Page 9 - sikeres zold megoldasok
P. 9
SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK
„A vállalatok globális, nem de-
mokratikus szervezetek, amelyeket
a pénz irányít. De a fogyasztók a
vásárlóerejükkel rávehetik őket,
hogy figyeljenek. Amikor a vásárlók
a pénztárcájukkal szavaznak, akkor
elkezdenek történni a dolgok” –
mondja Grankvist.
Gyakori tévhit, hogy a fenntart-
hatóság előtérbe helyezése olyan
dolog, amit a vállalatok szívük jó-
indulatából tesznek.
„Észak-Európa nagy részén, kü-
lönösen Skandináviában, kissé na-
Szöveg: Meichl Frida
A JÓZAN ÉSZ DIADALA ivan látjuk a fenntarthatósági te-
vékenységet. Hogy azért csináljuk,
LEHET PÉNZT KERESNI A FENNTARTHATÓSÁGON mert ez a helyes dolog. Talán ez
lutheri örökségünk része, az eré-
nyességre való törekvés. De az ér-
telmes vállalatok úgy látják, hogy
Nem a divatos mozaikszavak jelentik a lényeget: mérettől ez egy módja a pénzkeresésnek.”
Ez az észszerű gondolkodás még
függetlenül minden vállalatnak felelősséget kell vállalnia
a tőzsdei elemzés egyik legfonto-
tetteiért. Drágának és nehéznek hangzik? Akkor rövidlátó, sabb paraméterévé is vált. Tud-e
mondja Per Grankvist, a fenntarthatósági kérdésekre sza- a vállalat nyereséget termelni úgy,
kosodott svéd trendelemző. hogy közben takarékoskodik az
erőforrásokkal? Tudja-e azt nyúj-
manapság egyre többet felve- takarékosságról van szó. „Meg kell tani, amit a vásárlók akarnak? Vál-
tődő kérdésre, tényleg lehet- találnunk a hosszú távon fenntart- lalja-e társadalmi felelősségét?
Ae pénzt keresni a fenntartha- ható módját annak, hogy gondos- Ha a válasz igen, akkor az ajánlás:
tóságon, Per Grankvist a Fagerhult kodjunk egymásról és a bolygónkról, Vásárlás! Ha nem – eladni! Mert a
Innovator riportjában azt válaszolja: hogy az mindannyiunkat el tudjon fenntarthatóság mára versenye-
„Természetesen! A világ leginnova- tartani. A fenntartható fejlődés arról lőnnyé, a piaci igények hosszú távú
tívabb vállalatai közül néhányan a szól, hogy most szabad döntéseket kielégítésének lehetőségévé vált.
fenntarthatóságot stratégiájuk köz- hozhatunk, anélkül, hogy gyerme- A sokszínűség sokat hangoztatott
ponti részévé teszik. És nem azért, keinket és unokáinkat megfoszta- szó manapság – de még ez is csak
mert ők az erények példaképei. Egy- nánk ugyanettől a lehetőségtől.” az erőforrás-gazdálkodásról szól.
szerűen csak józanok, nem pedig Az erőforrások megőrzése mind- „Könnyű a sokszínűséget a nemre,
rövidlátók. El kell távolodnunk ezektől annyiunk ügye. Ez olyasmi, amire az etnikai hovatartozásra vagy az
az ostoba rövidítésektől – CSR, ESG, mindannyian képesek vagyunk, életkorra való összpontosításra re-
GRI. Lehet, hogy hatásosan hang- nemzetiségtől és kultúrától füg- dukálni. Valójában azonban arról
zanak, de többnyire csak zavaróak. getlenül. Minden alkalommal, ami- van szó, hogy a vállalat minden erő-
Ha azt akarjuk, hogy az emberek és kor bölcsen használjuk a természet forrását a lehető legjobban kihasz-
a vállalatok megértsék, miről szól a erőforrásait, pénzt takarítunk meg. nálja. Gondoljunk csak a nyelvezetre.
fenntarthatóság, úgy kell elmagya- A fenntarthatóságon pénzt keresni A nyelv egyedülálló erőforrás. Az a
ráznunk, hogy még az öreg anyukám egy olyan elvont fogalom, amely vállalat, amelyik a saját nyelvükön
is megértse” – magyarázza. nehezen megfoghatónak tűnik. Az tudja megszólítani az ügyfeleit, ha-
A lényeg a józan ész. Arról van erőforrásokkal – fizikai és emberi talmas előnyre tesz szert a globális
szó, hogy visszatérünk ahhoz, aho- erőforrásokkal – pénzt keresni azon- gazdaságban. A sokszínűséget min-
gyan körülbelül 100 évvel ezelőttig ban könnyű. Minden vállalat pénzt dig át lehet váltani szolgáltatássá,
cselekedtünk. Az erőforrásokkal való akar keresni, ezért léteznek. a szolgáltatás pedig pénz.”
PÉNZVONAL 9