Kezdőlap Mozaik Több millió német dízel autó sorsa bizonytalan - a gyártók ellenállnak
No menu items!

Több millió német dízel autó sorsa bizonytalan – a gyártók ellenállnak

A magas nitrogén-oxid kibocsátású dízel autók a jövőben nem hajthatnak be egyetlen német nagyvárosba se. A tilalom vonatkozik a külföldi illetőségűekre is. Az érintett német autósok támogatásban részesülnek. A költségeket az autógyártóknak kellene viselniük. Ők egyelőre részben ellenállnak. A kormány döntését sokan kritizálják.

A németek egy részének kedélyeit a nagyvárosok rossz levegője, másokét viszont a dízel autójukat fenyegető behajtási tilalma borzolja. Aachenben, Hamburgban és Stuttgartban már döntés született az Euro 6-nál rosszabb besorolású, gyakorlatilag tehát a nem benzines autók többségének kitiltásáról a központokból. Más városok is hasonló intézkedéseket helyeztek kilátásba. A helyi szintű döntések már olyan sok embert érintettek, hogy a szövetségi kormány sem maradhatott tétlen. A minap a koalíciós pártok megállapodásra jutottak. Úgy néz ki, hogy a „kecske is jól lakik, és a káposzta is megmarad”. A kormánypártok biztosítani készülnek, hogy az egyébként már 2008 óta létező behajtási szabályokat jelentősen szigorító városok autósai továbbra is mobilak maradjanak.

Új határértékek

A kormányzati döntés a több mint 5 millió Németországban futó Euro 4 és 5 dízel személyautót érinti. Ez énnel rosszabb besorolásúak már a környezetvédelmi zónák 2008-as bevezetése óta ki vannak tiltva a nagyvárosok központjaiból. Az ő esetükben nem változik semmi. A kormány kimondott célja, hogy ezek a legrövidebb időn belül eltűnjenek a német utakról.

Az Euro 4 és 5 dízelek nitrogén-oxid kibocsájtásának eddig 250, illetve 180 mg alatt kellett lennie. A közúti mérések során azonban feltűnt, hogy legálisan forgalomban lévő autók sokasága nem teljesíti ezeket az értékeket. Az új szabály 270 mg-ra emelte a határértéket. Amennyiben az autó ezt sem teljesíti, a tulajdonos részt vehet a kormány által elfogadott programban.

A dízel-program

Az érintett autók tulajdonosi két lehetőség közül választhatnak:

  1. Másik autót vásárolnak. A német gyártok vállaltak, hogy különösen kedvező kondíciókat biztosítanak ehhez. Újdonság minden korábbi autócsere programhoz képest, hogy a mostani a használt autók vásárlására is ki fog terjedni.
  2. Az autó motorszoftverjének átprogramozásával a határérték alá szorítják a kibocsájtást. A kormány tervei szerint az átállítás költségeit a gyártok viselnék.

Az érintettek

A döntésből egyelőre 14, különösen szennyezett város és agglomerációjuk, többek között Hamburg, München, Köln és Stuttgart lakói profitálhatnak. A közlekedési miniszter elmondása szerint a lista 65-ösre fog bővülni, így a most hiányzó Frankfurt és kisebb városok is fel fognak kerülnek rá, amennyiben ezek is szigorítják a behajtási szabályokat.

A kárvallottak

A szigorodó szabályok, ahogy a környezetvédelmi zónák eddig is, minden autóra, tehát azokra is, akik  nem az érintett városokban laknak, így termesztésen a külföldiekre is vonatkoznak. Ergo a 270 mg-nál több nitrogén-oxidot kibocsátó, praktikusan Euro 6-nál rosszabb magyar autók sem róhatják majd például München útjait. Ez komoly bosszúság sok Németországban elő, de magyar rendszámú autóval közlekedő, vagy rendszeresen oda utazó honfitársunknak.

A szépséghibák

A kormány eddig csak a német gyártókat tudta bevonni a terveibe, és őket is csak az első opcióba.

A gyártok egy része, nevezetesen a BMW és az Opel hallani sem akarnak a szoftverátállítás költségeinek viseléséről. Azzal érvelnek, hogy ez a megoldás műszakilag bizonytalan, gazdaságilag nem ésszerű, és szükségszerűen csökkenti az autók teljesítményét, tehát a vezetési élményt is. A VW csak akkor működne közre, ha minden gyártó így tenne. Eddig csak a Daimler, a Mercedes tulajdonosa mutatkozott kooperatívnak.

