Hirdetés
Kezdőlap Hírek Genova szivárvánnyal ünnepelte visszaépített sztráda-hídját
No menu items!

Genova szivárvánnyal ünnepelte visszaépített sztráda-hídját

Ponte San Giorgio átadásakor készült felvétel Kép/Forrás: Corriere.it

Két év alatt készült el az összeomlott Morandi-híd helyén az új. „Az öröm nagy, de a fájdalom marad” – mondta a kormányfő a San Giorgio-híd avatásán. A forgalom szerda hajnal óta robog a Genovát elkerülő régi-új autópálya-viadukton.

Az ünneplés és az emlékezés percei

A miniszterelnök, Giuseppe Conteegy nemzeti színű szalag átvágásával adta át az impozáns műtárgyat. A ceremónia a himnusszal és a 43 áldozat nevének felolvasásával kezdődött, akik a Morandi-híd 2018. augusztus 14-ei összeomlásakor vesztették életüket. Az egész nap szemerkélő eső körülbelül ekkor állt el. Az égen szivárvány jelent meg, amely pont a hidat ölelte át.

A hídavatás Genovában

A miniszterelnök után a szónoki pulpitushoz lépő genovai polgármester, Marco Bucci elsősorban az áldozatokra emlékezett. Az építkezést vezető Renzo Piano az újjáépítésen teljes erőbedobással dolgozó építőkre hívta fel a figyelmet. Utóbbiakra, illetve a tervezőkre utalva Conte ’az olasz kreativitás gyümölcsének’ nevezte a rekordidő alatt elkészült völgyhidat. A polgármester sem fukarkodott az tervezők és építők méltatásakor: „A San Giorgio-híd az olaszok kitartását és hozzáértését üzeni a világnak.”

A kormányfő azt ígérete: „hasonló sebességgel és minőségben megújul és Nyugat-Európa élvonalába, sőt magasabbra emelkedik az egész olasz infrastruktúra.

A polgármester korábbi újságírói kérdésekre reagálva azt is elmondta, hogy szigorúan ellenőrizni fogják az elszámolásokat és „a kivitelezőnek a számlák kifizetése előtt magyarázatot kell adnia minden nem tervezett kiadásra”. A bontás és az újépítés költségvetésének főösszege 430 milliárd euró volt.

Impozáns műtárgy

Építés közben az összeomlott híd helyén már átadott viadukt Fotó: Facebook

Az 1.067 méteres völgyhidat 19 pillér tartja. Ezekből a középső 3 magassága 100 méter. A hídon elhelyezett 43 fényoszlop az áldozatokra emlékeztet. Áramellátásuk helyben termelt megújuló energiával történik. Elsősorban a híd melletti 260 méter magas szélkerékből.

Az úttest alatt bicikli- és gyalogosút is összeköti a két szemközti hegyoldalt. A teherpróbán a hídon álló teherautók össztömege 2.500 tonna volt.

A polgármester ígéretének megfelelően napi 24 órában dolgoztak az új hídon, mégsem készült el a tervezett áprilisi határidőre. Akkor az utolsó szerkezeti elemet emelték a helyére. A hordógurítás áprilisban elmaradt, hisz Itáliában azokban a hetekben is tombolt a járvány.

A Morandi-híd jelkép volt

Az olaszok 2018-ban több okból is nemzeti katasztrófaként élték meg a Morandi-híd összeomlását. Egyrészt a sok halálos áldozat és sérült okán. Másrészt, mert szimbólum volt. Az olaszok büszkék autópályáikra. A világelső sztrádája Itáliának 1924-ben épült Milánó és a közeli Varese között. Az ‘50-es, ’60-as évek infrastruktúrafejlesztési láza pedig a háború utáni gazdasági csoda jelképe volt. A korábban Nyugat-Európa szegényházának számító Itália ebben ekkor lett a világ 10 legnagyobb gazdaságának egyike. Harmadrészt, mert a híd a ligur tengerparton végigvezető A10-es autópálya megépülésekor, a ’60-as években műtárgyaival mérnöki csúcsteljesítménynek számított.

Olasz sztrádanecc: Drága és rossz állapotú

Egy kocka az olasz autópályákat bemutató egyik  (A1-est) filmből

Az olasz autópályák nagy része az ‘50-es és ‘70-es évek között épültek. Elsősorban közpénzből. Kis mértékben azonban már akkor is, később pedig fokozottan magántőkét is bevontak. A legnagyobb projekt az ’56 és ’62 között épült, Milánót Nápollyal összekötő, közel 800 km-es ’L’Autostrada della Sole’ volt.

Napjainkra 7.000 km-es autópálya hálózattal büszkélkedhet Itália. Az utat tulajdonló társaságot már ‘87-ben tőzsdére vitték, de ‘99-ig az állam maradt a többségi tulajdonos. Jelenleg csak 1.000 km sztrádát üzemeltet az állam, főleg dél-itáliai szakaszokat. Használatuk ingyenes.

Bármilyen kiváló minőségben épültek a pályák, így a Monradi-híd, nem napi 40 ezer autóra és túlsúlyos kamionokra tervezték őket. Utóbbiak elszaporodásáért nagyban felelősek a horribilis olasz autópályadíjak. A szállítmányozók a teherautók agyonrakodásával próbálnak spórolni. Az útdíj mértéke a megtett szakasz hosszától és a jármű méretétől függ. Az említett Milánó-Nápoly táv egyszeri megtétele személyautóknak 50, a kamionoknak pedig 140 euróba kerül! A kilométerdíjak nem egységesek. A sok műtárgyat tartalmazó sztrádák, így a Genovát elkerülő A10-es még drágábbak.

Az autópályák, amelyekre egykor oly büszkék voltak az olaszok, évek óta bosszúságot jelentenek. Használatuk egyre drágábbak, a magáncég mégis keveset áldoznak rájuk. 2017-ben fenntartásukra 7 százalékkal, fejlesztésükre 2 százalékkal jutott kevesebb, mint 2016-ban.

Államosítás!

Habár a problémák közismertek voltak, az olasz kormányok évtizedekig nem gyakorolnak se politikai, se jogi nyomást a 24 sztrádacégre. Közülük messze legnagyobb a 3.500 kilométert üzemeltető ’Autostrade per l’Italia’. Tulajdonosa az ’Atlantia’, amely mögött Benetton család áll.

Impozáns honlapot kapott az olasz sztráda

A venetoi cégbirodalom sok éve jóval többet keres autópálya üzemeltetéssel, mint pulóverekkel. Az ’Atlantia’ Itália mellett tucatnyi országban, így Brazíliában, Chilében, Lengyelországban és Indiában összesen 5.000 km utat üzemeltet a 2000-es évek eleje óta. Ezek és a szintén a szintén a holding által működtetett római repülőterek, valamint a Csalagút, melyben a cég 15 százalékkal részesedik tavaly 6 milliárd euró bevételt és 1,2 milliárd nyereség termeltek! Az ’Atlantia’ tőzsdei értéke 22 milliárd euró.

A közvélemény és a politika álláspontja szerint az ’Autostrade per l’Italia’, illetve az ’Atlantia’ az elmúlt két évben ígéretei ellenére nem javított a helyzeten: az autópályák állapota továbbra se javul, a használatuk drága. Ezért Róma júliusban a cég államosításáról döntött. Az optimisták abban reménykednek, hogy több pénz fog jutni az autópályahálózat karbantartására és fejlesztésére.

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

BÉT – Enyhén erősödött a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 35,25 pontos, 0,11 százalékos emelkedéssel, 31 933,26 ponton zárt pénteken.

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

London kivételével indexcsökkenéssel fejezték be a pénteki kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok vegyes kezdés után.

Palkovics: családi házak napelemeire is lesz támogatási program

Magyar és európai uniós forrásból 30-40 százalékos támogatást is nyerhetnek majd a családi házak tulajdonosai napelemes rendszerek telepítésére - közölte az innovációs és technológiai miniszter pénteken Zalaegerszegen.

Eddig ismeretlen mechanizmussal fertőz a Covid – szegedi kutatók tanulmánya

A koronavírus eddig ismeretlen új fertőzési mechanizmusát fedezték fel a szegedi Pharmacoidea Kft. kutatói. A felfedezés lehetőséget biztosíthat a kórokozók sejtbe jutásának gátlására.

Hírek

Szexipari mezszponzor egy holland focicsapatnál

A Holland Labdarúgó Szövetség (KNVB) visszavonta tiltását, így az élvonalbeli FC Emmen csapata megkötheti mezszponzori szerződését egy szexuális kiegészítőket gyártó céggel.

Amerikai tanulmány. A madarak a karantén alatt “szexibb hangon” énekeltek

A madarak éneke is megváltoztak a világjárvány miatti korlátozások idején - állapította meg egy friss amerikai tanulmány.

Koronavírus. 927 új fertőzött, 9 elhunyt beteg

Péntek reggeli adat: 927 újabb magyar állampolgárnál mutatták ki az új koronavírus-fertőzést (COVID-19).

Kórházba került a norvég király

Kórházba került V. Harald norvég király - jelentette be a norvég királyi palota.

Lom a garázsban: egy kínai boroskancsó, ami 390 ezer fontot ért

Történelmi kínai edényt talált garázsában egy brit férfi, aki egy aukción 390 ezer fontot (155 millió forintot) kapott érte.

100 millió dollár egy Botticelli portréért?!

100 millió dollárt (31,2 milliárd forint) is adhatnak Sandro...

Koronavírus – Az európai járványközpont aggódik a járvány alakulása miatt

Fokozott aggodalmat vált ki a koronavírus-járvány alakulása és a megnőtt halálozási ráta hét európai uniós tagállamban, Magyarországon, Bulgáriában, Csehországban, Horvátországban, Máltán, Spanyolországban és Romániában - írta csütörtökön Stockholmban kiadott jelentésében az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ (ECDC).

Bécs városa 100 euróig átvállalja az elromlott háztartási eszközök javítási költségét

Az elromlott háztartási eszközök újrafelhasználása érdekében Bécs városa átvállalja az osztrák fővárosban lakók eszközei javítási költségének felét, maximum 100 eurót ( 36 500 forintot) - közölte Bécs Város Külképviseleti Irodája csütörtökön az MTI-vel.

Csatornás csalók csengetnek Budapesten

Újra a régi, álcsatornás trükkel próbálkoznak csalók Budapesten: csatornatisztítási ajánlattal házalnak, és a szolgáltatásért pénzt kérnek - közölte a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM).

GINApp. Minden pályázatról értesít a PM új mobilalkalmazása

A vállalkozások gyorsan és egyszerűen értesülhetnek az aktuális pályázatokról a Pénzügyminisztérium első mobilalkalmazása, a GINApp használatával - jelentette be a pénzügyminiszter.

Kalifornia: nem a kipufogófüstre, hibridet sem lehet venni 2035-től

Kaliforniában 2035-ig megszüntetik a benzinnel működő, a dízel, valamint a hibrid gépjárművek forgalmazását - jelentette be Gavin Newsom, az Egyesült Államok nyugati parti államának kormányzója, aki rendeletet is aláírt erről.

Fekete medve ölt meg egy kanadai nőt

Egy medve Kanadában oltotta ki egy emberi életét. Fekete medve ölt meg egy 44 éves nőt a kanadai Saskatchewan tartományban, lakott vidékektől távol eső nyaralójuk közelében, az áldozat éppen telefonon beszélt az édesapjával.

Gazdaság

Koronavírus – Nagy Márton: Hitelfelmondási tilalom is jöhet 2021-ben

 Jövő tavasszal érdemes arról dönteni, hogy szükség lesz-e 2021 második felében a koronavírus-járvány miatti hiteltörlesztési szünet fenntartására a célzott csoportokban - mondta Nagy Márton miniszterelnöki főtanácsadó.

Brexit. Frankfurtba helyezi londoni vagyonát a JPMorgan

A Brexit miatt a JPMorgan Chase mintegy 200 milliárd eurónyi vagyonát helyezi át Londonból Frankfurtba.

Izer Norbert: fehéredés nélkül nincs adócsökkentés

Az adócsökkentések forrását a magyar gazdaság fehéredése jelenti, amely a GDP 1,5-2,0 százalékát kitevő többletbevételt eredményezett - mondta a Pénzügyminisztérium (PM) adóügyekért felelős államtitkára a Nézőpont Intézet online konferenciáján.

Nem küldött SZÉP-kártyákat az MKB – négymilliós bírság

Száz ügyfélnek nem, vagy a főkártya lejáratát követően késedelmesen küldte ki az új SZÉP-kártyát az MKB Bank, ezért a Magyar Nemzeti Bank négymillió forint bírságot szabott ki a pénzintézetre.

Londoni elemzők: az MNB érzékennyé vált a forintgyengülésre

Londoni pénzügyi elemzők szerint valószínűleg a továbbiakban sem kerül napirendre a Magyar Nemzeti Bank alapkamatának csökkentése, mivel a jegybankot a gazdasági visszaesés ellenére érezhetően aggasztja a forintgyengülés és a magas infláció.

Kamatdöntés – MNB: az inflációs cél és a vásárlóérték őrzése a legfontosabb

Az inflációs cél teljesülését tekinti a legfontosabbnak a Magyar Nemzeti Bank, hogy fenntartsa az árstabilitást és javítsa a jövedelmek vásárlóértékét - mondta a jegybank alelnöke a kamatdöntő ülés után.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom