Hirdetés
Kezdőlap Autó E-autóval járni olcsó, de nehézkes
No menu items!

E-autóval járni olcsó, de nehézkes

A közvéleménynek szóló ismertetők szerint az e-autó környezetbarát, halk és fenntartása olcsó. Munkatársunk annak járt utána, hogy mennyibe kerül valójában az e-üzemanyag. Különösen, hogy az NKM Mobilitás Kft. bejelentette, hogy vége az ingyenes töltésnek. Van ahol percenként öt forint az áram ára, más típusú töltőállomáson pedig a tesztidőszak lejárta után ismertetik az egységárat. És a töltés sokszor időigényes.

A matematika

A legeladottabb e-autó, a Nissan Leaf fogyasztása 15kWh/100km. 1 kWh áram átlagosan 15 Ft. A költség tehát 225Ft /100km. 385 Ft-os benzinárral és 6l/100km fogyasztással ugyan ez normál autóval 2310 Ft! Ráadásul áramot sok helyen ingyen tölthetünk. Van azonban némi probléma: a töltés lassú és kevés helyen lehetséges, korlátozott ideig.

Üzemanyag a konnektorból

Legkézenfekvőbb az otthoni áramtankolás. Ha ez a gyártó által az autókhoz adott speciális kábellel a rendes konvektorból történik, átlagosan 10 óráig tart. A kábelek teljesítménye ugyanis mindössze 2,3 kW, egy akku kapacitása pedig 23 kWh körüli.

Időigényes, de olcsó Kép / Forrás: gateconnection.hu

Az akkuk ritkán teljesen üresek, viszont minél több áram van még bennük, annál lassabban megy a töltés. Egy félig üres megtöltése tehát több, mint 5 óra. Az otthoni konnektoros töltésnek így csak hosszabb állás alatt, tipikusan éjszaka van értelme.

Otthon is elérhetünk tízszeres, 23 kW körüli teljesítmény, amivel az akku 2 óra alatt megtelik. Feltéve, ha ezt lakóhelyünk elektromos hálózata megengedi és elvégeztük a technika alkalmazásához szükséges félmillió forintos beruházást.

Az áram az utcán hever

A nyilvános töltőoszlopok Magyarországon, csak úgy, mint a legtöbb európai országban nagyrészt ingyenesek. Belvárosokban az utcán, parkolóházakban, szupermarketek és bevásárlóközpontok parkolóiban találjuk őket. Nálunk mások mellett az Auchan, a Decathlon és a Media Markt kínálja a lehetőséget. A teljesítmény 10 és 23 kW közötti, tehát akár az otthoni konnektorosnak tízszerese. Sok oszlop használatához előzetes regisztráció sem kell, némelyikhez le kell tölteni egy okostelefon alkalmazást (app).

Drágán, de gyorsan

Több cég töltőhálózat kiépítésébe fogott és sok benzinkútnál is vehetünk áramot. A legnagyobb magyarországi hálózattal a MOL büszkélkedhet. Ezeknél fizetni kell az áramért, akár az otthoni ár kétszeresét is, cserébe nagyrészük 50kW teljesítményű villámtöltő.

Egy MOL vezette több céget tömörítő konzorcium nemrég uniós forrást nyertek töltőállomáshálózat fejlesztésére. Ennek keretében 11 villámtöltő épül és 54 tervezés alatt áll.

Az e-infrastruktúra

Idehaza körülbelül 250 töltőállomás van. Nehéz pontos számot mondani, mert a hálózat folyamatosan bővül, és mert sok korlátozottan, például csak egy szálloda vendégei számára áll rendelkezésre.

A magyar e-infrastruktúra az európai középmezőnyben van. A legtöbb nyilvános töltőállomással Németország, Nagy-Britannia és Norvégia büszkélkedhet. A hozzánk hasonló méretű Ausztriában és Csehországban tízszer, utóbbiban háromszor több állomás van.

Az e-autósok netes, app-on elérhető adatbázisokból tájékozódhatnak a töltőállomások helyéről és az azoknál kínált töltési teljesítményről. Európában a ’Plugshare’ és a ’ChargeMap’ app-je a legnépszerűbb.

A jövő elkezdődött

A jövő minden bizonnyal az induktív, tehát kábel nélküli tankolásé. A technológia évek óta ismert, azonban drága és kiforratlan. Ezért a legtöbb elektroautó még nem kompatibilis ezzel a rendszerrel. A módszerrel 60kW teljesítménnyel, tehát a hagyományos utcai oszlopokkal összehasonlítva háromszoros sebességgel tölthetünk. Technikailag azonban a 200 kW sem lenne lehetetlen!

A gyártók már a megállás nélküli induktív tankolás lehetőségét is kutatják, amely a jelenlegi elképzelések szerint az utak mentén kiépített mágneses rendszerrel működhetne. Az infrastruktúra megteremtésének horribilis költsége miatt azonban csak a távoli jövőben lehet vele reálisan számolni, ha az e-autóknak már meghatározó piaci részesedése lesz.

Egyre többen váltanak

Egyre többen térnek át villanyra

Magyarországon 2018-ban csaknem 2000 villanyautó kapott új forgalmit. Ennél többre, 4100-ra került zöld rendszám, mivel ez a gázüzeműeknek és a hibrideknek is jár.

 

A legtöbb e-autót, 1,3 milliót Kínában adták el tavaly. Az USA-ban 85%-os növekedés mellett 385 ezret, Németországban pedig 26%-os bővüléssel 68 ezret értékesítettek. Ezzel a piaci részesedés 1,6-ről 2%-ra nőtt a németeknél, Európa legnagyobb autópiacán. Kontinensünk a legtöbb villanyautó arányaiban és abszolút számban is az ötmilliós Norvégiában fut! Tavaly 73 ezer új e-autót vettek a norvégok. Ezzel 48%-ra nőtt a piac részesedésük a teljes autóparkban!

Van, aki másképp csinálja

A legismertebb e-autó gyártó, a Tesla saját töltőhálózat kiépítésébe fogott. Az áramkutak teljesítmény 135 kW! A szépséghiba, hogy ezek csak a márka saját autóival kompatibilisek és jelenleg kizárólag Kaliforniában működnek. Az európai autósokat reménnyel töltheti el, hogy több autógyártó kooperációt indított nagykapacitású töltőállomás hálózat kiépítése érdekében.

A Tesla kutak részben ingyenesek. Az első kettő modell, az S és az X vásárlói évekig korlátlan mennyiségű ingyen tankolást kaptak az új autó mellé. Később limitálta a kaliforniai cég a havonta szabadon felvehető áram mennyiséget. A most gyártott harmadik modell, az M vásárlói már nem kapnak semmilyen kedvezményt. Az eladási számok olyan jók, hogy a cég nem szorul a marketingfogásra.

Sok ígéret

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) támogatásával dolgozó Elektromobilitás Nonprofit Kft. 2017-ben e-Mobi néven 320 egységből álló, 50 kW teljesítményt kínáló töltőhálózat kiépítését ígérte. Egy szakmai portál, a villanyautosok.hu nemrég utánajárt, mi valósult meg az ígéretből. Az eredmény elkeserítő.

180 helyszínt ellenőriztek. Ezek közül mindössze 4 működött! 26 helyen állt a töltő, de nem üzemelt.  31 építés alatt volt. Ezek közül – 3 budapesti kivételével – mind csak 22 kW-os lesz.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nagy Márton: az energiaválság földre küldi Európa versenyképességét

Európa gazdasági téren folyamatosan teret veszít az Egyesült Államokkal és Kínával szemben, az energiaválság pedig "földre küldi" az amúgy is "drasztikusan rossz" versenyképességét - mondta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a Mathias Corvinus Collegium (MCC) kétnapos nemzetközi konferenciáján.

Először mértek kétszámjegyű inflációt az euróövezetben

Szeptemberben az első alkalommal ért el kétszámjegyű éves növekedést a fogyasztói árindex és ezzel újabb rekordot állított be az euróövezeti infláció - jelentette az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat.

Gaál Miklós, a Donautica igazgatója: a szálloda olyan, mint a színház, minden nap meg kell dolgozni az elismerésért

Szépséges, csendes, ezért is magával ragadó a faddi Duna-holtág világa, ahol a mozdulatlan vízben, csendesen siklik a csónak a nádas mellett, miközben egy távoli templom harangzúgása töri meg a csendet.

Végleg bezárnak több tucat budapesti postahivatalt

Harmincöt alacsony forgalmú budapesti postahivatal bezárásáról döntött a Magyar Posta. A bezárandó posták utolsó nyitvatartási napja október 7-e, péntek - közölte a vállalat.

Hírek

Végleg bezárnak több tucat budapesti postahivatalt

Harmincöt alacsony forgalmú budapesti postahivatal bezárásáról döntött a Magyar Posta. A bezárandó posták utolsó nyitvatartási napja október 7-e, péntek - közölte a vállalat.

Várhatóan idén is lesz nyugdíjprémium

Várhatóan idén is fizet nyugdíjprémiumot a kormány - mondta a miniszterelnök a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország című műsorában.

Új történelmi mélyponton a forint

Új árfolyammélypontra gyengült a forint csütörtökön a főbb devizákkal szemben a bankközi piacon.

Szegényebbek lettek a leggazdagabb amerikaiak

Elon Musk, a Tesla alapítója és vezetője áll a Forbes 400 leggazdagabb amerikai listájának élén. A magazin számításai szerint a mezőny együttes vagyona 4 ezer milliárd dollár volt, 500 milliárd dollárral kevesebb tavalyhoz képest.

Pénteken újra emelkedik az üzemanyagok piaci ára

Pénteken a benzin és a gázolaj beszerzési ára is emelkedik, mindkét üzemanyagfajta literje bruttó 4 forinttal kerül majd többe.

Mégsem zár be a csepeli munkásszálló

Nem zár be a csepeli Zászlós Szálló, az önkormányzatnak sikerült megállapodnia a munkásszálló működtetőjével - közölte a XXI. kerület polgármestere a Facebook-oldalán.

Még koránt sincs vége az építőipari árak emelkedésének

Az építőiparban tapasztalt drágulás mértéke az év első felében több mint kétszeresen haladta meg a fogyasztói árak növekedését. Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) értékelése szerint az építőipari alapanyag- és építési termékek gyártói az orosz-ukrán háború piaci hatásait, a kivitelezők pedig a beszerzési nehézségeket az év első felében már beépítették az árakba, de az energiaköltségek elszabadulása és a forint-euró árfolyam ingadozása komoly bizonytalansági tényező lesz az elkövetkező hónapokban.

Még az idén bemutatják az új brit uralkodó portréját ábrázoló fontbankjegyeket

Még az idén bemutatják az új brit uralkodó, III. Károly király portréját ábrázoló fontbankjegyeket, amelyek várhatóan két év múlva kerülnek forgalomba - közölte kedden a Bank of England.

Gazdaság

425 forint is lehet egy euró? Ismét a dollár a vezető menedékvaluta

Miközben ismét a dollár lett a vezető menedékvaluta, új negatív csúcsra jutott forint. Mellette a fonttól kezdve az északi országok valutáin át a régiós fizetőeszközökig nagyon erős árfolyamkilengések jellemezték és jellemzik a devizapiacot – fejttette ki Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője.

Összezárult az egyhetes betéti kamat és az alapkamat

Amint az a keddi kamatdöntés után várható volt, az alapkamattal megegyező 13,0 százalékos kamatlábbal hirdette meg egyhetes betétjét csütörtökön a Magyar Nemzeti Bank.

Átfogó energiahatékonysági és takarékossági programot indít a jegybank

A Magyar Nemzeti Bank átfogó energiahatékonysági és takarékossági programot programot indít: épületeinek központi hőmérsékletét a fűtési időszakban 18 Celsius fokban maximálja.

Még az idén bemutatják az új brit uralkodó portréját ábrázoló fontbankjegyeket

Még az idén bemutatják az új brit uralkodó, III. Károly király portréját ábrázoló fontbankjegyeket, amelyek várhatóan két év múlva kerülnek forgalomba - közölte kedden a Bank of England.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom