Page 48 - zold
P. 48

A TISZTA ÉS JÖVŐORIENTÁLT


             Szöveg: xxxx Fotó: xxx
           MOBILITÁS FELÉ





                      TM
           Coradia iLint  – a világ első hidrogénüzemű vonata az Alstomtól



                                                                                    A kibocsátásmentes
                                                                               mobilitás a fenntartható
                                                                          jövő biztosításának egyik leg-
                                                                     fontosabb eleme. Az Alstom, mint az
                                                               intelligens és fenntartható mobilitás ve-
                                                              zető vállalata, egyértelmű célkitűzése,
                                                              hogy az intelligens és fenntartható mobi-
                                                              litást elősegítő innovációival, alternatív
                                                              meghajtási rendszerű járművekkel segítse
                                                              a vasúti közlekedés még zöldebbé válását.




                   z Alstom a 2016-os berlini   ehhez a  hidrogénüzemű vonatok   elektromos energiát termel a
                   InnoTrans kiállításon mu-   kibocsátásmentes alternatívát kí-  meghajtáshoz. Ez a teljesen
             Atatta be először a Coradia       nálnak, melyek a dízelvontatású   emissziómentes vonat csendes,
             iLint™-et. A CO2-kibocsátásmentes   szerelvényekhez képest évente 760   csak vízgőzt és kondenzvizet bo-
             regionális vonat bemutatása, amely   tonnával kevesebb szén-dioxiddal   csát ki. Kifejezetten a nem villa-
             valódi alternatívát jelent a dízelvo-  szennyezik a levegőt, zöldforrásból   mosított vonalakon való haszná-
             natokkal szemben, az Alstomot a   származó hidrogén használatával   latra fejlesztették, lehetővé téve
             világ első olyan vasúti gyártójaként   pedig szénlábnyomuk akár nullára   a tiszta, fenntartható vonatüze-
             pozicionálta, amely hidrogéntech-  is csökkenthető.                meltetést ezeken a helyeken is,
             nológián alapuló személyszállító   Az Alstom által fejlesztett    mindezt a nagy teljesítmény meg-
             vonatot fejleszt.                 Coradia iLint  a világ első olyan   tartása mellett. A vonat számos
                                                          TM
               A hidrogénhajtás a klímacélok   személyvonata, amely hidrogén-   innovációval rendelkezik: tiszta
             elérése érdekében látszik kulcs-  üzemanyagcellával működik, és    energiaátalakítás, dinamikus ener-
             fontosságú fejlesztésnek, mivel az
             európai vasútvonalak 60%-a nem    A vonatokat villamosmotor hajtja. Az elektromos energia a fedélzeten, a
             villamosított, Európán kívül pedig   nagy hatékonyságú, legújabb generációs üzemanyagcellákban termelődik,
             még rosszabb ez az arány. Ma-     ami köztes tárolásra kerül az akkumulátorokban. A vonat a fedélzeten
             gyarországon főleg a kisebb for-  lévő tartályokban tárolt hidrogén és a környezeti levegőből származó
             galmú fővonalakon és mellékvona-  oxigén kombinálásával állítja elő az elektromos energiát, ennek köszön-
             lakon közlekednek dízelvontatással,   hetően az egyetlen melléktermék a vízgőz és a kondenzvíz. Az akkumulátor
             ám e vonalak villamosítása nem    tárolja az üzemanyagcellából származó energiát, amikor nincs rá szükség,
             végezhető el gazdaságosan úgy,    vagy éppen a vonat mozgási energiáját fékezéskor, és lehetővé teszi az
             hogy közben a CO2-kibocsátás      energiaellátás támogatását (megnövelését) a gyorsítási fázisokban. A
             csökkentésére kitűzött céldátumok   modern energiaellátó és -tároló rendszer, kombinálva az intelligens ener-
             tarthatók legyenek. Európában     giagazdálkodással és a mozdonyvezető-támogató rendszerrel, összekap-
             mintegy 4000-5000 dízelüzemű      csolva a HealthHub  felügyeleti rendszerrel, optimalizálja a vonat telje-
                                                                 TM
             vasúti jármű van forgalomban,     sítménytartományait és az üzemanyagcellák élettartamát, miközben csök-
             amelyeket 2040-ig kell lecserélni,   kenti a karbantartási költségeket.



          48   ZÖLDMEGOLDÁS
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53