Page 12 - Layout 1
P. 12

4 KERÉKEN
























       ITT AZ E-AUTÓK ALTERNATÍVÁJA,





       A SZINTETIKUS E-BENZIN




       Interjú dr. Zöldy Máté,
       a (BME) Innovatív Járműtechnológiák Kutatócsoportjának vezetőjével

       Szöveg: Érsek M. Zoltán


       Az európai autózás korábban elrendeltnek tekintett jövőké-                  nak, mert miközben Európában

       pét nagyban átalakíthatja, hogy 2035-től az Európai Unióban                 hajlamosak vagyunk azt hinni,
                                                                                   hogy az egész világ olyan, mint
       mégsem csak elektromos hajtású személyautókat lehet  az öreg kontinensen, a világ na-
       majd forgalomba hozni. A hagyományos, belső égésű autók                     gyobb része valójában egészen
                                                                                   másként működik. Angolának
       is piacra kerülhetnek, ha abban klímasemleges üzemanyagot  például rengeteg kőolaja van,
       használnak. Dr. Zöldy Máté, a (BME) Innovatív Járműtechno-                  de nincs kőolaj-finomítója, így
                                                                                   az olajat a szomszéd országba
       lógiák Kutatócsoportjának vezetője ezzel kapcsolatban kifej-                viszik finomítani, és onnan kerül
       tette: a technológia alapja már rendelkezésre áll, de a                     vissza a késztermék. Pozitívabb
                                                                                   példa Brazília, ahol ügyesen ját-
       végleges e-benzin 5-8 év múlva várható.                                     szanak a cukor és a benzin vi-
                                                                                   lágpiaci árának alakulásával: an-
       Ön szerint mikorra várható, hogy  mint egy keverőkomponensre.  vált. Az 5-8 évet arra értem,  nak megfelelően cukorként adják
       a szintetikus üzemanyag, mint  Ez éppen úgy következhet be,  hogy néhány esztendő minden-  el a cukornádat, vagy benzin-
       klímasemleges, környezetbarát  ahogy egykoron a hagyományos  képpen kell a technológia töké-  helyettesítő alkoholt, bioetanolt
       e-benzin, e-fuel, a minőséget  üzemanyagok mellé bekeverhető  letesítéséhez, utána pedig még  készítenek belőle. De annak el-
       és gyártható mennyiséget te-  bioüzemanyagok alkalmazása  kell néhány év ahhoz, hogy a  lenére, hogy a bioetanol okozta
       kintve is reális alternatívát nyújt  is elkezdődött: akkor a növényi  szintetikus e-benzint, e-fuelt elő-  üvegházhatású szén-dioxid-ki-
       az autósoknak?           eredetű bioetanol először ada-  állító üzemek megépüljenek. Az  bocsátás jóval kevesebb, mint
       Optimális esetben 5-8 év alatt  lékanyagként került a benzinbe,  már egy izgalmas kérdés, hogy  a benzin esetében, például Eu-
       is bekövetkezhet a szintetikus  majd ezt követően – ahogy pél-  azt követően globálisan milyen  rópában olyan értékes termő-
       vagy intelligens üzemanyag tér-  dául Brazíliában – volt, ahol a  szerepe lesz ennek a környe-  földeket kellene feláldozni a bio-
       nyerése, ha arra úgy tekintünk,  benzint helyettesítő termékké is  zetbarát alternatív üzemanyag-  etanol előállításához szükséges

       12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17