Page 97 - zold
P. 97

SIKERES ZÖLD MEGOLDÁSOK



                                                                                mindig nem megoldott. Arról nem
                                                                                beszélve, hogy az elektromos autó-
                                                                                zás a jelenlegi technikai színvonalon
                                                                                csak a közlekedés energiaigényének
                                                                                kis részét képes biztosítani.

                                                                                Ha a tökéletes e-üzemanyag meg-
                                                                                születik, akkor az a mai autókban
                                                                                is használható lesz?
                                                                                A fejlesztés egyik kulcsa termé-
                                                                                szetesen az, hogy ha az új e-üzem-
              Dr. Zöldy Máté, a BME Innovatív Járműtechnológiák Kutatócsoportjának vezetője  anyagot kifejlesztik, ahhoz nem
                                                                                kell új motort fejleszteni, hanem
             üzemanyagot, nagyon kis mennyi-   csán dolgozunk együtt a partner   az olyan lesz, amit adalékként vagy
             ségben, de most is kevernek a ha-  autógyárakkal és üzemanyag-fej-  önállóan a globálisan ma üzemelő
             gyományos üzemanyaghoz. De an-    lesztőkkel, amiben az is közrejátszik,   több mint egymilliárd gépjárműben
             nak ellenére, hogy ez is szintetikus   hogy korábban én üzemanyag-fej-  is fel lehet majd használni. Amihez
             üzemanyag, nem nevezhető klíma-   lesztőként dolgoztam az olajiparban.   természetesen a jelenleg már meg-
             semlegesnek, mert földgázból ál-  Így gyakorlati visszajelzéseket tu-  lévő üzemanyagtöltő hálózatot is
             lítják elő. Ahhoz, hogy egy üzem-  dunk adni a gyártóknak, például   lehet majd használni.
             anyag fenntartható e-benzin, e-   arra, hogy miként érdemes az üzem-
             fuel legyen, azt megújuló alap-   anyagok összetételét megváltoztatni   Mennyire látszik ezzel kapcsolatban
             anyagból kell előállítani. De a szin-  ahhoz, hogy amikor azok a belső   az autógyártók érdeklődése?
             tetikus üzemanyag előállítási módja   égésű motorokban elégnek, a lehető   Nekünk a németországi autógyár-
             már egy régóta létező technológia.   legkisebb környezetterhelés és a   tókkal és fejlesztőintézetekkel van
             Ez az úgynevezett Fischer-Tropsch-  legkisebb fogyasztás mellett a leg-  intenzív munkakapcsolatunk, és azt
             eljárás, amit még 1920-ban fej-
             lesztettek ki Németországban, és           A FEJLESZTÉS EGYIK KULCSA AZ, HOGY AZ ÚJ E-ÜZEM-
             már a második világháborúban is            ANYAGHOZ NEM KELL ÚJ MOTORT FEJLESZTENI.
             alkalmazták, hogy akkor működ-
             jenek a harcjárművek, amikor a    nagyobb teljesítményt biztosítsák   látjuk, hogy ott a mostanában kiírt
             hagyományos kőolajszármazékok     az üzemeltetőnek. Ha én szabadon   technológiai fejlesztési pályázatoknál
             esetleg nem állnak rendelkezésre.   választhatnék az alapanyagok közül,   kifejezetten vörös posztónak számít
             Ez az úgynevezett XtL-technológia,   egyértelműen a hulladék alapanya-  a hagyományos motorokra vonat-
             amivel szinte bármiből folyékony   gokat részesíteném előnyben, amivel   kozó bármilyen technológiai fej-
             üzemanyagot lehet előállítani. A   egyszerre két problémát lehetne   lesztés. Mivel ezek a pályázatok
             klímasemleges e-benzin és e-gáz-  megoldani: egyrészt elkezdhetnénk   egy-két év múlva fejeződnek be,
             olaj esetében a fő kérdés az, hogy   felszámolni azt az óriási mennyiségű   utána várható, hogy az e-benzin
             az alapanyagoldalt hogyan lehet   hulladékot, amit az emberiség ter-  fejlesztése is felkerül a támogatást
             úgy megoldani, hogy az megújuló   mel, másrészt olyan üzemanyagot   élvező pályázatok listájára. Ugyan-
             energiaforrásból származzon, és   tudnánk előállítani, ami a legkevésbé   akkor természetesen most is zaj-
             emellett az előállítás folyamata vé-  környezetkárosító. Ez már csak azért   lanak fejlesztések, és más kutató-
             gül rentábilis legyen.            is jó megoldás lenne, mert jelenleg   intézetek mellett mi is dolgozunk
                                               még a villanyautózás kapcsán is   ezen a témán. Ezért mondtam az
             Önök a BME-n is foglalkoznak ez-  vannak kérdőjelek. Például az, hogy   elején azt, hogy 2-3 évvel számolok,
             zel a technológiával. Mi most a   a ma használt elektromos áram    mire az első ígéretes eredmények
             legígéretesebb e-benzin-előállí-  nagy része nem fenntartható for-  megszületnek, és utána kell ipari
             tási alapanyag?                   rásból ered, ami pedig megújuló   szintre emelni az e-benzin ügyét,
             A mi kompetenciánk az alkalma-    energiából származik, annak a hosz-  és megépíteni az előállításához
             zástechnikára fókuszál. Ennek kap-  szabb távú tárolási formája még   szükséges üzemeket.



                                                                                                 E-MOBILITÁS  97
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102