Hirdetés
Kezdőlap Tech Pekingi repülőtér-avatás, nyolc perc a csekkolás

Pekingi repülőtér-avatás, nyolc perc a csekkolás

A Kínai Népköztársaság kikiáltásának 70. évfordulóján adták át Peking új repülőterét. A világ legnagyobb légikikötője. Szimbólum. Az ország a világ fölé emelkedne.

Nyolc percre van a világ

– hangzik a Daxing repülőtér szlogenje. Ennyi ideig tart átjutni a biztonsági ellenőrzésen és elérni a legtávolabbi beszálló kapuját. Mindezt annak ellenére, hogy Daxing a világ legnagyobb terminálja, területe 97 focipályának felel meg!

Dubaiban, az Európa és Ázsiai közötti legnagyobb reptérének van hová fejlődnie: a biztonsági ellenőrzésen átjutva fél órát kell gyalogolni, ha a csatlakozás egy távoli kaputól indul. Nem jobb a helyzet Isztambulban sem.

Robot viszi a parkolóba a reptérre érkező kocsiját

A 150 millió utasra méretezett, 2018-ban átadott török légikikötőben valóságos maratoni futás vár az utasokra, ha másfél óránál kevesebb idejük van az átszállásra.

Peking eddigi központi légikikötőjében, amely évek óta a legnagyobb forgalmú Ázsiában, ugyancsak több időre volt szükség a két legtávolabbi kapu közötti 3,2 km megtételéhez.

QR kód alapján “adja vissza” a robot az autót

Daxingba kijutni is villámgyorsan lehet. A nagysebességű vonat 20 percet alatt teszi meg a belváros és a reptér közötti 65 kilométeres utat. Aki kocsival érkezik, leparkol egy rámpán és rögtön kiszállhat a kocsiból.

Az autót futószalagok és robotok juttatják a parkolási helyére. A rendszer QR-kódot küld az autós okostelefonjára. Ennek beszkennelésével kapja vissza a járművét.

Szimbólumok és tervek

Hszi Csin-ping elnök a megnyitón Kép: AzÜzlet.hu/Forrás: economictime.hu

Kína a Népköztársaság 70 évvel ezelőtti alapításakor a világ egyik legszegényebb országa volt. A 22 milliós főváros tengeri csillag alakú légikikötője hivatott szimbolizálni, hogy csodát tett a kommunizmus: Kína szuperhatalom lett. A gazdasági szereplők az 1,4 milliárd potenciális fogyasztóért és a világ politikusai pedig a pekingi vezetés kegyeiért versengenek.

Hat év alatt elkészült a repülőtér Pekingben

Egy újabb példa arra, hogy Kína a szocializmus új fázisába lépett” – hangzott az ünnepi beszéd, amelyet a párt- és államfő másnak engedett át.

Repterek, nagysebességű vasútvonalak megnyitásából, rekordmagas felhőkarcolók átadásából minden hétre jut. Kína eltökélte, hogy a 2049-re, a 100. évfordulóra a világ legfejlettebb országa lesz.

Van mit tanulni

A csillag alak a hatalmat jelképezi

2019-ben a második negyedéves növekedései adat ugyan a leggyengébb volt 27 éve, a 6,2%-os bővülés azonban így is lélegzetelállító. Ahogy az infrastrukturális fejlesztések sebessége is.

Berlinben új reptér az ígéretek szerint 9 év késés után 2020 őszére lesz kész. Ez további csúszás nélkül is 14 év építési idő lenne! A 28 millió utasra méretezett légikikötő a költségvetés szerinti 2,4 helyett legalább 6 milliárd euróba fog kerülni. A pekingi a tervek szerint, 5 év alatt épült fel. A 45 milliós kapacitású légikikötő 10,2 milliárd euróba került, pont annyiba, amennyit a terveztek.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) nem spórolt a dicsérő szavakkal.

Alexandre de Juniac

Szerencsére van kormány, amely érti az infrastruktúra fejlesztésnek fontosságát – mondta a főtitkár az éves közgyűlésen Szöulban. Alexandre de Juniac a zsúfolt nyugati légifolyosók és repterek miatt elégedetlen utasok és légitársasági vezetők panaszaira reagálva intézett burkolt kritikát az európai vezetők felé.

A gyors építés azonban nincs ingyen. A kínai építésen dolgozók máshoz vannak szokva, mint nyugati kollégáik. Például a 2000 munkásnak, akik az új pekingi terminál épületét támasztó 6000 acélrudat helyezték el 40 méteres mélységben, mínusz 18 fokos hidegben is négy műszakban kellett dolgozni.

 

Van viszont amiből lehetne tanulni. Kínában megszokott, hogy mérnök csoportja járják az építkezéseket. A nagyobb projekteknél információkat gyűjtenek arról, mi ment különösen jól a kivitelezése során, illetve hol voltak problémák. Az információkat kiértékelik, és az így szerzett tudást a következő nagyobb projektek során felhasználják. A szükséges változtatások pedig az állami beruházásoknál is unbürokratikusak és gyorsan véghez is viszik.

Nincs kolbászból a kerítés

Kínában sem minden nagyberuházás sikertörténet. A dél-keleti Hunan tartományban a 270 méteres magasságban épülő, 2,3 km hosszú Chishi-függőhíd 6 év késéssel készült el a tervezett ötszöröséből, 250 millió euróból. A 12 milliós Vuhan repterének új, harmadik terminálját 4 éves kivitelezés után szintén késéssel adták át. Az 5 hónapos csúszásnak persze egy németországi közberuházásnál hírértéke sem lett volna.

Semmi sem elég nagy

A régi pekingi reptér új, harmadik terminálját a 2008-as olimpiai játékokra nyitották meg. Az új egység a világ akkori legnagyobb épülete volt. 101 millió utasra méretezték. Mindenki Peking nagyzási hóbortjáról beszélt. Az idő a kínaiakat igazolta. A reptér alig tíz év alatt elérte befogadóképessége maximumát. Az új, 28 milliós kapacitású légikikötő mellett továbbra is üzemelni fog.

Még csak most készült el Daxing, de már bővítésének tervei is készen állnak. 2025-re 75, 2040-re 100 millió utast fog tudni kiszolgálni. Ezzel a világ évtizedek óta legnagyobb forgalmú reptere, a 110 millió utast kiszolgáló atlantai közelébe fog kerülni. A két pekingi reptér együtt pedig több mint kétszer akkora forgalmú lesz, mint az atlantai. Az új terminálok mellett Daxingban a mostani 4 mellé 3 további kifutópályát is terveznek. Atlantában 5 van.

Repülőgépgyártók és az utazási irodák Mekkája

Ázsia az Airbus és a Boeing számára is a legfontosabb piac. Jelentősége fokozódni fog. Az európai gyártónál azzal számolnak, hogy a kontinens légitársaságai 2039-ig 16.500 új gépet fognak megrendelni, a világviszonylatban prognosztizált 39.000 42%-át. Indiában is jól megy az üzlet, de a kínai légitársaságok messze a legfontosabb vásárlók.

A kínai légiutasok között a hivatalosan úton lévők és a belföldi, családjukhoz utazók magánszemélyek dominálnak. De egyre több kínai van, aki a világot akarja felfedezni. A külföldre induló turistáknak is köszönhető a légiközlekedés tavalyi 6,3%-ot bővült. A növekvő igényekhez igazodva a tervek szerint 2035-re 450 reptér lesz az országban. Így rövidesen nem csak a pekingi Daxing lesz rekorder, Kína a világ legjelentősebb légiközlekedési piacává válik.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

BÉT – Emelkedésre számít az elemző a tőzsdén

Jelentős emelkedésnek indulhat a kereskedés a héten a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) az elemző szerint.

Európai válságmenedzselés: A szolidaritásból mindenki profitálhat?

A korona-krízis világossá tette, hogy a globalizált gazdasági világrend ingatag. A konjunktúracsomagok a kontinens belső fogyasztása felpörgetésével függetlenebbé tehetik Európát. A krízisből így megerősödve jöhet ki a kontinens. A tézist a ’European Council on Foreing Relations’ (ECFR) friss elemzése vázolja fel. De sikerül-e erről az északi tagállamok polgárait meggyőzni, akiknek konjunktúraélénkítést finanszírozniuk kellene?

Koronavírus – Európai Parlament. Jön az EU4Health

Az európai "egészségügyi unió" létrehozásával sokkal szorosabbra kell fonni a tagállami együttműködést - szögezték le az Európai Parlament (EP) képviselői, az EP brüsszeli plenáris ülésén a járvány utáni uniós közegészségügyi stratégiáról elfogadott állásfoglalásukban.

Négy év börtön. El akarta lopni a Magna Cartát

Négy év börtönbüntetésre ítéltek Nagy-Britanniában egy 47 éves férfit, aki 2018 őszén megpróbálta ellopni a történelem egyik legjelentősebb és legismertebb dokumentuma, a 800 éves brit Magna Carta kevés fennmaradt eredeti példányának egyikét a salisbury-i katedrálisból.

Hírek

Budapest. Naponta már 10 ezren repülnekFerihegy

A járvány előttinek a töredéke még a forgalom, de hétről hétre több járat és utas fordul meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Négy év börtön. El akarta lopni a Magna Cartát

Négy év börtönbüntetésre ítéltek Nagy-Britanniában egy 47 éves férfit, aki 2018 őszén megpróbálta ellopni a történelem egyik legjelentősebb és legismertebb dokumentuma, a 800 éves brit Magna Carta kevés fennmaradt eredeti példányának egyikét a salisbury-i katedrálisból.

Balatoni nyár – Covid fenyegetés idején

A Balaton mellett is figyelni kell a "tisztes távolságra". Így nyaralnak 2020 júliusában a vízparton.

Koronavírus – jövő hétre várhatók újra a szigorítások?

A magyarországi koronavírus-fertőzöttek jelentős része külföldről érkezőkkel került kapcsolatba - hangsúlyozta az operatív törzs ügyeleti központjának vezetője pénteken a közmédiának nyilatkozva.

Itt a hét vége. Hőség, extrém UV-sugárzás, erős szél és zivatar

A hőség, az extrém UV-sugárzás, az erős szél és zivatar veszélye miatt is figyelmeztetéseket adott ki az Országos Meteorológiai Szolgálat szombatra.

Vörös lista. 33 ezer állatfajt fenyeget a kihalás

A Madagaszkáron honos összes makifaj csaknem egyharmadát, az északi simabálnát és a mezei hörcsögöt is a súlyosan veszélyeztetett, vagyis a kihalástól mindössze egyetlen lépésre lévő állatok közé sorolja a svájci székhelyű Természetvédelmi Világszövetség (IUCN) aktualizált vörös listája.

Szárnyaltak a tőzsdék – gazdagodtak a dollármilliomosok

A világ dollármilliomosainak összesített vagyona tavaly 8,6 százalékkal 74 ezer milliárd dollárra nőtt a Capgemini pénzügyi tanácsadó cég éves jelentése szerint.

Fagyizókat ellenőriz a NAV – megyei lista

A fél országra kiterjed az a razzia, amelyben az adóhivatal emberei a fagylaltozókat, a kávézókat és a cukrászdákat ellenőrzik. A revizorok az adózási és a munkaerőpiaci szabályok betartására koncentrálnak.

Sziklaomlás. Magyar turista halála Ausztriában

Sziklaomlás miatt ketten meghaltak az ausztriai Stájerország tartományban, egy 50 éves magyar és egy 21 éves grazi nő; nyolcan megsérültek.

Az agyat is károsíthatja a koronavírus

Egy kutatócsoport az új koronavírus okozta Covid-19 betegség lehetséges agykárosító hatására figyelmeztetett. A neurológusok szerint egyre több a bizonyíték arra, hogy az idegrendszerre gyakorolt hatása aggasztó lehet.

Elon Musk: közel járunk a teljesen önvezető autókhoz

A Tesla nagyon közel jár az emberi beavatkozást egyáltalán nem igénylő, önvezető járműtechnológia kifejlesztéséhez - jelentette be az elektromos autókat gyártó amerikai vállalat vezérigazgatója, Elon Musk.

Kambodzsa. Tilos a kutyahús a turistaparadicsomban

Betiltották a kutyahús kereskedelmét a híres 12. századi templomegyüttesnek, Angkorvatnak otthont adó kambodzsai tartományban.

Gazdaság

Eltűnt a magyar bankok nyeresége

A bankszektor konszolidált nettó eredménye az egy évvel korábbi 2,7 százalékára, 3 milliárd forintra csökkent az első negyedévben, főként a jóval magasabb értékvesztés és céltartalékképzés miatt - derül ki a Magyar Nemzeti Bank jelentéséből.

OTP: százból heten nem tudnak pénzt félretenni

A koronavírus-járvány felértékelte a pénzügyi tudatosság szerepét, és bebizonyította, hogy érdemes rendszeres megtakarítással felkészülni a váratlan helyzetekre - derült ki az OTP Bank megbízásából készített kutatásból.

Takarékbank: hét év alatt 126 takarékszövetkezet egyesült

Az informatikai átállással befejeződött a Takarék Csoport hétéves integrációs folyamata, amely az elmúlt évtizedek legnagyobb pénzpiaci átalakítása volt Magyarországon.

Két ország is az euró előszobájába léphet

Bulgária és Horvátország karnyújtásnyira áll attól, hogy megkapja az engedélyt az euró előszobájának tartott ERM-2 árfolyamrendszerhez történő csatlakozáshoz.

Újabb milliárddal gazdagodott az MNB-alapítvány

A Pallas Athéné Alapítvány eredményesen zárta a második negyedévet, több mint egymilliárd forinttal növelte az alapítványi összvagyont.

Érintéses fizetés – MNB: maradjon a 15 ezres limit!

A Magyar Nemzeti Bank a PIN-kód nélküli érintőkártyás fizetések 15 ezer forintos értékhatárának megtartását javasolja hosszú távon is - mondta Bartha Lajos, az MNB ügyvezető igazgatója.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom