Page 19 - utazo
P. 19

4 KERÉKEN



             TÉLI GUMI, HÓLÁNC, BÍRSÁG

             Magyarország: hazánkban egyelőre nem vezették be a téli gumi kötelező használatát. Viszont a közútkezelő az időjárási és útviszonyok függvényében egyes
             útszakaszokon kihelyezhet „Hólánc használata kötelező” táblát. Ilyen útszakaszon csak olyan járművel szabad közlekedni, amelynek legalább a hajtott
             tengelyén lévő gumiabroncsán hólánc van. Hazánkban a szöges abroncsok használata közúton tilos!
             Ausztria: november 1. és április 15. között, személygépkocsiknál és 3,5 tonna megengedett össztömegnél nem nehezebb teherautóknál télies útviszonyok
             esetén Ausztriában kötelező vagy minden keréken legalább 4 mm profilmélységű téli gumi, vagy csak a meghajtott tengelyen a hólánc használata. Hóláncot
             azonban csak abban az esetben szabad használni, ha az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja, és a hólánc nem károsítja az útburkolatot. A rendelet
             megszegői 35 tól 5000 €-ig terjedő büntetésre számíthatnak, ráadásul bizonyos esetekben a biztosítók sem térítik meg a nyári gumival felszerelt autókban
             keletkezett kárt. 3,5 tonna össztömeg feletti járművek esetén legalább a hajtott tengelyen kötelező a radiál abroncsok esetén 5 mm, diagonál abroncsok
             esetén 6mm profilmélységű téli gumik használata. Továbbá a sofőr köteles hóláncot tartani a járműben.
             Csehország:  november 1. és április 30. között a 3,5 tonna össztömegnél nagyobb járművek esetén legalább a hajtott tengelyen, legalább 6 mm
             profilmélységű téli gumi használata kötelező Csehországban azokon az útszakaszokon, ahol ezt táblák jelzik. A hólánc használatát szintén táblák jelzik.
             Franciaország: Franciaországban általánosan nem kötelező a téli gumik használata, viszont a hólánc kötelező tartozék, amelynek használata a táblákkal
             jelzett szakaszokon kötelező.
             Horvátország: Jeges útviszonyok vagy 5 centiméternél nagyobb hó esetén Horvátországban kötelező hóláncot tartani az autóban. Téli útviszonyok között
             kötelező legalább a hajtott tengelyen a téli vagy négy évszakos gumiabroncsok használata. Lika és Gorki Kotar körzetében kötelező a hólánc használata.
 Amikor havas,    Németország: kötelező előírás nincs, viszont aki havas-jeges úton nyári gumival közlekedik, az 40 €, aki a forgalmat akadályozza (pl. elakad a nyári
             gumival), 80 € büntetésre számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák.
             Olaszország: időjárástól függ, a sípályákra vezető utakon kötelező lehet a téli gumi és a hólánc használata. Aosta-völgyben október 15. és április 15. között
 csúszós az út  kötelező a téli gumi használata.
             Svájc: nem kötelező a téli gumi, viszont elvárás az útviszonyoknak megfelelő felszerelés. Ha valaki nyári gumival balesetet okoz vagy elakad, a magas
             bírságon és kártérítésen túl a mentési költségek megfizettetésére is számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák.
             Szlovákia: személygépkocsik esetében nincs dátumhoz kötve, viszont ha az utat összefüggő hó- vagy jégréteg borítja, akkor Szlovákiában kötelező mind a
             négy keréken legalább 4 mm profilmélységű téli gumi használata. Ennek hiányában a büntetési tétel 60 €. Teherautók és autóbuszok az időjárási és
             útviszonyoktól függetlenül november 15. és március 31. között legalább a hajtott tengelyen kötelesek téli gumit használni. Fontos! Az autópályákon mérik
             az előírt (70 méter) követési távolság betartását
             Szlovénia: november 15. és március 15. között Szlovéniában kötelező a téli gumi használata, ebből azonban elég kettő is. 5 centiméternél nagyobb hó
             esetén kötelező a hólánc is, ezt már a határon is ellenőrizhetik.
             Románia: november 1. és március 31. között kötelező a téli gumik használata. Aki bizonyíthatóan a téli gumik hiánya miatt okoz balesetet vagy forgalmi
             akadályt, az a kártérítésen és a mentési költségeken túl 400–2000 lej büntetésre számíthat, továbbá a biztosító is elutasíthatja a kárigényét.
               FORRÁS: KATASZTOFAVEDELEM.HU

            autó ablakainak bepárásodását  lönösen télen a gázpedált és a  hogy az autó megcsúszik vagy  az útjelző táblával, ami kék ala-
            úgy előzhetjük meg, ha bekap-  féket érzéssel kell működtetni,  kitér, ezért is érdemes kipróbálni  pon egy hólánc szimbólumot
            csoljuk a légkondicionálót, hogy  ami hótaposóban nehézkes. A  előtte, hogy az ABS-sel együtt is  ábrázol, és azt jelenti, hogy ettől
            az direkt levegőt fújjon az ablakra:  vastag pehelykabát pedig jelen-  miként reagál a kocsi, amit ilyenkor  kezdve csak hólánccal a gumi-
            állítsunk be magas hőmérsékletet,  tősen korlátozhatja a kormányzás  érdemes ellenkormányozni is.     abroncsokon szabad közleked-
            és kapcsoljuk maximálisra a szel-  mozgékonyságát, és csökkenti              ni.
            lőzést. Majd amint a motor be-  a biztonsági öv biztonságát is.    ÓVATOSAN
            melegedett, a fűtés és a szellőzés                 A SÁVVÁLTÁSSAL            NE VEZESSÜNK
            is használatra kész. (Nem mel- VEZESSÜNK           Az előzés és a sávváltás télen kü- JEGES ÚTON
            lesleg, ha nincs kedvünk a szél- ELŐRELÁTÓAN,      lönösen nagy veszélyt jelent, kü-  Télen számos veszély minima-
            védő jégtelenítésére, a szélvédő  FÉKEZZEN KORÁN   lönösen akkor, ha hó van az úttes-  lizálható, ha előrelátóan és óva-
            direkt fűtésével is jégmentesít-  A jég, a hó és a csúszós útfelület  ten. Az út közepén általában több  tosan vezetünk. Ha azonban
            hetjük az első ablakot – ha van  jelentősen megnöveli a féktávol-  hó van, mint a sávok között. A kü-  az úttestet teljesen jég borítja,
            elég időnk rá. Ilyenkor azok van-  ságot. Ezért télen különösen fon-  lönböző mélységű hó egyenetlenül  a járművet a jeges úton már
            nak előnyben, akik olyan márkát  tos az előrelátó vezetés, a meg-  lassítja a kerekeket, ami az autó  nem lehet irányítani. Ezért az
            választottak, amelyik az első szél-  felelő távolságtartás az úttesttől  megcsúszását okozhatja. Ezért  autónak a garázsban kell ma-
            védőbe is fűtőszálakat helyezett.)  és az óvatos fékezés. Ha valaki  tartózkodjunk az előzési manőve-  radnia. Ha menet közben mégis
                                     először vezet télen, annak a szak-  rektől, ha hó és jég van az utakon.  jeges úton találjuk magunkat,
            NE TÉLI MENET-           emberek azt javasolják, hogy te-                    csak egy biztonságos meg-
            FELSZERELÉSBEN           gyen néhány rövid fékpróbát a  ÓVAKODJUNK           oldás van: óvatosan keressünk
            VEZESSÜNK                nyílt úton, hogy ráérezzen az ak- A KÖTELEZŐ        egy olyan helyet a forgalomtól
            Télikabát, sál, kesztyű, hócsizma.  tuális útviszonyokra. Mert ha a  HÓLÁNCOKTÓL   távolabb, ahol nem csúszhat-
            Mindegyik hasznos a hideg év-  hideg évszakban erősen kell fé-  Aki rendszeresen jár síelni, az  nak belénk, és állítsuk le az
            szakban de nem vezetéshez. Kü-  kezni, fennáll a veszélye annak,  bizonyára találkozott már azzal  autót.

                                                                                                              19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24