Hirdetés
Kezdőlap Mozaik Bedugul a Brenner-hágó

Bedugul a Brenner-hágó

A magyar turisták is kárvallottjai a Brenner-hágó körüli olasz-német-osztrák csatározásnak. A helyzetet az is jól jellemzi: Tirol az európai jólétet veszélyezteti – fakadt ki a Német Kereskedelmi- és Iparkamara (DBI) elnöke. Holger Lösch a Brenner-autópályán alkalmazott osztrák közlekedésszervezési intézkedések ellen kelt ki.    

Legyen dugó a németeknél

Az érdekelt országok egymásra tolják a dugókat

Ausztria meg akarja előzni a torlódást a Brenneren. Ezért korlátozza az Alpokat átszelő legfontosabb hágó kamion forgalmát. Óránként 250-300 teherautót enged át. Hogy az ezen felüli teherautók ne Ausztriában okozzanak dugót, a kufsteini autópálya-határátkelőn az osztrákok szintén csak óránként 250-300 kamiont engednek be Németország felől. Így hónapok óta a németeknél van torlódás.

Az Innsbruckot Veronával összekötő Brenner-autópálya Európa legfontosabb észak-déli tranzitútja. Sok szállítmányozó számára alternatíva nélküli szakasz. Ezért nem csak a DBI elnöke követel gyors megoldást. Más gazdasági szereplők is veszélyben látják az áruk EU által biztosított szabad áramlását.

Német és olasz fenyegetés

Andreas Scheuer

Danilo Toninelli

A német közlekedési miniszter, Andreas Scheuer olasz kollégájával, Danilo Toninellivel levélben fordult az EU közlekedési biztosához, Violeta Bulchoz. Tájékoztatták, hogy Berlin és Róma már előkészítette a közös keresetet, amelyet Bécs ellen fognak benyújtani az Európai Bíróságnál, amennyiben záros határidőn belül nem sikerült megoldást találni.

„Az osztrák blokád akadályozza az áruk szabad áramlását, így sérti az európai jogot” – áll a levélben. Az intézkedést súlyosan diszkriminatívnak minősítik, mert az nem vonatkozik az Ausztrián belülről induló, értelemszerűen osztrák teherszállítókra.

A korlátozás nem megoldás…

Scheuer, aki nem mellesleg a vitában közvetlenül érintett Bajoroszágban is kormányzó CSU politikusa, eredményt akar felmutatni. Ő és pártja is nehéz helyzetben van, miután a CSU által évek óta ígérgetett és végre, heves koalíciós viták árán bevezetett autópályamatrica nem állta ki az Európai Bíróság próbáját.

Luxemburgban az uniós jogba ütköző diszkriminációnak minősítették, hogy a németek csak a külföldi autósokat kötelezték volna útdíj fizetésére. A sors iróniája, hogy most éppen a bajorok vetnek hátrányos megkülönböztetést az osztrákok szemére, akik a német autópályamatrica miatti európai eljárás elindítói voltak.

Brüsszel aktivizálódik -Tirolnak elege van

Violeta Bulc:

Az Európai Bizottság is kritikusan látja az osztrák intézkedést. „Egyoldalú lépések sosem vezetnek jóra” – nyilatkozta Violeta Bulc.

Egyúttal brüsszeli találkozóra hívta a három érintett ország minisztereit. A hétvégi brüsszeli olasz-osztrák-német egyeztetések azonban eredmény nélkül maradtak.

A Brenner-autópályán hatalmas a forgalom. Tavaly 8%-os növekedés mellett napi 7000 teherautó halad át a hágón. 890-el több, mint 2015-ben. Ezek 245 milliárd tonna árut mozgattak meg!

Ekkora forgalom és az ezzel járó légszennyezés veszélyezteti a pálya közeli teleüléseken élők egészségét. Így a tartományi főváros, a 300 ezres Innsbruck lakosságáét is. Valamint maradandó károkat okoz az alpesi vidék egyedülálló állat- és növényvilágában.

Nem látszik a megoldás

A DBI elnöke megérti, a forgalom csökkenését követelő tiroliakat. „A megoldás azonban nem a forgalom akadályozása, hanem alternatív szállítási lehetőségek teremtése” – nyilatkozta a már idézett elnök, Lösch.

Az ügy minden érintettje számára világos, hogy az egyetlen alternatíva a vasút lenne. Azonban a XIX. század közepén kiépített, rossz állapotú és túlterhelt sínek nem bírnak el több vonatot. Megoldást a Brenner-bázisalagút fogja jelenteni. Ez azonban legjobb esetben is csak 2026-ben készülhet el.

Olasz-osztrák-német megaprojekt. Az 55 km hosszú Brenner-bázisalagút építése 2008-ban kezdődött.
Célja, hogy a jelenleg a hágó kanyargós sínein 70 km/h átlagsebességgel közlekedő napi 242 vonat helyett 400 haladhasson át nyílegyenesen az Alpokba vájt alagúton. A tehervonatok 160, a személyszállítók akár 250 km/h sebességgel. A tunel 2026-ra tervezett megnyitása után a világ második leghosszabb vasúti alagútja lesz.Építési költsége várhatóan el fogja érni a 10 milliárd eurót. Az alagút építéséhez kapcsolódva északi irányban 165 km-en Münchenig, dél felé 189-en Veronáig modernizálják a vasúti pályát.

 

A nyaralók is bosszúsak

Az osztrák néhány hete borsot törnek a Brennert személyautóval átszelők orra alá is. Az Itáliába tartó nyaralók, így a magyarok is, előszeretettel használták a Brenner-autópálya melletti főutakat, hogy elkerüljék a nyáron nem ritka sztrádadugókat. A tiroliak ezt is megelégelték.

A főszezonban, várhatóan szeptembere végéig az osztrák-olasz és az osztrák-német határ közötti 110 km-es szakaszon csak a célforgalom hagyhatja el a pályát.

Günther Platter: önvédelem

Az osztrák rendőrség már az intézkedés bevezetése utáni első júliusi hétvégén szigorúan ellenőrzött. Nem bírságolt ugyan, de minden szabályszegőt visszairányított az autópályára.

Günther Platter Tirol tartományi elnöke „önvédelmeről”, az érintett kisteleülések lakói „hihetetlen megkönnyebbülésről”, a bajor miniszterelnök, Markus Söder viszont „hallatlan diszkriminációról” beszél és ebben az ügyben is perrel fenyeget az Európai Bíróság előtt.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Tőzsde – Vegyesen nyitottak a New York-i indexek

Három egymást követő nyereséges nap után vegyesen nyitottak csütörtökön az irányadó New York-i tőzsdeindexek.

Amerika. Az előzetesen mértnél nagyobb volt a zsugorodás

Az előzetes becslésnél nagyobb mértékben, éves szinten 5 százalékkal csökkent az első negyedévben az amerikai GDP - derült ki a washingtoni kereskedelmi minisztérium statisztikai intézete, a Bureau of Economic Analysis (BEA) második becsléséből.

Német infláció – még távolabb az EKB céljától

Tovább lassult a fogyasztói árak emelkedésének éves üteme májusban Németországban, és immár messze elmarad az Európai Központi Bank célszámától.

Jövő júliustól tilos az egyszer használatos műanyag

2021. július 1-jével tiltják be Magyarországon az egyszer használatos műanyagokat - közölte Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter.

Hírek

Jövő júliustól tilos az egyszer használatos műanyag

2021. július 1-jével tiltják be Magyarországon az egyszer használatos műanyagokat - közölte Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter.

Lemondott az MNB alelnöke

A Magyar Nemzeti Bank monetáris politikáért, pénzügyi stabilitásért és hitelösztönzésért felelős alelnöke, Nagy Márton - más fontos vezetői megbízatása miatt - lemondott alelnöki tisztségéről.

Pécs. Félmilliárdos áfacsalás – brazil szójával

Három férfit tartóztattak le Pécsen, mert az általuk irányított cégláncolat áfa megfizetése nélkül kereskedett szójával. A kár mintegy félmilliárd forint - közölte a NAV Dél-dunántúli Regionális Bűnügyi Igazgatósága.

Rezsiutalvány – hosszabb beváltási határidő

A pünkösdi ünnepi hétvégére való tekintettel május 31. helyett június 2-ig fogadja el a rezsiutalványokat a Magyar Posta.

Kudarcba fulladt Richard Branson rakétakilövése

Sikertelen volt a Virgin Orbit első rakétafellövési kísérlete. A brit milliárdos, Richard Branson cége újabb indítást tervez, hosszú távon pedig az a célja, hogy fizetős utasokat repít a földi légkör fölé.

KSH: negyedével csökkent a természetes fogyás

Csökkent a természetes fogyás Magyarországon az első negyedévben, miközben kétszer annyi házasságot kötöttek, mint az előző év azonos időszakában - közölte a Központi Statisztikai Hivatal.

E-matrica nélkül: több a külföldi bliccelő

A személygépjárművekre márciusban nyolcvanezer, áprilisban csaknem ötvenezer esetben szabott ki pótdíjat díjfizetés nélküli úthasználat miatt a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.

A SpaceX embert küld az űrbe, Musk mindenre gondolt

Stílusosan indulnak az űrbe a SpaceX Crew Dragon űrhajójának első asztronautái: az egyrészes, fekete-fehér színű, elegáns szkafandert viselő űrhajósok egy elektromos Teslával érkeznek szerdán a kilövőpadhoz.

Új nevet kap Csongrád megye

Trianon századik évfordulójától, június 4-étől Csongrád megye neve Csongrád-Csanád megye lesz - jelentette be Juhász Tünde kormánymegbízott Szegeden.

Szerdán tovább drágulnak az üzemanyagok

Tovább emelkedik a hét közepén az üzemanyagok ára: a benzin bruttó 7 forinttal kerül majd többe, a gázolaj pedig bruttó 6 forinttal drágul.

Lakónegyedre zuhant egy utasszállító Pakisztánban

Nem sokkal a landolás előtt lakónegyedre zuhant egy utasszállító repülőgép a pakisztáni Karacsiban. A fedélzeten legalább százan voltak, valamennyien életüket vesztették.

Az alacsony fogyasztás miatt esett az üzemanyagok ára

A járvány idején jelentősen visszaesett az olajfogyasztás, ami az üzemanyagok árának csökkenését okozta. Az elmúlt hetekben azonban gyorsan visszarendeződtek az árak - mondta Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára.

Gazdaság

Lemondott az MNB alelnöke

A Magyar Nemzeti Bank monetáris politikáért, pénzügyi stabilitásért és hitelösztönzésért felelős alelnöke, Nagy Márton - más fontos vezetői megbízatása miatt - lemondott alelnöki tisztségéről.

Szuperbank alakul: a Budapest Bank is csatlakozik

A Budapest Bank Zrt. (BB) csatlakozik az MTB Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. (MTB) és az MKB Bank Nyrt. (MKB) stratégiai együttműködéséhez, amelyben egy hazai tulajdonú bankcsoport létrehozásának keretrendszerét vizsgálják meg és készítik elő.

Monetáris tanács: marad az alapkamat és a kamatfolyosó

Nem változtatott a jegybanki alapkamat 0,90 százalékos szintjén és a kamatfolyosón sem a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa kamatdöntő ülésén.

A Bankszövetség új elnöke: elkerülhető a 2008-ashoz hasonló krízis

A bankszektor elemi érdeke, hogy maximálisan támogassa ügyfeleit, valamint a Magyar Nemzeti Bankot és a kormányt annak érdekében, hogy a gazdaság működése mielőbb visszatérjen a normál kerékvágásba - mondta Jelasity Radován.

Jelasity Radován a Magyar Bankszövetség új elnöke

Jelasity Radovánt, az Erste Bank elnök-vezérigazgatóját választotta meg a Magyar Bankszövetség elnökének a szervezet tisztújító testületi ülésén.

MNB: ennél nagyobb sokkot is túlélne a bankrendszer

A mostaninál súlyosabb makrogazdasági pálya esetén is kezelhető a bakrendszer tőkeigénye, azaz a bankok többsége akkor sem szorulna tőkepótlásra - állapítja meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) májusi stabilitási jelentése.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom