Hirdetés
Kezdőlap Hírek Münchenben élni, autó nélkül - A bicikli csak hétköznap elég?
No menu items!

Münchenben élni, autó nélkül – A bicikli csak hétköznap elég?

Sok hely lett hirtelen – biciklik parkoltak autók helyett

Egy müncheni kísérlet keretében nyolc háztartás – 15 résztvevő személy – egy hónapra lemondott az autóról. Cserébe 300 eurós mobilitási utalványt kaptak. 

Biciklivel az autók városában

Münchenben 1.000 lakosra 524 gépjármű jut. Magyarországon 338 , Berlinben csak 328. Az 530.000 regisztrált autó harmadát csak ritkán használják. Ezért a szociáldemokrata-zöld városvezetés meggyőződése, hogy sok müncheninek valójában nem lenne szüksége saját kocsira. A bajor fővárost irányító koalíció meg akarta erősíteni hipotézisét, mely szerint sok müncheni lemondana a saját kocsiról a jobb levegő, egy élhető város kedvéért. A városházán kiszámolták, hogy ha harmadával csökkenne az autók száma, 250 focipályányi terület szabadulna fel a városban, amelyen most autók parkolnak.

A kísérlet augusztus és szeptember közepe között zajlott Németország harmadik legnagyobb városában. A lebonyolító team a városháza munkatársaiból, gazdasági szakértőkből, tudósokból és start-up vállalkozókból állt. A 8 résztvevő család egy 300 eurós mobilitási utalványért cserébe egy hónapra lemondott a saját kocsiról. Ez körülbelül megfelel annak az összegnek, amennyibe egy autó fenntartása kerül havonta a münchenieknek. A pénzből a 15 érintett személy tömegközlekedési jegyet és bérletet vehetett a helyi és a távolsági tömegközlekedésre, valamint biciklit, e-rollert bérelhetett és carshering szolgáltatást vehetett igénybe. A kísérlet idejére egy városszéli lerakatba szállították a kocsijukat, így felszabadultak a parkolóhelyeik a két belvárosi utcában, ahol a nyolc család él.

A bicikli praktikus, a vonatok zsúfoltak, a carshering drága

A lebonyolítok elsőként a 8 autó által elfoglalt parkolásra kijelölt közterületen közösségi kiskerteket, bicikliparkolót és e-roller töltőállomást alakítottak ki. Ezt a felmérések szerint a környéken lakók nagy elégedettséggel nyugtázták és hamar használatba is vették az új eszközöket.

Hely kerékpároknak, e-robogóknak és gyalogosoknak: A projektben az úttest játéktérré vált. A “kiterjesztett valóság” azt szimulálta, mire lehetne még felhasználni a közterületet – ha csak az autókat távolítanák el. Szimuláció: UnternehmerTUM / Digital Hub Mobility

A családok átlagosan csak 200 eurónyi utalványt használtak fel a rendelkezésre álló 300 eurónyiból, mert a saját bicikli lett a legfontosabb közlekedési eszközük. A többség két keréken járt munkába és bevásárolni is.

A kutatók számára fontos kérdés volt, nehézséget okoz-e a hét végi nagybevásárlás, a kisebb kirándulás és a nyaralás megszervezése saját autó nélkül. Ezeket a városi tömegközlekedés, a vasút és carshering igénybevételével oldották meg a résztvevők. Elégedetlenség csak ekkor merült fel a saját autó hiánya miatt. Hétvégén zsúfoltak a vonatok, a bérautók pedig túl drágák – panaszolták a résztvevők.

„Minden ajánlás meg fogunk valósítani!”

Az autómentes élet több előnnyel, mint hátránnyal járt! – szűrték le többen tanulságként. A beszámoló szerint ezt mutatja, hogy a nyolcból három végleg lemondott a saját autóról. Ez még a lebonyolítókat is meglepte.

Sikeres kísérlet: a kommunikáció és a találkozások az utcán zajlottak. Kép/Fotó: UnternehmerTUM / Digital Hub Mobility)

A projektet szervezői több következtetést is levont a kísérletből. „A team minden ajánlását meg fogjuk valósítani. Hiszem, hogy ennek köszönhetően müncheniek ezrei fog lemondani a saját kocsiról” – mondta a kísérletet értékelő sajtótájékoztatóján Dieter Reiter, München szociáldemokrata

Dieter Reiter polgármester

polgármestere. A lebonyolítók javaslatai a következők:

 

  • Hétvégén növelni kell a vonatok sűrűségét!
  • Menetrend szerinti buszjáratokat kell indítani szombat-vasárnap a kedvelt München környéki kirándulóhelyekre!(Ezek jelenleg szinte teljesen hiányoznak. Németországban a helyközi tömegközlekedésben alig van a vasútnak alternatívája.)
  • Több közösségi kiskertet, bicikliparkolót és e-roller töltőállomást kell kialakítani!
  • Növelni kell a carshering kínálatot! Különösen a nagyobb autókból van kevés. Aki nem indul időben, a hétvégén könnyen megfelelő méretű autó nélkül marad. Ezen azonban csak a magánszolgáltatók változtathatnak.

    A shoppingolás ma Kép/forrás: cdnmunchen.de

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Matolcsy György: jövőre is 5 százalék körül alakul az infláció

Megvédtük az elmúlt évtized eredményeit - kezdte a Magyar Nemzeti Bank elnöke a 2020-as válságkezelés értékelését a parlamentben. Matolcsy György szerint az infláció megugrását is a koronavírus-járvány okozta, az MNB pedig idén és jövőre is 5 százalék körüli értékkel számol.

Nem működött az IKEA online céges felülete – az adatok a kibertámadás után is biztonságban vannak

Olvasóink tegnap jelezték, hogy még este sem működik az IKEA internetes felülete a céges vásárlóknak. Kérdésünkre a cég reagált.

Covid-hatások és menedzser kihívások: Balogh Szabolcs, az MVM Mobiliti Kft. ügyvezető igazgatója

Bár a járványhelyzet tavasszal engedett a szorításból, ősszel ismét visszatért a kötelező maszkviselet. Eközben a globális ellátási nehézségek és az infláció is számtalan olyan új helyzetet teremtett, amelyet napi szinten kezelniük kell a cégvezetőknek, üzleti döntéshozóknak. Legújabb rovatunkban erről beszélnek AzÜzlet által megkérdezett menedzserek.

Izraeli a világ legdrágább városa – Budapest a top 100-ban sincs

Tel-Avivban a legmagasabbak a dollárban számolt megélhetési költségek az egész világon, Budapest ugyanakkor ezen a mércén továbbra sincs a száz legdrágább város között - áll az egyik legnagyobb londoni gazdaságkutató intézet, az Economist Intelligence Unit (EIU) globális felmérésében.

Hírek

Nem működött az IKEA online céges felülete – az adatok a kibertámadás után is biztonságban vannak

Olvasóink tegnap jelezték, hogy még este sem működik az IKEA internetes felülete a céges vásárlóknak. Kérdésünkre a cég reagált.

Vezetőváltás a HungaroControlnál

Távozik posztjáról Szepessy Kornél, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. vezérigazgatója. Feladatait átmeneti jelleggel Tóth László, a légi navigációs vállalat igazgatóságának tagja veszi át.

Emelkedő gázárak. Két tényező áll a drágulás mögött

Októberben a kínálati hiány és a magas kereslet emelte a fölgáz árát - közölte a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal.

Új elnök-vezérigazgató a Magyar Bankholding élén

Folytatódik a Magyar Bankholding csoport irányításának egységesítése: Vida Józseftől Barna Zsolt veszi át a Magyar Bankholding Zrt. vezérigazgatói feladatait. Az eddigi igazgatósági elnök a jövőben elnök-vezérigazgatóként irányítja a társaságot.

Korábban jön a decemberi nyugdíj

A megszokottnál korábban jön a decemberi nyugdíj: a bankszámlákra december 2-án utalják a járandóságot, és a postai kézbesítés is már csütörtökön megkezdődik - közölte a családokért felelős tárca nélküli miniszter.

Távozik a MÁV-Start vezérigazgatója

Keresztes Pétert, a MÁV-HÉV vezérigazgatóját nevezték ki a MÁV-Start élére december 1-jétől. A korábbi vezérigazgató, Kerékgyártó József közös megegyezéssel távozik a MÁV-Start és a MÁV VAGON éléről - közölte a MÁV.

Orbán: meghosszabbodik az oltási akcióhét, hamarosan 5-12 éveseket is oltanak

Egy héttel meghosszabbítja a kormány a hétfőn indult oltási akcióhetet, és december 20-át követően az 5-12 éves gyerekek számára is elérhető lesz a vakcina - jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.

Új bankjegyet vezetnek be Romániában

Új címletű, 20 lejes bankjegyek kerülnek forgalomba Romániában december 1-jén. A pénzen először lesz látható egy nő arcmása - közölte a Román Nemzeti Bank.

Gazdaság

Megugrott az amerikai bankok nyeresége

Jelentősen, 35,9 százalékkal nőtt az amerikai bankszektor teljes nyeresége a harmadik negyedévben éves összehasonlításban, ugyanakkor elmaradt a második negyedévvel összevetve.

Kiszélesített kamatfolyosó: az MNB mozgásteret nyitott magának

Számítani lehetett arra, hogy a kamatfolyosót kiszélesíti és felfelé tolja a jegybank, ezzel a lépéssel ugyanis mozgásteret teremt magának - mondták elemzők a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsának friss döntésére reagálva.

A monetáris tanács szélesítette a kamatfolyosót

A monetáris tanács a kamatfolyosó kiszélesítéséről és aszimmetrikussá tételéről döntött kedden - közölte a Magyar Nemzeti Bank.

MNB-alelnök: azonnali fenntarthatósági fordulatra van szükség

Azonnali fenntarthatósági fordulatra van szükség, a világgazdaság növekedési modellje ugyanis már rövid távon sem tartható fenn, és ez a pénzügyi rendszer szereplőire, illetve a gazdaság egészére kihat - mondta Kandrács Csaba.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom