Hirdetés
Kezdőlap Gazdaság Haldokló klasszikus áruházak - a franciáknál új életre kelt luxussá vált
No menu items!

Haldokló klasszikus áruházak – a franciáknál új életre kelt luxussá vált

Párizs újjá éledt klasszikus áruháza
Párizsújjá éledt klasszikus áruháza

Magyarországon szinte kivétel nélkül megszűntek a klasszikus áruházak. A modell más országokban is kifutóban van. Németországban, ahol évtizedekig a legtöbb áruház üzemelt, a csőd szélén táncolnak. Franciaországban viszont él és virul a XIX. században született koncepció. Újranyílt Párizs legrégebbi, 750 millió euróból megújult áruháza. Petrus Szabolcs riportja.

Ahol élmény a vásárlás

A Szajna partján a Louvre-tól öt perc séta a Samaritaine, Párizs patinás, 1869 óta üzemelő luxusáruháza. Egy átlagos napon néhány perccel 10 előtt a főbejárat előtt sor áll. A nyitásra várók többsége már beolvasta okostelefonjával az utcára kihelyezett táblákon szereplő QR-kódot. Így belépés előtt megnézheti, mit és hol talál. Az app navigációs rendszer is, ami elvezeti a vásárlót a kiválasztott portékához. Többen szelfizésre használja az időt a szecessziós épülettel a háttérben.

Az épületbe lépve az első emeleti karzatról King Kong karja fogadja a vásárlókat. A hatalmas újak közé állókról felvétel készül, amiből egy program a Samaritaine ’74-es reklámfilmjének személyre szabott változatát készíti el. Az eredetiben Párizs látképével a háttérben King Kong egy sikoltó nőt tartott a kezében, majd helyszínváltás és a hölgy egy plüss King Kongot emel le egy polcról. “On trouve tout a la Samaritaine”, azaz, „A Samaritaine-ben mindent megtalál” – mondja a narrátor. A 2021-es változatban minden vásárló szereplő lesz.

Németországban haldokolnak – Magyarországon elenyésztek

Miközben a vásárlást élményé tevő Samaritaine virul, Németországban, ahol évtizedekig a legtöbb klasszikus áruháznak mondható üzlet működött, a csőd szélén állnak. A két legnagyobb, az 1879-ben alapított Galeria Kaufhof és az 1881-ban kezdődő történetű Karstadt az egyesülése utáni 460 milliós tőkeinjekció ellenére a csőd szélén áll. Újabb állami támogatás nélkül bezárás vár a még megmaradt 131 áruházukra és elbocsátás a 17 ezer dolgozóra.

Magyarországon, ahol az Andrássy úti Divatcsarnok 1879-es megnyitása óta üzemeltek áruházak, és ahol  a ’70-es, ’80-as években a Centrum Áruházak és a Skála-Coop áruházai egyet jelentettek az árubőséggel, már egyetlen klasszikus áruház sincs.

Fantázia van a kikopott modellben?!

Az áruház a definíció szerint a legkülönbözőbb árucsoportokba tartozó árukat nagy választékban, önálló osztályokon egy épületben kínálja. A koncepció a világ legtöbb országában halott, vagy az utolsó óráit éli. Válságban vannak a butikláncok is. A KPMG tanulmánya szerint Európában 2030-ra a divatáruk fele online fog elkelni, a divatüzletek fele be fog zárni.

A világ harmadik leggazdagabb embere, Bernard Arnault mégis fantáziát lát a klasszikus áruházban. A 70 luxusmárkát, többek között a Louis Vuittont, a Diort és a Tiffanyt tömörítő LVMH csoport vezetője újíttatta fel 750 millió euróért, tehát 260 milliárd forintért a 150 éves Samaritaine-t.

Nagy múlt és fényes jövő

A Samaritaine története 1869-ben kezdődött. Egy házaspár, Marie-Louise Jaÿ és Ernest Cognacq butikot nyitott a Szajna közelében, amelyből 30 évvel később egy többszintes áruház lett. A mai, 48 ezer négyzetméteres épület, Párizs legnagyobb és legrégebb óta üzemelő áruháza, az 1907-es szecessziós és az 1933-as art déco átalakítás és bővítés után született.

A LVMH 2001-ben vette meg a patinás áruházat, amit 2005-ben az elavult tűzjelző rendszer miatt kénytelen volt bezárni. A kivitelező és a műemléki hatóságok elhúzódó vitája miatt idén júliusig húzódó ünnepélyes újranyitáson a francia elnök, Emmanuel Macron is a vendégek között volt.

A köztársaság elnöke, Macron is megjelent az áruház újra-megnyitón a tulajdonos oldalán Fotó / Forrás / CHRISTOPHE ARCHAMBAULT / AFP / Getty Images

Luxusáruk egyedi környezetben

Az áruházba lépve a földszinten prezentált extravagáns és klasszikus táskáknál, valamint ruházati kiegészítőknél is jobban lenyűgöz a gangos kialakítású 5 emelet és az azt koronázó acélvázas ólomüveg tető, valamint az a fölött ragyogó párizsi ég.

Az art deco lépcsőház, a márványpadló, az ólomüveg ablakok, a faberakásos falak és a szecessziós freskók legalább annyira jelképezik a luxust, mint a Gucci retikülök 3.000 euróért. Az egyedülálló kialakítás célja az áruk prezentálása, amit a luxusmárkák sokszor kifejezetten a Samaritaine számára készítenek.

A színvonal a koktélbárban, a kávézóban, a bisztróban, az étteremben és a wellness részlegben, valamint a szépségszalonban is osztályon felüli. A kozmetikai részleg pedig a legnagyobb alapterületű Európában.

A Samaritaine egyediségét mutatja a szuvenír üzlete és a múzeuma is. Utóbbiban az áruház történetét és a most befejeződött felújítást mutatja be fényképek sokaságával.

 

Az áruházban a többség ámul-bámul, fényképez és szeflizik, majd a szociális médiákon posztol. A Samaritaine eladói legalább annyira örülnek utóbbinak, mintha a vásárlásnak. Egy Instagrammon, TikTok-on vagy Facebookon megosztott kép a legjobb reklám.

A COVID csak ürügy az online-ra

A többség a pandémiára asszociál az áruházak válságáról: a hónapokig tartó boltzár alatt az emberek jó része végleg átszokott az amúgy is terjedő online vásárlásra. Az üzlettulajdonosok várakozására, miszerint hiányozni fog a vásárlás élménye sokaknak, és ezért visszatérnek a boltokba, rácáfoltak az elmúlt hónapok.

A legtöbb üzlet kialakítása fantáziátlan, a kiszolgálók kedvetlenek, nem tudnak többet az árukról, mint a vevők.

Ezért a többségnek az üzletek egyetlen hozzáadott értéke a portékák kézbe vételének lehetősége. És ez tehet arról, hogy Európában a belvárosban vásárlók átlag életkora 48 év.

A tulajdonosok többségéből hiányzik Bernard Arnault fantáziája, amit a klasszikus áruházak mai utódjának kölcsönöz. Még akkor sem ruháznának be boltjaikba, ha megvan a tőkéjük. Azt gondolják, hogy elegendő, ha a sablonos üzleteikben a polcokra pakolják az árut.

Áruházba menni, több, mint vásárolni

Csúszda az ötödikről a földszintre, gördeszka, illetve korcsolyapálya az üzletház előtt, adják a keretet az áruház legmenőbb helyeivel egyetemben a háttét a szelfizéshez. Az online és az igazi áruházat összekötő app – a Samaritaine bizonyítja, hogy kreativitással vissza lehet csalogatni az online világban süppedő vevőket.

A Samaritaine netes megjelenése mindenben a legtrendibb, de az áruházban csak a vásárlók okostelefonjai képviselik a digitális világot. A vezetés ráérzett, hogy a vevők helyben a XIX. század eleganciáját akarják érezni. Ezért az információs pultnál egy dolgozó segít és nem egy érintőképernyőt kell nyomogatni. Az egyetlen képernyő az ötödiken található: a vevők kényelmes szófákon megpihenve ezen követhetik a Szajnán úszó hajókat, valamint a folyó parti forgalmat.

A fantáziátlan boltok és a Samaritaine összehasonlítása világosság teszi, hogy nem a Covid felel a belvárosi üzletek lejtmenetéért. A világjárvány csak meggyorsították a folyamatot. A vásárlók többsége alapvetően lusta, nem fog felállni a fotelből, ahonnan online bármit megvehet, ha az igazi üzletekben, a klasszikus áruházakban sem egyedi a környezet, az élmény és nem elsőosztályú a kiszolgálás.

Minden vevő király

A Samaritaine-nél az elsőosztályú kiszolgálás része a stylist és a maszkmester, aki tanácsot ad a ruha, illetve a kozmetikum vásárlása előtt. Továbbá a szoba méretű és ahhoz hasonlóan berendezett próbatermek, ahol fel lehet próbálni a ruhadarabokat és szelfizni is lehet bennük. Mindezért nem kell külön fizetni. Az áruház mégsem jár rosszul: a neten posztolt képek ingyen reklámot jelentenek, a jól kiválasztott ruhát örömmel hordó vevők pedig visszatérnek.

Ha a keresett áru nincs az üzletben, a segítőkész eladók megkeresik az adatbázisban és a konszern bármelyik párizsi boltjából vagy raktárából egy óra alatt a Samaritaine-be hozzák. Ez alatt a vevők rendszerint az áruház gasztronómiai kínálatát élvezik és így további bevételt generálnak.

A szolgáltatás része a parfümösüvegre felár nélkül rágravírozott, a papír bevásárlózacskóra pedig rányomtatott név, amivel egyedinek érezheti magát minden vevő. Természetesen van gyerekmegőrzés és házhozszállítás is. Utóbbi szintén a Samaritaine éttermébe, kávéházába csábít. Mire a vevő elfogyasztotta az könnyű ebédet és hazaért, már otthon várja a csomag.

Nem az áruházban kell eladni!

Paul Brennan, az egyik legfelkapottabb, elit márkákra specializálódott brit butiklánc, a Browns vezetője szerint a jövő áruházában nem lesz szokás vásárolni. Az üzletek szórakoztatóközpontokká fognak átalakulni. A cél az lesz, hogy a potenciális vevő pozitív élményekkel kösse össze a márkát, amelynek termékeit a neten vásárolja meg, miután az üzletben megcsodálta. Brennan szerint csak az elsőosztályú szolgáltatást, menő környezetet, kiváló gasztronómiát és élményeket nyújtó üzleteknek van jövőjük.

Ezt az utat járja az Ikea is a belvárosi üzleteivel, ahol a népszerű svéd finomságok boltja és az étterem állnak a középpontba. A bútorok és lakberendezési kiegészítők néhány ízlésesen berendezett szobában, lakásban kapnak helyet, hisz a többség a nagy áruházakba is csak nézelődni jár és utána a neten rendel.

A klasszikus áruháznak nem áldozott le, legalábbis a Samaritaine koncepciója saját tapasztalatom szerint is vonzó. „Ide feltétlenül el fogok menni!” – kommentálta az áruházból a Facebookra feltöltött képemet egy Párizsba készülő barátom.

Petrus Szabolcs

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nyereséges zárás az európai tőzsdéken

Nagy, egy-másfél százalékos indexnyereséggel fejezték be a pénteki kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok.

Ágh Péter: a béke tudja megteremteni az alapot a gazdasági fellendüléshez

A béke tudja megteremteni az alapot a gazdasági fellendüléshez - mondta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára pénteken a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Füzéren tartott útátadón.

Megjelentek az otthonfelújítási támogatás részletei, így lehet pályázni

A kormány társadalmi egyeztetésre bocsátotta az új otthonfelújítási támogatás részleteit. A tervezett pályázati felhívás alapján az ismert alapfeltételek nem változtak, vannak azonban új előírások és kedvezmények is.

Márciusban 4 millió 746 ezer volt a foglalkoztatottak száma

A foglalkoztatottak száma 4 millió 746 ezer, a munkanélküliségi ráta 4,4 százalék volt márciusban. 2024 márciusában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 38 ezerrel, 4 millió 746 ezerre nőtt. A munkanélküliek száma 217 ezer volt .
Hirdetés

Hírek

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Pluszban kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön

Pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden az OTP-részvények ára 670 forinttal, 3,79 százalékkal 17 030 forintra esett, forgalmuk 8,5 milliárd forintot tett ki.

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására esett a BUX

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására, magas forgalom mellett, elsősorban az OTP, valamint a Richter és a Mol gyengülése miatt esett a BUX-index.

BÉT – Enyhe emelkedés várható a nyitásban

A BUX pénteken 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt.

BÉT – Új történelmi csúcson zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt pénteken.
Hirdetés

Gazdaság

Szeptembertől kötelező átutalási korlát lesz a bankszámlákra, az OTP már májusban bevezeti

Az internet- és mobilbankból indított utalásoknak május 8-tól kezdve 1 millió forint lesz a napi limitjük.

A Gránit Bank, az MBH és az OTP konzorciuma működtetheti az MFB Pont Plusz lakossági hálózatot

A közvetítői hálózatról szóló közbeszerzési eljárást a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) jelentette meg, a szerződést még ebben a hónapban megköthetik.

Felmérik a magyarországi kriptopiaci szereplőket

A MiCA és az FTR révén Európa-szerte felügyelt, szabályozott keretek között működő nemzeti kriptopiacok alakulhatnak ki.

Az emberek már kevésbé félnek a kriptovalutától, pedig van miért

Egyes elemzők a bitcoin közelmúltbeli 70 000 dollár feletti emelkedését annak jeleként értékelik, hogy a befektetők nem foglalkoznak a hivatalos figyelmeztetésekkel.