Hirdetés
Kezdőlap Mozaik Bedugul a Brenner-hágó

Bedugul a Brenner-hágó

A magyar turisták is kárvallottjai a Brenner-hágó körüli olasz-német-osztrák csatározásnak. A helyzetet az is jól jellemzi: Tirol az európai jólétet veszélyezteti – fakadt ki a Német Kereskedelmi- és Iparkamara (DBI) elnöke. Holger Lösch a Brenner-autópályán alkalmazott osztrák közlekedésszervezési intézkedések ellen kelt ki.    

Legyen dugó a németeknél

Az érdekelt országok egymásra tolják a dugókat

Ausztria meg akarja előzni a torlódást a Brenneren. Ezért korlátozza az Alpokat átszelő legfontosabb hágó kamion forgalmát. Óránként 250-300 teherautót enged át. Hogy az ezen felüli teherautók ne Ausztriában okozzanak dugót, a kufsteini autópálya-határátkelőn az osztrákok szintén csak óránként 250-300 kamiont engednek be Németország felől. Így hónapok óta a németeknél van torlódás.

Az Innsbruckot Veronával összekötő Brenner-autópálya Európa legfontosabb észak-déli tranzitútja. Sok szállítmányozó számára alternatíva nélküli szakasz. Ezért nem csak a DBI elnöke követel gyors megoldást. Más gazdasági szereplők is veszélyben látják az áruk EU által biztosított szabad áramlását.

Német és olasz fenyegetés

Andreas Scheuer

Danilo Toninelli

A német közlekedési miniszter, Andreas Scheuer olasz kollégájával, Danilo Toninellivel levélben fordult az EU közlekedési biztosához, Violeta Bulchoz. Tájékoztatták, hogy Berlin és Róma már előkészítette a közös keresetet, amelyet Bécs ellen fognak benyújtani az Európai Bíróságnál, amennyiben záros határidőn belül nem sikerült megoldást találni.

„Az osztrák blokád akadályozza az áruk szabad áramlását, így sérti az európai jogot” – áll a levélben. Az intézkedést súlyosan diszkriminatívnak minősítik, mert az nem vonatkozik az Ausztrián belülről induló, értelemszerűen osztrák teherszállítókra.

A korlátozás nem megoldás…

Scheuer, aki nem mellesleg a vitában közvetlenül érintett Bajoroszágban is kormányzó CSU politikusa, eredményt akar felmutatni. Ő és pártja is nehéz helyzetben van, miután a CSU által évek óta ígérgetett és végre, heves koalíciós viták árán bevezetett autópályamatrica nem állta ki az Európai Bíróság próbáját.

Luxemburgban az uniós jogba ütköző diszkriminációnak minősítették, hogy a németek csak a külföldi autósokat kötelezték volna útdíj fizetésére. A sors iróniája, hogy most éppen a bajorok vetnek hátrányos megkülönböztetést az osztrákok szemére, akik a német autópályamatrica miatti európai eljárás elindítói voltak.

Brüsszel aktivizálódik -Tirolnak elege van

Violeta Bulc:

Az Európai Bizottság is kritikusan látja az osztrák intézkedést. „Egyoldalú lépések sosem vezetnek jóra” – nyilatkozta Violeta Bulc.

Egyúttal brüsszeli találkozóra hívta a három érintett ország minisztereit. A hétvégi brüsszeli olasz-osztrák-német egyeztetések azonban eredmény nélkül maradtak.

A Brenner-autópályán hatalmas a forgalom. Tavaly 8%-os növekedés mellett napi 7000 teherautó halad át a hágón. 890-el több, mint 2015-ben. Ezek 245 milliárd tonna árut mozgattak meg!

Ekkora forgalom és az ezzel járó légszennyezés veszélyezteti a pálya közeli teleüléseken élők egészségét. Így a tartományi főváros, a 300 ezres Innsbruck lakosságáét is. Valamint maradandó károkat okoz az alpesi vidék egyedülálló állat- és növényvilágában.

Nem látszik a megoldás

A DBI elnöke megérti, a forgalom csökkenését követelő tiroliakat. „A megoldás azonban nem a forgalom akadályozása, hanem alternatív szállítási lehetőségek teremtése” – nyilatkozta a már idézett elnök, Lösch.

Az ügy minden érintettje számára világos, hogy az egyetlen alternatíva a vasút lenne. Azonban a XIX. század közepén kiépített, rossz állapotú és túlterhelt sínek nem bírnak el több vonatot. Megoldást a Brenner-bázisalagút fogja jelenteni. Ez azonban legjobb esetben is csak 2026-ben készülhet el.

Olasz-osztrák-német megaprojekt. Az 55 km hosszú Brenner-bázisalagút építése 2008-ban kezdődött.
Célja, hogy a jelenleg a hágó kanyargós sínein 70 km/h átlagsebességgel közlekedő napi 242 vonat helyett 400 haladhasson át nyílegyenesen az Alpokba vájt alagúton. A tehervonatok 160, a személyszállítók akár 250 km/h sebességgel. A tunel 2026-ra tervezett megnyitása után a világ második leghosszabb vasúti alagútja lesz.Építési költsége várhatóan el fogja érni a 10 milliárd eurót. Az alagút építéséhez kapcsolódva északi irányban 165 km-en Münchenig, dél felé 189-en Veronáig modernizálják a vasúti pályát.

 

A nyaralók is bosszúsak

Az osztrák néhány hete borsot törnek a Brennert személyautóval átszelők orra alá is. Az Itáliába tartó nyaralók, így a magyarok is, előszeretettel használták a Brenner-autópálya melletti főutakat, hogy elkerüljék a nyáron nem ritka sztrádadugókat. A tiroliak ezt is megelégelték.

A főszezonban, várhatóan szeptembere végéig az osztrák-olasz és az osztrák-német határ közötti 110 km-es szakaszon csak a célforgalom hagyhatja el a pályát.

Günther Platter: önvédelem

Az osztrák rendőrség már az intézkedés bevezetése utáni első júliusi hétvégén szigorúan ellenőrzött. Nem bírságolt ugyan, de minden szabályszegőt visszairányított az autópályára.

Günther Platter Tirol tartományi elnöke „önvédelmeről”, az érintett kisteleülések lakói „hihetetlen megkönnyebbülésről”, a bajor miniszterelnök, Markus Söder viszont „hallatlan diszkriminációról” beszél és ebben az ügyben is perrel fenyeget az Európai Bíróság előtt.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Tőzsde – Csökkenéssel indult a kereskedés New Yorkban

Csökkenéssel indult a kereskedés kedden a New York-i tőzsdéken az amerikai-kínai feszültségek erősödésének hatására.

Új címkék a háztartási gépeken. Melyik a takarékosabb?

Lecserélik a háztartási nagygépek energiafogyasztását jelző eddigi címkéket, jövő március elseje után már csak az új jelölések lehetnek a készülékeken - hívta fel a figyelmet a MediaMarkt.

Debrecenben nyitott új központot a 4iG

Debrecenben nyitotta meg legújabb régiós központját a 4iG, amely az észak-magyarországi gazdasági övezetben működő partnereinek kíván közvetlenebb és testre szabottabb szolgáltatásokat nyújtani.

Bye-bye Jumba – csökkenti a gyártást a Boeing más típusaiból is

A Boeing 2020-tól nem gyártja tovább a legendás 747-est. A döntésben nagy szerepe lehetett, hogy a típusból az egyik legtöbbet a flottájában tartó British Airways bejelentette kivonásukat a forgalomból. Az amerikai gyártó 2022-ig valamennyi típusából kevesebbet épít a tervezettnél.

Hírek

Új címkék a háztartási gépeken. Melyik a takarékosabb?

Lecserélik a háztartási nagygépek energiafogyasztását jelző eddigi címkéket, jövő március elseje után már csak az új jelölések lehetnek a készülékeken - hívta fel a figyelmet a MediaMarkt.

Tanzánia. Újabb drágakövet talált a milliárdossá lett bányász

Miután júniusban két rekordméretű tanzanit drágakövet találva egyik napról a másikra milliárdossá vált, újabb nagyméretű, kétmillió dollárt érő tanzanitra bukkant egy tanzániai bányász.

Koronavírus – WHO: lehet, hogy soha nem lesz hatékony vakcina

A vakcinafejlesztéssel kapcsolatos nagy remények ellenére nem biztos, hogy valaha megtalálják a tökéletesen hatékony megoldást a koronavírus ellen - jelentette ki Tedrosz Adhanom Gebrejeszusz, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) főigazgatója.

Önkéntes száműzetésbe vonul a volt spanyol király

I. János Károly egykori spanyol király bejelentette, hogy elhagyja az országot, és külföldön telepedik le. Hírügynökségek pénzügyi botrányt emlegetnek a döntés hátterében.

Pandémia – A Sincshondzsi szekta felelőssége. Letartóztatás Dél-Koreában

Letartóztatták Dél-Koreában a Sincshondzsi vallási szekta alapítóját, aki úgy irányította az eseményeket, hogy az összes Covid-19 fertőzés 36 százalékát a szekta tagjai adták az országban - jelentette az Asia Today napilap.

Már működik az Egyesült Arab Emírségek első atomreaktora

Sikerrel üzembe helyezték az Egyesült Arab Emírségek első atomerőmű-reaktorát, ezzel az ország az első olyan arab állam, amely gazdasági célú nukleáris energiát állít elő.

Új vezérrel vált profilt a Škoda

A Volkswagen dél-afrikai érdekeltségének igazgatója, Thomas Schäfer veszi át a Škoda vezetését, és a tömegtermék modellekre összpontosítja a cég profilját - jelentette be a Volkswagen AG.

Koronavírus – Szlávik: amíg nincs vakcina, az eddigi módon kell védekezni

A vakcina kifejlesztéséig csak a már megszokott módon lehet védekezni a koronavírus-fertőzés ellen: maszkhasználat, kézfertőtlenítés, távolságtartás és a külföldről hazatérők ellenőrzése - mondta Szlávik János, a Dél-pesti Centrumkórház infektológiai osztályának főorvosa.

Szerdától újra olcsóbban tankolhatunk

Tovább csökken az üzemanyagok ára: a hét közepétől a benzin és a gázolaj literje is 4 forinttal kerül majd kevesebbe.

Tokió. Jövőre sem lesz nyári olimpia?!

A 2020-as Nyári Olimpia 2021-re halasztott megrendezése egyre bizonytalanabb. Milliók a világ minden tájáról, zsúfolt stadionok és tömegközlekedés – virulógiai veszélyek sokasága. COVID-védőoltás nélkül egyre bizonytalanabb, hogy Tokió megrendezheti-e a világ legrangosabb sorteseményét.

Tűzgyújtási tilalom három megyében

A szárazság miatt tűzgyújtási tilalom lesz érvényben szombattól Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád és Jász-Nagykun-Szolnok megyében - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).

Augusztustól vámmentes a kereskedelem Vietnammal

Augusztus elsején lép életbe az Európai Unió és Vietnam között létrejött kereskedelmi megállapodás, amely szinte valamennyi vámot eltörli a felek közötti áruforgalomban - közölte az Európai Bizottság.

Gazdaság

Az MNB piacot nyitna a zöld kötvényeknek

A Magyar Nemzeti Bank a bankszektorban megtett intézkedések után a tőkepiacokon is megkezdi a zöld pénzügyek meghonosításának támogatását, együttműködve a társhatóságokkal és a piaci szereplőkkel - közölte az MNB.

Biztosítás – MNB: alacsonyabb kamatplafonok jönnek

A forintalapú hagyományos élet-, nyugdíj-, egészség- és járadékbiztosítások technikai kamata 2,3 százalékról 1,8 százalékra, az euróalapú konstrukcióké 1,1-ről 0,6 százalékra csökken januártól - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

Az oroszok betiltották a kriptopénzes fizetést

Vlagyimir Putyin orosz elnök aláírta a törvényt, amely megtiltja a belföldi fizetést kriptovalutával.

MNB – 25 millió forint bírság a KÖBE biztosítónak

Számos területen feltárt jogsértések miatt a Magyar Nemzeti Bank 25 millió forint bírságot szabott ki a KÖBE Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesületre (KÖBE).

Megtévesztette egyes ügyfeleit – bírság a K&H Biztosítónak

Több biztosítási terület problémás állománykezelése, valamint az informatikai biztonsági és a vállalatirányítási területet érintő hiányosságok miatt a Magyar Nemzeti Bank 50 millió forint bírságot szabott ki a K&H Biztosítóra.

Újabb nyugdíjpénztárt bírságolt meg az MNB

Informatikai biztonsági, kiszervezési, számviteli és vállalatirányítási hiányosságok miatt a Magyar Nemzeti Bank 9,5 millió forint felügyeleti bírságot szabott ki az MKB Nyugdíjpénztárra.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom