Hirdetés
Hirdetés
Kezdőlap Autó Határérték. Drága az e-autó, sokan kocsi nélkül maradhatnak

Határérték. Drága az e-autó, sokan kocsi nélkül maradhatnak

VW Polo és Up, Opel Adam és Corsa, Renault Twingo és Fiat 500 – a környezetet legkevésbé károsító autók. Mégis a klímavédelem áldozatai lehetnek. A hagyományos meghajtású kisautók nem felelnek meg a határétékeknek, az azokat teljesítők pedig túl drágák lesznek?

Praktikusak, népszerűek

A városok túlzsúfoltak, egymást érik a dugók, kevés a parkolóhely, drága az üzemanyag. Érdemes kisautóra váltani. Kisebb parkolóhelyre is befér, kevesebbet fogyaszt, viszonylag olcsó, kényelmesen elfér benne 2-3 ember és a hétvégi bevásárlás, ha nem is a legkényelmesebben, de még a négytagú családot is elviszi nyaralni. A kocsit egyre inkább csak közlekedési eszköznek és nem státusszimbólumnak tekintő fiatal nyugati vásárlók ezt a kategóriát preferálják. Piaci részesedése folyamatosan nő. Tavaly az új autó eladásoknál 6-ról 7%-ra. Európa legnagyobb autóparkjában, a németben 26% a kisautók aránya. A gyártók kényszerű elektroautó offenzívája azonban véget vethet az előretörésüknek.

Elektro offenzíva – olcsón nem megy

Herbert Diess

Európában a VW mindenki másnál jobban épít a villanymeghajtásra. A konszern elnöke, Herbert Diess minden alkalmat kihasznál az elektroautók népszerűsítésére. Nincs olyan gyártó a világon, amely többet invesztálna a technológiába: 30 milliárd euró új modellek és motorok fejlesztésére, 100 milliárd külföldi, elsősorban akkumulátorgyártási know-how vásárlására.

Az ok az egyre szigorodó uniós jogalkotás. A 2021-től érvényes Euro-6 norma maximum 95 g/km szénmonoxid kibocsátást enged meg. A következő, Euro-7 szerint 60-ra csökken a határérték. A gyártóknak egész modellpalettájuk átlagában kell megfelelniük az értéknek. Az elektroautók nulla kibocsátásúként vehetők figyelembe. Nem csoda, hogy sokat költenek a fejlesztésükre. A Daimler és a VW 2025-ra szeretné, ha új autói 25 száazaléka elektromos lenne. 2030-ra  ötven a cél. Ez a kisautók végét jelentheti.

Technikai, pénzügyi és környezeti problémák

A kisautók alkonyának első oka fizikai. A tapasztalatok szerint, ha az elektroautó hatótávolsága 300 km-nél kisebb, a vásárlók a hagyományos meghajtás mellett döntenek. Teszik ezt annak ellenére, hogy átlagosan még a legtöbbet közlekedők közé tartozó németek is csak 37 km-t tesznek meg naponta. Kevés az olyan nap, amikor egy autós 300 km-t menne. Ugyan vannak már ilyen hatótávolságra is elegendő akkuk, de méretük, súlyuk és áruk miatt nem teszik őket kisautókba. Ezek gazdaságosan csak 100-200 km-t bíró akkuval szerelhetők fel. A VW Up villanyváltozata laboratóriumi körülmények között sem tesz meg 160 km-nél többet.

A második gond anyagi. Az akku az elektroautó legdrágább része. Lítium és kobalt kell hozzá. Leginkább Kínában fellelhető ritka fémek. Bányászatuk költséges, ráadásul a kíniak mesterségesen is felverik az árat. Ezért egy akku bekerülési költsége 4000-6000 euró. A hagyományos meghajtású kisautók átlagos vételárának fele.

Tesla ára 30 millió HUF (TESLA MODEL S 85D,700PS) – A BMW i3 120 Ah tisztán elektromos Solar Edition modell 5 év/60 ezer km garanciával az igénybe vehető a bruttó 1 500 000 Ft állami támogatással az “összeg akár 13 600 000 Ft-ra is csökkenhet”- írja a kereskedő.

Az elektromotor tehát 50%-os drágulást hoz! A hagyományos VW Up listaára 10 ezer euró. Egy tankkal 550 km képes megtenni. A maximum 160-at teljesítő villanymotoros 26 ezerbe kerül. A BMW i3-ért 37, az elektromos Smartért 20 ezer eurót kell fizetni. Nem csoda, hogy szinte eladhatatlanok. A jelentős áremelkedést a sok országban fizetett állami támogatás sem ellensúlyozza (Magyarországon 1,5 millió forint, Németországban 4000 euró).

Még versenyben – az EU környezetvédelmi rendelete ellehetetleníti a gyártást?                                                                                      Kép/Forrása: whatcar.com

„Egy réteg nem engedheti meg magának az elektromobilitást” – mondta ki a fájó igazságot a Davosi Világgazdasági Fórumon a VW-vezér. A tipikus kisautó vásárló nem tekinti a kocsit státusszimbólumnak, az ár-érték arányt nézi. A nagyszériás gyártással csökkenne ugyan a gyártási költség, de az alsó szegmensben vásárlók a várható 30%-os emelkedést sem fizetnék meg. A prémium kategóriát választók készek többet adni egy autóért. Ráadásul ebben a kategóriában arányaiban kisebb, 15% körüli az akku miatti drágulás.

Aki hosszú távon gondolkodik, azt is figyelembe veszi, hogy az elektroautónak olcsóbb a fenntartása. Az áramért kevesebbet kell fizetnie, mint a benzinért vagy a gázolajért. Különösen otthoni töltésnél. Kútnál tölteni sokszor nagyon drága, cserébe sok az ingyenes önkormányzati töltőállomás és egyre több szupermarket is kínál ilyet a vásárlóinak. Az elektroautó technikailag egyszerűbb, ritkábban romlik el, olcsóbb a szervizelése. Olajcserére pedig egyáltalán nincs szükség.

A kisautók harmadik problémája a meglehetősen rossz környezetvédelmi besorolásúak. Ma technikailag a hagyományos kisautók számítanak a legklímabarátabbnak. Ezt azonban nem tükrözi az uniós jog szerinti környezetvédelmi besorolásuk. A Corsa 100 g/km szénmonoxidot bocsát ki. Olyan alacsony érték, hogy további csökkentésének a fizika törvényei szabnak határt. Ezért a gyártók inkább a nagyobb motorok környezetbarátabbá tételére koncentrálnak. A kicsiket alig fejlesztik. A VW ugyan már kikutatta, hogy az Up teljesíthetné a 60 g/km-es határértéket, de ehhez olyan költségintenzív megoldásokat kellene alkalmazni, amelyek húsz százalékkal emelnék a gyártási költséget. A vételár tehát ugyan olyan magas lenne, mint az elektromos változatnál. Ennyiért viszont alig van vevő.

A Volkwagen UP is sokkal drágább, ha kevéssé szennyez

Európa a méretre és az áramra tesz

A német gyártók tehát arra készülnek, hogy a kisautók nem fognak megfelelni a határétékeknek, az azokat teljesítők pedig túl drágák lesznek. Ezért már most több modell gyártásának leállítása mellett döntöttek. Az Adam sokat tett az Opel imázsa fiatalításáért és a válságból kivezetéséért. A márka új tulajdonosa, a Peugeot mégis a gyártás leállításáról döntött. Villanyváltozat csak a valamivel nagyobb Corsából lesz. Ára még nem ismert, de biztos, hogy többe fog kerülni, mint a hagyományos modellek. A benzines Up végéről még nincs hivatalos döntött. De az biztos, hogy a VW-nek lesz jobb alternatívája: A jövőre piacra kerül elektroautó, az ID annyiba fog kerülni, mint a Golf, annyi hely lesz benne, mint a Passátban és 500 km megtételére is képes lesz.

Az Adam a gyártásának leállításáról döntöttek

Ahogy arról korábban Az Üzlet is beszámolt, a Smart hagyományos változata szintén megszűnik. 2022-től a kínai Geelyvel kooperálva csak villanymotorral fog készülni. A Daimler-konszern viszont – a VW-el ellentétben – nem csak a villanymotorra tesz. Jövőt lát Az Üzletben már szintén bemutatott hidrogénmeghajtásban is.

Ázsia más utakon jár 

Az elektroautók primátusa európai jelenség. A japánok már bizonyították, hogy a környezetvédelemnek nem kell a kisautók, illetve a hagyományos meghajtás végét jelentenie. A ’90-es években az európai gyártók még megmosolyogták a hagyományos és az elektromos meghajtást egyesítő hibrid technológiát. Ma már 77 millió fut belőlük a világ útjain. A legtöbb a Toyota modelljéből, a Priusból. A világ legnagyobb autógyártójának tavaly minden második újonnan eladott kocsija – az európai határértékeket is teljesítő – hibrid volt!

Friss

Agrárárak – szolid emelkedés, nagy különbségek

Tavaly decemberben 4,6 százalékosra szelídült a mezőgazdasági felvásárlási árak éves emelkedése, annak ellenére is, hogy a sertések felvásárlási ára 49,5 százalékkal magasabbra szökött - derült ki a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adataiból.

Elektromos autókat kapnak a kórházak

Az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) 249 elektromos autót vásárolt a kórházak számára, és folyamatban van a működtetésükhöz szükséges töltőhálózat fejlesztése is - közölte a központ főigazgatója.

Fürjes és Vitézy a kerékbilincs ellen

A Miniszterelnökség államtitkára szót emelt a kerékbilincs újbóli alkalmazása ellen. Mint ismeretes a fővárosi közgyűlés február 26-án tárgyal a kerékbilincs budapesti alkalmazásáról, amelyet a 2020-as fővárosi költségvetésben javasol.

Építőipari kilátások. A cégek fékezésre számítanak

Idén 5-7 százalékos növekedésre számítanak az építőipari vállalkozások a tavalyi 21,7 százalékos emelkedés után - derült ki az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) által készített felmérésből.

