Page 15 - Layout 1
P. 15

4 KERÉKEN










































            a többi közlekedő biztonságát ve-  vetkező magasabb fokozatba  havas és jeges utakon bekap-  Amennyiben orral kifelé, alulkor-
            szélyezteti, hanem a biztosítását  kapcsolni.      csolva kell tartani, mert csökkenti  mányozottan sodródunk, vissza
            is, ha kárt okoz.                                  a jármű megcsúszásának koc-  kell venni egy kicsit a kormány-
                                     FIGYELJÜK AZ ÚT           kázatát. Azonban nem szabad  szögből, mert így jobb eséllyel
            ALKALMAZKODJUNK   FELÜLETÉT                        teljesen erre hagyatkozni: téli idő-  lesz irányítható az autó. Amikor
            AZ ÚTVISZONYOKHOZ  A fagypont körüli hőmérsékleten  járás esetén még bekapcsolt ESP-  az autó fara tör ki túlkormányo-
            Ha az utat hó és jég borítja, az  az útviszonyok gyakran különö-  vel is feltétlenül szükséges a ve-  zottan, a csúszásnak megfelelő
            első utasítás: lassíts! Még nedves  sen gyorsan változnak. Elsősor-  zetési stílusunk útviszonyoknak  irányban kell ellenkormányoznunk
            úton is 50%-kal, havas és jeges  ban a hirtelen jött jég okozhat  megfelelő igazítása.   egészen addig, amíg újra egye-
            úton pedig akár 70%-kal is csök-  kellemetlen meglepetést a jár-  Kerüljük például a rángatózó  nesbe kerülünk. De vigyázni kell,
            kenteni kell a megszokott sebes-  művezetőknek, mert az út pilla-  vagy különösen heves kormány-  mert a túl sok, túl heves mozdulat
            séget. Az elöl haladó járműtől  natok alatt olyan csúszós lesz,  mozdulatokat, mert az csúszást  átlendítheti a csúszást az ellen-
            való távolságot is különösen  mint az üveg. Az utat borító na-  is okozhat. A tapadás elveszté-  kező irányba. Szakemberek sze-
            nagyvonalúan kell kiszámítani,  gyon vékony, átlátszó jégfilm, a  sének elkerülése érdekében havon  rint az is tanácsos, hogy a sze-
            mivel hóban és jégen a fékút drá-  fekete jég veszélye különösen  és jégen különösen körültekintően  münk arra nézzen, amerre men-
            maian megnő. Ezért lassításkor  nagy az árnyékos útszakaszokon,  és higgadtan kell kormányozni.  ni-kerülni kellene, és ne az akadály
            és megálláskor idejekorán fékez-  a hidakon vagy az erdőben, és  Ez különösen akkor érvényes, ha  felé, mert az a reflex, hogy arra
            zünk. A jobb láthatóság érdeké-  ez a jég még 0 fok feletti hőmér-  váratlan helyzetek adódnak.   megyünk, amerre nézünk.
            ben a tompított fényszórók mel-  sékleten is gyakran sokáig meg-              Azt, hogy mikor érdemes in-
            lett szükség esetén a ködlámpá-  marad. Ha az útviszonyok vezetés  SZÉLSŐSÉGES    kább fékezni vagy gázt adni, már
            kat is be kell kapcsolni.   közben gyorsan romlanak, taná- HELYZETEKBEN:     csak azért is érdemes a tél be-
             Az alacsony fordulatszámon  csos gyakran szünetet tartani.   NYUGALOM!      köszöntével, lehetőleg vezetés-
            való vezetés javítja az úttartást,                 Ha minden óvintézkedés kudarcot  biztonsági pályán vagy tanfolya-
            mert lehetővé teszi, hogy a gu- TARTSUK            vall, és az autó csúszni kezd,  mon a saját autóval gyakorolni,
            miabroncsok jobb tapadást ala- BEKAPCSOLVA         kulcsfontosságú a helyes reakció.  mert az automata váltó és az
            kítsanak ki. Havas és jeges kö- AZ ESP-T           Ha megcsúszik az autó, igyekez-  elektromos autók térnyerésével
            rülmények között ezért célszerű  Ha rendelkezésre áll, az ESP-t  zünk higgadtnak maradni, és ke-  mára nagyban megváltozott az
            a szokásosnál korábban a kö-  (elektronikus stabilitási program)  rüljük a hirtelen mozdulatokat.  egyes autók téli viselkedése.

                                                                                                              15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20