Page 12 - Layout 1
P. 12
4 KERÉKEN
ITT AZ E-AUTÓK ALTERNATÍVÁJA,
A SZINTETIKUS E-BENZIN
Interjú dr. Zöldy Máté,
a (BME) Innovatív Járműtechnológiák Kutatócsoportjának vezetőjével
Szöveg: Érsek M. Zoltán
Az európai autózás korábban elrendeltnek tekintett jövőké- nak, mert miközben Európában
pét nagyban átalakíthatja, hogy 2035-től az Európai Unióban hajlamosak vagyunk azt hinni,
hogy az egész világ olyan, mint
mégsem csak elektromos hajtású személyautókat lehet az öreg kontinensen, a világ na-
majd forgalomba hozni. A hagyományos, belső égésű autók gyobb része valójában egészen
másként működik. Angolának
is piacra kerülhetnek, ha abban klímasemleges üzemanyagot például rengeteg kőolaja van,
használnak. Dr. Zöldy Máté, a (BME) Innovatív Járműtechno- de nincs kőolaj-finomítója, így
az olajat a szomszéd országba
lógiák Kutatócsoportjának vezetője ezzel kapcsolatban kifej- viszik finomítani, és onnan kerül
tette: a technológia alapja már rendelkezésre áll, de a vissza a késztermék. Pozitívabb
példa Brazília, ahol ügyesen ját-
végleges e-benzin 5-8 év múlva várható. szanak a cukor és a benzin vi-
lágpiaci árának alakulásával: an-
Ön szerint mikorra várható, hogy mint egy keverőkomponensre. vált. Az 5-8 évet arra értem, nak megfelelően cukorként adják
a szintetikus üzemanyag, mint Ez éppen úgy következhet be, hogy néhány esztendő minden- el a cukornádat, vagy benzin-
klímasemleges, környezetbarát ahogy egykoron a hagyományos képpen kell a technológia töké- helyettesítő alkoholt, bioetanolt
e-benzin, e-fuel, a minőséget üzemanyagok mellé bekeverhető letesítéséhez, utána pedig még készítenek belőle. De annak el-
és gyártható mennyiséget te- bioüzemanyagok alkalmazása kell néhány év ahhoz, hogy a lenére, hogy a bioetanol okozta
kintve is reális alternatívát nyújt is elkezdődött: akkor a növényi szintetikus e-benzint, e-fuelt elő- üvegházhatású szén-dioxid-ki-
az autósoknak? eredetű bioetanol először ada- állító üzemek megépüljenek. Az bocsátás jóval kevesebb, mint
Optimális esetben 5-8 év alatt lékanyagként került a benzinbe, már egy izgalmas kérdés, hogy a benzin esetében, például Eu-
is bekövetkezhet a szintetikus majd ezt követően – ahogy pél- azt követően globálisan milyen rópában olyan értékes termő-
vagy intelligens üzemanyag tér- dául Brazíliában – volt, ahol a szerepe lesz ennek a környe- földeket kellene feláldozni a bio-
nyerése, ha arra úgy tekintünk, benzint helyettesítő termékké is zetbarát alternatív üzemanyag- etanol előállításához szükséges
12