Hirdetés
Hirdetés
Kezdőlap Cégvilág Női vezető - üvegplafon felett. Aki az egyensúlyt tartja üdvözítőnek

Női vezető – üvegplafon felett. Aki az egyensúlyt tartja üdvözítőnek

Egy tudatos cég attól sikeres, hogy a legnehezebb gazdasági környezetben sem kezd el kapkodni, és a fellendülés időszakában is megfontoltan fejleszt – vallja Viola Krisztina, a KIK Textil és Non-Food Kft. ügyvezető igazgatója, aki az úgynevezett üvegplafont áttörve, már hosszú ideje sikeres menedzser.

– Manapság rendkívül divatos az úgynevezett üvegplafonról beszélni, arról, hogy van egy láthatatlan határ, ameddig az üzleti ranglétrán egy nő felemelkedhet. Ön, aki többek között a Philipsnél, vagy a Hervisnél is vezető pozíciókat töltött be, már elég fiatalon átjutott ezen az üvegplafonon. Minek köszönhető ez?

– Számomra a legfontosabb mindig az elkötelezettség, a hit és a szorgalom volt. Sosem foglalkoztam a korlátokkal, mindig az vezetett, hogy az adott területen a legmélyebb tudásra tegyek szert, és a mindent megtegyek a siker érdekében. Ezt a munkát a férfi kollégáim is elismerték, miközben sosem éreztettem, hogy nőként más elbánást várnék el.

– Tavaly került a német KIK, 2018-ban 10 éves magyarországi leányvállalatának élére, ami folyamatos expanzióban van. Milyen változást jelent ez menedzserként?  

– A KIK esetében már önmagában a cég stratégiája – az okos megoldások, jó áron –, is rendkívül érdekes. Sőt, ahogy az idő is igazolta, a szó szoros értelmében válságálló azzal, hogy az ezerféle háztartási és ajándéktárgy, valamint ruházat tekintetében minden pénztárcának megfelelően német minőséget és ár-érték arányos terméket kínál. Ez a magyarázata annak, hogy ma már 91 üzletünk van Magyarországon, és továbbra sem tettünk le a megfontolt expanzióról, mert számos olyan település van még, ahol a KIK koncepciónak megvan a létjogosultsága.

– Az sem hétköznapi, hogy Önnek, aki korábbi cégének első számú vezetőjeként érkezett a KIK-hez, több hónapig a KIK áruházakban, az eladók között, mondjuk úgy inkognitóban, alulról is meg kellett ismernie a céget.

– Először valóban furcsa volt ez a klasszikus, alulról jövő karrierpályát időző modell, de hamar rájöttem, hogy jobban megismerem a cég ars poeticáját, az alkalmazottak gondolatait és a vásárlók igényeit. Ez pedig már vezetőként is komoly segítséget jelent a döntéseimben.

– Említette, hogy ez a gyakorlati tapasztalat is formálta vezetői ars poeticáját. Mi ennek a lényege?

– Szeretek csapatban dolgozni, szeretem az embereket bevonni a döntésekbe és teret adni a kreativitásuknak. Szeretek úgy dolgozni, hogy a munkatársaim mindig tudják, mit miért csinálnak. Még akkor is, ha ezzel esetleg nem értenek egyet, hiszen vezetőként végül mindig nekem kell dönteni és vállalni ezért a felelősséget.

– Mit tesz akkor, ha látja, hogy valaki nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket?

– Először beszélek vele, hogy megismerjem a probléma emberi oldalát is. Ha ezek után úgy érzem, hogy a támogatásommal a helyzet, vagy a kolléga meg tud változni, vagy akár egy másik pozícióban sikeresebb lehetne, mindenképpen adok még egy lehetőséget. Ha viszont azt tapasztalom, hogy így sem találja meg a helyét, vagy ahogy mondani szokták, nagy a kabát, akkor el kell válnunk egymástól. Ami ebben a legérdekesebb talán az, hogy hosszútávon a munkavállalók meg is szokták köszönni ezt, mert rájönnek, hogy nekik is jobb, hogy felszabadulnak az alól a teljesítménykényszer alól, amivel érzik, hogy nem tudnának megbirkózni.

– Női vezetőként mennyire tartja fontosnak nemek közötti arányokat a vezetők között?

Viola Krisztina
Viola Krisztina

– A kiegyensúlyozott arányban hiszek, mert a férfiaknak és a nőknek egyaránt megvannak a maguk jó és rossz tulajdonságaik, amelyek egy egészséges arány mellett tudnak a legjobban feloldódni. Ugyanígy a korosztályok kapcsán is abban hiszek, hogy a tapasztaltabb idősebb és a legújabb trendekre fogékonyabb, energikusabb fiatalokból kialakított csapat képes a legjobb eredmények elérésére. Ugyanakkor azt gondolom, hogy különösen a mai, szakemberhiányos időszakban különösen oda kell figyelni a fiatalokra, mert ők türelmetlenebbek, rosszabbul viselik az esetleges kudarcokat és hamarabb feladják, amiért kiemelten foglalkozni kell velük.

