Page 20 - zold
P. 20
SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK
Wien Energie lett. Bettina Annerer,
a bécsi városháza e-mobilitásért
felelős részlegvezetője ennek kap-
csán elmondta: miközben az in-
dulásnál, 2016–17-ben még ingye-
nesek voltak az e-töltőállomások,
ma már tarifamodellt alkalmaznak:
a töltőállomásokon a töltés után
kell fizetni. Ha nem számoljuk a
hotelek, garázsok, szupermarketek
kútjait, akkor jelenleg összesen
500 nyilvános elektromos töltő-
állomás van a császárvárvárosban,
mindenütt két töltőponttal. Vagyis
ezeknél az e-kutaknál egyidejűleg
ezer autó juthat elektromos töl- külön állami támogatásként 12 500 amelyet szakértők, tudósok és a
téshez. euró jár e-autónként a kisebb mé- civil társadalom bevonásával dol-
A hatályos rendelet szerint Bécs- retű elektromos szállítóautókra is. goztak ki. Bécs klímavédelmi terve
ben százszázalékos megújuló ener- Az e-motorok vásárlását 800 alapján 2040-re szeretnék teljesen
giaforrásokból – napelemből, vízből euróval támogatják, és emellett eltüntetni Bécs utcáiról a dízel-
vagy szélenergiából – kell szár- az elektromos kerékpárok vásárlói és benzinüzemű járműveket. Az
maznia annak az áramnak, amiből is számíthatnak dotációra. osztrák fővárosban 2030-tól belső
az elektromos autókat töltik. Arra A fali magántöltő-állomást, fa- égésű motorral működő autókat
viszont még nincs rendelkezés, libokszot igénylők 600 eurós tá- már nem is engedélyeznek beje-
hogy a köztereken egy-egy parko- mogatásra számíthatnak, aminek gyezni. A terv részeként betiltanák
lóhelyen hány töltőállomást kell előfeltétele, hogy az igénylőnek az egyedi gázfűtést, megkönnyí-
létrehozni a császárvárosban. Van igazolnia kell, hogy az általa hasz- tenék a napelemes rendszerek te-
viszont egy olyan uniós irányelv nált áram 100 százalékig megújuló lepítését, és háromszor annyi pénzt
(844/2018), amely az összenergia- forrásból származik. Természe- fordítanak a közösségi közlekedés
hatékonyságot szabályozza, és mi- tesen a házitöltő akkor is felsze- fejlesztésére, mint útépítésre.
után azt az osztrák gyakorlatba is relhető, ha az áram nem megújuló
átültették, a tartományi és önkor- energiaforrásból származik, de BÉCSI E-STATISZTIKA
mányzati szinten, valamint az épü- akkor a gazdája lemarad a támo-
letekben és garázsokban is min- gatásról. Amíg 2020-ban közel 130 ezerszer
denkire érvényes. A tervek szerint 2024-ig Bécsben töltötték fel elektromos vagy hibrid
a már meglévő 500 mellé még 700 autóikat a bécsiek, addig 2021-
VILLANYAUTÓ-TÁMOGATÁS töltőállomást kell építeni. Emellett ben ez a szám már 310 ezerre
2022-ben két olyan gyorstöltőpark emelkedett. Mivel ez a szám 2022-
Ausztriában a 2022. május végi kiépítése is megvalósult, amivel ben is látványosan tovább nőtt, a
statisztika szerint 87 900 e-autó az elektromos gépjárműparkot, Wien Energie ezért további 200
üzemel, ami a teljes autópark hét- valamint a taxiflottát akarják tá- nyilvános töltőállomást és két
tizedét teszi ki. Miközben az elekt- mogatni új modern töltőhelyekkel. gyorstöltőparkot adott át 2022-
romos autók száma folyamatosan A gyorstöltőparkokba 10-10 töltő- ben. A gyorstöltőparkokba 10-10
növekszik, Bécsben már 11 600 oszlopot telepítenek egyenként 150 töltőoszlopot telepítettek, egyen-
villanyautó van bejegyezve, ami a kW-os teljesítménnyel. ként 150 kW-os teljesítménnyel.
dobogó harmadik helyét jelenti Mivel a legtöbb tulajdonos inkább
Ausztriában. Aki elektromos autót BÉCS KLÍMAVÉDELMI TERVE hétköznap használja az állomáso-
szeretne venni, az a szövetségi tá- kat, ilyenkor negyven százalékkal
mogatási rendelet alapján ötezer Az osztrák főváros olyan klímavé- magasabb a töltőpontok kihasz-
eurós támogatást kap. Emellett delmi menetrendet hozott létre, náltsága, mint a hétvégén.
20 KITEKINTŐ