Hirdetés
Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Fiat nász a Peugeot-val. Családi vállalkozásból nemzetközi óriás

Fiat nász a Peugeot-val. Családi vállalkozásból nemzetközi óriás

A Fiat a Chrysler és a Peugeot szövetségeseként a világ negyedik legnagyobb autókonszernjének vezetője lehet.  Ezzel véget ér egy 100 éves saga: a Fiat nemzetközivé válása egyúttal az olasz gazdaságot és a politikát évtizedekig meghatározó Agnelli család szerepvesztését is jelenti. 

1999-ben, amikor a Fiat fennállásának 100. évfordulóját ünnepelte, senki sem gondolta, hogy egyszer szétválik az Agnelli család és az autókonszern története. A folyamat a Chryslerrel történt fúzióval kezdődött. A Peugeot-val kötött frigy után tovább folytatódik.

Fiat = Agnelli

Giovanni Agnelli (1866-1845)

Gianni Agnelli: „A kapitalizmus a családban indul” – az  (Photo by David Lees//Time Life Pictures/Getty Images)

A vállalatalapító, Giovanni Agnelli (1866-1845), ’il Senatore’ (A szenátor), ahogy a kortársak nevezték, egy klasszikus családi vállalkozás hagyott az utódaira, mindenekelőtt unokájára, Giovannira (1921-2003). Őt máig ’il Avvocato’ (Az ügyvéd) néven emlegetik Itáliában.

A kapitalizmus a családban indul” – nyilatkozta életére visszatekintve egy interjúban az ifjabb Giovanni. Úgy vélte, egy család tulajdonosként elkötelezettebb egy cég hosszú távú sikeréért, mint egy pénzügyi befektető. Nehéz időkben is kitart. Ezekből kijutott bőven ’Az ügyvédnek’.

Akkor sem jutott eszébe pénzzé tenni a konszern és élvezze a gazdagságot, amikor a ’70-es, ’80-as években Itáliát szélsőjobb és -baloldali merényletek sorozata tette politikailag instabillá és véget ért a világháború után gazdasági szárnyalás.

Ezekben az évtizedekben 50 ezer ember dolgozott a Fiat torinói központjában, amely egy egész városrész elfoglalt. A Mirafiori ideális táptalaja volt a baloldali ideológiának. A szakszervezeteknek kis híján akkora beleszólásuk volt a döntésekbe, mint a vállalat vezetőinek. Rendszeresek voltak a sztrájkok. A terroristák számára pedig ideális célpont volt a gyár.

Az ifjabb Giovanni közéleti szerepet is vállat. Évtizedekig az olasz Munkaadók és Gyáriparosok Szövetségének elnöke volt. Nevéhez kötődik a ’Scala Mobile’ (Mozgólépcső) elfogadása, amely a béreket az inflációhoz kötött, és azt meghaladó mértékű, folyamatos emelésüket is garantálta. Ez tovább fűtötte az amúgy is magas inflációt és végül valutaválsághoz vezetett. A kormány kénytelen volt drasztikusan leértékelni a lírát.

A siker problémákat szül

A nagyapa, ’A szenátor’ évtizedes távlatokban gondolkozott. Jelentős földbirtokai ellenére autógyárat alapított. A jövő technológiájába invesztált. A királyi haderő egykori tisztjeként katonás fegyelmet követelt meg a gyárában. Amikor a Mercedesnél még egyenként szerelték össze az autókat, a világon az elsők között, a Ford-művek mintájára futószalagok építtetett a torinói gyárban. Így a konkurenciánál jóval olcsóbban termeltek.

1936 – Fiat Topolino, az 500 -as Coupe (Klikk a képekre a nagyításért)

A Fiat dobta piacra a világ egyik legelső népautóját, a Topolinót. ’36 és ’48 között 125 ezer darab kelt el a modellből. A középréteg számára is elérhetővé tette az autózást. A Fiat a motorizáció más területein is terjeszkedni kezdett. Készültek teherautók, traktorok, hajó- és repülőgépmotorok is. Majd egymás után felvásárolta a többi olasz autógyárat, a Ferrarit, a Lanciat, az Abarthot és az Autobianchit.

A soklábon állás problémák forrása lett. „Az ügyvéd” idejében a Fiat monopolizálta az olasz gépjárműgyártást. Az autó ugyanakkor már csak egy volt a sok termék között. A Fiat menedzsmentjének nem volt szenvedélye az autózás. Sofőrrel jártak, a hosszabb utakat pedig repülővel tették meg. A Mercedes első emberei maguk is a volán mögött ültek, így személyesen győződhettek meg autóik gyengéiről.

A monopolhelyzet miatt romlott a termelékenység és keveset költöttek fejlesztésre. A védővámok miatt drágák voltak a külföldi autó, így a korszerűtlenebb, de olcsóbb hazaiakat könnyű volt eladni. A ’80-as évek végéig a Fiat egyetlen hazai konkurense az Alfa Romeo volt. Angelliéknek sikerült megakadályozniuk az eladását a Fordnak, és ezzel külföldi szereplő belépését az itáliai piacra.

Jó ötletek, lassú megvalósítás

128-as Fiat, a Golf ötletadója lett

A gazdasági kényszer hiánya ellenére is akadtak jelentős újítások. A ’69-ben piacra dobott 128-as Fiatba keresztirányba került a motor.

A VW ezt annyira innovatívnak találta, hogy olasz szakembereket hívott, amikor már egyre kétségbeesettebben dolgozott egy újabb népautón. Az évtizedekig sikert-sikerre halmozó Bogar elavultá vált, ezért egyre nehezebben volt eladható. A 128-as Fiat az új sikermodell, a Golf ötletadója lett.

A Fiat Unón 12 évig dolgoztak

Később egyre lassult a torinói innováció. Az ’57 és ’75 között gyártott, 3,7 millió eladott 500-as továbbfejlesztése 18 évig, a 1980 és 2003 között a 4 millió elkelt klasszikus Panda kidolgozása 23 évig tartott. Az Uno, amely a ’90-es évek derekán ismét nyereségessé tette a céget 12 évig készült a tervezőasztalon. A ’95-ben piacra került Punto egy évtizedig.

A konszern rosszul menedzselte hatalmas márkapalettáját. Az Alfa Romeo megvásárlása után a Fiat-csoport sportautómárkája, az addig sikeres Lancia házon belüli konkurenciát kapott. A fejlesztések továbbra is külön folytak, a modellek egymással versengtek a piacon, ami évtizedes távlatban de facto a Lancia halálához vezetett.

Olasz monopolistából globális versenyző

Sergio Marchionne

A 2000-es évek elején a Fiatot vezető Sergio Marchionne hosszú távú stratégia kidolgozása helyett a nyereségmaximalizálásra koncentrált. Az ő nevéhez fűződik a szakértők által szkeptikusan fogadott 2009-es frigy az akkor csődeljárás alatt álló Chryslerrel, amely a szintén komoly gazdasági nehézségekkel küzdő, egyre zsugorodó piaci részesedésű Fiatot global playeré tette. Néhány éve a hamvaiból feltámadott amerikai márka gondoskodik a kisebb, mégis a duót irányító Fiat nyereséges mérlegéről.

Marchionne váratlan, 2018-as halálával nem csak hatalmas, 600 millió euróra becsült vagyonát nem tudta kiélvezni, de a jövő kihívásaira sem készítette fel az olasz márkát. A Fiat az elektromobilitás és az autonóm vezetés terén is komoly lemaradással küzd.

A családi háttér, amely az ifjabb Giovanni Agnelli szerint a hosszútávú siker receptje, problémává vált. Ő 6 testvérével és 5 unokatestvérével osztozott a cégen. Karizmájának köszönhetően irányítani tudta őket.

John Elkann

Ma az unoka, John Elkann vezeti a konszernt. Az ifjabb Giovanni lánya, Margeritha és az francia publicista, Alain Elkann házasságból New York-ban született és Párizsban felnőtt Elkann 200 családtaggal osztozik a Fiaton! Többségük nincs érzelmi kötődése a vállalathoz, csak pénzt akarnak belőle látni. Ezért a nyereség nagy részéből beruházások helyett osztalék lesz.

A körvonalazódó Fiat-Peugeot megállapodás szerint a halk szavú, ezért sokszor alábecsült Elkann lesz a világ negyedik legnagyobbjává előlépő olasz-francia-amerikai konszern elnöke.

Félő, hogy több ideje és energiája fog elmenni az Agnelli leszármazottak által létrehozott tulajdonosi holdingban a tervei megvalósításához szükséges többség megszerzésére, mint az érdemi munkára.

Friss

BÉT – Szakértő: alulteljesített a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 307,31 pontos, 0,69 százalékos csökkenéssel, 44 515,97 ponton zárt pénteken.

Nébih – visszahívás: DNS-t károsító Anela keksz

Aki vásárolt az Anela márkájú, 250 grammos kekszből, ne fogyassza el - kéri Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal. A rákkeltő anyagot tartalmazó termék 2020. május 22-i minőségmegőrzési határidővel került forgalomba.

A Balaton a debreceni utazási vásár díszvendége

Harmincadik alkalommal rendezik meg az idén a debreceni utazási vásárt, a pénteken megnyitott háromnapos rendezvény díszvendége ezúttal a Balaton.

Több mint száz gén felelős az autizmusért

Több mint száz gén játszhat szerepet az autizmus spektrumzavar (ASD) kialakulásában - állapította meg a témához köthető eddigi legnagyobb génkutatás.

Hírek

Több mint száz gén felelős az autizmusért

Több mint száz gén játszhat szerepet az autizmus spektrumzavar (ASD) kialakulásában - állapította meg a témához köthető eddigi legnagyobb génkutatás.

Újra ölt a koronavírus – 40 millió ember mozgását korlátozzák

Bizonytalan időre felfüggesztették a kifelé tartó közlekedést a kínai Hupej tartományban, hogy megfékezzék a koronavírus okozta tüdőgyulladás-járvány terjedését - közölte a helyi sajtó.

A focimeccs nézés növeli a szívroham kockázatát

Az elkötelezett focirajongók csapatuk meccsének nézése közben olyan veszélyes mértékű fizikai stresszt élnek meg, ami szívrohamot is okozhat - derült ki az Oxfordi Egyetem kutatásából.

Szijjártó: nincs magyar fertőzöttje a koronavírusnak

Nincs magyar fertőzöttje a koronavírusnak, de óvintézkedések történtek - jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

Tavasszal jön az új 100 forintos

A második negyedévben kerülnek forgalomba az új alapanyagú 100 forintosok. A jelenleg használt érmékkel továbbra is lehet majd fizetni - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

Koronavírus – Négy skót fertőzésgyanú

Négy embert kezelnek skóciai kórházakban a tüdőgyulladást okozó új koronavírusra jellemző fertőzési tünetekkel.

Buda-Cash-ügy – kisebb büntetés, vagyonelkobzás nélkül

Enyhítette a harmad-, negyed- és ötödrendű vádlottak büntetését a Buda-Cash Brókerház Zrt. ügyében másodfokon a Fővárosi Ítélőtábla, az első- és a másodrendű vádlottak első fokon megállapított büntetését pedig helyben hagyta.

A skálás gyilkos a börtönben marad

A budai pénzszállító kirablása és gyilkosságok miatt életfogytiglanra ítélt skálás gyilkos a másodfokon született döntés alapján nem bocsátható feltételes szabadságra. A másodfokú tanácsa megváltoztatta az elsőfokú bíróság döntését.

Terjed a koronavírus. Közlekedési zárlat több kínai településen

A tüdőgyulladást okozó új koronavírus terjedésének megfékezésére a járvány...

Újra történelmi mélypontra gyengült a forint

Újabb történelmi mélypontot ért el a forint csütörtök délelőtt: az eurót 337,46 forinton jegyezték tíz óra körül.

Hőkamerák a belgrádi reptéren – kiszűrnék a koronavírust

Hőkamerákkal vizsgálják a Szerbiába érkező utasokat a belgrádi Nikola Tesla repülőtéren, hogy kiszűrjék azokat, akik megfertőződhettek az új koronavírussal - közölte a szerb egészségügyi miniszter.

Tisza. Térképen mutatják a szennyezési pontokat

A Tiszta víz, boldog Tisza elnevezésű program keretében önkéntesek, hulladékgazdálkodási szakemberek és kutatók mérik fel a műanyagszennyezés gócpontjait a Tisza teljes hosszában a PET Kupa szakemberei.

Gazdaság

Lakossági állampapírok. Egy év alatt 1558 milliárdos bővülés

A lakossági állampapírok állománya tavaly 1558 milliárd forinttal emelkedett, az év végén meghaladta a 9074 milliárd forintot. A negyedik negyedévben 281,5 milliárd forint volt a növekedés - közölte az Államadósság Kezelő Központ.

Tavasszal jön az új 100 forintos

A második negyedévben kerülnek forgalomba az új alapanyagú 100 forintosok. A jelenleg használt érmékkel továbbra is lehet majd fizetni - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

Az EKB nem változtatott az irányadó kamatán

Nem változtatott az irányadó kamaton az Európai Központi Bank kormányzótanácsa csütörtöki ülésén.

Újra történelmi mélypontra gyengült a forint

Újabb történelmi mélypontot ért el a forint csütörtök délelőtt: az eurót 337,46 forinton jegyezték tíz óra körül.

A Tesla értéke átlépte a 100 milliárd dollárt

A jelek szerint a befektetők bíznak az elektromos járművek jövőjében: a Tesla piaci tőkeértéke átlépte a 100 milliárd dollárt, az amerikai autógyárak közül elsőként.

Azonnali átutalás márciustól – tízmilliós limittel

Március másodikán startol az azonnali fizetések rendszere. A Bankszövetség szerint valamennyi szereplő felkészült a bevezetésére, a tesztelések alapján sikeres indulással számolnak.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom