Page 15 - Layout 1
P. 15
4 KERÉKEN
a többi közlekedő biztonságát ve- vetkező magasabb fokozatba havas és jeges utakon bekap- Amennyiben orral kifelé, alulkor-
szélyezteti, hanem a biztosítását kapcsolni. csolva kell tartani, mert csökkenti mányozottan sodródunk, vissza
is, ha kárt okoz. a jármű megcsúszásának koc- kell venni egy kicsit a kormány-
FIGYELJÜK AZ ÚT kázatát. Azonban nem szabad szögből, mert így jobb eséllyel
ALKALMAZKODJUNK FELÜLETÉT teljesen erre hagyatkozni: téli idő- lesz irányítható az autó. Amikor
AZ ÚTVISZONYOKHOZ A fagypont körüli hőmérsékleten járás esetén még bekapcsolt ESP- az autó fara tör ki túlkormányo-
Ha az utat hó és jég borítja, az az útviszonyok gyakran különö- vel is feltétlenül szükséges a ve- zottan, a csúszásnak megfelelő
első utasítás: lassíts! Még nedves sen gyorsan változnak. Elsősor- zetési stílusunk útviszonyoknak irányban kell ellenkormányoznunk
úton is 50%-kal, havas és jeges ban a hirtelen jött jég okozhat megfelelő igazítása. egészen addig, amíg újra egye-
úton pedig akár 70%-kal is csök- kellemetlen meglepetést a jár- Kerüljük például a rángatózó nesbe kerülünk. De vigyázni kell,
kenteni kell a megszokott sebes- művezetőknek, mert az út pilla- vagy különösen heves kormány- mert a túl sok, túl heves mozdulat
séget. Az elöl haladó járműtől natok alatt olyan csúszós lesz, mozdulatokat, mert az csúszást átlendítheti a csúszást az ellen-
való távolságot is különösen mint az üveg. Az utat borító na- is okozhat. A tapadás elveszté- kező irányba. Szakemberek sze-
nagyvonalúan kell kiszámítani, gyon vékony, átlátszó jégfilm, a sének elkerülése érdekében havon rint az is tanácsos, hogy a sze-
mivel hóban és jégen a fékút drá- fekete jég veszélye különösen és jégen különösen körültekintően münk arra nézzen, amerre men-
maian megnő. Ezért lassításkor nagy az árnyékos útszakaszokon, és higgadtan kell kormányozni. ni-kerülni kellene, és ne az akadály
és megálláskor idejekorán fékez- a hidakon vagy az erdőben, és Ez különösen akkor érvényes, ha felé, mert az a reflex, hogy arra
zünk. A jobb láthatóság érdeké- ez a jég még 0 fok feletti hőmér- váratlan helyzetek adódnak. megyünk, amerre nézünk.
ben a tompított fényszórók mel- sékleten is gyakran sokáig meg- Azt, hogy mikor érdemes in-
lett szükség esetén a ködlámpá- marad. Ha az útviszonyok vezetés SZÉLSŐSÉGES kább fékezni vagy gázt adni, már
kat is be kell kapcsolni. közben gyorsan romlanak, taná- HELYZETEKBEN: csak azért is érdemes a tél be-
Az alacsony fordulatszámon csos gyakran szünetet tartani. NYUGALOM! köszöntével, lehetőleg vezetés-
való vezetés javítja az úttartást, Ha minden óvintézkedés kudarcot biztonsági pályán vagy tanfolya-
mert lehetővé teszi, hogy a gu- TARTSUK vall, és az autó csúszni kezd, mon a saját autóval gyakorolni,
miabroncsok jobb tapadást ala- BEKAPCSOLVA kulcsfontosságú a helyes reakció. mert az automata váltó és az
kítsanak ki. Havas és jeges kö- AZ ESP-T Ha megcsúszik az autó, igyekez- elektromos autók térnyerésével
rülmények között ezért célszerű Ha rendelkezésre áll, az ESP-t zünk higgadtnak maradni, és ke- mára nagyban megváltozott az
a szokásosnál korábban a kö- (elektronikus stabilitási program) rüljük a hirtelen mozdulatokat. egyes autók téli viselkedése.
15