Hirdetés
Kezdőlap Hírek Itt a vége a legendás Jumbo Jet korszakának
No menu items!

Itt a vége a legendás Jumbo Jet korszakának

A Boeing 747-es. Fotó: Bigstock

Lezárult egy korszak a Boeingnél: több mint 50 év után az utolsó – sorrendben az 1574. – Boeing 747-es is elhagyta az amerikai repülőgépgyártó gyárát.

Néhány héten belül az Atlas Air Worldwide egy új Boeing 747-est kap. Ez lesz az utolsó újonnan épített példány a Jumbo Jetből – számolt be a Spiegel.

Az utolsó 747-es repülőgép kedd este hagyta el a Seattle melletti Everettben található nagy Boeing-gyárat. Ezzel véget ért a klasszikus repülőgép története, amelyet egykor az “égbolt királynőjeként” ünnepeltek.

A repülőgép először tesztrepüléseket fog teljesíteni és átfestésre kerül, mielőtt jövő év elején átadják az Atlas Air Worldwide-nak. A Boeing még 2020-ban jelentette be, hogy végleg leállítja a 747-es gyártását. Ez nem volt meglepetés: a vállalat már régóta fontolgatta, hogy a kereslet hiánya miatt kivezeti a Jumbót.

A világ legnagyobb utasszállító repülőgépe 1969-ben hajtotta végre első repülését, és körülbelül egy évvel később az amerikai Pan Am légitársaságnál állt először menetrendszerű szolgálatba. A 747-8 legújabb változatát – amely hosszabb felső fedélzettel, új szárnyakkal és üzemanyag-takarékosabb hajtóművekkel rendelkezik, és több mint 600 utasnak kínál helyet – a Boeing csak néhány légitársaságnak tudta eladni.

A legtöbb hosszú távú járatokat teljesítő légitársaság ugyanis olyan modellekre támaszkodik, amelyek nem olyan nagyok. Ilyen például a Boeing 787-es “Dreamliner” és a 777-es, valamint az Airbus A350-es.

Kim Smith, a Boeing menedzsere “nagyon szürreálisnak” nevezte a legendás Jumbo utolsó átadását. “Több mint 50 év óta először nem lesz 747-es repülőgépünk ebben a gyárban” – mondta a CNBC-nek. A Boeing összesen 1574 példányt gyártott az óriásgépből.

A gyártás megszűnésével természetesen nem fog eltűnni a típus a levegőből, de a 747-es ott is egyre ritkábbá válik. A United és a Delta nagy amerikai légitársaságok már évekkel ezelőtt kivonták az ilyen típusú repülőgépeket a flottájukból.

Miután a Covid-járvány 2020-ban megbénította a nemzetközi légi forgalmat, a Qantas és a British Airways is kivonta a típust a forgalomból.

A 747-es egyik legfontosabb megrendelője a Lufthansa volt. Az összesen mindössze 47 példányból 19-et vett át a legújabb utasszállító változatból, a 747-8-asból, amelyet a Boeing az ezredforduló után a még nagyobb Airbus A380 riválisának szánt.

Az utolsó repülőgépet az amerikai gyártó 2015 decemberében adta át a Lufthansának. A német légitársaság flottájában több régebbi Boeing 747-400-as is található.

Ám a Jumbo már nem bír nagy jelentőséggel a Boeing számára. Az utóbbi időben gyakorlatilag csak teherszállító repülőgépnek építették – eltekintve egy különleges változatától, amely az amerikai kormány Air Force One nevű repülőgépeként szolgált.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Hatalmas lehetőség előtt az állattenyésztők ágazata

Április elejéig 470 milliárd forintot fizetett ki a Magyar Államkincstár 156 ezer gazdálkodónak, múlt héten újabb 55 milliárd forintot.

Tovább fogynak a magánnyugdíjpénztárak, már csak kettő marad belőlük

A nyugdíjcélú megtakarítások utáni adójóváírások együttes összege legfeljebb évi 280 ezer forint lehet.

Az Otthonfelújítási program felhívását szakmai egyeztetés előzi meg

Júniustól indul az Otthonfelújítási program, amellyel a kormány a családokat és a magyar gazdaság növekedését is támogatja, a programban június 3-tól az MFB Pontokon keresztül lehet részt venni.

Megkezdte működését Bécs első zöldhidrogén-üzeme

Az emelkedőkkel és gyakori megállókkal tarkított vonalon jövő évtől tíz portugál gyártmányú, akadálymentes CaetanoBus szállítja majd az utasokat. 
Hirdetés

Hírek

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Pluszban kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön

Pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden az OTP-részvények ára 670 forinttal, 3,79 százalékkal 17 030 forintra esett, forgalmuk 8,5 milliárd forintot tett ki.

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására esett a BUX

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására, magas forgalom mellett, elsősorban az OTP, valamint a Richter és a Mol gyengülése miatt esett a BUX-index.

BÉT – Enyhe emelkedés várható a nyitásban

A BUX pénteken 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt.

BÉT – Új történelmi csúcson zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt pénteken.

Az Amerikából érkezett kedvező makrogazdasági adat hatására csúcson a BUX

BUX 1027,91 pontos, 1,56 százalékos emelkedéssel, 66 839,15 ponton, történelmi csúcson zárt szerdán.
Hirdetés

Gazdaság

Az emberek már kevésbé félnek a kriptovalutától, pedig van miért

Egyes elemzők a bitcoin közelmúltbeli 70 000 dollár feletti emelkedését annak jeleként értékelik, hogy a befektetők nem foglalkoznak a hivatalos figyelmeztetésekkel.

Tovább nőtt a befektetési alapokban kezelt vagyon márciusban

A részvényalapokhoz 9,2 milliárdnyi tőke áramlott. Az árfolyammozgások tovább segítettek, így 4,8 százalékos növekedés történt a kategória vagyonában az elmúlt hónapban.

Begyújtották a rakétát a nyugdíjpénztárak

A magán-nyugdíjpénztári alapok hasonlóan teljesítettek, mint az önkéntes pénztári portfóliók. A legkockázatosabb növekedési alapok árfolyama emelkedett a legnagyobb mértékben 2,7-5,1 százalék között.

Ami sok, az sok: Nagy Márton behívatta a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség képviselőit

A tárcavezető a rendkívüli egyeztetésen megállapította, hogy Magyarországon az üzemanyagok ára a régiós átlagnál magasabb.