Hirdetés
Kezdőlap Hírek Tippek, hogy ne legyen fekete nap a Black Friday
No menu items!

Tippek, hogy ne legyen fekete nap a Black Friday

Képek forrása: Bigstock

A nagy leárazások és különösen a karácsonyi előrohamnak számító Black Friday – ami magyarosan, előtte és utána is meghosszabbított kedvezményeket ígér – a nagy akciók ellenére is komoly veszteségeket okozhat, ha nem figyelünk eléggé. Íme hát a kereskedők tapasztalatai alapján összegyűjtött jótanácsok a sikeres vásárláshoz. 

1. Korán kell kezdeni. Az általunk megkérdezett elemzők egyetértenek abban, hogy idén különösen jó stratégia lesz korán kezdeni a fekete pénteki vásárlást, mert a sláger termékek ezúttal is gyorsan elfogyhatnak. Ha pedig lemaradunk a kedvezményes üzletről, még az is előfordulhat, hogy a legkapósabb termékek – például a PS5, Xbox Series S vagy Series X, vagy a Nintendo Switch OLED – karácsony előtt már nem is érkeznek meg időben a küszöbre.

2. Hagyja ki a bolti leárazásokat, vásároljon online. Egyes szakértők szerint annak ellenére, hogy valószínűleg idén is lesznek bolti akciók, messze kevesebbre számítanak, mint a Covid előtti időszakban. Már csak azért is, mert a kisebb forgalom és az árfolyamromlás miatti visszafogott készletezés mellett az egyes üzletek áruválasztéka is kisebb, mint régebben. A másik oldalon viszont a kiskereskedők több akciót kínálnak majd online, mint az üzletekben. Az online vásárlók ráadásul az ingyenes házhozszállítással, vagy a későbbi, ingyenes boltba szállítással időt és energiát is spórolhatnak a pénzügyi megtakarítás mellett. Ennek kapcsán még a Black Friday szülőhazájának számító USA kereskedői körében is általános nézet, hogy a kizárólag az üzleteken belüli őrült – nem ritkán tragikus eseményekkel végződő – fekete péntek reggeli akciók napjai valószínűleg a végéhez közelednek, vagy már a véget is értek.

3. Használjon weboldalakat és alkalmazásokat. Ahhoz, hogy megítélhessük, mennyire jók az egyes kedvezmények, nyomon kell követnünk az árakat a Black Friday előtt és közben is. Ehhez azonban ma már nem kell üzletről üzletre járni, sőt még a weboldalakat sem kell egyesével összevetni, mert vannak olyan árösszehasonlító oldalak, amelyek ezt megtszik helyettünk. Más kérdés, hogy Magyarország még ebben sem Amerika, vagy Nyugat-Európa – ahol még a QR-kódok beolvasásához is kötődik ár összehasonlító alkalmazás  – ezért annak ellenére, hogy az árösszehasonlító oldalak kényelmet adnak, de ha valóban a legjobb ajánlatot keressük, nemcsak korán kell kezdenünk a vásárlást, de magunknak kell körbefürkésznünk a neten. Már csak azért is, mert a Black Friday idején a legjobb ajánlatok gyakran olyan – jórészt kifutó – modelleket tartalmaznak, amelyek más üzletekben nem elérhetők, vagy már az év korábbi szakaszában sem voltak sehol sem találhatók. Emellett, mivel egyre több üzletlánc már saját alkalmazással, appal is igyekszik magához láncolni a vásárlókat, a különféle appokon felkínált egyedi kedvezményeket is érdemes megnézni. 

4. Ne kapkodjon, hogy ne veszítsen. A Black Friday a kedvezmények mellett a vevőkre gyakorolt pszichológiai nyomásról is szól. Arról, hogy a vevő úgy érezze, azonnali és megismételhetetlenül jó üzletet köt, amit egyszerűen nem szabad kihagyni. Éppen ezért csak hideg fejjel szabad belekezdeni a fekete pénteki vásárlásnak és már előtte hasznos végig gondolni, hogy mire és miért van szükségünk. Végiggondolva szinte bármilyen alternatívát azért, hogy a váratlan, úgynevezett impulzus vásárlás kapcsán se döntsünk rosszul. Szakértők ugyanis tipikus jelenségnek tartják, hogy a kedvezmény látványától megmárorosodott vevők gyakran olyan termékeket is megvesznek, amire valójában soha nem volt és nem is lesz szükségük. Vagyis nem, hogy nem sprórolnak, de ezzel még el is veszítik a pénzüket.

5. Állítson össze egy költségvetést – és tartsa is magát hozzá, úgy, hogy nem esik közben a bankkártyacsapdába. Ezt, amennyire egyszerűen hangzik, annyira nehéz betartani, amikor a kétszámjegyű leértékeléseket látjuk. De a fekete pénteki leárazások, különösen a korlátozott mennyiségben elérhető akciók nem kis részben arra szolgálnak, hogy rávegyék a vevőt, hogy megvegyen olyan dolgokat, amelyeket valójában nem is akart. Ez az izgalom könnyen túlköltekezéshez vezet. Ezért érdemes előre eldönteni, hogy mit és mennyibe szeretne elkölteni a fekete péntekivásárlásokra  és igyekezzen ellenállni az impulzusvásárlásnak. Különösen akkor, ha nem biztos benne, hogy az adott üzlet mennyire jó. A bankkártyás és különösen a hitelkártyák elterjedésével még a korábbiaknál is nagyobb a kiköltekezés veszélye, mert az ember sem az üzletben, sem a számítógép, telefon előtt ülve sem érzi a pénz elköltésének súlyát. Ezért kell még nagyobb önfegyelem, hogy ne költekezzünk túl és főként ne menjünk bele olyan hitelkártyás vásárlásba, amit ha nem tudunk időben visszafizetni, még az extra kamat is megdrágít.  

6. Ne azonnal döntsön. Az online vásárlás azzal az előnnyel is együtt jár, hogy nem kell azonnal dönteni. Tegye a termékeket a virtuális kosárba, ha olyan árat lát, majd gyorsan nézze meg, más kiskereskedők webhelyeit, hogy megbizonyosodjon arról, hogy valóban különleges-e az ár. De ne feledje, azzal, hogy egy terméket a kosárba tesz, még nem foglalta le azt – ahhoz le kell adnia a megrendelését, és visszaigazolást kell kapnia arról. 

7. Használja a hűségprogramokat. Az üzletek hűségprogramjai között lehet olyan, amelyik korai hozzáférést biztosítanak a tagoknak a kedvezményekhez, a kuponokhoz és/vagy jutalmat biztosít a megvásárolt termékek után.  

8. Legyen jelen a közösségi oldalakon. A kedvenc kiskereskedői Facebook-, Instagram- és Twitter-oldalai remek lehetőséget nyújtanak arra, hogy értesüljön az exkluzív ajánlatokról és akciókról. A kiskereskedők a fekete pénteki kedvezményekkel és az árengedményekkel kapcsolatban gyakran különleges figyelmeztetésekkel is jutalmazzák azokat a vásárlókat, akik kedvelik vagy követik őket.  

9. Előzetesen ellenőrizze az összes üzlet szabályzatát. Mindig jó, ha ismerjük egy üzlet ármegfelelési és visszavételi irányelveit, különös tekintettel az akciós termékekre vonatkozó irányelvekkel. Nehogy utólag kerüljönk olyan helyzetbe, hogy a cégesen megvásárolt terméket már másnap sem veszik vissza azért, mert csak a magánszemélyeknek jár az elállási kedvezmény. Vagy magánszemélyként meg kelljen küzdenünk azért, hogy kupon helyett készpénzt kapjunk vissza.  

10. Döntsünk okosan az áruátvételről. Annak ellenére, hogy a nagyobb értékű termékeket majdnem minden online shop ingyen házhoz szállítja, az olcsóbb termékeknél nagyon is érdemes megnézni, mikor járunk jobban: ha az üzletben vesszük át az árut – ami nem mindenütt ingyenes -, vagy futárpontra, esetleg otthonra szállíttatjuk. Mert lehet ugyan, hogy a házhoz szállítás kicsit drágább, de ha az időt és a benzin árát is belevesszük, már mást mutat a kép.  

10+1. Ha az online helyett a fizikai vásárlás mellett döntünk, mindig figyeljünk a járványügyi előírásokra és a saját egészségünk mellett másokét is óvjuk. 

Kocsis Erika

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Moody’s: a vártnál kisebb károkat okozott az energiaválság Európában

Az európai energiaellátási válság a kezdeti félelmekhez képest kisebb reálgazdasági és államháztartási károkat okozott, és ez enyhíti az Európai Unió szuverén adósaira nehezedő hitelpiaci nyomást - áll a Moody's Investors Service szektorelemzésében.

Harmadára csökken júliustól a banki alapszámla díja 

Szokatlanul hosszú idő után, de végül tény lett a tervből: a kormány rendeletében a jelenlegi 3000 ezer forintról a harmadára, 1000 forintra csökkentette a bankoknál vezethető alapszámlák maximális havidíját – írja a Bank360.hu.  

Olcsóbb, de nem rosszabb: egyre kapósabb a saját márka

Miközben az úgynevezett saját, vagy kereskedelmi márkás termékek forgalma „békeidőben” kevéssé növekszik, a válságok és az infláció időszakában még azok is vásárlókká válnak, akik korábban csak a prémium termékek vevői közé tartoztak. A kellemes meglepetés az, hogy az előítéletekkel szemben a saját márkás élelmiszerek többsége kifejezetten jó minőséget képvisel, ami Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs igazgatója szerint koránt sem véletlen.

Elindult a Wizz Air harmadik járata Szaúd-Arábiába

A Wizz Air elindította harmadik szaúd-arábiai járatát Budapestről, az új közel-keleti úticél, Dammám így már átszállás nélkül elérhető - közölte a légitársaság. A járat hetente kétszer közlekedik.

Hírek

Elindult a Wizz Air harmadik járata Szaúd-Arábiába

A Wizz Air elindította harmadik szaúd-arábiai járatát Budapestről, az új közel-keleti úticél, Dammám így már átszállás nélkül elérhető - közölte a légitársaság. A járat hetente kétszer közlekedik.

Pénteken a gázolaj ára lélektani határ alá csökken, a benzin viszont tovább drágul

Pénteken újabb üzemanyagár-változás jön, hasonlóan ellentétes irányú, mint a mai: a benzin nagykereskedelmi ára bruttó 8 forinttal emelkedik, a gázolajért viszont bruttó 4 forinttal kell majd kevesebbet fizetniük a kutaknak.

Több százezer robogós közlekedik szabálytalanul a magyar utakon

A magyar utakon közlekedő 650 ezer robogó kevesebb, mint felére kötnek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb), pedig az átlagosan 7-8 ezer forintos éves díj kifizetésével a tulajdonosok elkerülhetik a közúti bírságot és baleset esetén a több százezer forintot elérő átlagos kártérítést - hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).

Ingyen taxizhatnak az idősek Budapest egyik kerületében

Új, a kerületben ingyenesen igénybe vehető szolgáltatással, az Időstaxival segíti mostantól a terézvárosi önkormányzat a kerületben élő időseket.

Lemondott a fővárosi állatkert megvádolt operatív igazgatója

Lemondott Szabó Roland, a Fővárosi Állat- és Növénykert operatív igazgatója kedden, mert sajtóhírek szerint vádat emeltek ellene - tudatta a Főpolgármesteri Hivatal.

Nem változtatott az alapkamaton az MNB monetáris tanácsa

Nem változtatott a jegybanki alapkamat 13,0 százalékos szintjén a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa keddi kamatmeghatározó ülésén.

Új néven folytatja a Foodpanda

Április közepétől foodora néven működik a foodpanda ételrendelő platform, a márkanév váltása mellett az üzleti modell változatlan marad - közölte a Delivery Hero Hungary Kft. ügyvezetője a cég sajtótájékoztatóján.

Tovább folytatódik az Árzuhanás a SPAR-nál

A SPAR Magyarország minden héten az Árzuhanás Promóció keretein belül teszi még vonzóbbá kínálatát. Ettől a hétfőtől az alábbi termékkörök Promócióban résztvevő termékeinek árai, terméktől függően 5-16%-kal lesznek olcsóbbak a SPAR és INTERSPAR áruházakban. Erre a hétre már közel 400-ra emelkedik azon termékek száma, amelyek árát az Árzuhanás Promócióban csökkentette a SPAR Magyarország.

Gazdaság

Harmadára csökken júliustól a banki alapszámla díja 

Szokatlanul hosszú idő után, de végül tény lett a tervből: a kormány rendeletében a jelenlegi 3000 ezer forintról a harmadára, 1000 forintra csökkentette a bankoknál vezethető alapszámlák maximális havidíját – írja a Bank360.hu.  

Megvan, pontosan mikor egyesül az MKB Bank és a Takarékbank

Április 30-án lezárul az MKB Bank Nyrt. és a Takarékbank Zrt. jogi egyesülésével a Magyar Bankholding keretében csaknem három éve tartó fúziós folyamat - közölte a bankholding.

Néhány ezer ügyfél kezében van a privátbanki vagyon fele

A teljes magyarországi privátbanki vagyon több mint 50 százaléka mintegy 6500 milliárdos kezében összpontosul - közölte a Blochamps Capital Kft.

Végveszélyben a legnagyobb magyar magánnyugdíjpénztár

Hamarosan lejár a határidő, és még mindig nincs meg a 70 százalékos tagdíjfizetési arány a Horizont Magánnyugdíjpénztárnál. 33,5 ezer pénztártag megtakarítása kerülhet ezzel veszélybe – hívja fel a figyelmet a Bank360.hu.