Page 7 - zold
P. 7

SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK





                     A fenntarthatóság alatt nemcsak a természeti erőforrásokat értjük,
                     hanem a természeti tőke mellett a jövő generáció életét alapvetően be-
                     folyásoló, nem természeti erőforrásokat is. Ezért is a mi felelősségünk,
                     hogy a bolygónkat olyan állapotban őrizzük meg, ami a jövő generáció
                     számára is biztosítja, hogy egy egészséges, élhető világban, megfelelő
                     természeti és anyagi környezetben éljen.







             – Milyen céllal jött létre a Nemzeti   fenntarthatóság értelmét, fontos-  testvérszervezeteink gondolkodá-
             Fenntartható Fejlődési Tanács?    ságát a közvélemény felé kommu-  sára. Sőt, olyan is előfordul, amikor
             – A szervezet elsődleges feladata   nikáljuk. Emellett a fenntartható   közösen fogalmazzuk meg azokat
             a Nemzeti Fenntartható Fejlődési   fejlődéshez kapcsolódó nemzetközi,   a javaslatokat, amelyekkel az
             Keretstratégia gondozása. Ez az   különösen európai együttműkö-    európai uniós döntéshozóknak sze-
             egyetlen olyan, nemzeti szintű stra-  désben is részt veszünk, ahol a   retnénk ötleteket adni, irányt mu-
             tégia, amelynek kidolgozása nem   hozzánk hasonló tanácsadó tes-   tatni. Mindezek makroszintű fel-
             a kormány feladata. Országgyűlési   tületek a közvetlen partnereink.   adatok, vagyis nem tartozik a fel-
             határozatok döntöttek arról, hogy   Viszonylag újdonság az angolul   adataink közé az, hogy például te-
             ezt a típusú nemzeti stratégiát a   Science Policy Interface néven jegy-  lepülés-, szakmai vagy éppen vál-
             parlamentben kell elkészíteni, és   zett feladatkör. Lényege, hogy a   lalati szintű fenntarthatósági kér-
             ehhez a feladathoz társítva, füg-  fenntarthatósághoz kapcsolódó ta-  désekkel foglalkozzunk.
             getlen nemzeti intézményként, az   nácsadó testületek (amelyek önálló,
             Országgyűlés tanácsadó szerveként   eredeti kutatást nem végeznek),   – Mennyire köszön vissza elméleti
             hozták létre 2008-ban a Nemzeti   az állami, a magán- vagy a civil   munkájuk eredménye a magyar
             Fenntartható Fejlődési Tanácsot.   tudományos forrásból eredő is-  zöldpolitikában?
             Legfontosabb feladatunk a 12 éves   meretek és a döntéshozók közötti   – Az igazság az, hogy az egész vi-
             időtartamra szóló keretstratégia   kapcsolatot megteremtsék. Mun-  lágon igen korlátozott ezeknek az
             adott időszakra vonatkozó szöveg-  kájuk során nyomon kövessék, ösz-  információknak a döntéshozatalba
             tervezetének összeállítása. A par-  szegyűjtsék, összegezzék és szin-  való beillesztése. Gondolhatunk
             lament 2013-ban fogadta el az     tetizálják az adott témában glo-  akár arra is, hogy az IPCC (ENSZ
             első, ilyen logikájú, mindig az eltelt   bálisan meglévő tudományos ered-  Éghajlatváltozási Kormányközi Tes-
             időszakot értékelő keretstratégiát,   ményeket azért, hogy azokat a po-  tület) hány (sajnos nem sok) ja-
             amelynek 2024-ben lejár a hatálya,   litikusok, a döntéshozók számára   vaslatát váltották globálisan a kor-
             és ezért 2022-ben kezdtük el elő-  közérthető módon átadják azzal a   mányok szabályozási aprópénzre.
             készíteni a másodikat. A keretstra-  céllal, hogy ezek az információk a   Ugyanez igaz Európában, és hat-
             tégiához kétévente előrehaladási   lehető legkönnyebben beépíthetők   ványozottabban igaz a magyar po-
             jelentéseket is készítünk. A nyom-  legyenek egy megszületendő tör-  litikai kultúrában. Azt tapasztaljuk,
             tatott forma mellett az NFFT hon-  vényjavaslatba vagy szakpolitikai   hogy a politikai döntéshozatalban
             lapjáról mindkettő elektronikusan   stratégiába. Mindennek kettős ér-  az optimális egyensúly a választói
             is letölthető. A keretstratégiához   telme van. Egyfelől nem kell még   érzékenységekre való reagálás és
             kapcsolódó feladat az is, hogy a   egyszer megszereznünk azt a tu-  a tényeken, a tudományos igé-
             parlament elé beterjesztett, a fenn-  dást, amivel valamelyik társszer-  nyességű megközelítéseken ala-
             tarthatóságra jelentős hatással   vezetünk már rendelkezik, másfelől   puló alternatívaértékelések között
             bíró törvényjavaslatokat vagy szak-  mi is megoszthatjuk a többiekkel   felbillent, nyilvánvalóan az előbbi
             politikai ágazati stratégiákat véle-  a saját nézőpontunkat, tudásunkat.   javára. Így, miközben több javas-
             ményezzük. Idetartozik, hogy a    Ezáltal mi is hatással lehetünk a   latunkról is bőségesen bebizonyo-



                                                                                                    EXKLUZÍV   7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12