A külföldi gyártok közül pedig kizárólag a Renault reagált érdemben. A francia gyártó a vásárolt autó típusától függően 10 ezer euróig terjedő kedvezmény kínál méghozzá minden, a legöregebb dízelautók tulajdonosainak is.

Az állam is fizet?!

A pénzügyminiszter első nyilatkozata szerint a program a költségvetésnek, és így az adófizetőknek semmibe sem fog kerülni. Aztán kiderült, hogy ennél árnyaltabb a kép. Ugyanis az akció elvileg csak a személygépjárművekre vonatkozik. Az önkormányzati kitiltások viszont a haszongépjárműveket is érintik. Rajtuk úgy segítene a kormány, hogy a szoftverátállítás költségeinek 80%-t levonhatnák az adójukból. Ez persze nem kiadást, hanem bevétel csökkenést jelent a költségvetésnek. Ennek mértéke egyelőre ismeretlen, de végső soron az adófizetőket terheli.

Jobb láthatóság

Az eddigiektől eltérően a környezetvédelmi besorolást nem a szélvédőre ragasztott vinyetta fogja jelezni, hanem a rendszámon lesz látható. Továbbá ezt – a matricától eltérően nem a tulajdonosnak kell megvásárolnia a forgalmi engedély bemutatásával a műszaki vizsgát lebonyolító TÜV-nél, hanem -, az önkormányzatok gépjármű-hatósága fogja a központi nyilvántartás alapján kiállítani.

Vannak előzmények

A kormány már 2017-ben elfogadott egy dízel-csomagot. Akkor teljesen a gyártok önkéntes együttműködésére alapoztak. Az eredmény: a 10 ezer euróig terjedő kedvezményeket egy év alatt 200 ezren vették igénybe. Ezt Berlin kévésnek tartja.

Brüsszel türelme is elfogyott, bírság is jöhet

A szövetségi kormány lépes kényszerben van. Jelenleg 26 német város nem tudja teljesíteni a 2010 óta kötelező uniós légszennyezettségi előírásokat. Ezért az Európai Bizottság eljárást helyezett kilátásába Németország ellen.

Kritikában nincs hiány

Sokan felvetik, hogy a gyártok csak addig kooperatívak, amíg a saját érdekeikről, tehát az új autók eladásáról van szó. Ha a kormány a szoftvercsere költségeinek viselését nem teszi számukra kötelezővé, csak a gyárak érdekében cselekszik – mondják a környezetvédelmi szervezetek képviselői. Hasonlóan látják ezt a pénzpiacok is. A kormányzatú döntés bejelentésé után minden német autógyártó részvényének árfolyama emelkedni kezdett.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik
Hirdetés

Friss

Veszteséges kezdés az amerikai tőzsdéken

Indexcsökkenéssel indult a kereskedés pénteken az amerikai értékpapírpiacokon az előző napi vegyes zárás után.

Audi: viszlát a belsőégésű motornak

Az évtized közepén mutatja be utolsó belsőégésű motoros modelljét az Audi - jelentette be az autógyár szóvivője, megerősítve ezzel a Süddeutsche Zeitung és az Automobilwoche lapok korábbi beszámolóit.

Erősödött a dollár a Fed bejelentésére

Az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve szigorúbb hangnemének köszönhetően kéthavi csúcsra erősödött és közel kilenc hónapja a legjobb hetét zárhatja a dollár.

Tűzgyújtási tilalom három megyében

Az avar-, gyep- és tűlevélréteg kiszáradása miatt fokozott tűzveszély alakult ki, ezért szombattól Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád és Jász-Nagykun-Szolnok megyében életbe lép a tűzgyújtási tilalom - közölte a Nébih.

Hírek

Tűzgyújtási tilalom három megyében

Az avar-, gyep- és tűlevélréteg kiszáradása miatt fokozott tűzveszély alakult ki, ezért szombattól Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád és Jász-Nagykun-Szolnok megyében életbe lép a tűzgyújtási tilalom - közölte a Nébih.

London helyett Budapesten lesz az Eb-döntő?

Az Európai Labdarúgó Szövetségnek (UEFA) készenléti terve van arra az esetre, ha a londoni Wembley Stadionban nem lehetne megrendezni a foci-Eb július 11-i fináléját. Brit sajtóértesülés szerint szükség esetén a Puskás Aréna adhatna otthont a döntőnek.

Golflabda méretű gyémántot találtak Botswanában

A világ harmadik legnagyobb drágakövének tartott, 1098 karátos gyémántot bányásztak ki Botswanában - közölte a De Beers bányakonszern és a kormány.

Hőségriasztás munkaidőben – előírások és tanácsok

A hőségben végzett munka veszélyesebb, ezért fontos, hogy a munkavállalók egészségének és biztonságának védelme érdekében mindenki tegye meg a szükséges megelőző intézkedéseket - írta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára a közösségi oldalán.

Korrupció? Őrizetbe vettek egy rendőri vezetőt

Korrupciógyanú miatt őrizetbe vett a Központi Nyomozó Főügyészség egy rendőri gazdasági vezetőt - közölte a szervezet vezetője.

Szemhárfa – technológia segítségével játszhatnak a mozgáskorlátozott zenészek

A szemük mozgatásával hárfázhatnak egy új technológia segítségével mozgáskorlátozott zenészek.

A brit felnőttek többségét beoltották – a legtöbb új fertőzött 5-12 és 18-24 éves

A csütörtökön ismertetett legfrissebb adatok szerint a brit felnőtt lakosság több mint 80 százaléka megkapta a koronavírus elleni oltás első dózisát, és csaknem 60 százaléknak mindkét adagot beadták.

Hőhullámot hoz a hétvége – néhol záporral és zivatarral

A hétvégén érkezik az idei első hőhullám - hívta fel a figyelmet az Országos Meteorológiai Szolgálat.

Békétlenebbé vált a világ – meg is fizettünk érte

Bár tavaly csökkent a konfliktusok intenzitása, a koronavírus-járvány okozta gazdasági visszaesés miatt békétlenebbé vált a világ. A békétlenség a bolygó minden lakójának átlagosan 1942 dollárjába került - áll az Institute for Economics and Peace (IEP) nevű nemzetközi kutatóintézet éves jelentésében.

Pénteken nagyot drágulnak az üzemanyagok

Péntektől drágulnak az üzemanyagok a hazai kutakon: a benzin és a gázolaj literenkénti átlagára is 5 forinttal emelkedik.

Távfelügyelt, többszintes droggyár Kecskeméten

Egy több száz millió forintból kialakított droggyárat számoltak fel a rendőrök Kecskeméten - közölte a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) csütörtökön a police.hu oldalon.

Nyilvános kivégzést tartottak a jemeni fővárosban

Több százan gyűltek össze Szanaában, Jemen fővárosában, hogy végignézzék három, gyerekek elleni bűncselekmények miatt elítélt férfi nyilvános kivégzését.

Gazdaság

Erősödött a dollár a Fed bejelentésére

Az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve szigorúbb hangnemének köszönhetően kéthavi csúcsra erősödött és közel kilenc hónapja a legjobb hetét zárhatja a dollár.

MNB: idén először áprilisban lett deficites a fizetési mérleg

Áprilisban 201 millió euró deficittel zárt a folyó fizetési mérleg, az első három hónap előzetes adatok szerint 446 millió euró aktívumát követően, amiből 330 millió euró márciusban képződött - derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) előzetes adataiból.

A pénzpiaci alapokból egymilliárdnyi forint áramlott ki

Májusban 0,1 százalékkal, 11 milliárd forinttal csökkent a befektetési alapokban kezelt vagyon - közölte a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetsége (Bamosz).

MNB – 50 milliós bírság az Union Biztosítónak

Különböző jogsértések miatt a Magyar Nemzeti Bank 50 millió forintos felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Union Biztosítóra. A feltárt hiányosságok nem veszélyeztetik a biztosító biztonságos működését - közölte a jegybank.

Tőzsde – Csúcsot döntöttek az elsődleges kibocsátások

Az elmúlt 20 év legjobb eredményét produkálta a tőzsdei bevezetések (IPO) nemzetközi piaca 2021 első negyedévében: 85 százalékkal 430-ra emelkedett az elsődleges tőzsdei részvénykibocsátások száma, összesített értékük pedig 271 százalékkal 105,6 milliárd dollárra nőtt - közölte az EY könyvvizsgáló.

EBRD: a járvány alatt is csökkentek a térségi bankrendszerek nem teljesítő kinnlevőségei

A koronavírus-járvány ellenére is csökkent tavaly a közép- és kelet-európai gazdaságokban a nem teljesítő banki kinnlevőségek (NPL) összege, elsősorban a masszív kormányzati beavatkozások miatt - közölte hétfőn Londonban az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD). A kimutatás szerint Magyarország azon térségi országok között van, amelyekben a legnagyobb mértékben csökkent a problémás követelésállomány.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom