Hirdetés
Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Szorongó német autógyártók, aggódó szakemberek

Szorongó német autógyártók, aggódó szakemberek

Talán még sosem küzdött az autóipar egyszerre ennyi kihívással. A napokban zárult Frankfurti Autószalonon (IAA) a német autógyártók felkészültnek próbálták mutatni magukat. A név nélkül nyilatkozó szakemberek viszont  aggódnak, sokat sejtet a főpolgármester kisebb botrányt kavaró, “elmaradt” megnyitó beszéde is.

Ellentmondások

A problémák furcsa módon tűnhettek fel először a látogatóknak: kisebbek voltak a gyártók strandjai. A borsos négyzetméterárak állhatnak a háttérben. A spórolás az autóipari cégek marketing részlegét is elérte. Kell a pénz az alternatív hajtás és az önvezető járművek fejlesztésére. A német gyártókat ezek mellett a dízelbotrány hatásai, a büntetések és a kártérítési perek is sújtják.

Látszatra minden rendben van. Vagy mégsem?

A sajtótájékoztatókon sokat beszéltek a jövőről, a sikeres fejlesztésekről. Ez azonban nem tükröződik a környezetbarát német modellpaletta méretében és főleg az eladási számokban.

A VW egyik új elektromodelljét prezentáló fiatal hölgy a legnagyobb természetességgel mondta, hogy a jövő autójának a wolfsburgi gyártó szerint is környezetbarátnak, az ő értelmezésükben tehát villanyüzeműnek kell lennie. Arról azonban már nem szeretnek hallani a világ második legnagyobb autógyártójánál, hogy nem csak sok környezetvédő, de a közlekedési szakemberek egy része is autók nélkül látja a jövő mobilitását. Ez lehet az oka, hogy végül elmaradt a ’Fridays for Future’ klímaaktivistáinak és az autógyártók képviselőinek pódiumvitája. Utóbbiak mondták le a részvételt.

Nem kívánatos a kritika

A főpolgármester megnyitóra szánt beszéde – Kép: a FAZ fordított szövegének részlete

Ennél is kínosabb a német cégek megnyitó körüli botránya. A hagyomány szerint Frankfurt főpolgármestere is a szónokok között szokott lenni. Amikor azonban kiderült, hogy a politikus az autóipart kritikusan néző világnézetét jól tükröző beszédet készül tartani, a szervezők törölték a szónokok listájáról. Peter Feldmann erre a sajtóban hozta nyilvánosságra el nem mondott beszédének szövegét. Ő is a ma ismert autók nélküli jövőt prognosztizál.

Tavaly még beszélhetett. Nem szerettette meg magát az autógyárakkal és a berlini kabinettel sem. Élesen kritizálta, hogy megpróbálták szőnyeg alá söpörni a dízelbotrányt és Németországban a mai napig csak akkor és annyiban ismerik el a felelősségüket, amikor és amennyiben bírósági ítélet marasztalja el őket.

A német autóipar szereplői hagyományosan nem szeretnek vitába bocsátkozni kritikusaikkal. Ezt jól tükrözi a dízelbotrány. Az USA-ban, ahol más mentalitáshoz vannak szokva a fogyasztók, a német gyártók önként fizetik a kártérítéseket és nem győzik exkuzálni magukat a megtévesztett vásárlóknál. Németországban csak jogerős bírósági ítéletek hatására fizetnek.

Kihívásból nincs hiány

A jövő mobilitásával összefüggésben sokkal szerteágazóbbak és bonyolultabbak a viták a dízelbotrány hatásainál. Németországban a legaktuálisabb az egyre több városban elrendelt behajtási tilalom az egyre csökkenő szénmonoxid és nitrogéndioxid kibocsátási határértéket túllépő kocsikra.

Még kevésbé szeretik a menedzserek, ha azzal szembesítik őket, hogy a környezetvédők mellett sok közlekedési szakember sem az autóban látja a jövő individuális mobilitásának eszközét. Minthogy a menedzserek saját elhatározásukból nem konfrontálódnak az igazán kritikusaikkal, nem veszik észre, hogy a nagyvárosokban élők körében egyre autóellenesebb a hangulat. Egyelőre még megengedhetik maguknak a struccpolitikát, mert az emberek többsége, különösen Németországban nem nagyvárosokban él, ezért rá van utalva a saját kocsira.

Atipikus magatartás

Britta Seeger a legkörnyezetvédőbb autókra tette a voksát

Nem tipikus autóipari menedzseri vélemény, amit Britta Seeger, a Daimler egyik igazgatótanácsi tagja képvisel. Szerinte a gyártóknak egy feladatuk van: a lehető legkörnyezetbarátabb járműveket kifejleszteni és a piacra vinni. A szabályozás, a kibocsátási értékek lefektetése, a jogalkotó feladata.

Nekünk a politikai döntések befolyásolása helyett azon kell dolgoznunk, hogy az autóink megfeleljenek az előírásoknak.”

Seeger jónak tartja, hogy a jogalkotó adó- és egyéb kedvezményekkel próbál elektroautók vásárlására ösztönözni. „Azon kell dolgoznunk, hogy villanyautóink választékával, technikai tudásával és minőségégével mi legyünk a legattraktívabbak a piacon.

Hasonló véleményt képvisel Bernhard Mattes is, aki sokáig a Ford-Németország vezérigazgatója, majd a Német Autógyártók Szövetségének (VDA) elnöke volt.

Bernhard Mattes  lemondott, vagy lemondatták

Pont az IAA megnyitásának napján jelentett be visszalépését. Kiszivárgott információk szerint nem önként távozott. A német autógyártók vezetői olyan embert szeretnének a potens érdekképviselet élén, akinek jók a politikai kapcsolatai és használja is ezeket. Berlinben és a tartományi fővárosokban az autógyártók érdekében kellene lobbiznia. Mattes vélhetően egyik feltételnek sem felelt meg.

Ez is azt mutatja, hogy az autógyártók az iparággal szembeni egyre kritikusabb fogyasztói hozzáállásra nem társadalmi párbeszéddel, hanem a politikai döntések befolyásolásával akarnak reagálni. A tapasztalataik jók. A legfontosabb német iparág képviselői eddig mindig elérték a céljukat Berlinben. Ez azonban nem fog segíteni rajtuk, ha a potenciális fogyasztók ellenük fordulnak.

Friss

BÉT – Szakértő: alulteljesített a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 307,31 pontos, 0,69 százalékos csökkenéssel, 44 515,97 ponton zárt pénteken.

Nébih – visszahívás: DNS-t károsító Anela keksz

Aki vásárolt az Anela márkájú, 250 grammos kekszből, ne fogyassza el - kéri Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal. A rákkeltő anyagot tartalmazó termék 2020. május 22-i minőségmegőrzési határidővel került forgalomba.

A Balaton a debreceni utazási vásár díszvendége

Harmincadik alkalommal rendezik meg az idén a debreceni utazási vásárt, a pénteken megnyitott háromnapos rendezvény díszvendége ezúttal a Balaton.

Több mint száz gén felelős az autizmusért

Több mint száz gén játszhat szerepet az autizmus spektrumzavar (ASD) kialakulásában - állapította meg a témához köthető eddigi legnagyobb génkutatás.

Hírek

Több mint száz gén felelős az autizmusért

Több mint száz gén játszhat szerepet az autizmus spektrumzavar (ASD) kialakulásában - állapította meg a témához köthető eddigi legnagyobb génkutatás.

Újra ölt a koronavírus – 40 millió ember mozgását korlátozzák

Bizonytalan időre felfüggesztették a kifelé tartó közlekedést a kínai Hupej tartományban, hogy megfékezzék a koronavírus okozta tüdőgyulladás-járvány terjedését - közölte a helyi sajtó.

A focimeccs nézés növeli a szívroham kockázatát

Az elkötelezett focirajongók csapatuk meccsének nézése közben olyan veszélyes mértékű fizikai stresszt élnek meg, ami szívrohamot is okozhat - derült ki az Oxfordi Egyetem kutatásából.

Szijjártó: nincs magyar fertőzöttje a koronavírusnak

Nincs magyar fertőzöttje a koronavírusnak, de óvintézkedések történtek - jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

Tavasszal jön az új 100 forintos

A második negyedévben kerülnek forgalomba az új alapanyagú 100 forintosok. A jelenleg használt érmékkel továbbra is lehet majd fizetni - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

Koronavírus – Négy skót fertőzésgyanú

Négy embert kezelnek skóciai kórházakban a tüdőgyulladást okozó új koronavírusra jellemző fertőzési tünetekkel.

Buda-Cash-ügy – kisebb büntetés, vagyonelkobzás nélkül

Enyhítette a harmad-, negyed- és ötödrendű vádlottak büntetését a Buda-Cash Brókerház Zrt. ügyében másodfokon a Fővárosi Ítélőtábla, az első- és a másodrendű vádlottak első fokon megállapított büntetését pedig helyben hagyta.

A skálás gyilkos a börtönben marad

A budai pénzszállító kirablása és gyilkosságok miatt életfogytiglanra ítélt skálás gyilkos a másodfokon született döntés alapján nem bocsátható feltételes szabadságra. A másodfokú tanácsa megváltoztatta az elsőfokú bíróság döntését.

Terjed a koronavírus. Közlekedési zárlat több kínai településen

A tüdőgyulladást okozó új koronavírus terjedésének megfékezésére a járvány...

Újra történelmi mélypontra gyengült a forint

Újabb történelmi mélypontot ért el a forint csütörtök délelőtt: az eurót 337,46 forinton jegyezték tíz óra körül.

Hőkamerák a belgrádi reptéren – kiszűrnék a koronavírust

Hőkamerákkal vizsgálják a Szerbiába érkező utasokat a belgrádi Nikola Tesla repülőtéren, hogy kiszűrjék azokat, akik megfertőződhettek az új koronavírussal - közölte a szerb egészségügyi miniszter.

Tisza. Térképen mutatják a szennyezési pontokat

A Tiszta víz, boldog Tisza elnevezésű program keretében önkéntesek, hulladékgazdálkodási szakemberek és kutatók mérik fel a műanyagszennyezés gócpontjait a Tisza teljes hosszában a PET Kupa szakemberei.

Gazdaság

Lakossági állampapírok. Egy év alatt 1558 milliárdos bővülés

A lakossági állampapírok állománya tavaly 1558 milliárd forinttal emelkedett, az év végén meghaladta a 9074 milliárd forintot. A negyedik negyedévben 281,5 milliárd forint volt a növekedés - közölte az Államadósság Kezelő Központ.

Tavasszal jön az új 100 forintos

A második negyedévben kerülnek forgalomba az új alapanyagú 100 forintosok. A jelenleg használt érmékkel továbbra is lehet majd fizetni - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

Az EKB nem változtatott az irányadó kamatán

Nem változtatott az irányadó kamaton az Európai Központi Bank kormányzótanácsa csütörtöki ülésén.

Újra történelmi mélypontra gyengült a forint

Újabb történelmi mélypontot ért el a forint csütörtök délelőtt: az eurót 337,46 forinton jegyezték tíz óra körül.

A Tesla értéke átlépte a 100 milliárd dollárt

A jelek szerint a befektetők bíznak az elektromos járművek jövőjében: a Tesla piaci tőkeértéke átlépte a 100 milliárd dollárt, az amerikai autógyárak közül elsőként.

Azonnali átutalás márciustól – tízmilliós limittel

Március másodikán startol az azonnali fizetések rendszere. A Bankszövetség szerint valamennyi szereplő felkészült a bevezetésére, a tesztelések alapján sikeres indulással számolnak.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom