Page 127 - zold
P. 127

SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK



               Ezek a kezdeményezések egy      2017-ben mintegy 32,8 tonna kén-  hogy a fűtőolaj kéntartalmát 0,5
             irányba mutatnak: a hajótársaságok   oxidot bocsátottak ki a katalán ki-  százalékra kell csökkenteni. Ehhez
             látják, hogy a klímaváltozás elleni   kötővárosban veszteglő hajók.   tudni kell, hogy az autók által hasz-
             küzdelem részeként nekik is csök-                                  nált üzemanyag kéntartalma na-
             kenteniük kell a károsanyag-kibo-  A COVID UTÁN FELTÁMADVA         gyon alacsony (0,001 százalék alatti
             csátást. A hajózás a globális szén-                                a benzin, 0,05 százalék a dízel ese-
             dioxid-kibocsátás mintegy 2,9 szá-  A tengerjárók 2019-ben közel 30   tében), a hajók által használt ne-
             zalékát, valamivel több mint egy-  millió utast szállítottak. A korona-  hézolaj kéntartalma viszont ennél
             milliárd tonna üvegházhatású gázt   vírus-járvány ezt az ágazatot is   jóval magasabb, körülbelül 2,7 szá-
             bocsát ki évente. A tanulmányok   padlóra küldte, de 2022. áprilisban   zalék volt a korlátozás bevezetése
             azt is bebizonyították, hogy a ten-  a hajókat üzemelő társaságok   előtt, ebből adódóan a teherhajók
             gerjáró luxushajók átlagosan több   szakmai szervezete, a Cruise Lines   jelentősen több kén-dioxidot bo-
             szén-dioxidot termelnek, mint bár-
             mely más hajó, köszönhetően a                  A hajós körutak évtizedek óta fenyegetik a tengeri öko-
             folyamatos légkondicionálásnak, a              szisztémákat és a part menti közösségek egészségét.
             fűtött medencéknek és az egyéb
             szállodai szolgáltatásoknak. Az
             euronews.com tavaly decemberben   International Association (CLIA)   csátottak ki. A hajók által kienge-
             arról írt, hogy egy nagy óceánjáró   azt jósolta, hogy 2026-ra 12 szá-  dett kén-dioxid a légkör alsóbb ré-
             nagyobb szénlábnyommal rendel-    zalékkal több utast szállítanak,   tegeiben marad, ahol „csak” savas
             kezik, mint 12 ezer átlagos fo-   mint a pandémia előtt. Ezzel egy-  esőt okoz, ám ez is jelentős kör-
             gyasztású és futásteljesítményű   idejűleg egy sor környezetvédelmi   nyezetterhelést jelent.
             autó, míg egy vendégéjszaka az    kötelezettségvállalást jelentettek   Brian Salerno, a CLIA alelnöke
             úszó szállodákban 12-szer több    be, például azt, hogy 2050-re az   a USA Today című lapnak arról
             energiát igényel, mint egy száraz-  ágazat nulla szén-dioxid-kibocsá-  beszélt 2020 januárjában, hogy az
             földi szállodában való tartózkodás.   tású lesz. Ennek érdekében – erről   iparág egésze lépéseket tett a zöl-
               – A hajós körutak évtizedek óta   a reuters.com idén júliusban írt –   debbé válás felé saját elhatározá-
             fenyegetik a tengeri ökoszisztémákat   a társaságok több mint 25 milliárd   sából, illetve a Nemzetközi Ten-
             és a part menti közösségek egész-  dollárt fektetnek be új, környezet-  gerészeti Szervezet által (IMO)
             ségét – állítja Marcie Keever, a Föld   barát hajók építésébe.     meghatározott szabályokkal össz-
             Barátai (Friends of the Earth) egyik   Jelenleg a hajók 99,5 százaléka   hangban. A kezdeményezések kö-
             igazgatója. A legnagyobb tengerjárók   működik olajjal, a maradék 0-5   zött szerepel a CLIA-tagok köte-
             például naponta több mint egy tonna   százalék LNG- vagy elektromos   lezettségvállalása a szén-dioxid-
             szemetet termelnek. A hulladék    meghajtású, de akad néhány me-   kibocsátás 40 százalékos csök-
             nagy részét elégetik, illetve a ten-  tanollal hajtott példány is. Az építés   kentésére 2030-ig (2008-hoz ké-
             gerbe dobják, így számtalan tengeri   alatt álló hajók esetében jobb a   pest). A beruházások már most is
             élőlény kerül veszélybe. A hajók két-  helyzet – írta meg a villanyautó-  jelentős előrelépést mutatnak az
             harmada a kikötőkben is folyama-  sok.hu szakportál. Itt csak 88 szá-  ágazat környezeti hatásainak csök-
             tosan járatja a motorokat, hogy a   zalékot ér el a hagyományos meg-  kentése felé.
             vendégek kényelmét folyamatosan   hajtás, az LNG 6,1 százalékot, az   Az elmúlt évtizedben a tenger-
             biztosítsák. Ez nemcsak a globális   akkumulátoros hajók pedig 3,85   járóipar négy területre összpon-
             éghajlatra, hanem a kikötővárosok   százalékot tesznek ki. Kisebb   tosított, hogy csökkentse az ágazat
             levegőjének minőségére is hatással   arányban, de készülnek LPG-vel,   környezeti hatását: a kibocsátás-
             van. A tengerjárók kén-oxid- és nit-  metanollal, hidrogénnel és am-  szabályozás, a szennyvízkezelés,
             rogén-oxid-kibocsátása által legin-  móniával működők is.          az üzemanyag-felhasználás haté-
             kább szennyezett európai város Bar-                                konyságának növelése és az újra-
             celona volt azon 2019-es jelentés   40 SZÁZALÉKOS CO2-CSÖKKENTÉS   hasznosítás. A korszerű szűrő-
             szerint, amely a kontinens félszáz                                 rendszerekkel a kipufogógáz kén-
             kikötőjének környezeti állapotát ha-  2020-ban lépett életbe a teljes ha-  dioxid-szintjét 98, nitrogén-oxid-
             sonlította össze. A tanulmány szerint   józási ágazatra vonatkozó előírás,   tartalmát 12 százalékkal is csök-



                                                                                                 ZÖLD UTAZÁS  127
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132