Page 9 - sikeres zold megoldasok
P. 9

SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK


                                                                                  „A vállalatok globális, nem de-
                                                                                mokratikus szervezetek, amelyeket
                                                                                a pénz irányít. De a fogyasztók a
                                                                                vásárlóerejükkel rávehetik őket,
                                                                                hogy figyeljenek. Amikor a vásárlók
                                                                                a pénztárcájukkal szavaznak, akkor
                                                                                elkezdenek történni a dolgok” –
                                                                                mondja Grankvist.
                                                                                  Gyakori tévhit, hogy a fenntart-
                                                                                hatóság előtérbe helyezése olyan
                                                                                dolog, amit a vállalatok szívük jó-
                                                                                indulatából tesznek.
                                                                                  „Észak-Európa nagy részén, kü-
                                                                                lönösen Skandináviában, kissé na-
            Szöveg: Meichl Frida
           A JÓZAN ÉSZ DIADALA                                                  ivan látjuk a fenntarthatósági te-
                                                                                vékenységet. Hogy azért csináljuk,

           LEHET PÉNZT KERESNI A FENNTARTHATÓSÁGON                              mert ez a helyes dolog. Talán ez
                                                                                lutheri örökségünk része, az eré-
                                                                                nyességre való törekvés. De az ér-
                                                                                telmes vállalatok úgy látják, hogy
         Nem a divatos mozaikszavak jelentik a lényeget: mérettől               ez egy módja a pénzkeresésnek.”
                                                                                  Ez az észszerű gondolkodás még
         függetlenül minden vállalatnak felelősséget kell vállalnia
                                                                                a tőzsdei elemzés egyik legfonto-
         tetteiért. Drágának és nehéznek hangzik? Akkor rövidlátó,              sabb paraméterévé is vált. Tud-e
         mondja Per Grankvist, a fenntarthatósági kérdésekre sza-               a vállalat nyereséget termelni úgy,
         kosodott svéd trendelemző.                                             hogy közben takarékoskodik az
                                                                                erőforrásokkal? Tudja-e azt nyúj-
                     manapság egyre többet felve-  takarékosságról van szó. „Meg kell   tani, amit a vásárlók akarnak? Vál-
                   tődő kérdésre, tényleg lehet-  találnunk a hosszú távon fenntart-  lalja-e társadalmi felelősségét?
             Ae pénzt keresni a fenntartha-    ható módját annak, hogy gondos-  Ha a válasz igen, akkor az ajánlás:
             tóságon, Per Grankvist a Fagerhult   kodjunk egymásról és a bolygónkról,   Vásárlás! Ha nem – eladni! Mert a
             Innovator riportjában azt válaszolja:   hogy az mindannyiunkat el tudjon   fenntarthatóság mára versenye-
             „Természetesen! A világ leginnova-  tartani. A fenntartható fejlődés arról   lőnnyé, a piaci igények hosszú távú
             tívabb vállalatai közül néhányan a   szól, hogy most szabad döntéseket   kielégítésének lehetőségévé vált.
             fenntarthatóságot stratégiájuk köz-  hozhatunk, anélkül, hogy gyerme-  A sokszínűség sokat hangoztatott
             ponti részévé teszik. És nem azért,   keinket és unokáinkat megfoszta-  szó manapság – de még ez is csak
             mert ők az erények példaképei. Egy-  nánk ugyanettől a lehetőségtől.”   az erőforrás-gazdálkodásról szól.
             szerűen csak józanok, nem pedig    Az erőforrások megőrzése mind-    „Könnyű a sokszínűséget a nemre,
             rövidlátók. El kell távolodnunk ezektől   annyiunk ügye. Ez olyasmi, amire   az etnikai hovatartozásra vagy az
             az ostoba rövidítésektől – CSR, ESG,   mindannyian képesek vagyunk,   életkorra való összpontosításra re-
             GRI. Lehet, hogy hatásosan hang-  nemzetiségtől és kultúrától füg-  dukálni. Valójában azonban arról
             zanak, de többnyire csak zavaróak.   getlenül. Minden alkalommal, ami-  van szó, hogy a vállalat minden erő-
             Ha azt akarjuk, hogy az emberek és   kor bölcsen használjuk a természet   forrását a lehető legjobban kihasz-
             a vállalatok megértsék, miről szól a   erőforrásait, pénzt takarítunk meg.    nálja. Gondoljunk csak a nyelvezetre.
             fenntarthatóság, úgy kell elmagya-  A fenntarthatóságon pénzt keresni   A nyelv egyedülálló erőforrás. Az a
             ráznunk, hogy még az öreg anyukám   egy olyan elvont fogalom, amely   vállalat, amelyik a saját nyelvükön
             is megértse” – magyarázza.        nehezen megfoghatónak tűnik. Az   tudja megszólítani az ügyfeleit, ha-
               A lényeg a józan ész. Arról van   erőforrásokkal – fizikai és emberi   talmas előnyre tesz szert a globális
             szó, hogy visszatérünk ahhoz, aho-  erőforrásokkal – pénzt keresni azon-  gazdaságban. A sokszínűséget min-
             gyan körülbelül 100 évvel ezelőttig   ban könnyű. Minden vállalat pénzt   dig át lehet váltani szolgáltatássá,
             cselekedtünk. Az erőforrásokkal való   akar keresni, ezért léteznek.   a szolgáltatás pedig pénz.”



                                                                                                  PÉNZVONAL    9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14