Kezdőlap Mozaik Több millió német dízel autó sorsa bizonytalan - a gyártók ellenállnak

Több millió német dízel autó sorsa bizonytalan – a gyártók ellenállnak

A magas nitrogén-oxid kibocsátású dízel autók a jövőben nem hajthatnak be egyetlen német nagyvárosba se. A tilalom vonatkozik a külföldi illetőségűekre is. Az érintett német autósok támogatásban részesülnek. A költségeket az autógyártóknak kellene viselniük. Ők egyelőre részben ellenállnak. A kormány döntését sokan kritizálják.

A németek egy részének kedélyeit a nagyvárosok rossz levegője, másokét viszont a dízel autójukat fenyegető behajtási tilalma borzolja. Aachenben, Hamburgban és Stuttgartban már döntés született az Euro 6-nál rosszabb besorolású, gyakorlatilag tehát a nem benzines autók többségének kitiltásáról a központokból. Más városok is hasonló intézkedéseket helyeztek kilátásba. A helyi szintű döntések már olyan sok embert érintettek, hogy a szövetségi kormány sem maradhatott tétlen. A minap a koalíciós pártok megállapodásra jutottak. Úgy néz ki, hogy a „kecske is jól lakik, és a káposzta is megmarad”. A kormánypártok biztosítani készülnek, hogy az egyébként már 2008 óta létező behajtási szabályokat jelentősen szigorító városok autósai továbbra is mobilak maradjanak.

Új határértékek

A kormányzati döntés a több mint 5 millió Németországban futó Euro 4 és 5 dízel személyautót érinti. Ez énnel rosszabb besorolásúak már a környezetvédelmi zónák 2008-as bevezetése óta ki vannak tiltva a nagyvárosok központjaiból. Az ő esetükben nem változik semmi. A kormány kimondott célja, hogy ezek a legrövidebb időn belül eltűnjenek a német utakról.

Az Euro 4 és 5 dízelek nitrogén-oxid kibocsájtásának eddig 250, illetve 180 mg alatt kellett lennie. A közúti mérések során azonban feltűnt, hogy legálisan forgalomban lévő autók sokasága nem teljesíti ezeket az értékeket. Az új szabály 270 mg-ra emelte a határértéket. Amennyiben az autó ezt sem teljesíti, a tulajdonos részt vehet a kormány által elfogadott programban.

A dízel-program

Az érintett autók tulajdonosi két lehetőség közül választhatnak:

  1. Másik autót vásárolnak. A német gyártok vállaltak, hogy különösen kedvező kondíciókat biztosítanak ehhez. Újdonság minden korábbi autócsere programhoz képest, hogy a mostani a használt autók vásárlására is ki fog terjedni.
  2. Az autó motorszoftverjének átprogramozásával a határérték alá szorítják a kibocsájtást. A kormány tervei szerint az átállítás költségeit a gyártok viselnék.

Az érintettek

A döntésből egyelőre 14, különösen szennyezett város és agglomerációjuk, többek között Hamburg, München, Köln és Stuttgart lakói profitálhatnak. A közlekedési miniszter elmondása szerint a lista 65-ösre fog bővülni, így a most hiányzó Frankfurt és kisebb városok is fel fognak kerülnek rá, amennyiben ezek is szigorítják a behajtási szabályokat.

A kárvallottak

A szigorodó szabályok, ahogy a környezetvédelmi zónák eddig is, minden autóra, tehát azokra is, akik  nem az érintett városokban laknak, így termesztésen a külföldiekre is vonatkoznak. Ergo a 270 mg-nál több nitrogén-oxidot kibocsátó, praktikusan Euro 6-nál rosszabb magyar autók sem róhatják majd például München útjait. Ez komoly bosszúság sok Németországban elő, de magyar rendszámú autóval közlekedő, vagy rendszeresen oda utazó honfitársunknak.

A szépséghibák

A kormány eddig csak a német gyártókat tudta bevonni a terveibe, és őket is csak az első opcióba.

A gyártok egy része, nevezetesen a BMW és az Opel hallani sem akarnak a szoftverátállítás költségeinek viseléséről. Azzal érvelnek, hogy ez a megoldás műszakilag bizonytalan, gazdaságilag nem ésszerű, és szükségszerűen csökkenti az autók teljesítményét, tehát a vezetési élményt is. A VW csak akkor működne közre, ha minden gyártó így tenne. Eddig csak a Daimler, a Mercedes tulajdonosa mutatkozott kooperatívnak.

A külföldi gyártok közül pedig kizárólag a Renault reagált érdemben. A francia gyártó a vásárolt autó típusától függően 10 ezer euróig terjedő kedvezmény kínál méghozzá minden, a legöregebb dízelautók tulajdonosainak is.

Az állam is fizet?!

A pénzügyminiszter első nyilatkozata szerint a program a költségvetésnek, és így az adófizetőknek semmibe sem fog kerülni. Aztán kiderült, hogy ennél árnyaltabb a kép. Ugyanis az akció elvileg csak a személygépjárművekre vonatkozik. Az önkormányzati kitiltások viszont a haszongépjárműveket is érintik. Rajtuk úgy segítene a kormány, hogy a szoftverátállítás költségeinek 80%-t levonhatnák az adójukból. Ez persze nem kiadást, hanem bevétel csökkenést jelent a költségvetésnek. Ennek mértéke egyelőre ismeretlen, de végső soron az adófizetőket terheli.

Jobb láthatóság

Az eddigiektől eltérően a környezetvédelmi besorolást nem a szélvédőre ragasztott vinyetta fogja jelezni, hanem a rendszámon lesz látható. Továbbá ezt – a matricától eltérően nem a tulajdonosnak kell megvásárolnia a forgalmi engedély bemutatásával a műszaki vizsgát lebonyolító TÜV-nél, hanem -, az önkormányzatok gépjármű-hatósága fogja a központi nyilvántartás alapján kiállítani.

Vannak előzmények

A kormány már 2017-ben elfogadott egy dízel-csomagot. Akkor teljesen a gyártok önkéntes együttműködésére alapoztak. Az eredmény: a 10 ezer euróig terjedő kedvezményeket egy év alatt 200 ezren vették igénybe. Ezt Berlin kévésnek tartja.

Brüsszel türelme is elfogyott, bírság is jöhet

A szövetségi kormány lépes kényszerben van. Jelenleg 26 német város nem tudja teljesíteni a 2010 óta kötelező uniós légszennyezettségi előírásokat. Ezért az Európai Bizottság eljárást helyezett kilátásába Németország ellen.

Kritikában nincs hiány

Sokan felvetik, hogy a gyártok csak addig kooperatívak, amíg a saját érdekeikről, tehát az új autók eladásáról van szó. Ha a kormány a szoftvercsere költségeinek viselését nem teszi számukra kötelezővé, csak a gyárak érdekében cselekszik – mondják a környezetvédelmi szervezetek képviselői. Hasonlóan látják ezt a pénzpiacok is. A kormányzatú döntés bejelentésé után minden német autógyártó részvényének árfolyama emelkedni kezdett.

Friss

Menedzserek Országos Szövetségének új elnöke: Az alkalmazkodás kulcskérdés

A magyar menedzserek, nemzetközi viszonylatban is top kategóriások, de a kapcsolati háló építésében még érdemes előbbre lépniük – állítja Kapitány István, a Menedzserek Országos Szövetsége új elnöke, a Shell globális kiskereskedelmi alelnöke. A szakember szerint a koronavírus helyzetben különösen fontos, hogy a menedzserek a lehetőségekhez mérten alkalmazkodni tudjanak a különleges helyzethez.

EU – Gigantikus mentőcsomagok hitelből. Mi is az a Kurzarbeit?

Szinte minden európai országban van mentőcsomag a korona-vírus gazdasági következményeinek enyhítésére. Sok a hasonlóság, de vannak unortodox megoldások is. Az Európai Bizottság a SURE alappal állt elő, miközben az euróövezeti tagállamok a korona-kötvényekről vitatkoznak. Európai körkép.

Tőzsde – Emelkedéssel nyitottak a New York-i indexek

Emelkedéssel nyitottak a New York-i tőzsde irányadó indexei csütörtökön, miután a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve ismertette masszív, 2300 milliárd dolláros programját, amely a koronavírus-járvány által sújtott helyi kormányzatok és vállalatok erősítését célozzák.

A Világbank rontotta a régió gazdasági kilátását

A koronavírus-járvány miatt a Világbank jelentősen rontotta Közép-Európa - benne Magyarország - és a balti államok gazdaságainak idei kilátásait, ugyanakkor úgy vélte, hogy jövőre jelentős javulás állhat be.

Hírek

Zala. Hónapokig ATM-eket dézsmált egy banki dolgozó

Sikkasztás miatt emelt vádat a Keszthelyi Járási Ügyészség egy nő ellen, aki banki alkalmazottként a munkaadója keszthelyi és zalaegerszegi fiókjának bankautomatáiból több mint hárommillió forintot tulajdonított el.

Csernobili erdőtűz. Átmenetileg emelkedett a sugárzás

Ötödik napja dolgoznak a tűzoltók a csernobili övezetben kitört erdőtűz oltásán. Az ukrán katasztrófavédelmi szolgálat szerint a radioaktív sugárzás szintje a megengedett határértéken belül van, csak az egyik tűzfészekben mértek átmenetileg megemelkedett sugárzást.

Hamis kézfertőtlenítőt gyártottak Kőbányán

Fertőtlenítőszert hamisító bandát lepleztek le a rendőrök a fővárosban. A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) szerint az okozott kár több mint 22 millió forint.

Szja-bevallás: SMS-eket is vár a NAV

Az ügyfélkapuval nem rendelkezők SMS-ben vagy egyéb módon is kérhetik a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV) az szja-bevallási tervezetük postázását április 15-ig.

Olasz statisztikai intézet: lehetetlen a válság következményeit felmérni

Az új koronavírus-fertőzés miatt hozott intézkedések olyan gazdasági válságot okoznak Olaszországban, amelyek következményeit lehetetlen felmérni az Istat statisztikai intézet kedden közölt értékelése szerint.

Prága megakadályozná a kulcsfontosságú cégek külföldi felvásárlását

A cseh kormány megakadályozná, hogy a kulcsfontosságú cseh cégek kockázatosnak minősíthető külföldi befektetők tulajdonába kerüljenek, az erről szóló törvényjavaslatot már el is fogadta a kabinet.

Sosem látott csúcson a munkanélküliség Norvégiában

Történelmi csúcsra, 15,4 százalékra emelkedett a munkanélküliségi ráta Norvégiában április első hetében - közölte a munkaügyi hivatal.

Erősödött a forint a jegybanki bejelentésekre

Kedvezően fogadta a piac a jegybank keddi bejelentéseit, és erősödni kezdett a forint a főbb devizákkal szemben.

Az idei volt az egyik legmelegebb március

Az idei volt a valaha mért egyik legmelegebb március a világon az európai Copernicus éghajlatváltozási szolgálat (C3S) szerint.

Koronavírus. Jóval szegényebb lett a száz leggazdagabb

A világ száz leggazdagabb emberének a vagyona 408 milliárd dollárral apadt február-márciusban a koronavírus hatásaként. A legvagyonosabb Jeff Bezos is több milliárd dollárt bukott.

Milliárdokat csaltak el – luxusban éltek a bűnbanda vezetői

Közvetített munkavállalók után fizetendő közterheket csalt el, közel kétmilliárd forint kárt okozott a költségvetésnek egy Fejér megyéből irányított bűnbanda, amelynek két tagja letartóztatásban van. Ellenük bűnszervezetben elkövetett költségvetési csalás miatt folyik nyomozás.

Boris Johnsont kórházban kezelik

Boris Johnson brit miniszterelnök közölte, hogy jó hangulatban van és folyamatosan dolgozik az új koronavírus okozta betegsége miatt szükségessé vált kórházi kezelése közepette is.

Gazdaság

Egyszeri adót vet ki a bankszektorra az állam

Az egyszeri adó kulcsa az adóalap 50 milliárd forint feletti részének 0,19 százaléka. A költségvetésbe befolyó összeg 55 milliárd forint lesz, amelyet három egyenlő részben kell befizetni - jelentette be Varga Mihály pénzügyminiszter.

Az OTP az NHP Hajráról: ígéretes eszköz a cégeknek

Az újrainduló növekedési hitelprogram, az NHP Hajrá volumene és a széles felhasználhatósági kör miatt ígéretes eszköz lehet a hazai vállalkozások számára. A kamatszinteket tekintve erős verseny alakulhat ki a pénzintézetek között - közölte az OTP Bank.

Nagy Márton: árfolyamcél nincs, az új eszközök kezelik a kilengéseket

Az új eszköztárral a jegybank azonnali beavatkozási lehetőséget teremtett a gyorsan változó piaci körülmények között - mondta Nagy Márton, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke a jegybank telefonos háttérbeszélgetésén.

Biztosítás. Az Aegon veszi meg a CIG EMABIT üzletágait

A CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt. leányvállalata, a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt. (EMABIT) szavatolótőke helyreállítási tervének keretében több mint 100 ezer szerződéstől, közel 6 milliárd forint állománydíjú portfóliótól válik meg.

Erősödött a forint a jegybanki bejelentésekre

Kedvezően fogadta a piac a jegybank keddi bejelentéseit, és erősödni kezdett a forint a főbb devizákkal szemben.

MNB: a hitelkártyákra is vonatkozik a fizetési moratórium

Minden 2020. március 18-ig folyósított hitel-, kölcsön- és lízingszerződésre vonatkozik a fizetési moratórium, így a hitelkártyákra, és a munkáltatói kölcsönökre is - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi felügyelete.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom