Page 19 - utazo
P. 19
4 KERÉKEN
TÉLI GUMI, HÓLÁNC, BÍRSÁG
Magyarország: hazánkban egyelőre nem vezették be a téli gumi kötelező használatát. Viszont a közútkezelő az időjárási és útviszonyok függvényében egyes
útszakaszokon kihelyezhet „Hólánc használata kötelező” táblát. Ilyen útszakaszon csak olyan járművel szabad közlekedni, amelynek legalább a hajtott
tengelyén lévő gumiabroncsán hólánc van. Hazánkban a szöges abroncsok használata közúton tilos!
Ausztria: november 1. és április 15. között, személygépkocsiknál és 3,5 tonna megengedett össztömegnél nem nehezebb teherautóknál télies útviszonyok
esetén Ausztriában kötelező vagy minden keréken legalább 4 mm profilmélységű téli gumi, vagy csak a meghajtott tengelyen a hólánc használata. Hóláncot
azonban csak abban az esetben szabad használni, ha az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja, és a hólánc nem károsítja az útburkolatot. A rendelet
megszegői 35 tól 5000 €-ig terjedő büntetésre számíthatnak, ráadásul bizonyos esetekben a biztosítók sem térítik meg a nyári gumival felszerelt autókban
keletkezett kárt. 3,5 tonna össztömeg feletti járművek esetén legalább a hajtott tengelyen kötelező a radiál abroncsok esetén 5 mm, diagonál abroncsok
esetén 6mm profilmélységű téli gumik használata. Továbbá a sofőr köteles hóláncot tartani a járműben.
Csehország: november 1. és április 30. között a 3,5 tonna össztömegnél nagyobb járművek esetén legalább a hajtott tengelyen, legalább 6 mm
profilmélységű téli gumi használata kötelező Csehországban azokon az útszakaszokon, ahol ezt táblák jelzik. A hólánc használatát szintén táblák jelzik.
Franciaország: Franciaországban általánosan nem kötelező a téli gumik használata, viszont a hólánc kötelező tartozék, amelynek használata a táblákkal
jelzett szakaszokon kötelező.
Horvátország: Jeges útviszonyok vagy 5 centiméternél nagyobb hó esetén Horvátországban kötelező hóláncot tartani az autóban. Téli útviszonyok között
kötelező legalább a hajtott tengelyen a téli vagy négy évszakos gumiabroncsok használata. Lika és Gorki Kotar körzetében kötelező a hólánc használata.
Amikor havas, Németország: kötelező előírás nincs, viszont aki havas-jeges úton nyári gumival közlekedik, az 40 €, aki a forgalmat akadályozza (pl. elakad a nyári
gumival), 80 € büntetésre számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák.
Olaszország: időjárástól függ, a sípályákra vezető utakon kötelező lehet a téli gumi és a hólánc használata. Aosta-völgyben október 15. és április 15. között
csúszós az út kötelező a téli gumi használata.
Svájc: nem kötelező a téli gumi, viszont elvárás az útviszonyoknak megfelelő felszerelés. Ha valaki nyári gumival balesetet okoz vagy elakad, a magas
bírságon és kártérítésen túl a mentési költségek megfizettetésére is számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák.
Szlovákia: személygépkocsik esetében nincs dátumhoz kötve, viszont ha az utat összefüggő hó- vagy jégréteg borítja, akkor Szlovákiában kötelező mind a
négy keréken legalább 4 mm profilmélységű téli gumi használata. Ennek hiányában a büntetési tétel 60 €. Teherautók és autóbuszok az időjárási és
útviszonyoktól függetlenül november 15. és március 31. között legalább a hajtott tengelyen kötelesek téli gumit használni. Fontos! Az autópályákon mérik
az előírt (70 méter) követési távolság betartását
Szlovénia: november 15. és március 15. között Szlovéniában kötelező a téli gumi használata, ebből azonban elég kettő is. 5 centiméternél nagyobb hó
esetén kötelező a hólánc is, ezt már a határon is ellenőrizhetik.
Románia: november 1. és március 31. között kötelező a téli gumik használata. Aki bizonyíthatóan a téli gumik hiánya miatt okoz balesetet vagy forgalmi
akadályt, az a kártérítésen és a mentési költségeken túl 400–2000 lej büntetésre számíthat, továbbá a biztosító is elutasíthatja a kárigényét.
FORRÁS: KATASZTOFAVEDELEM.HU
autó ablakainak bepárásodását lönösen télen a gázpedált és a hogy az autó megcsúszik vagy az útjelző táblával, ami kék ala-
úgy előzhetjük meg, ha bekap- féket érzéssel kell működtetni, kitér, ezért is érdemes kipróbálni pon egy hólánc szimbólumot
csoljuk a légkondicionálót, hogy ami hótaposóban nehézkes. A előtte, hogy az ABS-sel együtt is ábrázol, és azt jelenti, hogy ettől
az direkt levegőt fújjon az ablakra: vastag pehelykabát pedig jelen- miként reagál a kocsi, amit ilyenkor kezdve csak hólánccal a gumi-
állítsunk be magas hőmérsékletet, tősen korlátozhatja a kormányzás érdemes ellenkormányozni is. abroncsokon szabad közleked-
és kapcsoljuk maximálisra a szel- mozgékonyságát, és csökkenti ni.
lőzést. Majd amint a motor be- a biztonsági öv biztonságát is. ÓVATOSAN
melegedett, a fűtés és a szellőzés A SÁVVÁLTÁSSAL NE VEZESSÜNK
is használatra kész. (Nem mel- VEZESSÜNK Az előzés és a sávváltás télen kü- JEGES ÚTON
lesleg, ha nincs kedvünk a szél- ELŐRELÁTÓAN, lönösen nagy veszélyt jelent, kü- Télen számos veszély minima-
védő jégtelenítésére, a szélvédő FÉKEZZEN KORÁN lönösen akkor, ha hó van az úttes- lizálható, ha előrelátóan és óva-
direkt fűtésével is jégmentesít- A jég, a hó és a csúszós útfelület ten. Az út közepén általában több tosan vezetünk. Ha azonban
hetjük az első ablakot – ha van jelentősen megnöveli a féktávol- hó van, mint a sávok között. A kü- az úttestet teljesen jég borítja,
elég időnk rá. Ilyenkor azok van- ságot. Ezért télen különösen fon- lönböző mélységű hó egyenetlenül a járművet a jeges úton már
nak előnyben, akik olyan márkát tos az előrelátó vezetés, a meg- lassítja a kerekeket, ami az autó nem lehet irányítani. Ezért az
választottak, amelyik az első szél- felelő távolságtartás az úttesttől megcsúszását okozhatja. Ezért autónak a garázsban kell ma-
védőbe is fűtőszálakat helyezett.) és az óvatos fékezés. Ha valaki tartózkodjunk az előzési manőve- radnia. Ha menet közben mégis
először vezet télen, annak a szak- rektől, ha hó és jég van az utakon. jeges úton találjuk magunkat,
NE TÉLI MENET- emberek azt javasolják, hogy te- csak egy biztonságos meg-
FELSZERELÉSBEN gyen néhány rövid fékpróbát a ÓVAKODJUNK oldás van: óvatosan keressünk
VEZESSÜNK nyílt úton, hogy ráérezzen az ak- A KÖTELEZŐ egy olyan helyet a forgalomtól
Télikabát, sál, kesztyű, hócsizma. tuális útviszonyokra. Mert ha a HÓLÁNCOKTÓL távolabb, ahol nem csúszhat-
Mindegyik hasznos a hideg év- hideg évszakban erősen kell fé- Aki rendszeresen jár síelni, az nak belénk, és állítsuk le az
szakban de nem vezetéshez. Kü- kezni, fennáll a veszélye annak, bizonyára találkozott már azzal autót.
19