Hirdetés
Kezdőlap Mozaik Több millió német dízel autó sorsa bizonytalan - a gyártók ellenállnak

Több millió német dízel autó sorsa bizonytalan – a gyártók ellenállnak

A magas nitrogén-oxid kibocsátású dízel autók a jövőben nem hajthatnak be egyetlen német nagyvárosba se. A tilalom vonatkozik a külföldi illetőségűekre is. Az érintett német autósok támogatásban részesülnek. A költségeket az autógyártóknak kellene viselniük. Ők egyelőre részben ellenállnak. A kormány döntését sokan kritizálják.

A németek egy részének kedélyeit a nagyvárosok rossz levegője, másokét viszont a dízel autójukat fenyegető behajtási tilalma borzolja. Aachenben, Hamburgban és Stuttgartban már döntés született az Euro 6-nál rosszabb besorolású, gyakorlatilag tehát a nem benzines autók többségének kitiltásáról a központokból. Más városok is hasonló intézkedéseket helyeztek kilátásba. A helyi szintű döntések már olyan sok embert érintettek, hogy a szövetségi kormány sem maradhatott tétlen. A minap a koalíciós pártok megállapodásra jutottak. Úgy néz ki, hogy a „kecske is jól lakik, és a káposzta is megmarad”. A kormánypártok biztosítani készülnek, hogy az egyébként már 2008 óta létező behajtási szabályokat jelentősen szigorító városok autósai továbbra is mobilak maradjanak.

Új határértékek

A kormányzati döntés a több mint 5 millió Németországban futó Euro 4 és 5 dízel személyautót érinti. Ez énnel rosszabb besorolásúak már a környezetvédelmi zónák 2008-as bevezetése óta ki vannak tiltva a nagyvárosok központjaiból. Az ő esetükben nem változik semmi. A kormány kimondott célja, hogy ezek a legrövidebb időn belül eltűnjenek a német utakról.

Az Euro 4 és 5 dízelek nitrogén-oxid kibocsájtásának eddig 250, illetve 180 mg alatt kellett lennie. A közúti mérések során azonban feltűnt, hogy legálisan forgalomban lévő autók sokasága nem teljesíti ezeket az értékeket. Az új szabály 270 mg-ra emelte a határértéket. Amennyiben az autó ezt sem teljesíti, a tulajdonos részt vehet a kormány által elfogadott programban.

A dízel-program

Az érintett autók tulajdonosi két lehetőség közül választhatnak:

  1. Másik autót vásárolnak. A német gyártok vállaltak, hogy különösen kedvező kondíciókat biztosítanak ehhez. Újdonság minden korábbi autócsere programhoz képest, hogy a mostani a használt autók vásárlására is ki fog terjedni.
  2. Az autó motorszoftverjének átprogramozásával a határérték alá szorítják a kibocsájtást. A kormány tervei szerint az átállítás költségeit a gyártok viselnék.

Az érintettek

A döntésből egyelőre 14, különösen szennyezett város és agglomerációjuk, többek között Hamburg, München, Köln és Stuttgart lakói profitálhatnak. A közlekedési miniszter elmondása szerint a lista 65-ösre fog bővülni, így a most hiányzó Frankfurt és kisebb városok is fel fognak kerülnek rá, amennyiben ezek is szigorítják a behajtási szabályokat.

A kárvallottak

A szigorodó szabályok, ahogy a környezetvédelmi zónák eddig is, minden autóra, tehát azokra is, akik  nem az érintett városokban laknak, így termesztésen a külföldiekre is vonatkoznak. Ergo a 270 mg-nál több nitrogén-oxidot kibocsátó, praktikusan Euro 6-nál rosszabb magyar autók sem róhatják majd például München útjait. Ez komoly bosszúság sok Németországban elő, de magyar rendszámú autóval közlekedő, vagy rendszeresen oda utazó honfitársunknak.

A szépséghibák

A kormány eddig csak a német gyártókat tudta bevonni a terveibe, és őket is csak az első opcióba.

A gyártok egy része, nevezetesen a BMW és az Opel hallani sem akarnak a szoftverátállítás költségeinek viseléséről. Azzal érvelnek, hogy ez a megoldás műszakilag bizonytalan, gazdaságilag nem ésszerű, és szükségszerűen csökkenti az autók teljesítményét, tehát a vezetési élményt is. A VW csak akkor működne közre, ha minden gyártó így tenne. Eddig csak a Daimler, a Mercedes tulajdonosa mutatkozott kooperatívnak.

A külföldi gyártok közül pedig kizárólag a Renault reagált érdemben. A francia gyártó a vásárolt autó típusától függően 10 ezer euróig terjedő kedvezmény kínál méghozzá minden, a legöregebb dízelautók tulajdonosainak is.

Az állam is fizet?!

A pénzügyminiszter első nyilatkozata szerint a program a költségvetésnek, és így az adófizetőknek semmibe sem fog kerülni. Aztán kiderült, hogy ennél árnyaltabb a kép. Ugyanis az akció elvileg csak a személygépjárművekre vonatkozik. Az önkormányzati kitiltások viszont a haszongépjárműveket is érintik. Rajtuk úgy segítene a kormány, hogy a szoftverátállítás költségeinek 80%-t levonhatnák az adójukból. Ez persze nem kiadást, hanem bevétel csökkenést jelent a költségvetésnek. Ennek mértéke egyelőre ismeretlen, de végső soron az adófizetőket terheli.

Jobb láthatóság

Az eddigiektől eltérően a környezetvédelmi besorolást nem a szélvédőre ragasztott vinyetta fogja jelezni, hanem a rendszámon lesz látható. Továbbá ezt – a matricától eltérően nem a tulajdonosnak kell megvásárolnia a forgalmi engedély bemutatásával a műszaki vizsgát lebonyolító TÜV-nél, hanem -, az önkormányzatok gépjármű-hatósága fogja a központi nyilvántartás alapján kiállítani.

Vannak előzmények

A kormány már 2017-ben elfogadott egy dízel-csomagot. Akkor teljesen a gyártok önkéntes együttműködésére alapoztak. Az eredmény: a 10 ezer euróig terjedő kedvezményeket egy év alatt 200 ezren vették igénybe. Ezt Berlin kévésnek tartja.

Brüsszel türelme is elfogyott, bírság is jöhet

A szövetségi kormány lépes kényszerben van. Jelenleg 26 német város nem tudja teljesíteni a 2010 óta kötelező uniós légszennyezettségi előírásokat. Ezért az Európai Bizottság eljárást helyezett kilátásába Németország ellen.

Kritikában nincs hiány

Sokan felvetik, hogy a gyártok csak addig kooperatívak, amíg a saját érdekeikről, tehát az új autók eladásáról van szó. Ha a kormány a szoftvercsere költségeinek viselését nem teszi számukra kötelezővé, csak a gyárak érdekében cselekszik – mondják a környezetvédelmi szervezetek képviselői. Hasonlóan látják ezt a pénzpiacok is. A kormányzatú döntés bejelentésé után minden német autógyártó részvényének árfolyama emelkedni kezdett.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A brit GDP közel 20 százalékkal zsugorodott

Példátlan ütemben, 19,1 százalékkal zuhant a brit hazai össztermék (GDP) a májussal zárult három hónapban a koronavírus-járvány átszűrődő reálgazdasági hatásai miatt - közölte a brit statisztikai hivatal (ONS).

Befektetői hangulat. Az eurózónában javult, a németeknél romlott

Júliusban öt éve a legmagasabbra emelkedett a befektetői hangulat az eurózónában, Németországban viszont kissé romlott - derült ki a ZEW felméréséből.

Környezeti katasztrófával fenyeget a San Diegóban lángoló amerikai hadihajó

Második napja tombolnak a lángok a San Diegó-i flottatámaszponton kigyulladt amerikai hadihajón, és a tűz a hatóságok szerint környezeti katasztrófával fenyeget, ha a lángok elérik a hajó tartályaiban lévő 3,7 millió liter üzemanyagot.

Fordulat. Júniusban többen dolgoztak, mint januárban

Óvatos fordulat valósult meg a munkaerőpiacon: júniusban 12 ezerrel dolgoztak többen, mint januárban - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára.

Hírek

Környezeti katasztrófával fenyeget a San Diegóban lángoló amerikai hadihajó

Második napja tombolnak a lángok a San Diegó-i flottatámaszponton kigyulladt amerikai hadihajón, és a tűz a hatóságok szerint környezeti katasztrófával fenyeget, ha a lángok elérik a hajó tartályaiban lévő 3,7 millió liter üzemanyagot.

Versace asztal, BMW szék – hamis bútorokat foglalt le a NAV

Több mint négymillió forint értékben foglaltak le hamis bútorokat a pénzügyőrök egy Pest megyei családi házban. Az ügyben iparjogvédelmi jogok megsértése miatt indult eljárás - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.

A Mol gázt talált Pakisztánban

A Mol-csoport ismét gázt és gázkondenzátumot talált Pakisztánban, ez tovább erősíti a cég kutatás-termelési nemzetközi tevékenységét - közölte a társaság.

Szerdán drágul a benzin

Szerdán a benzin ára bruttó 3 forinttal emelkedik literenként, a gázolaj ára viszont nem változik.

Johnson: Nagy-Britannia ellenőrzése alá vonta a járványhelyzetet

Nagy-Britannia mára jórészt ellenőrzése alá vonta az új típusú koronavírus okozta járványt, de az óvatosság továbbra is indokolt - mondta hétfőn a brit miniszterelnök.

Közép-Európából Hongkongba. Árverésen egy 3 milliárdot érő kínai váza

Hetvenmillió hongkongi dollárért (2,8 milliárd forintért) cserélt gazdát a Sotheby's aukciósház szombati árverésén egy ritka 18. századi kínai porcelán váza, amely egy szekrény tetején porosodva, szabadon kószáló macskák között töltötte az elmúlt csaknem fél évszázadot.

Koronavírus – Cseh illetékes: Szlovákiában és Magyarországon is megfertőződtek cseh turisták

Eddig hat országban - köztük Szlovákiában és Magyarországon - kapták meg a koronavírus-fertőzést cseh turisták, akik júliusban tértek vissza nyári külföldi üdülésükről. A cseh külügyminisztérium július elsejétől Svédország kivételével az összes európai országot biztonságos vagy alacsony kockázatú turisztikai célnak minősítette.

Lengyelország. Az erdőbe menekített egy pumát a hatóságok elől

Pumáját az erdőbe menekülve rejtegette egy lengyel férfi. Két napon át bujkált, drónokat és helikoptert is bevetettek a rendőrök a megtalálásukra.

Légtérsértés. Csehek érkeztek Rétságra kisrepülőkön

Öt kisrepülőgép szállt le engedély nélkül Rétság külterületén a hét végén, mint kiderült, a csehországi utasok egy rendezvényre tartottak.

Budapest. Naponta már 10 ezren repülnek

A járvány előttinek a töredéke még a forgalom, de hétről hétre több járat és utas fordul meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Négy év börtön. El akarta lopni a Magna Cartát

Négy év börtönbüntetésre ítéltek Nagy-Britanniában egy 47 éves férfit, aki 2018 őszén megpróbálta ellopni a történelem egyik legjelentősebb és legismertebb dokumentuma, a 800 éves brit Magna Carta kevés fennmaradt eredeti példányának egyikét a salisbury-i katedrálisból.

Balatoni nyár – Covid fenyegetés idején

A Balaton mellett is figyelni kell a "tisztes távolságra". Így nyaralnak 2020 júliusában a vízparton.

Gazdaság

Eltűnt a magyar bankok nyeresége

A bankszektor konszolidált nettó eredménye az egy évvel korábbi 2,7 százalékára, 3 milliárd forintra csökkent az első negyedévben, főként a jóval magasabb értékvesztés és céltartalékképzés miatt - derül ki a Magyar Nemzeti Bank jelentéséből.

OTP: százból heten nem tudnak pénzt félretenni

A koronavírus-járvány felértékelte a pénzügyi tudatosság szerepét, és bebizonyította, hogy érdemes rendszeres megtakarítással felkészülni a váratlan helyzetekre - derült ki az OTP Bank megbízásából készített kutatásból.

Takarékbank: hét év alatt 126 takarékszövetkezet egyesült

Az informatikai átállással befejeződött a Takarék Csoport hétéves integrációs folyamata, amely az elmúlt évtizedek legnagyobb pénzpiaci átalakítása volt Magyarországon.

Két ország is az euró előszobájába léphet

Bulgária és Horvátország karnyújtásnyira áll attól, hogy megkapja az engedélyt az euró előszobájának tartott ERM-2 árfolyamrendszerhez történő csatlakozáshoz.

Újabb milliárddal gazdagodott az MNB-alapítvány

A Pallas Athéné Alapítvány eredményesen zárta a második negyedévet, több mint egymilliárd forinttal növelte az alapítványi összvagyont.

Érintéses fizetés – MNB: maradjon a 15 ezres limit!

A Magyar Nemzeti Bank a PIN-kód nélküli érintőkártyás fizetések 15 ezer forintos értékhatárának megtartását javasolja hosszú távon is - mondta Bartha Lajos, az MNB ügyvezető igazgatója.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom