Page 97 - zold
P. 97
SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK
mindig nem megoldott. Arról nem
beszélve, hogy az elektromos autó-
zás a jelenlegi technikai színvonalon
csak a közlekedés energiaigényének
kis részét képes biztosítani.
Ha a tökéletes e-üzemanyag meg-
születik, akkor az a mai autókban
is használható lesz?
A fejlesztés egyik kulcsa termé-
szetesen az, hogy ha az új e-üzem-
Dr. Zöldy Máté, a BME Innovatív Járműtechnológiák Kutatócsoportjának vezetője anyagot kifejlesztik, ahhoz nem
kell új motort fejleszteni, hanem
üzemanyagot, nagyon kis mennyi- csán dolgozunk együtt a partner az olyan lesz, amit adalékként vagy
ségben, de most is kevernek a ha- autógyárakkal és üzemanyag-fej- önállóan a globálisan ma üzemelő
gyományos üzemanyaghoz. De an- lesztőkkel, amiben az is közrejátszik, több mint egymilliárd gépjárműben
nak ellenére, hogy ez is szintetikus hogy korábban én üzemanyag-fej- is fel lehet majd használni. Amihez
üzemanyag, nem nevezhető klíma- lesztőként dolgoztam az olajiparban. természetesen a jelenleg már meg-
semlegesnek, mert földgázból ál- Így gyakorlati visszajelzéseket tu- lévő üzemanyagtöltő hálózatot is
lítják elő. Ahhoz, hogy egy üzem- dunk adni a gyártóknak, például lehet majd használni.
anyag fenntartható e-benzin, e- arra, hogy miként érdemes az üzem-
fuel legyen, azt megújuló alap- anyagok összetételét megváltoztatni Mennyire látszik ezzel kapcsolatban
anyagból kell előállítani. De a szin- ahhoz, hogy amikor azok a belső az autógyártók érdeklődése?
tetikus üzemanyag előállítási módja égésű motorokban elégnek, a lehető Nekünk a németországi autógyár-
már egy régóta létező technológia. legkisebb környezetterhelés és a tókkal és fejlesztőintézetekkel van
Ez az úgynevezett Fischer-Tropsch- legkisebb fogyasztás mellett a leg- intenzív munkakapcsolatunk, és azt
eljárás, amit még 1920-ban fej-
lesztettek ki Németországban, és A FEJLESZTÉS EGYIK KULCSA AZ, HOGY AZ ÚJ E-ÜZEM-
már a második világháborúban is ANYAGHOZ NEM KELL ÚJ MOTORT FEJLESZTENI.
alkalmazták, hogy akkor működ-
jenek a harcjárművek, amikor a nagyobb teljesítményt biztosítsák látjuk, hogy ott a mostanában kiírt
hagyományos kőolajszármazékok az üzemeltetőnek. Ha én szabadon technológiai fejlesztési pályázatoknál
esetleg nem állnak rendelkezésre. választhatnék az alapanyagok közül, kifejezetten vörös posztónak számít
Ez az úgynevezett XtL-technológia, egyértelműen a hulladék alapanya- a hagyományos motorokra vonat-
amivel szinte bármiből folyékony gokat részesíteném előnyben, amivel kozó bármilyen technológiai fej-
üzemanyagot lehet előállítani. A egyszerre két problémát lehetne lesztés. Mivel ezek a pályázatok
klímasemleges e-benzin és e-gáz- megoldani: egyrészt elkezdhetnénk egy-két év múlva fejeződnek be,
olaj esetében a fő kérdés az, hogy felszámolni azt az óriási mennyiségű utána várható, hogy az e-benzin
az alapanyagoldalt hogyan lehet hulladékot, amit az emberiség ter- fejlesztése is felkerül a támogatást
úgy megoldani, hogy az megújuló mel, másrészt olyan üzemanyagot élvező pályázatok listájára. Ugyan-
energiaforrásból származzon, és tudnánk előállítani, ami a legkevésbé akkor természetesen most is zaj-
emellett az előállítás folyamata vé- környezetkárosító. Ez már csak azért lanak fejlesztések, és más kutató-
gül rentábilis legyen. is jó megoldás lenne, mert jelenleg intézetek mellett mi is dolgozunk
még a villanyautózás kapcsán is ezen a témán. Ezért mondtam az
Önök a BME-n is foglalkoznak ez- vannak kérdőjelek. Például az, hogy elején azt, hogy 2-3 évvel számolok,
zel a technológiával. Mi most a a ma használt elektromos áram mire az első ígéretes eredmények
legígéretesebb e-benzin-előállí- nagy része nem fenntartható for- megszületnek, és utána kell ipari
tási alapanyag? rásból ered, ami pedig megújuló szintre emelni az e-benzin ügyét,
A mi kompetenciánk az alkalma- energiából származik, annak a hosz- és megépíteni az előállításához
zástechnikára fókuszál. Ennek kap- szabb távú tárolási formája még szükséges üzemeket.
E-MOBILITÁS 97