Page 39 - zold
P. 39
SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK
tarthatóságot előtérbe helyező szo-
A FIATALOK EGYHARMADA MINDENBŐL FENNTARTHATÓT VÁLASZTANA
kásokra ösztönözzük őket, és fel-
hívjuk a figyelmüket a zöld pénzügyi A Mastercarddal kötött együttműködés
termékek nyújtotta előnyökre” – keretén belül reprezentatív kutatást vég-
mondta ehhez kötődően Puskás zett a Magyar Bankholding, hogy felmérje
András, a Magyar Bankholding el- a 18–30 év közötti korosztály véleményét
nöki főtanácsadója. A fizetéstech- a zöld pénzügyekről. A kutatásból kide-
rült, hogy a fiatalok sokat tesznek a kör-
nológiai céggel kötött együttműkö-
nyezet megóvása érdekében, körükben már-már trendi a környezettu-
dés célja, hogy különböző aktivitá-
datosság. A bankválasztásnál azonban egyelőre a költségeket, az elér-
sokkal és tartalmakkal felhívja a
hetőséget és a jó digitális megoldásokat tartják szem előtt, habár
lakosság és azon belül is a fiatalok
nyitottak a zöldalternatívákra is.
figyelmét arra, hogy egyéni szinten
mi minden tehető a fenntartható- „Látható, hogy megvan a nyitottság a fiatalokban a zöld pénzügyi
ságért a pénzügyek területén. megoldások felé, ezért is fontos számunkra, hogy ismeretterjesztéssel
Szintén 2022 decemberében és termékfejlesztéssel egyaránt hozzájáruljunk a fenntarthatósági célok
csatlakozott a Magyar Bankholding eléréséhez” – mondta a kutatási eredmények kapcsán Ginzer Ildikó, a
az ENSZ által létrehozott globális Magyar Bankholding standard kiszolgálásért felelős üzleti vezérigazga-
együttműködéshez, és írta alá a tó-helyettese.
felelős banki irányelveket. A nem-
Bankválasztás: racionális prioritás
zetközi összefogás célja, hogy meg-
A fiatalok a bankválasztásnál erősen árérzékenyek – 45 százalékuk
könnyítse a pénzügyi szektor kö-
szerint a bank által kínált szolgáltatások díja a három legfontosabb
zeledését a fenntarthatóság felé.
szempont egyike, ahogy a jól működő digitális megoldások is (37%).
A kezdeményezéshez csatlakozó
Emellett a válaszadók 41 százaléka sorolt az élre legalább egy környe-
hitelintézetek vállalják, hogy meg- zetvédelmi szempontot, amelyet a bankválasztásnál figyelembe vesz. A
felelnek az ESG-stratégiáikban három legfontosabb ilyen elvárás a javarészt papírmentes működés
megfogalmazottaknak, és üzleti (58%), a környezetvédelem kiemelt ügyként való kezelése (53%) és a kar-
tevékenységük során is kiemelt fi- bonlábnyom csökkentése (48%) volt.
gyelmet fordítanak a fenntartha- A kutatásból kiderült, hogy a bankokat jelenleg az olyan zöldmegoldások
tóságra. A bankcsoport ezzel az teszik vonzóvá a fiatalok számára, amelyek valójában bármilyen más
elhatározásával kíván újabb lépést cégre is vonatkoztathatók lennének – a digitalizáció az elsők között
tenni a felelős és zöldműködés szerepel a korosztály számára (61%). A szolgáltatóválasztás szempontjából
nem tekinthető általános jelenségnek a környezettudatossági törekvések
irányába.
mérlegelése – a válaszadó fiatalok csak 46 százaléka áll szerződésben
Mivel a kezdeményezés elindu-
olyan szolgáltatóval, amelynél a környezettudatosság a vállalati stratégia
lása óta már több mint 400 pénz-
részét képezi.
ügyi intézmény írta alá az alap-
elveket, így most a Magyar Bank- Zöldbankolás – kevesen értik, sokan választanák
holding egy olyan nemzetközi kö- A válaszadók több mint fele (51%) nem hallotta még a „zöldbankolás” ki-
zösség tagjává vált, amely már fejezést, de akik igen, ők is leginkább csak általánosságban tudtak róla
megtette az első fontos lépéseket nyilatkozni. Konkrétumokat, mint például a papírmentesség vagy digita-
a fenntarthatóbb jövő érdekében. lizáció, nagyon kevesen tudtak említeni, legtöbben a környezettudatos,
Puskás András szerint a csatla- környezetbarát, fenntartható kifejezéseket kapcsolták hozzá. A fiatalok
kozás azért is illeszkedik a bank- tehát bizonytalanok abból a szempontból, hogy pénzügyi területen
csoport stratégiájába, mert a Ma- valójában mi lehet környezetbarát és mi nem, de ezzel együtt is magas
azok aránya, akik azt mondják, bármelyik esetén fontolóra vennék, hogy
gyar Bankholding kiemelt szerepet
zöldet válasszanak belőle.
kíván vállalni a fenntartható gaz-
A válaszadók 33 százaléka azt nyilatkozta, hogy ha lenne rá lehetősége,
daság megteremtésében Magyar-
akkor minden pénzügyi termék esetén fontolóra venné a környezetbarát
országon, hozzájárulva ezzel az
megoldást. A fiatalok 55 százaléka a bankkártyát sorolta az élre azon
ENSZ égisze alatt megszületett termékekből, amelyekből a zöldmegoldást választaná; valószínűleg a
párizsi éghajlatvédelmi egyezmény termék a kézzelfoghatósága miatt emelkedik ki a többi közül.
sikeréhez is.
ZÖLD PÉNZVILÁG 39