Hírek

Szakértő: helyesen járt el a Ryanair pilótája

A lehetőségekhez mérten helyesen járt el a Ryanair pilótája azzal, hogy a túlsúly csökkentése érdekében az üzemanyag elfüstölése mellett döntött - mondta Kiss Róbert Richárd turisztikai szakújságíró.

A neandervölgyiek is virággal temettek

Egy Irakban feltárt neandervölgyi temetkezési hely leletei arra utalnak, hogy a 70 ezer évvel ezelőtt ott élő neandervölgyi emberek szertartással búcsúztatták halottjaikat.

Pénteken tovább drágul a benzin

Literenként bruttó 2 forinttal emelkedik a benzin ára pénteken. A gázolaj ára változatlan marad.

Műtrágyával csalták az áfát – húsz évet kaphatnak

Külföldről beszerzett műtrágyával "ügyeskedett" egy tizenhat tagú bűnbanda, több mint egymilliárd forintos kárt okozva a költségvetésnek. A csalók húsz év börtönt is kaphatnak.

A kormányhivatal vizsgálja a veszteglő Ryanair ügyét

Haladéktalanul kivizsgálja a kormányhivatal a budapesti Liszt Ferenc-repülőtéren kedden órákon át veszteglő légi járat ügyét.

Órákat vesztegelt a ferihegyi kifutón egy Ryanair-gép

Azonnali vizsgálatot kért a Ryanair vezetőségétől a Budapestről a Kanári-szigetekre induló kedd reggeli járattal történtek miatt Ujhelyi István szocialista EP-képviselő.

Unokázós csalókat fogtak el a rendőrök

Unokázós csalásokra specializálódó, Angliából irányított bűnszervezet tagjait fogták el az éjjel három településen - közölte a Békés Megyei Rendőr-főkapitányság.

Koronavírus – Karanténban az óceánjáróról hazatért két magyar

Karanténba kerül az óceánjáró hajóról hazatért két magyar állampolgár - közölte a Nemzeti Népegészségügyi Központ.

Restaurálása után kiderült: ez egy Rembrandt-festmény

A modern technológiának és művészettörténészek nyomozásának köszönhetően Rembrandt festményeként azonosították az Egyesült Államokban azt a majd 400 éves műalkotást, amelyről sokáig úgy vélték, hogy a holland festőművész műhelyében dolgozó ismeretlen művész munkája.

Észak-Korea. Dollár százezreket költ lovakra Kim Dzsongun

Észak-Korea tucatnyi telivér lovat importált tavaly Oroszországból csaknem 80 ezer dollár értékben - jelentette orosz vámadatokra hivatkozva a Reuters hírügynökség.

Előbb kezdődik az idei pollenszezon

Az enyhe időjárás miatt korábban kezdődik a pollenszezon, az allergia mértékétől és az előző évek tapasztalataitól függően már érdemes szedni a gyógyszereket - mondta Nékám Kristóf allergológus.

Okospelenkát fejlesztettek ki amerikai kutatók

Nedvességet érzékelő okospelenkát fejlesztettek ki a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) kutatói, akik szerint a találmány a kisbabák és az idősek gondozását is megkönnyítheti.

Gazdaság

Hitelfelvétel – itt az online jövedelemigazolás

Az interneten is lehet igényelni a banki hitelfelvételhez elengedhetetlen adóhivatali keresetigazolást - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

Sok az egyszereplős közbeszerzés

Az informatika és az egészségügyi beszerzések területén az egyszereplős közbeszerzések száma és aránya nagyon magas. Ezt a kormány olyan intézményi változtatásokkal igyekszik kezelni, amelyeknek már idén lehetnek eredményei - mondta a Miniszterelnökséget vezető miniszter.

“Farkasszemet néztem a halállal” – A profit mindenek felett?

A tradicionális légitársaságok nagyrészt törölték járataikat a múlt héti, Európán végigsöprő orkán miatt. A fapados gépek többsége azonban felszállt. Fontosabb a profit, mint az utasok biztonsága?

Az OTP eladta szlovák leánybankját

Nem tudott elég nagy részesedést szerezni Szlovákiában, ezért az OTP Bank eladja az OTP Banka Slovensko a.s.-ban fennálló 99,44 százalékos részesedését a KBC Banknak.

Ukrajna. A GDP negyede a szürkegazdaságé

Az ukrán bruttó hazai össztermék (GDP) csaknem negyedét adja a szürkegazdaság - derült ki abból a kutatási anyagból, amelyet a Ernst and Young vállalat végzett el a Mastercard támogatásával az ukrán gazdasági minisztériummal, a jegybankkal és a statisztikai hivatallal együttműködésben.

Vagyonosodtak a háztartások

Tavaly 11,7 százalékkal, mintegy 5341 milliárd forinttal nőtt a háztatások nettó pénzügyi vagyona és az év végén elérte az 50 932 milliárd forintot - derült ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) előzetes adataiból.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom