Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Érdekvédő szövetség: Az oltottak és a teszteltek repülhessenek!
No menu items!

Érdekvédő szövetség: Az oltottak és a teszteltek repülhessenek!

A repülés a szabadság szimbóluma, ezért a beoltottak és a teszteltek számára minden utazási korlátozást el kell törölni– fejtette ki Willie Walsh a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, az International Air Transport Association (IATA) vezérigazgatója, a szervezet éves közgyűlésén, Bostonban. A szakember szerint a légiipar lassan kezd kilábalni a COVID-19 járvány okozta sokkból.

Willie Walsh, aki 2021 tavaszáig a British Airwayst és az Iberia-t is magába foglaló International Airlines Group vezérigazgatója volt, az eseményen kifejtette: a teherszállítás iránti kereslet közel nyolc százalékkal haladja meg a válság előtti szintet, néhány belföldi utasszállítási piac pedig már majdnem elérte a COVID-19 előtti szintet, ami azt mutatja, hogy az emberek utazni akarnak. És bár az augusztusi nemzetközi utazások még mindig messze a 2019-es szintek alatt voltak, a közelmúltbeli bejelentések, a határkorlátozások enyhítése – közte az USA határainak megnyitása az Európából és az Egyesült királyságból érkezők számára – egyértelműen kritikus lökést adhat a nemzetközi piacoknak.

A pénzügyek terén is javulás mutatkozik. A határok lezárása miatt kialakult válság összességében eddig 201 milliárd dollár veszteséget okoz a légi közlekedésnek. Várakozásaik szerint a 2021-es veszteség közel 52 milliárd lesz, ami jelentős csökkenés a 2020-as veszteséghez képest, ami 2022-re tovább csökkenhet, nagyjából 12 milliárdra. A szakma szerint 2023 lehet az első esztendő, amikor nyereséget termelhet a légiipar.

Willie Walsh: “A repülés a szabadság szimbóluma”

„Túl vagyunk a válság legmélyebb pontján, és bár továbbra is súlyos problémák vannak, a kilábaláshoz vezető út kezd láthatóvá válni, amit az értékláncot alkotó partnereinkkel és a kormányokkal együtt kell végigjárnunk, mert a globális GDP mintegy négy százaléka, 88 millió munkahely és több milliárd ember repülési szabadsága függ ettől. Rugalmasságunk próbára lesz téve, miközben együtt dolgozunk a légi közlekedés biztonságának megőrzésén, a COVID-19 kockázatainak kezelésén és a légi közlekedés fenntarthatóvá tételén”– fejtette ki az IATA vezérigazgatója. Aki azután, hogy az USA-t közel két évtizede, 2001 szeptember 11-án ért terrortámadásra emlékezett, kifejtette: a repülés a szabadság szimbóluma, ahol mindig a biztonság és a védelem a legfőbb prioritás. Ezért az iparági folyamatokat, az infrastruktúrát és még a repülőgépeket is úgy alakították át, hogy kezelni tudják a terrorizmus átalakult fenyegetését.

„Utólag már tudjuk, hogy túl sokáig tartott felismerni, hogy a terrorizmus elleni erős védelem alapja az együttműködés és a létfontosságú információk megosztása. Ma sokkal biztonságosabbak vagyunk, mint 2001-ben, de sokkal hatékonyabbak lehetnénk, ha megszüntetnénk azokat az intézkedéseket, amelyeket a technológia már felülmúlt és nem engedhetjük meg, hogy ugyanez a hiba megismétlődjön a covid esetében. A 737 Max üzembe helyezésének folyamatban lévő tapasztalatai pedig arra emlékeztetnek bennünket, hogy még mindig van mit tennünk” – hangsúlyozta.

A vezérigazgató szerint az iparág számára most a közvetlen kihívást az a reakció jelenti, amit a kormányok tesznek a COVID-19 kapcsán. Ugyanakkor a jó hír az, hogy az emberek továbbra is repülni akarnak, amit a belföldi piacok jelentős fellendülése is igazol. A szervezet felmérése szerint

a légiutasok közel 90 százaléka arról számolt be, hogy biztonságban érezte magát.

A IATA ezért is szorgalmazza, hogy a kormányok alapvetően változtassanak a járványhoz kötődő megkötéseiken. „Az utazási korlátozásokkal a kormányok időt nyertek a reagálásra a világjárvány első napjaiban. Közel két évvel később ez az indoklás már nem létezik. A COVID-19 a világ minden részén jelen van. És kevés bizonyíték támasztja alá a jelenlegi általános határkorlátozásokat és az általuk okozott gazdasági pusztítást. Az Egyesült Királyságba érkezők vizsgálati eredményei azt mutatják, hogy az utazók nem jelentenek további kockázatot a helyi lakosság számára. Az idén február és augusztus vége között repülőn utazó 4,2 millió ember közül mindössze 57 200-nak volt pozitív a tesztje. Ennek a 4,2 millió embernek több mint 6,4 millió drága PCR-tesztet kellett elvégeznie. A pozitivitási arány kevesebb mint 1 százalék volt. Ugyanebben az időszakban Angliában több mint 32 millió PCR-tesztet végeztek a lakosság körében, és ebből 2,2 millió volt pozitív. Ez közel 7 százalékos pozitivitási arányt jelent. Tehát ötször annyi tesztet végeztek, de 37-szer annyi pozitív eredményt kaptak. És ezért mondhatjuk nyugodt szívvel, hogy nem a repülés a kockázat– hozta fel érveit az IATA vezetője.

Aki jó jelnek tekinti, hogy végre a kockázatalapú intézkedések kezdenek érvényesülni azokon a piacokon, ahol eddig komoly korlátozások voltak. Az EU korán megnyitotta határait a beoltott utazók előtt. Ezt követte Kanada, majd az USA és az Egyesült Királyság is. Szingapúrban vakcinázott utazási folyosókat hoztak létre, és novembertől még Ausztrália is, – ahol a legszigorúbbak a korlátozások -, ismét megnyitja határait a beoltottak előtt.

Szükség lesz a digitális egészségügyi igazolványokra MTI/EPA/Hayoung Jeon

„A határok megnyitására vonatkozó kéréseink egyszerűek és összhangban vannak a WHO álláspontjával. Az oltóanyagoknak a lehető leggyorsabban mindenki számára elérhetővé kell válniuk. A beoltott utazóknak nem szabadna akadályokba ütközniük a nemzetközi utazás során. A tesztelésnek lehetővé kell tennie, hogy azok, akik nem jutnak oltóanyaghoz, karantén nélkül utazhassanak. Az antigéntesztek jelentik a költséghatékony és kényelmes tesztelési rendszerek kulcsát. A kormányoknak pedig fizetniük kellene a tesztelésért, hogy az ne váljon az utazás gazdasági akadályává”– tette hozzá.

A vezérigazgató szerint egyértelmű, hogy a határok újbóli megnyitásával a tumultuózis jelenetek elkerüléséért, a papír alapú dokumentumok helyett, mindenképpen szükség lesz a digitális egészségügyi igazolványokra, a védőoltási vagy vizsgálati státusz dokumentálására. Aminek kapcsán az EU-digitális COVID bizonyítványát hozta fel követendő példaként. Kulcskérdésnek tartva azt is, hogy a ma még átláthatatlan egészségügyi szabályozások, valamint az oltások és az utazási kockázatokat mérlegelő országértékelési listák kapcsán – amelyből jelenleg 24 van a világon -, elengedhetetlen a szabályok harmonizálása. Kritikusan fontosnak tartva azt is, hogy a covid miatti szigorítások – meghatározott időnként felülvizsgálatot tartva -, csak addig maradjanak érvényben amíg arra tényleg szükség van, hogy ne történjen meg az, ami a 9/11-es terrortámadások után megesett, amikor a jó szándékú intézkedések jóval azután is érvényben maradhatnak, hogy azokat már a technológia és a tudomány elavulttá tette.

Az IATA vezér azonban még a határnyitás kérdésénél is nagyobb veszélynek tartja az iparágra leselkedő áremelés rémét.

„Mindenki hatalmas covid veszteségeket szenvedett el, de néhány szolgáltató visszaél a helyzetével. A légitársaságok a világjárvány kezdetétől fogva drasztikus költségcsökkentéseket hajtottak végre. A működési költségeket a válság előttihez képest 35 százalékkal csökkentették. Ezt a túlélés eszközeként megnövekedett kereskedelmi hitelfelvétellel és a részvényesek befizetéseivel támogatták, és ahol ez a hatalmas erőfeszítés nem volt elég, ott a légitársaságoknak állami segítséget kellett kérniük, mint létfontosságú mentőövet. De tisztázzuk, hogy a légitársaságok rendelkezésére bocsátott 243 milliárd dollárból 81 milliárd dollárral támogatták a bérköltségeket, és körülbelül 110 milliárd dollár a visszafizetendő támogatás formáját öltötte”- érvelt Willie Walsh, aki szerint ilyen helyzetben abszolút unfair lépés, hogy a repülőterek többsége, miközben arról beszélnek, hogy szorosan együttműködnek a légitársaságokkal, az általuk elszenvedett vesztségek csökkentéséért a légitársaságok felé megállapított díjak drasztikus emelésére készül. Az amszterdami Schipol például 40 százalékos emelést tervez három év alatt, míg a Heathrow 90 százalékos díjemelést tervez a jövő évre.

A Schiphol repülőtér a világ egyik legforgalmasabb és legfontosabb nemzetközi csomópontja

„Mindannyian szeretnénk magunk mögött hagyni a COVID-19-et, de egy apokaliptikus méretű válság pénzügyi terheit az ügyfelek hátára helyezni, csak azért, mert megtehetik, olyan kereskedelmi stratégia, amit csak azok tudnak megálmodni, akik monopolhelyzetben vannak. A költségek csökkentésének, nem pedig a díjak emelésének kell most mindenki számára a napirenden lenni” – tette hozzá.

A nemzetköz szervezet vezetője a környezetvédelem tekintetében is határozott álláspontot képvisel. Szavai szerint az iparág fenntarthatósága érdekében a jelenlegi cél, a nettó károsanyag kibocsátás 2050-re 325 millió tonnára csökkentése nem elég ambíciózus.  Az IATA új célja ezért az, hogy 2050-re az egész iparágra kiterjedő kötelezettségvállalás, a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátás legyen.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Márciusban 4 millió 746 ezer volt a foglalkoztatottak száma

A foglalkoztatottak száma 4 millió 746 ezer, a munkanélküliségi ráta 4,4 százalék volt márciusban. 2024 márciusában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 38 ezerrel, 4 millió 746 ezerre nőtt. A munkanélküliek száma 217 ezer volt .

BÉT – Emelkedéssel nyithat a tőzsde az elemző szerint

A javuló nemzetközi befektetői hangulat miatt a pozitív tartományban indulhat a kereskedés a Budapesti Értéktőzsdén pénteken az Equilor Befektetési Zrt. szenior elemzője szerint. Csütörtökön a BUX 247,29 pontos, 0,37 százalékos csökkenéssel, 66 129,26 ponton zárt.

Velence keményen meglépte, amit a turistáknak ígért

Velence új fejezetet nyitott a turizmusban: a csodás olasz turistaparadicsom lett a világ első városa, amely csütörtökön bevezette a turisták számára a fizetős rendszert, hogy ezzel próbálja ritkítani a csatornáin tolongó tömegeket, de a díj tiltakozást váltott ki néhány lakos részéről, akik azt mondták, hogy nem akarnak egy vidámparkban élni.

Két hetet adtak, hogy csökkentsék az üzemanyagárakat

Nagy Márton közölte a kormány döntését: két hetet adott a kabinet a MÁSZ tagjainak, hogy önkéntesen a régiós átlag szintjére csökkentsék az üzemanyagárakat.
Hirdetés

Hírek

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Pluszban kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön

Pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden az OTP-részvények ára 670 forinttal, 3,79 százalékkal 17 030 forintra esett, forgalmuk 8,5 milliárd forintot tett ki.

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására esett a BUX

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására, magas forgalom mellett, elsősorban az OTP, valamint a Richter és a Mol gyengülése miatt esett a BUX-index.

BÉT – Enyhe emelkedés várható a nyitásban

A BUX pénteken 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt.

BÉT – Új történelmi csúcson zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt pénteken.
Hirdetés

Gazdaság

Szeptembertől kötelező átutalási korlát lesz a bankszámlákra, az OTP már májusban bevezeti

Az internet- és mobilbankból indított utalásoknak május 8-tól kezdve 1 millió forint lesz a napi limitjük.

A Gránit Bank, az MBH és az OTP konzorciuma működtetheti az MFB Pont Plusz lakossági hálózatot

A közvetítői hálózatról szóló közbeszerzési eljárást a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) jelentette meg, a szerződést még ebben a hónapban megköthetik.

Felmérik a magyarországi kriptopiaci szereplőket

A MiCA és az FTR révén Európa-szerte felügyelt, szabályozott keretek között működő nemzeti kriptopiacok alakulhatnak ki.

Az emberek már kevésbé félnek a kriptovalutától, pedig van miért

Egyes elemzők a bitcoin közelmúltbeli 70 000 dollár feletti emelkedését annak jeleként értékelik, hogy a befektetők nem foglalkoznak a hivatalos figyelmeztetésekkel.