Page 10 - Layout 1
P. 10

ÉGEN





       TAXIÁRON MÁR NEM REPÜLHETÜNK?


      A REPÜLŐJEGY




      ÁRROBANÁS OKAI



       Szöveg: Érsek M. Zoltán






















       Miközben a légiutasok arra számítottak,            tődő jóváírásként a légitársaságok  a két legnagyobb repülőgépgyártó,
       hogy a Covid után felfutó kereslet a jár-          a repülés lehetőségének elhalasz-  az Airbus és a Boeing is késésben
                                                          tását adták kompenzációnak –  van a gépek leszállításával. Csak
       vány előtti szintre csökkenti a repjegyára-        ezek a kreditek jellemzően 2023-  a Boeing esetében, idén nyáron
       kat, csalatkozniuk kellett. Nézzük, miért.         ban futnak ki.           akár 10 ezer férőhellyel is csök-
                                                            Az áremelkedésben annak is  kenthette az ülőhelykínálatot.
                                                          szerepe van, hogy a hatalmas   Jens Bischof, az Eurowings
             repjegyárakkal kapcsola-  szerepük. Ráadásul a kerozin ára  utazási kedv miatti nyári légiká-  vezérigazgatója a Funke média-
            tos helyzetet jól mutatja,  a légitársaságok üzemelési költ-  oszok – amihez több helyen a  csoportnak azt mondta, hogy az
       Ahogy az illetékes minisz-  ségeinek nagyjából 30 százalékát  sztrájkok is hozzájárultak – több  üzemanyag-, a személyzeti és a
       térium szerint Franciaországban  teszi ki.         járattörléssel is együtt jártak. Ez  repülőtéri költségek emelkedése
       mind a hosszú, mind a rövidebb   A repjegyárak csökkenése ellen  a kínálat csökkenésével tovább  miatt a repülőjegyárak további
       útvonalak esetében 23,6 száza-  dolgozott az is, hogy az alapanya-  erősítette a keresletet. S miközben  emelkedésére számít, hozzátéve,
       lékkal nőttek a repjegyárak 2022-  gokhoz kötődő logisztikai láncok  a tőkeszegényebb légitársaságok  hogy „Taxiáron már nem lehet
       höz képest. A Kayak online uta-  megszakadásával többféle alkat-  egy része tönkrement – a Flybe,  repülni”. Már csak azért sem,
       zási portál pedig azt jelezte, hogy  rész vált nehezen beszerezhetővé  a Flyr és mások –, a többieknél  mert az Európai Unió által a ká-
       a Nagy-Britanniából induló nem-  és jellemzően drágábbá, ami a  a Covid alatti leállás miatti pénz-  rosanyag-kibocsátás csökkentése
       zetközi járatok esetében 2023  karbantartási költségek jelentős  ügyi nehézségek akadályozták  a légitársaságok számára is to-
       tavaszán 18 százalékkal kellett  növekedését vonta maga után. A  azt, hogy a teljes kapacitásukhoz  vábbi kiadásokat jelent az elkö-
       többet fizetni, mint 2022-ben.    dráguláshoz a munkabérek jelen-  visszatérve bővítsék a kínálatot.  vetkező évekre.
        Szakemberek szerint ebben a  tős emelkedése is hozzájárult, mi-  További tényező, hogy a drága   És hogy utasként mit tehetünk?
       légitársaságok áremelését segítő  közben a másik oldalon az infláció  business utak a home office miatt  Szakemberek szerint egyrészt
       kirobbanó keresletnövekedés mel-  és az áremelkedések ellenére sem  lecsökkentek, emiatt az átlagos  örülni kell annak, hogy a repjegy-
       lett a növekvő inflációnak és az  csökken a repülőjegyek iránti ke-  repjegyárak emelésében érdekel-  árak összességében stabilak. Más-
       ukrajnai háború miatti szankciók  reslet. Amiben annak is szerepe  tek a légitársaságok.    részt, ha olcsóbb jegyre vágyunk,
       által is gerjesztett magas üzem-  van, hogy a Covid alatt kénysze-  Az árak csökkenését segítő ka-  foglaljunk előre, és az időpontot
       anyagáraknak van meghatározó  rűen lemondott utazásokhoz kö-  pacitásbővítést gátolja az is, hogy  tekintve legyünk rugalmasak.

       10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15