz és vietnámi szakértők vizsgálták meg az egykori kommunista vezető, Ho Si Minh bebalzsamozott testét.

Pályázatírók hoztak milliárdokat a bűnbandának

Különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás és pénzmosás miatt vádat emeltek egy bűnszervezet kilenc tagja ellen, akik 2,1 milliárd forintnyi jogosulatlan támogatást szereztek meg.

Kiotói gyújtogatás. Ellopták a novelláját – harminchárom halott

Ellopták a tettes novelláját, és ezért gyújthatta fel azt a kiotói filmstúdiót, amelynek lángoló épületében 33 ember lelte halálát, tíz pedig súlyosan megsérült - írta pénteken a japán sajtó.

Összefirkálták Prága jelképét

Feltételes szabadságvesztésre és pénzbírságra ítélték, továbbá ideiglenesen kitiltották Csehországból azt a két német turistát, akik graffitit fújtak a prágai Károly híd egyik pillérére.

Energiaitalok. Veszélyesek, de isszák

Évről évre jobban fogynak a cukros energiaitalok. Különösen a fiatalok körében népszerűek, noha túlzott fogyasztásuk komoly veszélyekkel jár.

Olimpiai felkészülés – Japán halálos vírusokat vizsgál

Ebolavírus-törzseket és négy másik halálos betegség vírusát importálja kutatási célokra Japán, hogy diagnosztikai eljárást dolgozzanak ki a jövő évi tokiói olimpiára és paralimpiára való felkészülés jegyében - jelentette be hétfőn a japán egészségügyi minisztérium.

Gyújtogatás. Sokan meghaltak a japán filmstúdióban

Harmincra emelkedett azoknak az áldozatoknak a száma, akik meghaltak...

Új kikötőépületet kap Szeged

Negyvennyolc férőhelyes kishajókikötőt alakítanak ki a Tiszán Szeged belvárosában, a beruházás a Partfürdő 300 millió forintból megvalósuló fejlesztésének része - közölte a város gazdasági alpolgármestere csütörtökön.

Falusi csok – fővárosi árak a vonzóbb településeken

Fővárosi lakásárak jellemzők azokon a településeken, ahol a legnagyobb az érdeklődés a falusi csok iránt.

Németország: mindenkit be kell oltani

Kötelező lesz a kanyaró elleni védőoltás Németországban, miután a kormány szerdai ülésén jóváhagyta az erre vonatkozó törvényjavaslatot - jelentette az ARD német közszolgálati televízió.
Hirdetés

Gazdaság

A G7-ek a facebookos valutáról

A G7-ek pénzügyminiszterei szerint destabilizációs veszélyt jelent a nemzeti devizákra és több más kockázatot is rejt a Facebook tervezett kriptovalutája, a Libra.

Szaúd-Arábia. Magyar segítséggel hajtanák be az áfát

Az áfacsalás elleni magyar találmányokat tanulmányozták a szaúd-arábiai adóhivatal vezetői Budapesten. A közel-keleti országban tavaly vezették be az általános forgalmi adót.

Hatvanmillió eurórért vesz OTP-kötvényeket az EBRD

Az OTP 500 millió eurós kibocsátásából 60 millió euró értékben vásárol kötvényeket az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD).

Újra felragyoghat az arany

Év eleje óta szűk sávban mozog az arany árfolyama, jelenleg unciája 1415 dollárt ér, de hónapokon belül egészen 1600 dollárig drágulhat.

Lemondott az IMF éléről Christine Lagarde

Benyújtotta lemondását Christine Lagarde, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) vezérigazgatója, mert az Európai Unió tagállamainak állam-, és kormányfői őt jelölték az Európai Központi Bank élére.

Tovább apadt a befektetési alapok vagyona

Júniusban 2,2 százalékkal, 137 milliárd forinttal csökkent a befektetési alapokban kezelt vagyon, a hónap végén a BAMOSZ-tagok együttesen 6213 milliárd forintot kezeltek - közölte a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetsége (BAMOSZ).
Hirdetés
Hirdetés