Hirdetés
Kezdőlap Mozaik Több millió német dízel autó sorsa bizonytalan - a gyártók ellenállnak
No menu items!

Több millió német dízel autó sorsa bizonytalan – a gyártók ellenállnak

A magas nitrogén-oxid kibocsátású dízel autók a jövőben nem hajthatnak be egyetlen német nagyvárosba se. A tilalom vonatkozik a külföldi illetőségűekre is. Az érintett német autósok támogatásban részesülnek. A költségeket az autógyártóknak kellene viselniük. Ők egyelőre részben ellenállnak. A kormány döntését sokan kritizálják.

A németek egy részének kedélyeit a nagyvárosok rossz levegője, másokét viszont a dízel autójukat fenyegető behajtási tilalma borzolja. Aachenben, Hamburgban és Stuttgartban már döntés született az Euro 6-nál rosszabb besorolású, gyakorlatilag tehát a nem benzines autók többségének kitiltásáról a központokból. Más városok is hasonló intézkedéseket helyeztek kilátásba. A helyi szintű döntések már olyan sok embert érintettek, hogy a szövetségi kormány sem maradhatott tétlen. A minap a koalíciós pártok megállapodásra jutottak. Úgy néz ki, hogy a „kecske is jól lakik, és a káposzta is megmarad”. A kormánypártok biztosítani készülnek, hogy az egyébként már 2008 óta létező behajtási szabályokat jelentősen szigorító városok autósai továbbra is mobilak maradjanak.

Új határértékek

A kormányzati döntés a több mint 5 millió Németországban futó Euro 4 és 5 dízel személyautót érinti. Ez énnel rosszabb besorolásúak már a környezetvédelmi zónák 2008-as bevezetése óta ki vannak tiltva a nagyvárosok központjaiból. Az ő esetükben nem változik semmi. A kormány kimondott célja, hogy ezek a legrövidebb időn belül eltűnjenek a német utakról.

Az Euro 4 és 5 dízelek nitrogén-oxid kibocsájtásának eddig 250, illetve 180 mg alatt kellett lennie. A közúti mérések során azonban feltűnt, hogy legálisan forgalomban lévő autók sokasága nem teljesíti ezeket az értékeket. Az új szabály 270 mg-ra emelte a határértéket. Amennyiben az autó ezt sem teljesíti, a tulajdonos részt vehet a kormány által elfogadott programban.

A dízel-program

Az érintett autók tulajdonosi két lehetőség közül választhatnak:

  1. Másik autót vásárolnak. A német gyártok vállaltak, hogy különösen kedvező kondíciókat biztosítanak ehhez. Újdonság minden korábbi autócsere programhoz képest, hogy a mostani a használt autók vásárlására is ki fog terjedni.
  2. Az autó motorszoftverjének átprogramozásával a határérték alá szorítják a kibocsájtást. A kormány tervei szerint az átállítás költségeit a gyártok viselnék.

Az érintettek

A döntésből egyelőre 14, különösen szennyezett város és agglomerációjuk, többek között Hamburg, München, Köln és Stuttgart lakói profitálhatnak. A közlekedési miniszter elmondása szerint a lista 65-ösre fog bővülni, így a most hiányzó Frankfurt és kisebb városok is fel fognak kerülnek rá, amennyiben ezek is szigorítják a behajtási szabályokat.

A kárvallottak

A szigorodó szabályok, ahogy a környezetvédelmi zónák eddig is, minden autóra, tehát azokra is, akik  nem az érintett városokban laknak, így termesztésen a külföldiekre is vonatkoznak. Ergo a 270 mg-nál több nitrogén-oxidot kibocsátó, praktikusan Euro 6-nál rosszabb magyar autók sem róhatják majd például München útjait. Ez komoly bosszúság sok Németországban elő, de magyar rendszámú autóval közlekedő, vagy rendszeresen oda utazó honfitársunknak.

A szépséghibák

A kormány eddig csak a német gyártókat tudta bevonni a terveibe, és őket is csak az első opcióba.

A gyártok egy része, nevezetesen a BMW és az Opel hallani sem akarnak a szoftverátállítás költségeinek viseléséről. Azzal érvelnek, hogy ez a megoldás műszakilag bizonytalan, gazdaságilag nem ésszerű, és szükségszerűen csökkenti az autók teljesítményét, tehát a vezetési élményt is. A VW csak akkor működne közre, ha minden gyártó így tenne. Eddig csak a Daimler, a Mercedes tulajdonosa mutatkozott kooperatívnak.

A külföldi gyártok közül pedig kizárólag a Renault reagált érdemben. A francia gyártó a vásárolt autó típusától függően 10 ezer euróig terjedő kedvezmény kínál méghozzá minden, a legöregebb dízelautók tulajdonosainak is.

Az állam is fizet?!

A pénzügyminiszter első nyilatkozata szerint a program a költségvetésnek, és így az adófizetőknek semmibe sem fog kerülni. Aztán kiderült, hogy ennél árnyaltabb a kép. Ugyanis az akció elvileg csak a személygépjárművekre vonatkozik. Az önkormányzati kitiltások viszont a haszongépjárműveket is érintik. Rajtuk úgy segítene a kormány, hogy a szoftverátállítás költségeinek 80%-t levonhatnák az adójukból. Ez persze nem kiadást, hanem bevétel csökkenést jelent a költségvetésnek. Ennek mértéke egyelőre ismeretlen, de végső soron az adófizetőket terheli.

Jobb láthatóság

Az eddigiektől eltérően a környezetvédelmi besorolást nem a szélvédőre ragasztott vinyetta fogja jelezni, hanem a rendszámon lesz látható. Továbbá ezt – a matricától eltérően nem a tulajdonosnak kell megvásárolnia a forgalmi engedély bemutatásával a műszaki vizsgát lebonyolító TÜV-nél, hanem -, az önkormányzatok gépjármű-hatósága fogja a központi nyilvántartás alapján kiállítani.

Vannak előzmények

A kormány már 2017-ben elfogadott egy dízel-csomagot. Akkor teljesen a gyártok önkéntes együttműködésére alapoztak. Az eredmény: a 10 ezer euróig terjedő kedvezményeket egy év alatt 200 ezren vették igénybe. Ezt Berlin kévésnek tartja.

Brüsszel türelme is elfogyott, bírság is jöhet

A szövetségi kormány lépes kényszerben van. Jelenleg 26 német város nem tudja teljesíteni a 2010 óta kötelező uniós légszennyezettségi előírásokat. Ezért az Európai Bizottság eljárást helyezett kilátásába Németország ellen.

Kritikában nincs hiány

Sokan felvetik, hogy a gyártok csak addig kooperatívak, amíg a saját érdekeikről, tehát az új autók eladásáról van szó. Ha a kormány a szoftvercsere költségeinek viselését nem teszi számukra kötelezővé, csak a gyárak érdekében cselekszik – mondják a környezetvédelmi szervezetek képviselői. Hasonlóan látják ezt a pénzpiacok is. A kormányzatú döntés bejelentésé után minden német autógyártó részvényének árfolyama emelkedni kezdett.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Allianz: az öngondoskodás az időskori kulcs

A rohamosan idősödő társadalmakban a nyugdíjrendszerek teljesítőképességének határai miatt kulcskérdés az az öngondoskodás, amiben az Allianz Hungária tapasztalatai szerint a magyar társadalom a rosszul teljesítők közé tartozik. A biztosító ezért újabb kampányban hívja fel a figyelmet a saját erőből történő biztonság megteremtésének fontosságára.

Nagy Márton: félmillió ember hiányzik a munkaerőpiacról

A magyar munkaerőpiacon 500 ezer emberre van szükség, akiket lehetőleg Magyarországon kell megtalálni, utána jöhetnek csak a vendégmunkások - mondta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács ülésén.

Módosította az idei költségvetést a parlament – íme, az új számok

Módosította a 2023-as költségvetési törvényt az Országgyűlés pénteken. A törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba.

Kínában is van bankcsőd, de kevésbé veszélyes, mint az USA-ban

Bár több kínai bank is komoly problémákkal küzd, nem hordoznak olyan kockázatokat, mint amilyeneket a Silicon Valley Bank összeomlása jelentett - mondta Zhu Min, a China Center for International Economic Exchanges, egy államilag támogatott agytröszt alelnöke.

Hírek

Így állt a tél végén a hazai gáztárolók töltöttsége

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) adatai szerint a hazai földgáztárolók töltöttsége március 15-én 2,86 milliárd köbméter volt, ami a teljes befogadókapacitás 45,23 százaléka és 1,6 milliárd köbméterrel több az egy évvel korábbinál.

Orbán: ahogy csökken az infláció, megszűnnek az ársapkák

Az élelmiszerek esetében ahogy jön lefelé az infláció, úgy fogják majd kivezetni a most még létező ársapkákat - mondta a miniszterelnök a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.

Megjelentek az idei új nyugdíjak megállapításához szükséges számok

Kihirdette a kormány azt a rendeletét, amelyben azok a jövedelmi szorzószámok szerepelnek, amelyeket a 2023-ban megállapított nyugdíjak és más nyugellátásoknál kell alkalmazni a korábbi években megszerzett keresetekre. Ez az érték 2021-re 1,175 a tavalyi 17,5 százalékos bruttó átlagkereset-növekedés alapján - írja a Bank360.hu.

Új elektromos expressz indul a Luton reptérről Londonba

A Londonba repülő utasok ezentúl egy új, környezettudatos reptéri vonatot is igénybe vehetnek, amellyel mindössze négy perc alatt elérhetik a Luton repülőtérről a városközpontba vezető főbb vasútvonalat - közölte a Wizz Air.

A kolumbiai drogbáró hagyatékának felszámolása dollármilliókba kerül

Hatalmas összegbe, mintegy 3,5 millió dollárba kerül Kolumbiának a néhai drogbáró, Pablo Escobar 70 vízilójának elszállítása. Az állatokat a tengerentúlra küldik, hogy megfékezzék a helyi ökoszisztémát felborító, növekvő populációt.

Elindult a Wizz Air harmadik járata Szaúd-Arábiába

A Wizz Air elindította harmadik szaúd-arábiai járatát Budapestről, az új közel-keleti úticél, Dammám így már átszállás nélkül elérhető - közölte a légitársaság. A járat hetente kétszer közlekedik.

Pénteken a gázolaj ára lélektani határ alá csökken, a benzin viszont tovább drágul

Pénteken újabb üzemanyagár-változás jön, hasonlóan ellentétes irányú, mint a mai: a benzin nagykereskedelmi ára bruttó 8 forinttal emelkedik, a gázolajért viszont bruttó 4 forinttal kell majd kevesebbet fizetniük a kutaknak.

Több százezer robogós közlekedik szabálytalanul a magyar utakon

A magyar utakon közlekedő 650 ezer robogó kevesebb, mint felére kötnek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb), pedig az átlagosan 7-8 ezer forintos éves díj kifizetésével a tulajdonosok elkerülhetik a közúti bírságot és baleset esetén a több százezer forintot elérő átlagos kártérítést - hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).

Gazdaság

Allianz: az öngondoskodás az időskori kulcs

A rohamosan idősödő társadalmakban a nyugdíjrendszerek teljesítőképességének határai miatt kulcskérdés az az öngondoskodás, amiben az Allianz Hungária tapasztalatai szerint a magyar társadalom a rosszul teljesítők közé tartozik. A biztosító ezért újabb kampányban hívja fel a figyelmet a saját erőből történő biztonság megteremtésének fontosságára.

Harmadára csökken júliustól a banki alapszámla díja 

Szokatlanul hosszú idő után, de végül tény lett a tervből: a kormány rendeletében a jelenlegi 3000 ezer forintról a harmadára, 1000 forintra csökkentette a bankoknál vezethető alapszámlák maximális havidíját – írja a Bank360.hu.  

Megvan, pontosan mikor egyesül az MKB Bank és a Takarékbank

Április 30-án lezárul az MKB Bank Nyrt. és a Takarékbank Zrt. jogi egyesülésével a Magyar Bankholding keretében csaknem három éve tartó fúziós folyamat - közölte a bankholding.

Néhány ezer ügyfél kezében van a privátbanki vagyon fele

A teljes magyarországi privátbanki vagyon több mint 50 százaléka mintegy 6500 milliárdos kezében összpontosul - közölte a Blochamps Capital Kft.