Page 10 - Layout 1
P. 10
ÉGEN
TAXIÁRON MÁR NEM REPÜLHETÜNK?
A REPÜLŐJEGY
ÁRROBANÁS OKAI
Szöveg: Érsek M. Zoltán
Miközben a légiutasok arra számítottak, tődő jóváírásként a légitársaságok a két legnagyobb repülőgépgyártó,
hogy a Covid után felfutó kereslet a jár- a repülés lehetőségének elhalasz- az Airbus és a Boeing is késésben
tását adták kompenzációnak – van a gépek leszállításával. Csak
vány előtti szintre csökkenti a repjegyára- ezek a kreditek jellemzően 2023- a Boeing esetében, idén nyáron
kat, csalatkozniuk kellett. Nézzük, miért. ban futnak ki. akár 10 ezer férőhellyel is csök-
Az áremelkedésben annak is kenthette az ülőhelykínálatot.
szerepe van, hogy a hatalmas Jens Bischof, az Eurowings
repjegyárakkal kapcsola- szerepük. Ráadásul a kerozin ára utazási kedv miatti nyári légiká- vezérigazgatója a Funke média-
tos helyzetet jól mutatja, a légitársaságok üzemelési költ- oszok – amihez több helyen a csoportnak azt mondta, hogy az
Ahogy az illetékes minisz- ségeinek nagyjából 30 százalékát sztrájkok is hozzájárultak – több üzemanyag-, a személyzeti és a
térium szerint Franciaországban teszi ki. járattörléssel is együtt jártak. Ez repülőtéri költségek emelkedése
mind a hosszú, mind a rövidebb A repjegyárak csökkenése ellen a kínálat csökkenésével tovább miatt a repülőjegyárak további
útvonalak esetében 23,6 száza- dolgozott az is, hogy az alapanya- erősítette a keresletet. S miközben emelkedésére számít, hozzátéve,
lékkal nőttek a repjegyárak 2022- gokhoz kötődő logisztikai láncok a tőkeszegényebb légitársaságok hogy „Taxiáron már nem lehet
höz képest. A Kayak online uta- megszakadásával többféle alkat- egy része tönkrement – a Flybe, repülni”. Már csak azért sem,
zási portál pedig azt jelezte, hogy rész vált nehezen beszerezhetővé a Flyr és mások –, a többieknél mert az Európai Unió által a ká-
a Nagy-Britanniából induló nem- és jellemzően drágábbá, ami a a Covid alatti leállás miatti pénz- rosanyag-kibocsátás csökkentése
zetközi járatok esetében 2023 karbantartási költségek jelentős ügyi nehézségek akadályozták a légitársaságok számára is to-
tavaszán 18 százalékkal kellett növekedését vonta maga után. A azt, hogy a teljes kapacitásukhoz vábbi kiadásokat jelent az elkö-
többet fizetni, mint 2022-ben. dráguláshoz a munkabérek jelen- visszatérve bővítsék a kínálatot. vetkező évekre.
Szakemberek szerint ebben a tős emelkedése is hozzájárult, mi- További tényező, hogy a drága És hogy utasként mit tehetünk?
légitársaságok áremelését segítő közben a másik oldalon az infláció business utak a home office miatt Szakemberek szerint egyrészt
kirobbanó keresletnövekedés mel- és az áremelkedések ellenére sem lecsökkentek, emiatt az átlagos örülni kell annak, hogy a repjegy-
lett a növekvő inflációnak és az csökken a repülőjegyek iránti ke- repjegyárak emelésében érdekel- árak összességében stabilak. Más-
ukrajnai háború miatti szankciók reslet. Amiben annak is szerepe tek a légitársaságok. részt, ha olcsóbb jegyre vágyunk,
által is gerjesztett magas üzem- van, hogy a Covid alatt kénysze- Az árak csökkenését segítő ka- foglaljunk előre, és az időpontot
anyagáraknak van meghatározó rűen lemondott utazásokhoz kö- pacitásbővítést gátolja az is, hogy tekintve legyünk rugalmasak.
10