Page 126 - zold
P. 126

Szöveg: Kocsis Erika
                                 O
                                      R
                                               U
                                           D
              Ö

                       D
                             F
                   L
                                                        A

                                                             T

          Z ZÖLD FORDULAT
                                                    L
                          K
                 K

                      É
          A A KÉK ÓCEÁNON

                                                  N
                                             Á
                                                       O
                                         E
                                Ó
                                                            N
                                     C

                   Tengerjáró-
                   terv: 2050-re              A földközi-tengeri, a karibi térségi vagy az antarktiszi kör-
                                              utazás súlyos csapás a környezetre. Egy kutatás szerint
                     nulla CO2-               egy Antarktisz körüli hétnapos utazás utasainak ellátása
                   kibocsátású                fejenként annyi szén-dioxid-kibocsátásba kerül, amennyit
                                              egy átlagos európai egy egész év alatt igényel. Ha komo-
                       ágazat
                                              lyan gondoljuk a klímaváltozás elleni küzdelmet, a ten-
                                              gerjáró hajók környezetszennyezését is csökkenteni kell.
                   gy finn cég építi a német    gokból, például hulladék étolajból   deményezés az MSC World Europa
                   TUI Cruises legújabb ten-   készült. (A bioüzemanyagok hasz-  nevű hajó, amely a világ legnagyobb
             Egerjáró hajóját – 315 méter      nálatának egyik legfontosabb elő-  LNG-meghajtású tengerjáró hajója.
             hosszú és 36 méter széles lesz a   feltétele, hogy azok ipari mére-  A LNG és a bioüzemanyagok mel-
             2849 utas befogadására alkalmas   tekben és piacképes áron széles   lett a szintetikus üzemanyagok, il-
             közlekedési eszköz, ami a műszaki   körben elérhetők legyenek.) A bio-  letve a metanol felhasználását is
             megoldásnak köszönhetően me-      üzemanyagok használata mellett   elemzik a társaságok. A norvég
             tanollal is működhet.             a társaság üzemanyagcellát telepít   hajógyártó, a Wallenius Wilhelmsen
                                               egy másik tengerjáróra. A vállalat   a vitorlás hajókban lát fantáziát.
             ALTERNATÍV ÜZEMANYAG-             elsőként vezette be a cseppfolyó-  Olyan teherhajó tervein dolgoznak,
             FORRADALOM                        sított földgázzal (LNG) való meg-  amely 220 méter hosszú, 40 méter
                                               hajtást, a cég flottájában már négy   széles, 10-12 csomós sebességgel
             Európa vezető hajózási szolgálta-  hajó üzemel LNG-vel. A csepp-   képes haladni, és 7000 autó szá-
             tója, a Costa Group pedig azt je-  folyósított földgáz azért népszerű,   mára van hely a rakterében. A kü-
             lentette be, hogy megkezdi a bio-  mert körülbelül 25 százalékkal   lönlegességét az adja, hogy a ha-
             üzemanyagok tesztelését egyik ha-  csökkenti a szén-dioxid-kibocsá-  ladásához szükséges energia 90
             jóján. A rotterdami kikötőben tan-  tást, kevés ként és nitrogén-oxidot   százalékát a szél biztosítja – leg-
             kolható bioüzemanyag száz szá-    tartalmaz.                       alábbis ezt állítják (remélik) a ter-
             zalékban fenntartható nyersanya-   Ezen a téren előremutató kez-   vezők.



          126  ZÖLD UTAZÁS
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131