Page 96 - zold
P. 96
SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK
Szöveg: Érsek M. Zoltán
ITT AZ E-AUTÓK ALTERNATÍVÁJA,
A SZINTETIKUS E-BENZIN
Interjú dr. Zöldy Máté,
a BME Innovatív Járműtechnológiák Kutatócsoportjának vezetőjével
Az európai autózás korábban elrendeltnek tekintett jövőképét nagyban átalakíthatja,
hogy 2035-től az Európai Unióban mégsem csak elektromos hajtású személyautókat
lehet majd forgalomba hozni. A hagyományos, belső égésű autók is piacra kerülhetnek,
ha abban klímasemleges üzemanyagot használnak. Dr. Zöldy Máté, a (BME) Innovatív
Járműtechnológiák Kutatócsoportjának vezetője ezzel kapcsolatban kifejtette: a tech-
nológia alapja már rendelkezésre áll, de a végleges e-benzin 5-8 év múlva várható.
Ön szerint mikorra várható, hogy a nológia tökéletesítéséhez, utána pe- tesítő alkoholt, bioetanolt készítenek
szintetikus üzemanyag, mint klí- dig még kell néhány év ahhoz, hogy belőle. De annak ellenére, hogy a
masemleges, környezetbarát e- a szintetikus e-benzint, e-fuelt elő- bioetanol okozta üvegházhatású
benzin, e-fuel, a minőséget és gyárt- állító üzemek megépüljenek. Az szén-dioxid-kibocsátás jóval keve-
ható mennyiséget tekintve is reális már egy izgalmas kérdés, hogy azt sebb, mint a benzin esetében, pél-
alternatívát nyújt az autósoknak? követően globálisan milyen szerepe dául Európában olyan értékes ter-
Optimális esetben 5-8 év alatt is lesz ennek a környezetbarát alter- mőföldeket kellene feláldozni a bio-
bekövetkezhet a szintetikus vagy natív üzemanyagnak, mert miközben etanol előállításához szükséges ma-
intelligens üzemanyag térnyerése, Európában hajlamosak vagyunk azt gas cukortartalmú „energianövé-
ha arra úgy tekintünk, mint egy ke- hinni, hogy az egész világ olyan, nyek” – mint például a cukornád, a
verőkomponensre. Ez éppen úgy mint az öreg kontinensen, a világ cukorrépa – termesztéséhez, ami
következhet be, ahogy egykoron a nagyobb része valójában egészen már csak moráletikai oldalról is ki-
hagyományos üzemanyagok mellé másként működik. Angolának pél- vitelezhetetlen.
bekeverhető bioüzemanyagok al- dául rengeteg kőolaja van, de nincs
kalmazása is elkezdődött: akkor a kőolaj-finomítója, így az olajat a Ez az intelligens e-fuel akkor első
növényi eredetű bioetanol először szomszéd országba viszik finomítani, körben üzemanyag-adalék lenne?
adalékanyagként került a benzinbe, és onnan kerül vissza a késztermék. Én a bevezetésnek azt a logikáját
majd ezt követően – ahogy például Pozitívabb példa Brazília, ahol ügye- tudom elképzelni, hogy első körben
Brazíliában – volt, ahol a benzint sen játszanak a cukor és a benzin ezt a hagyományos üzemanyagok
helyettesítő termékké is vált. Az 5- világpiaci árának alakulásával: an- keverőkomponenseként használják
8 évet arra értem, hogy néhány esz- nak megfelelően cukorként adják majd. Nem mellékesen már van
tendő mindenképpen kell a tech- el a cukornádat, vagy benzinhelyet- olyan olajtársaság, ahol szintetikus
96 E-MOBILITÁS