– Vagyis, hogy ismét egy divatos kifejezéssel éljünk, Ön szokta coach-olni, menedzselni a fiatal tehetségeket?

– Igen. Akiben látom a megfelelő tudást és mentalitást, de akiben az is érződik, hogy még bizonytalan, annak mindig kiemelten próbálok segíteni. Például azzal, hogy rendszeresen leülök vele átbeszélni a problémákat. Több pozitív példát is fel tudok már sorolni azzal kapcsolatban, hogy olykor már egy őszinte beszélgetés is milyen hasznos tud lenni. Én azért is érzem ezt kötelességemnek, mert annak idején, a Philipsnél volt egy francia főnököm, akitől nagyon sokat tanultam. Például amikor egy, az eredményességet nem igazán befolyásoló, de engem nagyon érdeklő témában már többször is odamentem hozzá az elképzelésemmel, azt mondta: nem fog működni, de ha ennyire hiszek benne, próbáljam meg, mert mindenki a saját hibájából tanul a legjobban. És így is lett…

– A 2008-as válság tapasztalatai mennyire változtatták meg a vezetői szemléletét?

– Számomra az volt a legnagyobb tanulság, hogy a recesszió időszakában csak az a cég lehet sikeres, amely a saját, hosszú távú és átgondolt stratégiáját követi, és nem hagyja magát az aktuális piaci hullámoktól befolyásolni. Persze egy nagy hagyományokkal rendelkező, sokat tapasztalt nagy nemzetközi cégnél a védekező reflexek már évtizedek óta kialakultak. Hozzátéve, akkor, ha az új helyzetben ez rövidtávon mégsem hoz eredményt, kizárólag megfontoltan, a helyzetet felmérve érdemes változtatni.

– A tulajdonosokkal miként kell ilyenkor kommunikálni?

– Tisztán, egyértelműen, az ő hosszú távú céljaikat mindenek fölé helyezve, szem előtt tartva.

– És milyen kihívást jelent az új digitális korszak beköszönte?

– A legfontosabb irányelv az, hogy semmiféleképpen sem szabad elhatárolódni tőle, vagy ellenségnek tekinteni. Már csak azért sem, mert mint minden változás időszakában itt is lesznek nyertesek és vesztesek, és a nyertesek csak azok lehetnek, akik időben felismerik a változás szükségességét, és eredményesen alkalmazkodnak hozzá. Egyértelmű, hogy mindez a kereskedelem és a kiskereskedelem területén is olyan új szemléletet és technológiák bevezetését követeli meg, amit nem szabad halogatni, mert ma már az ár mellett például a választék és az online kiszolgálás gyorsasága is kulcskérdésé vált.

– Ön szerint milyen a jó munkaerő?

– Rugalmas, kitartó és becsületes. Persze abban, hogy egy munkatárs a legtöbbet tudja kihozni magából a menedzsernek nagy lehetősége, és egyben felelőssége is van.

Friss

Karácsony évi kétmilliárdból megszüntetné a CT- és MR-várólistákat

Évente nagyjából kétmilliárd forintból szüntetnék meg a CT- és MR-várólistákat Budapesten a daganatgyanús megbetegedések esetében - mondta a főpolgármester pénteken Budapesten.

Ingatalközvetítés. A kizárólagos megbízás korlátai – bírósági döntés

Sérti a jóhiszeműség és tisztesség követelményét, ha az ingatlanközvetítő "kizárólagos" megbízása esetén nem teszi lehetővé, hogy a fogyasztó az ingatlanát maga is értékesíthesse - mondta ki bíróság, 

Tőzsde – Erős kezdés New Yorkban

Az előző naphoz hasonlóan pénteken is a főbb tőzsdeindexek történelmi csúcsával kezdődött a kereskedés New Yorkban.

Tömegesen nyaraltak a magyarok a horvát tengerparton

Rekordot döntött tavaly a magyar turisták száma Horvátországban, a legtöbben a Kvarner-öböl környékén vakációztak - közölte a Horvát Turisztikai Közösség budapesti képviseletének igazgatója.

Hírek

Rendőrség – gázolás: szélvédőjébe szorult áldozatával menekült egy autós

Egy zebrán elütött és az autó szélvédőjébe szorult emberrel együtt hagyta el a helyszínt egy gázoló a fővárosban - közölte a rendőrség.

12 milliárd lopott jelszó a netről – Hollandiában csapott le az FBI

Hollandiában őrizetbe vettek egy 22 éves férfit, akit azzal gyanúsítanak, hogy 12 milliárd lopott jelszót árusított az interneten.

Elhunyt a mesterszakács – elveszett egy Michelin-csillag

Két évvel az alapító halála után elveszített egy csillagot Paul Bocuse francia mesterszakács legendás étterme. A Lyon közelében lévő L'Auberge du Pont de Collonges 55 évig viselte a Michelin étteremkalauz által maximálisan adható három csillagot.

Két embert megölt az új koronavírus Kínában

Két ember halt meg az eddig ismeretlen koronavírus okozta tüdőgyulladásban a kínai Vuhan városában - közölték a helyi közegészségügyi hatóságok.

Pornográf gyerekképeket töltött le – börtönt kapott

Egy év börtönre ítélte a Debreceni Járásbíróság első fokon azt a férfit, aki a számítógépén gyermekpornográfiát ábrázoló képeket tárolt. A vádlott számítógépét lefoglalták és elkobozták a merevlemezt - közölte a Debreceni Törvényszék szóvivője.

A leselejtezett nyugati autók temetője Magyarország

Tovább özönlenek az öreg importautók Magyarországra - írja a Világgazdaság a Vezess összeállítására hivatkozva.

Szlovák újságíró-gyilkosság. Fenyegető példának szánták

Egy volt szlovák titkosszolgálati vezető tanúvallomása szerint a Kuciak-gyilkosság megrendelésével vádolt szlovák nagyvállalkozó példát akart statuálni az utána szaglászó újságírók egyikének halálával - jelentette szerdán a TASR szlovák közszolgálati hírügynökség.

Ronaldo vonzza a bevételt, a Juventus mégis veszteséges

A KPMG könyvvizsgáló cég elemzése szerint Európa nyolc legnagyobb labdarúgó-bajnokságának győztese kivétel nélkül növelni tudta bevételeit az előző szezonban. Csillagászati számok.

Borús hétvége. Párás idő hószállingózással

Országos Meteorológiai Szolgálat: folytatódik a borús, párás idő. Emellett többfelé előfordulhat ónos szitálás, és néhol hószállingózás is lehet.

Uruguay. Disznót dobtak egy üzletember medencéjébe

Élettelen sertést dobtak helikopterrel egy vállalkozó medencéjébe Uruguayban. A légierő és az ügyészség is vizsgálódik.

Kutyáknak készített unaloműzőt a Spotify

Az egyedül otthon hagyott kutyák számára állított össze lejátszási listákat és készített podcastot a Spotify zenei streamingszolgáltató, mert egy felmérésből kiderült, hogy a nagy-britanniai kisállat-tulajdonosok csaknem 74 százaléka játszik le zenét házi kedvencének.

Hat hektárral növelik Monaco területét – a tenger kárára

Egy ingatlanprojekt keretében hat hektárral növelik a Monacói Hercegség területét: lecsapolnak a Földközi-tengerből, hogy luxuslakásokat és butikokat építsenek.

Gazdaság

Nemzetközi Beruházási Bank: Tőkét emelt Magyarország

Tízmillió euróval 17,2 százalékra növelte tőkerészesedését Magyarország a Nemzetközi Beruházási Bankban (NBB) január 15-én - közölte az NBB.

Digitális és hagyományos szolgáltatásait is fejleszti az OTP

 Az OTP nem csak a digitális szolgáltatásait fejleszti, a személyes ügyfélkiszolgálást is fontosnak tartja.

EBRD: rekordot döntött a térségnek nyújtott finanszírozás

Rekordösszegű, fennállása óta először 10 milliárd eurót meghaladó finanszírozást nyújtott a működési térségéhez tartozó felzárkózó gazdaságoknak tavaly az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank.

Új 20 éves államkötvényt bocsátott ki az ÁKK

Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) új, 3 százalékos fix kamatozású 20 éves benchmark államkötvényt bocsátott ki. Az első aukción a felkínált mennyiség kétszeresére volt kereslet.

Gion Gábor: folytatjuk – Gazdaságvédelmi akcióterv 2.0

A Pénzügyminisztérium államtitkára találkozott az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank első elnökhelyettesével Bécsben Euromoney fórumán. Elhangzott: Közép-Kelet-Európa a kontinens egyik legintenzívebben fejlődő régiója, ezért a beruházások növelése mindkét fél érdeke.

Túl sok készpénzt tartunk magunknál

Rekordot döntött a készpénzállomány 2019 végén - írja a Világgazdaság a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adataira hivatkozva.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom