Page 48 - zold
P. 48
A TISZTA ÉS JÖVŐORIENTÁLT
Szöveg: xxxx Fotó: xxx
MOBILITÁS FELÉ
TM
Coradia iLint – a világ első hidrogénüzemű vonata az Alstomtól
A kibocsátásmentes
mobilitás a fenntartható
jövő biztosításának egyik leg-
fontosabb eleme. Az Alstom, mint az
intelligens és fenntartható mobilitás ve-
zető vállalata, egyértelmű célkitűzése,
hogy az intelligens és fenntartható mobi-
litást elősegítő innovációival, alternatív
meghajtási rendszerű járművekkel segítse
a vasúti közlekedés még zöldebbé válását.
z Alstom a 2016-os berlini ehhez a hidrogénüzemű vonatok elektromos energiát termel a
InnoTrans kiállításon mu- kibocsátásmentes alternatívát kí- meghajtáshoz. Ez a teljesen
Atatta be először a Coradia nálnak, melyek a dízelvontatású emissziómentes vonat csendes,
iLint™-et. A CO2-kibocsátásmentes szerelvényekhez képest évente 760 csak vízgőzt és kondenzvizet bo-
regionális vonat bemutatása, amely tonnával kevesebb szén-dioxiddal csát ki. Kifejezetten a nem villa-
valódi alternatívát jelent a dízelvo- szennyezik a levegőt, zöldforrásból mosított vonalakon való haszná-
natokkal szemben, az Alstomot a származó hidrogén használatával latra fejlesztették, lehetővé téve
világ első olyan vasúti gyártójaként pedig szénlábnyomuk akár nullára a tiszta, fenntartható vonatüze-
pozicionálta, amely hidrogéntech- is csökkenthető. meltetést ezeken a helyeken is,
nológián alapuló személyszállító Az Alstom által fejlesztett mindezt a nagy teljesítmény meg-
vonatot fejleszt. Coradia iLint a világ első olyan tartása mellett. A vonat számos
TM
A hidrogénhajtás a klímacélok személyvonata, amely hidrogén- innovációval rendelkezik: tiszta
elérése érdekében látszik kulcs- üzemanyagcellával működik, és energiaátalakítás, dinamikus ener-
fontosságú fejlesztésnek, mivel az
európai vasútvonalak 60%-a nem A vonatokat villamosmotor hajtja. Az elektromos energia a fedélzeten, a
villamosított, Európán kívül pedig nagy hatékonyságú, legújabb generációs üzemanyagcellákban termelődik,
még rosszabb ez az arány. Ma- ami köztes tárolásra kerül az akkumulátorokban. A vonat a fedélzeten
gyarországon főleg a kisebb for- lévő tartályokban tárolt hidrogén és a környezeti levegőből származó
galmú fővonalakon és mellékvona- oxigén kombinálásával állítja elő az elektromos energiát, ennek köszön-
lakon közlekednek dízelvontatással, hetően az egyetlen melléktermék a vízgőz és a kondenzvíz. Az akkumulátor
ám e vonalak villamosítása nem tárolja az üzemanyagcellából származó energiát, amikor nincs rá szükség,
végezhető el gazdaságosan úgy, vagy éppen a vonat mozgási energiáját fékezéskor, és lehetővé teszi az
hogy közben a CO2-kibocsátás energiaellátás támogatását (megnövelését) a gyorsítási fázisokban. A
csökkentésére kitűzött céldátumok modern energiaellátó és -tároló rendszer, kombinálva az intelligens ener-
tarthatók legyenek. Európában giagazdálkodással és a mozdonyvezető-támogató rendszerrel, összekap-
mintegy 4000-5000 dízelüzemű csolva a HealthHub felügyeleti rendszerrel, optimalizálja a vonat telje-
TM
vasúti jármű van forgalomban, sítménytartományait és az üzemanyagcellák élettartamát, miközben csök-
amelyeket 2040-ig kell lecserélni, kenti a karbantartási költségeket.
48 ZÖLDMEGOLDÁS