Kezdőlap Fókuszban E-autóval járni olcsó, de nehézkes

E-autóval járni olcsó, de nehézkes

A közvéleménynek szóló ismertetők szerint az e-autó környezetbarát, halk és fenntartása olcsó. Munkatársunk annak járt utána, hogy mennyibe kerül valójában az e-üzemanyag. Különösen, hogy az NKM Mobilitás Kft. bejelentette, hogy vége az ingyenes töltésnek. Van ahol percenként öt forint az áram ára, más típusú töltőállomáson pedig a tesztidőszak lejárta után ismertetik az egységárat. És a töltés sokszor időigényes.

A matematika

A legeladottabb e-autó, a Nissan Leaf fogyasztása 15kWh/100km. 1 kWh áram átlagosan 15 Ft. A költség tehát 225Ft /100km. 385 Ft-os benzinárral és 6l/100km fogyasztással ugyan ez normál autóval 2310 Ft! Ráadásul áramot sok helyen ingyen tölthetünk. Van azonban némi probléma: a töltés lassú és kevés helyen lehetséges, korlátozott ideig.

Üzemanyag a konnektorból

Legkézenfekvőbb az otthoni áramtankolás. Ha ez a gyártó által az autókhoz adott speciális kábellel a rendes konvektorból történik, átlagosan 10 óráig tart. A kábelek teljesítménye ugyanis mindössze 2,3 kW, egy akku kapacitása pedig 23 kWh körüli.

Időigényes, de olcsó Kép / Forrás: gateconnection.hu

Az akkuk ritkán teljesen üresek, viszont minél több áram van még bennük, annál lassabban megy a töltés. Egy félig üres megtöltése tehát több, mint 5 óra. Az otthoni konnektoros töltésnek így csak hosszabb állás alatt, tipikusan éjszaka van értelme.

Otthon is elérhetünk tízszeres, 23 kW körüli teljesítmény, amivel az akku 2 óra alatt megtelik. Feltéve, ha ezt lakóhelyünk elektromos hálózata megengedi és elvégeztük a technika alkalmazásához szükséges félmillió forintos beruházást.

Az áram az utcán hever

A nyilvános töltőoszlopok Magyarországon, csak úgy, mint a legtöbb európai országban nagyrészt ingyenesek. Belvárosokban az utcán, parkolóházakban, szupermarketek és bevásárlóközpontok parkolóiban találjuk őket. Nálunk mások mellett az Auchan, a Decathlon és a Media Markt kínálja a lehetőséget. A teljesítmény 10 és 23 kW közötti, tehát akár az otthoni konnektorosnak tízszerese. Sok oszlop használatához előzetes regisztráció sem kell, némelyikhez le kell tölteni egy okostelefon alkalmazást (app).

Drágán, de gyorsan

Több cég töltőhálózat kiépítésébe fogott és sok benzinkútnál is vehetünk áramot. A legnagyobb magyarországi hálózattal a MOL büszkélkedhet. Ezeknél fizetni kell az áramért, akár az otthoni ár kétszeresét is, cserébe nagyrészük 50kW teljesítményű villámtöltő.

Egy MOL vezette több céget tömörítő konzorcium nemrég uniós forrást nyertek töltőállomáshálózat fejlesztésére. Ennek keretében 11 villámtöltő épül és 54 tervezés alatt áll.

Az e-infrastruktúra

Idehaza körülbelül 250 töltőállomás van. Nehéz pontos számot mondani, mert a hálózat folyamatosan bővül, és mert sok korlátozottan, például csak egy szálloda vendégei számára áll rendelkezésre.

A magyar e-infrastruktúra az európai középmezőnyben van. A legtöbb nyilvános töltőállomással Németország, Nagy-Britannia és Norvégia büszkélkedhet. A hozzánk hasonló méretű Ausztriában és Csehországban tízszer, utóbbiban háromszor több állomás van.

Az e-autósok netes, app-on elérhető adatbázisokból tájékozódhatnak a töltőállomások helyéről és az azoknál kínált töltési teljesítményről. Európában a ’Plugshare’ és a ’ChargeMap’ app-je a legnépszerűbb.

A jövő elkezdődött

A jövő minden bizonnyal az induktív, tehát kábel nélküli tankolásé. A technológia évek óta ismert, azonban drága és kiforratlan. Ezért a legtöbb elektroautó még nem kompatibilis ezzel a rendszerrel. A módszerrel 60kW teljesítménnyel, tehát a hagyományos utcai oszlopokkal összehasonlítva háromszoros sebességgel tölthetünk. Technikailag azonban a 200 kW sem lenne lehetetlen!

A gyártók már a megállás nélküli induktív tankolás lehetőségét is kutatják, amely a jelenlegi elképzelések szerint az utak mentén kiépített mágneses rendszerrel működhetne. Az infrastruktúra megteremtésének horribilis költsége miatt azonban csak a távoli jövőben lehet vele reálisan számolni, ha az e-autóknak már meghatározó piaci részesedése lesz.

Egyre többen váltanak

Egyre többen térnek át villanyra

Magyarországon 2018-ban csaknem 2000 villanyautó kapott új forgalmit. Ennél többre, 4100-ra került zöld rendszám, mivel ez a gázüzeműeknek és a hibrideknek is jár.

 

A legtöbb e-autót, 1,3 milliót Kínában adták el tavaly. Az USA-ban 85%-os növekedés mellett 385 ezret, Németországban pedig 26%-os bővüléssel 68 ezret értékesítettek. Ezzel a piaci részesedés 1,6-ről 2%-ra nőtt a németeknél, Európa legnagyobb autópiacán. Kontinensünk a legtöbb villanyautó arányaiban és abszolút számban is az ötmilliós Norvégiában fut! Tavaly 73 ezer új e-autót vettek a norvégok. Ezzel 48%-ra nőtt a piac részesedésük a teljes autóparkban!

Van, aki másképp csinálja

A legismertebb e-autó gyártó, a Tesla saját töltőhálózat kiépítésébe fogott. Az áramkutak teljesítmény 135 kW! A szépséghiba, hogy ezek csak a márka saját autóival kompatibilisek és jelenleg kizárólag Kaliforniában működnek. Az európai autósokat reménnyel töltheti el, hogy több autógyártó kooperációt indított nagykapacitású töltőállomás hálózat kiépítése érdekében.

A Tesla kutak részben ingyenesek. Az első kettő modell, az S és az X vásárlói évekig korlátlan mennyiségű ingyen tankolást kaptak az új autó mellé. Később limitálta a kaliforniai cég a havonta szabadon felvehető áram mennyiséget. A most gyártott harmadik modell, az M vásárlói már nem kapnak semmilyen kedvezményt. Az eladási számok olyan jók, hogy a cég nem szorul a marketingfogásra.

Sok ígéret

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) támogatásával dolgozó Elektromobilitás Nonprofit Kft. 2017-ben e-Mobi néven 320 egységből álló, 50 kW teljesítményt kínáló töltőhálózat kiépítését ígérte. Egy szakmai portál, a villanyautosok.hu nemrég utánajárt, mi valósult meg az ígéretből. Az eredmény elkeserítő.

180 helyszínt ellenőriztek. Ezek közül mindössze 4 működött! 26 helyen állt a töltő, de nem üzemelt.  31 építés alatt volt. Ezek közül – 3 budapesti kivételével – mind csak 22 kW-os lesz.

Friss

Budapesti Értéktőzsde, március: áresés

A nemzetközi tőzsdékhez hasonlóan a Budapesti Értéktőzsdén is változékony kereskedés mellett erőteljesen csökkentek a részvényárak, a fejlett piacok 15-25 százalékos márciusi visszaeséséhez hasonlóan a BUX is 40 230 pontról, 33 135 pontig csökkent - közölte a Budapesti Értéktőzsde.

Koronavírus – Szabadesés: lezuhant az euróövezet gazdasági teljesítménye

A koronavírus-járvány, illetve az ellene hozott intézkedések hatására márciusban korábban még soha nem tapasztalt mértékben gyengült a gazdasági aktivitás az euróövezetben a londoni IHS Markit gazdaságkutató intézet pénteki tájékoztatása alapján.

Vita az EU-ban a korona-kötvényről: Mindenki mentene, de mindenki másként

Itália, Németország, a ’Kilencek’, az ’Északiak’, az Európai Központi Bank és annak volt elnöke, Mario Draghi – ahányan, annyi féle képp mentenék meg az összeomlás szélé álló európai gazdaságot. Lesz-e közös nevező? – teszi fel a kérdést a legmeghatározóbb olasz napilap, a Corriere della sera. Megfontolások és kifogások? Petrus Szabolcs összefoglalója.

Gazdasági vészhelyzet – Amit a meghirdetett járulékkedvezményről tudni kell/részletek

A koronavírus járvány miatt bekövetkezett recesszió veszteségei szinte a gazdasági szereplők mindegyikét arra sarkallja, hogy valami módon bekerüljön a kormány által meghatározott veszélyeztetett tevékenységi körbe, amelynek jóvoltából a március 1. és június 30. közötti átmeneti időre adó- és járulékkedvezményben részesülhet. A fő kérdés most azonban az, miként értesülhetnek a besorolásukról? Mit kell tenniük azoknak a vállalkozásoknak, aki már a kormányzat eddigi kétlépcsős programjának kedvezményezettjei? AzÜzlet.hu erről kérdezte a PWC Magyarország Kft. szakértőit.

Hírek

Kínában százezreket óvtak meg a fertőzéstől

Több mint 700 ezer Covid-19-esetet akadályozhattak meg Kínában a korlátozásokkal egy új nemzetközi tanulmány szerint, amely a Science tudományos folyóiratban jelent meg. A tudósok szerint Kína fenyegetettsége azonban nem szűnt meg teljesen ezzel.

Fizetés nélküli szabadság: a tb-járulékot fizetni kell

Ha a munkavállaló fizetés nélküli szabadságon van, szünetel a biztosítási jogviszonya, ezért a fizetés nélküli szabadság első napjától egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

Több forrásból ered a marsi víz

Két különböző, a vörös bolygó belsejében található forrásból ered a marsi víz - állapították meg kutatók a Marsról származó meteoritok elemzése révén.

Türkmenisztán betiltotta a koronavírust – a maszk is tilos

Türkmenisztánban betiltották a koronavírus szót a sajtóban és az utcán, ahol a maszkviselés is szigorúan tilos - adta hírül a Riporterek Határok Nélkül médiajogi csoport türkmén forrásokra hivatkozva.

Újra mélyponton a forint

Történelmi mélypontra gyengült a forint az euróhoz képest kedd délután a nemzetközi bankközi devizapiacon.

Mutálódott a koronavírus – már nyolc törzse van

A többi vírushoz hasonlóan az új koronavírus is mutálódik, már nyolc törzse van világszerte - közölték amerikai kutatók.

Google Maps – Manipulálhatóbb, mint gondolnánk

Tizenöt éves a térkép fogalmát újradefiniáló Google Maps, amelynek egy berlini kísérletben 99 okostelefonnal demonstrálták manipulálhatóságát.

Károly herceg elhagyhatta a karantént

A korábban koronavírussal diagnosztizált Károly walesi herceg jól van, kikerült a karanténból - közölte a 71 éves brit trónörökös szóvivője.

A rendőrség nevében is támadnak a csalók

Ismeretlenek a rendőrség nevével visszaélve valótlan tartalmú meghívókat küldtek e-mailben szerkesztőségeknek és különböző szervezetekek - közölte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) kommunikációs szolgálata.

Rigó Csaba Balázs a GVH új elnöke

Az Országgyűlés gazdasági bizottsága támogatta Rigó Csaba Balázs, a Közbeszerzési Hatóság (KH) eddigi vezetőjének kinevezését a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) élére.

Baltikum. Kölyökfókák százai haldokolnak az enyhe télben

Százszám pusztulnak a púpos fókakölykök a Balti-tenger észtországi és lettországi partvidékén a szokatlanul meleg, jégmentes tél miatt.

Szerdán tovább zuhan a benzin ára

Április 1-től a benzin 8 forinttal kerül majd kevesebbe: a literenkénti ára 290 forintra csökken, amire 2010 óta nem volt példa. A gázolaj ára változatlan marad.

Gazdaság

MNB: a hitelkártyákra is vonatkozik a fizetési moratórium

Minden 2020. március 18-ig folyósított hitel-, kölcsön- és lízingszerződésre vonatkozik a fizetési moratórium, így a hitelkártyákra, és a munkáltatói kölcsönökre is - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi felügyelete.

Vita az EU-ban a korona-kötvényről: Mindenki mentene, de mindenki másként

Itália, Németország, a ’Kilencek’, az ’Északiak’, az Európai Központi Bank és annak volt elnöke, Mario Draghi – ahányan, annyi féle képp mentenék meg az összeomlás szélé álló európai gazdaságot. Lesz-e közös nevező? – teszi fel a kérdést a legmeghatározóbb olasz napilap, a Corriere della sera. Megfontolások és kifogások? Petrus Szabolcs összefoglalója.

MNB: hosszabb lejáratú hitel a befektetési alapoknak is

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a monetáris tanács március 24-i döntésével összhangban úgy döntött, hogy lehetővé teszi a hazai nyílt végű, nyilvános befektetési alapok részvételét a jegybank új, hosszabb futamidejű fedezett hiteltenderein

MNB: tavaly három százalékkal csökkent az államadósság

Az államháztartás névértéken számított bruttó konszolidált adóssága a GDP 64,7 százalékát - 30 287 milliárd forintot - tette ki 2019 végén, vagyis 3 százalékponttal csökkent az egy évvel korábbi 67,7 százalékról - közölte a Magyar Nemzeti Bank.

A Bankszövetség szerint a magyar bankrendszer stabil

A magyar bankrendszernek magas a tőkeellátottsága, stabilan működik, a lakosság részéről jelentkező nagyobb készpénzigényt is tudta kezelni - mondta Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára.

Az MNB az infláció lassulására számít

Idén 3 százalék alá eshet, hosszabb távon pedig 3 százalék körül stabilizálódhat az infláció - mondta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) online sajtótájékoztatóján a Közgazdasági előrejelzés és elemzés igazgatóság vezetője.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom